Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

@DeluxXxe: Ska du ha till en Pi 4 så tänk på att dom blir rent ut sagt skitvarma, en bra bit över 80 grader är inget ovanligt med nedklockning och förlorad prestanda som följd.

Redan köpt en, får väl fästa en fläns. Frågan är vad de gör för grejer för att få såna temps.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Inte hunnit läsa på. Har en med 4GB ram som skall köras headless, agera server på något vis.. Kommer värmeproblem drabba mig också? 😕

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Jag har testat med 3 olika minneskort:
1. Raspbian.
2. Kodi.
3. Windows 10.
Alla tre fungerar i Raspberry Pi 3 men inget av dem fungerar i Raspberry Pi 4.

När du säger att de fungerar i Pi 3, tar du dem ur den och sätter i en Pi 4 direkt utan att formatera och köra in ny programvara?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Stämmer

Skrivet av nick-li:

När du säger att de fungerar i Pi 3, tar du dem ur den och sätter i en Pi 4 direkt utan att formatera och köra in ny programvara?

Jo jag tar ut dem från 3:an och sätter in i 4:an. Enligt Raspberrys webbsida så ska i alla fall Raspbian fungera i alla Raspberry Pi versioner. Men jag ska prova med ett formaterat och nyinstallerat SD-kort direkt i 4:an
Edit:
Nu har jag testat med ett formaterat och nyinstallerat SD-kort och WOW DET FUNGERAR.
Tack till alla för alla tips.

Permalänk
Medlem

Ett alu chassi kanske ör ett måste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

@DeluxXxe: I officiella Pi4 chassit rapporterar åtskilliga användare om temp på långt över 80 grader utan att Pi'n används och att vanliga kylflänsar inte gör nån skillnad i det fallet. Jag kör numera min i ett gammalt hemgjort chassi utan kylflänsar men med en 50mm 5V fläkt som körs på 3,3V och därmed är ljudlös, den ligger aldrig över 40C.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@sebstr: Kolla https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=28&t=24350...
där finns användare som kör headless i Pi official case vilka mätt temperaturer vid idle på runt 74-77C.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Jo jag tar ut dem från 3:an och sätter in i 4:an. Enligt Raspberrys webbsida så ska i alla fall Raspbian fungera i alla Raspberry Pi versioner. Men jag ska prova med ett formaterat och nyinstallerat SD-kort direkt i 4:an
Edit:
Nu har jag testat med ett formaterat och nyinstallerat SD-kort och WOW DET FUNGERAR.
Tack till alla för alla tips.

Ja, Raspbian fungerar på alla versioner av RPi men inte alla versioner av mjukvara på alla versioner av hårdvara. Ju nyare hårdvara, desto nyare mjukvara krävs. På RPi4 är det bara Raspbian Buster som fungerar, inte Wheezy, Jessie eller Stretch (v. 7, 8 resp 9).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kan ni rekommendera någon USB Hub som kan ge ström till 3 st PI4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Kan ni rekommendera någon USB Hub som kan ge ström till 3 st PI4?

Hur stort strömuttag behöver du? Jag kör Raspberry Pi 4 som headless och då duger denna laddare från kjell utmärkt. Den kan leverera totalt 10 A och då max 2,4 ampere per port. Den borde klara att köra hela 6 st om RPi4 om man inte belastar alla max samtidigt.

Det är dock ingen hubb utan endast en laddare, men känner mig lite osäker på om det är en hubb du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Hur stort strömuttag behöver du? Jag kör Raspberry Pi 4 som headless och då duger denna laddare från kjell utmärkt. Den kan leverera totalt 10 A och då max 2,4 ampere per port. Den borde klara att köra hela 6 st om RPi4 om man inte belastar alla max samtidigt.

Det är dock ingen hubb utan endast en laddare, men känner mig lite osäker på om det är en hubb du menar.

Hej! Tack. Ja det är kanske en usb laddare jag söker efter. Så länge jag slipper koppla in 3 kontakter i väggen tänkte jag skulle vara smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Hej! Tack. Ja det är kanske en usb laddare jag söker efter. Så länge jag slipper koppla in 3 kontakter i väggen tänkte jag skulle vara smidigt

Ja en laddare är mycket billigare och du skall ju ändå inte använda uttagen till data.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu kompletterat med en kylfläns på 25x25 mm och gjort en del tester, med LibreELEC och tunga uppgifter som skanna ett rätt omfattande mediabibliotek så går den inte över 38C.
Med Raspbian Buster och nåt 10-tal öppna flikar i Chromium, mm går den inte över 34C.
Har sett en del rapporter om att Pi 4 original nätdel går rätt varm, min har aldrig varit över 32C, vilket är ca 10C över rumstemp.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Har nu kompletterat med en kylfläns på 25x25 mm och gjort en del tester, med LibreELEC och tunga uppgifter som skanna ett rätt omfattande mediabibliotek så går den inte över 38C.
Med Raspbian Buster och nåt 10-tal öppna flikar i Chromium, mm går den inte över 34C.
Har sett en del rapporter om att Pi 4 original nätdel går rätt varm, min har aldrig varit över 32C, vilket är ca 10C över rumstemp.

Har du tips på fläns?

Denna kanske?
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/elek...

Fläkt?
https://www.inet.se/produkt/5320258/noctua-nf-a4x20-5v-pwm-pr...

Edit: hittade denna youtube video med genomgång av kylning och flänsar samt resultat, kanske kan vara intressant för någon. Han använder nordbryggefläns och en noctua 5v och jämför med ett flertal andra.

https://www.youtube.com/watch?v=RxBaEiQHzLU

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Ginza säljer KKSB stål chassi för halva priset typ. köpte mig ett
https://www.ginza.se/product/raspberry-pi-4-chassi-svart-silv...

