Permalänk
Medlem
Skrivet av Yofu:

Varför är i5 inte framtidssäkert?

i5-processorerna har bara 6 kärnor. De flesta spel i dagens läge kräver minst 6 kärnor, och med fyra kärnor blir det prestandaproblem, trots att prestanda per kärna kan vara helt okej. Det innebär att du kan ha en riktigt bra average fps, men sen får du plötsliga dippar.

De spel som kommer ut i dagens läge har utvecklats under de senaste par åren, då standarden har varit en fyrkärning intel-processor. Sen Ryzen kom för 2,5 år sedan har 6 kärnor och 12 trådar blivit lite av minimistandard, och spel börjar optimeras för flera trådar. Spel som kommer ut inom de närmaste åren kommer att ta vara på flera kärnor, speciellt när nästa generations spelkonsoller baseras på Zen-processorer med flera kärnor.

Här ser du en jämförelse mellan Ryzen 5 1600 och i5-7600K: https://www.techspot.com/review/1859-two-years-later-ryzen-16...

Båda processorerna är från början av 2017. 7600K kostade klart mer, men hade bara 4 kärnor och 8 trådar, medan 1600 hade 6 kärnor och 12 trådar. Här är hur det ser ut i Battlefield V:

På grund av de få kärnorna och trådarna går minimifps ner till 50 (jfr 89 för 1600) trots att medelfps är rätt liknande. Det här är ett problem som finns i dagens läge för processorer med 4 kärnor, och som kommer att finnas för processorer med 6 kärnor/trådar om ett år eller två.

Skrivet av InCyBoy:

Gör ni inte detta till ett onödigt stort problem nu? Inet tar väl 200kr för att uppdatera moderkortet till ett nyare BIOS?

Bestämmer du dig för kombon med Ryzen 3 samt B450 så kontakta bara Inet så bör det gå att fixa.

Inet var tydligen riktigt billiga gällande uppdateringar av BIOS. Min erfarenhet av andra butiker (främst finska) är att det kostar 40 euro ungefär... så då kan man göra det själv och få en billig processor på köpet. Men jo, då är det nog bäst att betala Inet för att göra det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk om de fick tummen ur och släppte en sån häe nån gång.

Vad är så bra med de moderkorten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte personlig erfarenhet av det ännu, men det finns många andra som har erfarenhet kring just nätaggstorleken i det här chassit.
Fullstort nätagg får plats. Helt klart.
Men inte om man också ska ha in grafikkort.
Sladdarna från nätagget sticker ut mot grafikkortet så absolut maxlängd på nätagg med grafikkort skulle jag säga är 150mm. Men man gör livet enklare för sig om man väljer ett mindre nätagg än så. SFX-storlek är väl rekommenderat. Den mer ovanliga SFX-L storleken lär också gå bra (fördelen med dessa är väl att de får plats med en 120mm-fläkt men utbudet av nätagg är sämre).

Svårt att få en bra bild av vad jag menar kanske. Lättare om man ser det här själv.
Finns flertalet recensioner för detta chassi när de stöter på just det här med längden på nätagg.
Exempelvis Sweclockers när de testade chassit. Finns video på detta.
8min 7 sek in så går de igenom problemet:
https://youtu.be/WrWpfSKemhs?t=487

Har även sett lite mods på det här problemet. Finns nämligen plats kvar åt andra hållet i chassit så det går att borra bort popnitarna till nätaggsvaggan och flytta den i sidled och göra nytt fäste där istället (alltså så att det finns mindre plats kvar där nätströmkontakten kopplas in). Är man dels sugen på stort nätagg och tycker det är kul att modda chassin så finns den möjligheten.
Själv kommer jag ta den enklare vägen och skaffa ett mindre nätagg istället.

Edit:
Värt att tillägga är väl att ickemodulära nätagg kan ha samlat alla sladdutgångar på "bortre sidan" och det ger då möjlighet att ha grafikkort som är så långt att det inte riktigt når fram till sladdutgången. Så där går att hitta någon form av kompromiss med fullstora nätagg och grafikkort om de inte är så långa.
Men vill man ha ickemodulära nätagg i så små chassin? Jag rekommenderar inte den lösningen

Kontakterna ser ganska centrerade ut i mitt tycke.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4398208

Dock så är måtten (BxHxD)
150 × 86 × 140 mm.

FD spec'ar max längd till 160mm för PSU. Vilket jag då tror är bredden dvs 150mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yofu:

Det mest logiska är nog inte att bygga ett MITX men jag gillar tanken på en liten dator och det har rotat sig. MITX blir det.
Jag tittade på Phanteks men jag gillar inte de svarta detaljerna utöver att det är ett ATX. Men jag uppskattar att du tog dig tid och tipsa.

Hur kom det sig att du gjort tre stycken byggen med Node 304 om du inte är nöjd med det? Och vad blev det för komponenter?

Enligt FD's specifikation får ett gpu fullängdskort plats om det är max 45mm. Är din erfarenhet annorlunda?

från FD:
Power supply type
ATX (up to 160 mm in length)
Motherboard compatibility
Mini ITX, Mini DTX (motherboards with SATA ports that are angled 90 degrees may conflict with installation in the case)
GPU max length
310 mm (when 2 HDD slots are removed; graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160 mm)
CPU cooler max height
165 mm
Max GPU thickness
45 mm

Jag byggde dem till kidsen och de har inte hur mycket plats som helst i sina rum, därav valet. Idag finns bara en kvar hos deras mor, de andra två har jag nyligen sålt efter 4-5 år. Köp så kort modulärt nätagg som möjligt, ha ett ormbo i litet chassi är inte bra för prestandan pga dålig ventilation plus att du har större valmöjligheter gällande grafikkort.

