Permalänk
Medlem

Problemet med Gjutjärnspannor är att många inte sköter dom på rätt sätt.

1:Diska noga med varmt vatten (inget diskmedel!).
2:Låt torka på svag värme på platta.
3:Smörj in med matolja eller fett. Använd inte vegetabilisk olja, eftersom det kan ge en något klibbig beläggning.
4:Sätt pannan på en platta med hög värme.
5:När pannan sugit åt sig fettet smörjer du på nytt.
6;Upprepa detta tills pannan inte längre suger åt sig fettet. Då är den mättad och du kan låta pannan svalna och sedan torka bort det fett som inte sögs upp.

Använder du diskmedel i pannan så kommer maten att brännas.
Det du kan göra är att sätta den på spisen( torr) och låta bränna in den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Jag tycker såhär också gammal kock, dock börjar det vara ett par år sedan nu..

Jag har aldrig riktigt gillat stekpannor med beläggning á teflon etc etc.. vissa är bättre än andra och de dyrare håller bättre men har aldrig prövat någon som håller i hög temp.
Visst har teflon sin plats i köket dock inte istället för en gjutjärn.

Har 2 Gjutjärn + 1 gryta i gjutjärn sen 1 liten teflon och en stor och några traktörpannor.. (ej räknat kastruller och andra grytor och sauteuse:er.

Jag gör såhär:

Gjutjärn - Till steka i vansinningt hög temp - ex bryna kött gör även pannkaka (amerikanska) m.m.
Teflon - Steker mest ägg, smälter socker, fräser på grönsaker, lök, såsbaser, m.m.

Sen bra tips med Icas stekpannor, funkar bra, tokbilliga bara byta då de är slut.

Jag tycker ALLA!! teflon tillslut börjar släppa beläggning och man får svarta prickar i maten.. (inte så trevligt) därför håller jag med personens mamma som också rekommenderade dessa. Går sönder ändå tillslut så köp en billig.

Föredrar också oftast gjutjärn, men anledningen till att jag rekommenderar ctx till induktion är för att de är skapade just för ändamålet. Ctxpannorna innehåller inget teflon (är en blandning av keramik och någon metall), och jag har använt mina i över 6 år och de visar inga tecken på att ge sig. Vi har även några st på jobbet som används över 6-7 h varje dag, dom är ca 5 år gamla och visar inte heller några tecken på att ge upp.
Och så har jag varit med om mer än en gång att gjutjärn har slagit ut värmeskyddet/termostater i induktionshällar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Problemet med Gjutjärnspannor är att många inte sköter dom på rätt sätt.

1:Diska noga med varmt vatten (inget diskmedel!).
2:Låt torka på svag värme på platta.
3:Smörj in med matolja eller fett. Använd inte vegetabilisk olja, eftersom det kan ge en något klibbig beläggning.
4:Sätt pannan på en platta med hög värme.
5:När pannan sugit åt sig fettet smörjer du på nytt.
6;Upprepa detta tills pannan inte längre suger åt sig fettet. Då är den mättad och du kan låta pannan svalna och sedan torka bort det fett som inte sögs upp.

Använder du diskmedel i pannan så kommer maten att brännas.
Det du kan göra är att sätta den på spisen( torr) och låta bränna in den igen.

Detta är idealet!
Som väl är behöver man inte uppfylla idealet för att gjutjärnspannorna skall fungera bra, annars hade det inte funnits så många i bruk. Fullständigt normala människor som lever fullständigt normala liv använder gjutjärnspannor. Utan att vara perfekta.

Permalänk
Medlem

@Ragloop:

Aldrig provat just ctx pannor, men om de överlever "jobb kök" så bör de rimligen duga rill rätt mycket.

Hur hård temp pallar de med.?

Permalänk
Medlem

Idén med att smörja en gjutjärnspanna är inte enbart att mätta porerna i järnet. Det är efter dessa är mättade som den höga värmen på oljan får oljan polymiseras och lämnar ett tunt lager. Detta är lagret man vill åt på ytan i sin stekpanna, detta försvinner inte heller såvitt jag vet med diskmedel utan det är en gammal skröna som sitter kvar från när diskmedel innehöll XXX (kommer ej på det just nu).