Köpte även kylare på webhallen och laddare på netonnet, rPI4 4gb köpte jag på kjell.com
Måste ha laddaren för min raspberry startar inte med min mobilladdare Hoppas bara min Micro HDMI adapter fungerar annars måste jag lägga ut ännu mer!

Är det HDMI porten bredvid USB-c porten som är krav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Är det HDMI porten bredvid USB-c porten som är krav?

För att få bild, ja.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte att jag lånar den här tråden för lite köpråd av en Raspberry Pi 4. Känner nu att det är dags att införskaffa en ny 4:a men vill gärna undvika att behöva pilla med egenmodifierade fläktar och chassi. Min fundering blir därmed om det finns något vettigt chassi att köpa med medföljande kylning som gör att den blir mer eller mindre plug N play utan att behöva oroa sig över massa värmeproblem som annars verkar drabba den nya 4:an?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Chkeh:

Här är en passiv variant.

https://shop.pimoroni.com/products/aluminium-heatsink-case-fo...

EDIT:
Länken var inte med.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Såg att den passiva du länkade @Zirgo inte var i lager men är de passiva tillräckligt bra för att hålla temperaturen nere (om man hittar någon liknade på ett annat ställe) eller är det säkrare att köra på en variant likt den @MatteN länkade till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chkeh:

Såg att den passiva du länkade @Zirgo inte var i lager men är de passiva tillräckligt bra för att hålla temperaturen nere (om man hittar någon liknade på ett annat ställe) eller är det säkrare att köra på en variant likt den @MatteN länkade till?

Hur skall RPI4 användas?
Om man inte skall köra något riktigt tungt, så räcker en sådan jag länkade till.
Fläktar skapar ljud.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

@Zirgo: Den kommer användas som hub för smart-home system, ex home-assistant. Kommer även användas som filserver och eventuellt för att hosta någon hemsida med väldigt sparsam trafik. Så ingen överdrivet krävande kommer köras på den men den kommer vara igång 24/7.

Men om den passiva kylning är bra nog. Vet du någon affär som har ett motsvarande chassi i lager? Det du länkade verkar vara temporärt slut.

Permalänk
Medlem

@Chkeh: Jag har kört min med bara kylflänsar och med bara fläkt, med fläkt driven på 3,3V GPIO är den i det närmaste helt ljudlös, men flera 10-tals grader kallare än passivt med kylflänsar, skillnaden fläkt+kylfläns/bara fläkt skiljer max 2-3 grader.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN: Låter som att det självklara valet borde vara en aktiv kylning med fläkt då. Vet du om någon sida där de har ett chassi likvärt det du länkade fast i lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chkeh:

@Zirgo: Den kommer användas som hub för smart-home system, ex home-assistant. Kommer även användas som filserver och eventuellt för att hosta någon hemsida med väldigt sparsam trafik. Så ingen överdrivet krävande kommer köras på den men den kommer vara igång 24/7.

Men om den passiva kylning är bra nog. Vet du någon affär som har ett motsvarande chassi i lager? Det du länkade verkar vara temporärt slut.

Känns ju lite som att det där är något som man, möjligtvis, lika väl skulle kunna använda någon av Pi 3-modellerna till, lite beroende på vilket hastighet man är efter för filservern. Så slipper man behöva bry sig om värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chkeh:

@MatteN: Låter som att det självklara valet borde vara en aktiv kylning med fläkt då. Vet du om någon sida där de har ett chassi likvärt det du länkade fast i lager?

https://flirc.tv/more/raspberry-pi-4-case

Jag tror du klarar dig utan fläkt.
Tänk på att inte använda SD-kortet för några skrivningar, exempelvis loggfiler, cache och liknande bör ligga på SSD eller HDD. Finns en del bra guider hur du sätter upp så att SD-kortet bara innehåller vad som behövs för att boota från extern USB (Raspberry Pi 4 har inte en stabil BIOS i nuläget som bootar direkt från USB). Skulle dock definitivt ta en 4, fildelning från en 3B+ är horribelt segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Känns ju lite som att det där är något som man, möjligtvis, lika väl skulle kunna använda någon av Pi 3-modellerna till, lite beroende på vilket hastighet man är efter för filservern. Så slipper man behöva bry sig om värmen.

Pi 4 är ju betydligt mer energieffektiv så så länge man inte sitter och kör benchmarks blir den mindre varm än en Pi 3B+.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Det blir definitivt en 4:a men var köper man ett liknande chassi i Sverige för vettigt pris? Flirc's danska återförsäljare verkar ha slut i lager och att betala lika mycket i frakt som chassit själv känns inte riktigt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chkeh:

@Mordekai: Det blir definitivt en 4:a men var köper man ett liknande chassi i Sverige för vettigt pris? Flirc's danska återförsäljare verkar ha slut i lager och att betala lika mycket i frakt som chassit själv känns inte riktigt rimligt.

Just nu verkar det vara slut hela tiden, börja utan chassi? Oroa dig inte för värmen, så länge du inte kör stora multitrådade laster är värmen det inget problem, i värsta fall klockar den ner sig. Den är ju ca 2ggr så energieffektiv som en RPi 3.

Edit, den kan ju vara värd att vänta på, slår ju Fan SHIM
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=raspberry...

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Jag gör nog så att jag kör utan så länge och beställer chassit när det kommer in i lager. Verkar vara riktigt bra bang for the buck på det chassit. Skulle den throttla för mycket och jag behöver ett chassi snabbare får jag väl tänka om när situationen uppstår, om den uppstår.

Tack för hjälpen!