Finns oerhört mycket hjälpsamma tips och tricks i denna tråd om chassit ifråga:
https://www.overclock.net/forum/50-small-form-factor-systems/...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yofu:

Vad är så bra med de moderkorten?

Det är inget som finns men det är TR4 i m-itx format, hade det dessutom tillverkats en TR4 apu så hade det varit underbart, då hade jag skaffat den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

OK jag ger mig ang i5 9600K vs AMD 5 3600. Det blir en AMD.
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3906046&view=l

Bytte också lagringen till en lite långsammare men med mer plats. OK kompromiss. Om jag ska vara ärlig tror jag inte jag använt M.2 disk förut, bara sata ssd. Vilken jag förstår den här ska ha iaf dubbla skriv/läs hastigheten.

Byter moderkort till ett X370 istället för B450-I i hopp om att undvika ett gammalt chip som behövs uppdateras för att fungera.
ASRock Fatal1ty X370 Gaming-ITX/ac
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4380469

Snabbare minnen, 3200Mhz. Men här vet jag verkligen inte om det är ett par bra stickor jag valt,
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3377689

Skärm
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5008145

Lista prisjakt
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yofu:

OK jag ger mig ang i5 9600K vs AMD 5 3600. Det blir en AMD.
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3906046&view=l

Bytte också lagringen till en lite långsammare men med mer plats. OK kompromiss. Om jag ska vara ärlig tror jag inte jag använt M.2 disk förut, bara sata ssd. Vilken jag förstår den här ska ha iaf dubbla skriv/läs hastigheten.

Byter moderkort till ett X370 istället för B450-I i hopp om att undvika ett gammalt chip som behövs uppdateras för att fungera.
ASRock Fatal1ty X370 Gaming-ITX/ac
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4380469

Snabbare minnen, 3200Mhz. Men här vet jag verkligen inte om det är ett par bra stickor jag valt,
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3377689

Skärm
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5008145

Du har bytt till ett äldre moderkort alltså äldre chipset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har bytt till ett äldre moderkort alltså äldre chipset.

Hah, aj då. Tack!

Vilka är nyare chip om jag vill slippa att uppdatera BIOS för att använda processorn direkt ur låda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yofu:

Hah, aj då. Tack!

Vilka är nyare chip om jag vill slippa att uppdatera BIOS för att använda processorn direkt ur låda?

X570, men de är rätt dyra. Att köpa B450 och uppdateringstjänst från t.ex Inet är nog bästa lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sando:

X570, men de är rätt dyra. Att köpa B450 och uppdateringstjänst från t.ex Inet är nog bästa lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så ser man till att välja ett som kommer med en ny bios direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så ser man till att välja ett som kommer med en ny bios direkt.

Det är väl bara MSI som garanterar det, och de har inga itx-moderkort i max-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är väl bara MSI som garanterar det, och de har inga itx-moderkort i max-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket är komiskt eftersom mITX behöver en maxversion mest då det saknas usb flashback på alla. Antar dock att det beror på att ATX-marknaden är mycket större.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har tänkt gå över till ett node 304 för nästa ITXbygge ;).

Ut med alla hårddiskvaggor så får man ett mitx-chassi på under 20 liter som har plats för en nh-d15 kylare och fullstora grafikkort.
Och det finns i vitt.
Yay

Noden har dåligt med luft in i chassit.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Här är en jättelik tråd angående kompatibilitet mellan moderkortschip och nya generationen av amd ryzen.

Som några skrivit tidigare så är man i mångt och mycket beroende av att få bios uppdaterat med en äldre processor innan ryzen gen 3 fungerar.

https://m.sweclockers.com/forum/post/17951749

Skickades från m.sweclockers.com

Länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har tänkt gå över till ett node 304 för nästa ITXbygge ;).

Ut med alla hårddiskvaggor så får man ett mitx-chassi på under 20 liter som har plats för en nh-d15 kylare och fullstora grafikkort.
Och det finns i vitt.
Yay

Jag gick ifrån Node 304 i mitt senaste itx-bygge hatade chassit, stort och otympligt men det är min personliga åskit. Går man från atx till matx/itx så blir det väll en större nedgång i strl , samt det är prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag gick ifrån Node 304 i mitt senaste itx-bygge hatade chassit, stort och otympligt men det är min personliga åskit. Går man från atx till matx/itx så blir det väll en större nedgång i strl , samt det är prisvärt.

Menar du att ditt senaste ITX bygge som inte är ett node 304 chassi blev mindre, bättre och billigare?

Låter som ett Kinderegg 🙃

Skämt å sido, vad är det för ett bygge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yofu:

Menar du att ditt senaste ITX bygge som inte är ett node 304 chassi blev mindre, bättre och billigare?

Låter som ett Kinderegg 🙃

Skämt å sido, vad är det för ett bygge?

Skickades från m.sweclockers.com

Då missuppfattade du det är ett väldigt prisvärt chassi. Jag gillar inte node'n helt enkelt
Nya bygget blev mindre och mycket dyrare, inte alls prisvärt eller bättre (beroende på vad man är ute efter, och kanske inte något som ska jämföras med node'n)/dan case