Har man alltså tagit hand om sin gjutjärnspanna bör man kunna använda diskmedel såvida jag inte minns fel. Dock är det inget jag gör ändå.

Edit: https://www.dadcooksdinner.com/seasoning-cast-iron/

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Idén med att smörja en gjutjärnspanna är inte enbart att mätta porerna i järnet. Det är efter dessa är mättade som den höga värmen på oljan får oljan polymiseras och lämnar ett tunt lager. Detta är lagret man vill åt på ytan i sin stekpanna, detta försvinner inte heller såvitt jag vet med diskmedel utan det är en gammal skröna som sitter kvar från när diskmedel innehöll XXX (kommer ej på det just nu).

Har man alltså tagit hand om sin gjutjärnspanna bör man kunna använda diskmedel såvida jag inte minns fel. Dock är det inget jag gör ändå.

Edit: https://www.dadcooksdinner.com/seasoning-cast-iron/

Precis så är det. Snabb urdiskning med diskmedel går utmärkt om man har en bra yta i pannan sedan tidigare.

Men jag föredrar att slå vatten i stekpannan och snabbt koka upp det på en platta. Detta deglacerar pannan och instekta rester släpper lätt (precis som när man slår på lite vin eller annan vätska under matlagningen för att få ut fonden som fastnat för att göra en sås).

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag är en sån som kan läsa på grejer i ett halvår innan jag köper (gjorde så med min skärm) men det måste jag ändra på. Får psychorykte om jag så igen....

Pengar är inget problem och jag vill ha bra grejor.

Gjutjärn?
Lättgjutjärn?
Vanlig?

Är lättgjutjärn verkligen lika bra som gjutjärn fast det väger mindre bara? Vad för skillnad på märkena?

Är lite vilse i djungeln här....

Tillägg: Det är induktionshäll jag använder

Definitivt en nonstick. Att jämföra med vad kockar använder är inte realistiskt, dessa pannor skall hålla för grovdisk och gasspisar upp till 45Kw. Ur miljöperspektiv ska man väl undvika allt vad teflon och duPont (de bakom teflon) heter. Gjutgärn är nödvändigt för exempelvis pannkakor. Lättgjutgärn har jag men förstår inte riktigt poängen med, skulle jag undvika. Efter några års användning och skötsel är en gjutgärnspanna överlägsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

@Ragloop:

Aldrig provat just ctx pannor, men om de överlever "jobb kök" så bör de rimligen duga rill rätt mycket.

Hur hård temp pallar de med.?

Jag har kört många på boost-funktionen och brynt 20 kg högrev en hel dag utan att de har givit med sig. Så de pallar rätt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Mordekai:

Definitivt en nonstick. Att jämföra med vad kockar använder är inte realistiskt, dessa pannor skall hålla för grovdisk och gasspisar upp till 45Kw. Ur miljöperspektiv ska man väl undvika allt vad teflon och duPont (de bakom teflon) heter. Gjutgärn är nödvändigt för exempelvis pannkakor. Lättgjutgärn har jag men förstår inte riktigt poängen med, skulle jag undvika. Efter några års användning och skötsel är en gjutgärnspanna överlägsen.

Haha ja köpte en gjutjärnspanna ca 1mån efter ja skapade tråden 😁. Alltså 2 år, 2 mån sen.

Fattar inte att tråden blev en sån långkörare 😄. Såg den för nån dag sen o tänkte: ”men vänta lite....är inte det MIN tråd..?”

Har dock fått ett litet problem....kött kan fastna o olja rinner ut på kanterna....varför?
Har INTE skött den perfekt men går det o fixa?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Haha ja köpte en gjutjärnspanna ca 1mån efter ja skapade tråden 😁. Alltså 2 år, 2 mån sen.

Fattar inte att tråden blev en sån långkörare 😄. Såg den för nån dag sen o tänkte: ”men vänta lite....är inte det MIN tråd..?”

Har dock fått ett litet problem....kött kan fastna o olja rinner ut på kanterna....varför?
Har INTE skött den perfekt men går det o fixa?

Se mitt inlägg ovan

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Har dock fått ett litet problem....kött kan fastna o olja rinner ut på kanterna....varför?
Har INTE skött den perfekt men går det o fixa?

Först ska du försäkra dig om att du inte gör dumheter som att flytta köttbiten i sidled medan den steks. Inga problem att vända den fram och tillbaka, men om du skjuter runt den kommer stekytan lossna och kan bränna fast.

Annars tar du flingsalt, diskmedel en lite tuffare borste och hett vatten och skrubbar rent pannan. Försök få bort alla beläggning och torka av pannan direkt efteråt för att minimera rostangrepp.

Smörj in med ett tunt lager linfröolja (av ätlig standard) och ställ in pannan upp och ned i ugnen på full värme. Stäng av värmen efter en timme och låt pannan svalna medan den är ugnen.

Ta ut pannan, gno upp den med en trasa och repetera. Kan ta 8-10 gånger innan du har en bra yta.

Det är viktigt att ha riktigt tunt lager med olja och att pannan får svalna mellan varven. Annars riskerar du att få en tjock och klibbig yta som lossnar lätt.

Permalänk
Medlem

En vanlig j*vla IKEA-panna som man kan köra i diskmaskinen och inte behöver vårda som en bebis. När den blir kass skickar man den på tippen och köper en ny.

Visa signatur
Permalänk

De Buyers kolståls pannor. Är supernöjd med mina. Lät att att hålla rent och ger ingen grym yta på kött.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Senaste pannan blem en ATM panna. Mycket nöjd än så länge, men den slits väl ut den också.

Den är tung så inte så smidigt för lätta pannkakor, men ger bra stekyta trots vi bara har en vanlig spis. Man samlar upp värme i pannan så den inte svalnar för mycket när maten läggs i.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

@Campaigner: Lol missade helt att var en gammal tråd när jag svarade... Hade jag rätt är din gjutjärnspanna grym nu?
Edit sorry såg inte hela svaret, trist, gjutjärn är inte för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Haha ja köpte en gjutjärnspanna ca 1mån efter ja skapade tråden 😁. Alltså 2 år, 2 mån sen.

Fattar inte att tråden blev en sån långkörare 😄. Såg den för nån dag sen o tänkte: ”men vänta lite....är inte det MIN tråd..?”

Har dock fått ett litet problem....kött kan fastna o olja rinner ut på kanterna....varför?
Har INTE skött den perfekt men går det o fixa?

Nja, var den så från början? Dvs högre i mitten? Ytan kan fixas men kräver jobb, är den konvex är det värre. Dags att krypa till korset och köpa något modernt. CTX verkar grymma.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av DasIch:

Först ska du försäkra dig om att du inte gör dumheter som att flytta köttbiten i sidled medan den steks. Inga problem att vända den fram och tillbaka, men om du skjuter runt den kommer stekytan lossna och kan bränna fast.

Annars tar du flingsalt, diskmedel en lite tuffare borste och hett vatten och skrubbar rent pannan. Försök få bort alla beläggning och torka av pannan direkt efteråt för att minimera rostangrepp.

Smörj in med ett tunt lager linfröolja (av ätlig standard) och ställ in pannan upp och ned i ugnen på full värme. Stäng av värmen efter en timme och låt pannan svalna medan den är ugnen.

Ta ut pannan, gno upp den med en trasa och repetera. Kan ta 8-10 gånger innan du har en bra yta.

Det är viktigt att ha riktigt tunt lager med olja och att pannan får svalna mellan varven. Annars riskerar du att få en tjock och klibbig yta som lossnar lätt.

Jag brukar vända på köttet en del....men jag ska följa ditt råd.
....dock tror jag rost redan har skett....

Skrivet av Mordekai:

Nja, var den så från början? Dvs högre i mitten? Ytan kan fixas men kräver jobb, är den konvex är det värre. Dags att krypa till korset och köpa något modernt. CTX verkar grymma.

Jag vet inte....enligt kökschefen på förra jobbet så kan gjutjärn gå upp i mitten som teflon o så p.g.a. stark värme.....jag tror det e därför.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag brukar vända på köttet en del....men jag ska följa ditt råd.
....dock tror jag rost redan har skett....

Det är inget fel att vända på köttet. Är pannan riktigt varm kan man behöva vända hela tiden för att få en bra yta och jämn temperatur på insidan. Däremot ska man inte hålla på att dra runt köttet i pannan för då förstör du bara stekytan, och det är större risk att det bränns fast i pannan.

Permalänk
Medlem

hej stekclockers!

tänkte nog skaffa mig en ny stekpanna, minst 28cm, och det ska vara gjutjärn eller kolstål.

men nu ser jag ju att det faktiskt finns behandlade gjutjärnsprodukter, jag undrar om ni har någon erfarenhet av dem.

T.ex Fiskars har en som det står:
"Den unika Thermium mineralbehandlingen på den emaljerade gjutjärnsytan"

Le Creuset står det:
"Matt svart emalj"
Vad innebär det?

Sen har vi t.ex. skepphult som är behandlade med rapsolja.

jag har idag 2st små obehandlade gjutjärnspannor, en skeppshult 24cm och en skeppshult plättjärn.

vill egentligen köra så naturellt som möjligt då min erfarenhet av olika beläggningar är att de släpper med tiden.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Återigen, kan inte sluta rekommendera Greenpans utbud.
Pannor som inte släpper ifrån sig giftiga kemikalier, är non stick och är relativt lätta i handen samt funkar på hällar.
Helt jävla underbara.

Permalänk
Avstängd

Gjutjärnspanna som man efter varje användning diskar rent med yes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Scanpan Fusion 5 28cm i rostfritt stål. Mycket nöjda med denna panna som är lätt att göra ren med diskmedel och klarar alla temperaturer med jämn värmefördelning. Mycket skönt handtag och lagom vikt.

Sen har vi några gjutjärnspannor som är ärvda av familjen plus en grillpanna från Skeppshult.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Jag föredrar gjutjärnspannor. Det är också de som hållit bäst genom tiderna. Jag har räddat två stycken från grovsoprum/container som fungerar prima efter lite kärlek. Den enda nackdelen är om du har svaga armar/händer. Sambon är rullstolsburen och därför har vi även någon lättviktare också från typ ikea.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

@Nightcrawl: Ronneby bruk har en serie lättviktspannor i gjutjärn som är riktigt bra. Fortfarande lite tyngre än en vanlig panna men halva vikten av våra andra gjutjärnspannor motsvarande diameter. länk

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@Anaii: Jag har kikat på dessa men de är ju helt idiotiska.
T.ex. så står det att de är 28cm, men det är uppe i övre kanten. Som stekyta ligger den på 21cm. Blev glad först när jag såg att de fanns. Men sen inte så mycket. Påminner mer om en wokpanna med fe höga böjda kanterna

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Gjutjärnspanna som man efter varje användning diskar rent med yes.

Skickades från m.sweclockers.com

Fettlösare ska ej användas i gjutjärnspannor. Det är det inträngda fettet som gör att det inte bränner fast och blir en fin stekyta.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@issue: Så att stekytan är typ 26cm istället för 28 som är angivet gör dem idiotiska? Oavsett om de är väldigt bra i övrigt?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@Anaii: på en 28cm så är stekytan 21.5cm.
min stekpanna där hemma på 28cm har en stekyta på 28cm. har läst flera omdömmen där folk är besvikna på stekytan, måtten som ronneby anger är missvisande.

vill man upp i en störrestekyta får man ta 36cm modellen, men då får inget annat plats runt om den då den har en skidbacke till kanter. ja enligt mig är den idiotisk.

eller så har jag fel, men ingenstans har jag lyckats läsa att 28cm modellen har 26cm stekyta, det skulle faktiskt vara helt okej om så var fallet

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Nightcrawl: Ronneby bruk har en serie lättviktspannor i gjutjärn som är riktigt bra. Fortfarande lite tyngre än en vanlig panna men halva vikten av våra andra gjutjärnspannor motsvarande diameter. länk

Skitbra grejer. Har en sån här och är jättenöjd. Denna är väl egentligen ett mellanting mellan stekpanna och wok, ska jag steka större saker (biffar t ex) så har jag en större Skeppshult.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter