Tips för musik/hembio sub

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

För att direkt bryta det jag ovan skrev, skulle jag vilja fråga vad ni tror om låda. Portad eller sluten, basreflex? Dimensioner? Tackar gärna ja till tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Låda för vad ?
Jo jag fattar att du menar sub men du kan inte bara be om en "låda" utan att ange nått mer,
Ska det vara utan hänsyn till något annat så sluten låda, 150 liter eller mer per element och bra 15-18" element och kanske Linkwitztransformering och slutsteg på minst 1 kW per element för att mata det. säg minst 4 element och de kan med fördel monteras 2 och 2 i varje låda för att man ska kunna reducera vibrationer och dist.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Låda för vad ?
Jo jag fattar att du menar sub men du kan inte bara be om en "låda" utan att ange nått mer,
Ska det vara utan hänsyn till något annat så sluten låda, 150 liter eller mer per element och bra 15-18" element och kanske Linkwitztransformering och slutsteg på minst 1 kW per element för att mata det. säg minst 4 element och de kan med fördel monteras 2 och 2 i varje låda för att man ska kunna reducera vibrationer och dist.

Uräkta, jag kanske var lite oklar. Om vi nu bara tänker på subben. Jag ska använda pappas gamla slutsteg på 2x150 nominell rms. Jag tänker också bara köpa ett element. (JBL GT-X1200)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Uräkta, jag kanske var lite oklar. Om vi nu bara tänker på subben. Jag ska använda pappas gamla slutsteg på 2x150 nominell rms. Jag tänker också bara köpa ett element. (JBL GT-X1200)

Om du inte orkar göra en egen konstruktion så följ JBLs lådförslag från manualen
https://eu.jbl.com/on/demandware.static/-/Sites-masterCatalog...
https://eu.jbl.com/on/demandware.static/-/Sites-masterCatalog...

Jag är däremot inte så säker på att det är jättelämpligt att bara använda en kanal på slutsteget, det beror på dess konstruktion hur det klarar att bara belastas på en kanal.
Varför inte bygga med 2 element eller åtminstone välja nåt med 2 talspolar ?
eller kanske slutsteget går att brygga ? Men då bör man kanske ha 8-16 Ohms element.

Hur har du tänkt att det ska delas ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte orkar göra en egen konstruktion så följ JBLs lådförslag från manualen
https://eu.jbl.com/on/demandware.static/-/Sites-masterCatalog...
https://eu.jbl.com/on/demandware.static/-/Sites-masterCatalog...

Jag är däremot inte så säker på att det är jättelämpligt att bara använda en kanal på slutsteget, det beror på dess konstruktion hur det klarar att bara belastas på en kanal.
Varför inte bygga med 2 element eller åtminstone välja nåt med 2 talspolar ?
eller kanske slutsteget går att brygga ? Men då bör man kanske ha 8-16 Ohms element.

Hur har du tänkt att det ska delas ?

Just det! Jag fick med en slutstegsskadad harman/kardon sub jag tänker driva med andra kanalen när jag köpte resten av sustemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Just det! Jag fick med en slutstegsskadad harman/kardon sub jag tänker driva med andra kanalen när jag köpte resten av sustemet.

Och du ska dela med en Minidsp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Delning bör väl gå att justera i receivern? Fast bara ifall man nöjer sig med en av lådorna. Ska man använda bägge kan det bli knepigt. (Det var ju en Harman bas med i bilden också).

Jag röstar för förslaget med sluten låda på 28l enligt JBL's rekommendation.
Enklast att bygga.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Ok. Tack för svaren. Ja, recievern vet jag sköter den delningen.

Permalänk

Har nu köpt den! Kommer att hämta den på måndag men kan inte bygga den på en vecka på grund av semester. Förresten så tyckte jag den slutna versionen skulle passa mig bäst. Har hört jämförelser i verkligheten och tycker slutna låter bättre. Kommer snart med rapport om hur det blev!😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej, längesedan senast! Jag har nästan byggt färdigt subben med högkvalité 19mm tjock mdf-skiva. Gjorde bandpasslådan:P. Förstärkarn jag fått kräver motstånd i båda kanalerna (vissa kanske kommer ihåg, kör bara en liten recap). Därför ska jag koppla andra kanalen till den förstörda harmon/kardon subben. (Det är nätdelen som är fel på den). Så jag kommer bara använda elementet av h/k subben, men den är mätt på internet att gå ner till 80hz och 200 watt rms. Då undrar jag om detta är förstärkarns prestation eller elementet, och kommer det att skadas av att spela långt under dess lovade hertz?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Hej, längesedan senast! Jag har nästan byggt färdigt subben med högkvalité 19mm tjock mdf-skiva. Gjorde bandpasslådan:P. Förstärkarn jag fått kräver motstånd i båda kanalerna (vissa kanske kommer ihåg, kör bara en liten recap). Därför ska jag koppla andra kanalen till den förstörda harmon/kardon subben. (Det är nätdelen som är fel på den). Så jag kommer bara använda elementet av h/k subben, men den är mätt på internet att gå ner till 80hz och 200 watt rms. Då undrar jag om detta är förstärkarns prestation eller elementet, och kommer det att skadas av att spela långt under dess lovade hertz?

Nu blir det konstigt, HK basen har sluten låda så du kan i alla fall inte få problem med att du kör den under portens avstämningsfrekvens men den spelar ju ner till 45 Hz inte 80 och den kommer ju att låta så du måste ju i så fall bygga ett system med 2 basar som funkar tillsammans och med topparna om det ska låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu blir det konstigt, HK basen har sluten låda så du kan i alla fall inte få problem med att du kör den under portens avstämningsfrekvens men den spelar ju ner till 45 Hz inte 80 och den kommer ju att låta så du måste ju i så fall bygga ett system med 2 basar som funkar tillsammans och med topparna om det ska låta bra.

Måste tagit fel med hertzen då, men vad menar du med två basar som funkar tillsammans? HK subben drar jag bara in en kabel till som jag därefter tätar där kabeln går igenom. Det blir två separata subbar, jag trodde man behövde samma modell av sub om man hade dem i samma låda.

Permalänk

Det jag tänker med att spela för låga hertz är att den kommer flytta sig skadligt mycket btw.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Måste tagit fel med hertzen då, men vad menar du med två basar som funkar tillsammans? HK subben drar jag bara in en kabel till som jag därefter tätar där kabeln går igenom. Det blir två separata subbar, jag trodde man behövde samma modell av sub om man hade dem i samma låda.

Du menar att du ska ha 2 olika baslådor som spelar i samma rum ? De måste justeras så att de samarbetar och inte motarbetar varandra, de kommer inte automatiskt att jobba i akustisk fas med varandra och i extremfallet så kommer de att kunna ge en total utsläckning av ljud, det blir helt enkelt tyst.

Har du aldrig provat att spela musik i mono på ett par högtalare som står bredvid varandra och där en är felfasad ? Basen försvinner och det låter oftast som om sången kommer genom ett avloppsrör i plast.
Gör experimentet och lyssna om du inte provat det.

Ska du ha 2 olika baslådor i samma rum behövs det troligen en del justeringar för att det ska låta bra, det är i vart fall svårare än att använda 2 likadana baslådor för då har de ju samma egenskaper och det gäller bara att placera dem rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tror du det är en dålig idé att prova med HK subben först? Har inte lust att betala 800kr ytterliggare eller åka till Ullared och spendera 500kr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Tror du det är en dålig idé att prova med HK subben först? Har inte lust att betala 800kr ytterliggare eller åka till Ullared och spendera 500kr.

Om den förstärkare du skaffat inte tål att vara obelastad så blir det väl problem då med ?
Kan du skriva ut exakt modell på de delar du har ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

[quote postid="18037662" userid="130967" name="mrqaffe"]
Om den förstärkare du skaffat inte tål att vara obelastad så blir det väl problem då med ?
Kan du skriva ut exakt modell på de delar du har ?
[/quote/]

Pioneer A-80 inköppt på 80-talet. 2x150 watt nominell rms. Kan inte monokopplas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

[quote postid="18037662" userid="130967" name="mrqaffe"]
Om den förstärkare du skaffat inte tål att vara obelastad så blir det väl problem då med ?
Kan du skriva ut exakt modell på de delar du har ?
[/quote/]

Pioneer A-80 inköppt på 80-talet. 2x150 watt nominell rms. Kan inte monokopplas.

Det är nog inga problem att bara använda en kanal i den men du bör inte koppla in nån insignal på den kanal du inte använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog inga problem att bara använda en kanal i den men du bör inte koppla in nån insignal på den kanal du inte använder.

Säker på det? Jag tror dig men pappa har varnat mig för att spela den utan belastning. Han föreslog också att vi kunde sälja den och köpa en t.amp eller något sånt. Pioneeren är värd runt 6000 nuförtiden. XD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Säker på det? Jag tror dig men pappa har varnat mig för att spela den utan belastning. Han föreslog också att vi kunde sälja den och köpa en t.amp eller något sånt. Pioneeren är värd runt 6000 nuförtiden. XD

Det som ev kan vara farligt är om det är insignal på en kanal som inte är ansluten till någon last, om man inte kopplar in varesig insignal eller utsignal så blir det samma som att bara slå på förstärkaren utan att ha något anslutet och det har den väl inte gått sönder av ?

Det finns ett fåtal förstärkare som inte tål att inte ha last ansluten, mestadels är det rörsteg och modeller med negativ utimpedans som kan bli instabila utan last men inget från nån stor japansk tillverkare av transistorsteg uppför sig på det viset om det inte är nått annat fel som orsakar det.

Att sälja den och skaffa nått mer lämpat är å andra sidan inte en dålig ide för det går ju att skaffa nått som är mer lämpat för ändamålet tex en hembioreceiver som har delbara för och slutsteg för då får man ju även ett delningsfilter med "på köpet" Och det finns ju även en del PA steg med integrerade filter och många av dem går ju dessutom utmärkt att bryggkoppla så de ökar effekten och blir monosteg. Tex >
https://www.behringer.com/Categories/Behringer/Power-Amplifie...
kostar drygt 2000 kr och ger dig effekt så det räcker och bli över och har en dsp så du kan göra de filter du vill.
Visserligen fläktkylt men det brukar gå att varva ner dem så de blir ljudlösa om man ska ha det hemma för man belastar inte steget särskilt hårt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Väldigt hjälpsamt! Då vet jag det! Ska titta på förstärkare.😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Men om man spelar en signal genom förstärkarn utan belastning på en av kanalerna då? Jag kanske missförstod det du sa men om man spelar musik så använder man väl båda kanalerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

https://www.behringer.com/Categories/Behringer/Power-Amplifie...
kostar drygt 2000 kr och ger dig effekt så det räcker och bli över och har en dsp så du kan göra de filter du vill.
Visserligen fläktkylt men det brukar gå att varva ner dem så de blir ljudlösa om man ska ha det hemma för man belastar inte steget särskilt hårt.

NX-förstärkarna är riktigt hyggliga för subbar faktiskt, de leverar inte vad de påstår men de duger gott. Har dock för mig uteffekten på NX1000 är relativt låg (cirka 110W RMS @ 8 ohm). Men kanske duger fint för subben i fråga, har inte läst hela tråden.

Sedan låter NX-serien hemskt från fläktarna, de varvar inte ner i den mån man förväntar sig. Så ska den användas 'hemma' lär du nog byta fläkt i den.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Men om man spelar en signal genom förstärkarn utan belastning på en av kanalerna då? Jag kanske missförstod det du sa men om man spelar musik så använder man väl båda kanalerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte om du bara ska driva ett element.
Jag förutsätter att elementet bara har en talspole för de flesta element har bara en talspole och du har ju inte nämnt att du har nått element med dubbla talspolar.

Fläktarna i slutsteg går att dämpa eller byta, det är ingen skillnad mot hur man moddar datorfläktar för att tysta dem och effekten kommer att räcka med god marginal för de element du nämnt och man spelar ju inte heller på maxnivå särskilt ofta hemma utan man använder max nån watt i medeleffekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej inte om du bara ska driva ett element.
Jag förutsätter att elementet bara har en talspole för de flesta element har bara en talspole och du har ju inte nämnt att du har nått element med dubbla talspolar.

Fläktarna i slutsteg går att dämpa eller byta, det är ingen skillnad mot hur man moddar datorfläktar för att tysta dem och effekten kommer att räcka med god marginal för de element du nämnt och man spelar ju inte heller på maxnivå särskilt ofta hemma utan man använder max nån watt i medeleffekt.

Min tanke också! Man orkar aldrig höra på maxvolym på nästan något, förutom om det är något riktigt vekligt. Men jag undrar vad ni tycker om t.amp förstärkarna? Och om jag dämpar fläktarna, blir det inte problem med överhettning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Behringer steget ser lockande ut! Även om 1000 watt 4ohm bridge mode låter mycket så är det väl ändå inte nominell kraft? Tänker mig att i 20 hertz så kanske den spelar 350 watt nominellt? Vilket är bra om det är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Min tanke också! Man orkar aldrig höra på maxvolym på nästan något, förutom om det är något riktigt vekligt. Men jag undrar vad ni tycker om t.amp förstärkarna? Och om jag dämpar fläktarna, blir det inte problem med överhettning?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får specificera exakt vilken förstärkare du menar, länka gärna produktens hemsida.
Det brukar gå att reducera varvtalet eller helt enkelt byta fläktar på de flesta steg, det kan ge sämre maximal kylning men man behöver oftast inte ha maximal kylning om steget ska användas hemma.
Är du orolig för sånt så välj i så fall inte ett PA slutsteg utan nått annat, studioversioner brukar vara mycket tystare och sedan finn det hela hemmamarknaden och som jag tidigare skrev så får man mycket för pengarna om man köper en beg hembioreceiver med delbart för och slutsteg, du får 5-9 förstärkarkanaler, filter, dac och dekoder/försteg som du kan koppla ihop lite som du vill och det går även att hänga på nån apparat mellan för och slutsteg tex en modern dsp.

Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Behringer steget ser lockande ut! Även om 1000 watt 4ohm bridge mode låter mycket så är det väl ändå inte nominell kraft? Tänker mig att i 20 hertz så kanske den spelar 350 watt nominellt? Vilket är bra om det är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte du har förstått hur effekt och ljudtryck funkar, stegen har en maximal uteffekt som anges och den skulle kunna vara oändlig eller säg 100 MW för att sätta ett värde på den, om du skulle mata in den effekten i högtalarna så skulle de troligen förvandlas till plasma och blåsa bort utan att lämna ett spår.
Men det går utmärkt att använda en så stark förstärkare ändå för utnivån kan varieras mellan 0 och max beroende på nivån på insignalen.
Man ska helt enkelt inte mata på en insignal som leder till en starkare utsignal än vad som motsvarar högtalarnas effekttålighet.
Man behöver ju även justera in nivåerna på alla kanaler så att alla högtalare spelar lika starkt så att ha olika starka förstärkare är inget problem när man väl gjort de grundläggande justeringarna.
Vill man lyxa till det kan man även sätta in nån typ av nivåbegränsare som förhindrar att man kan förstöra något, en limiter/kompressor/dynamisk eq eller helt enkelt bara nått som bryter strömmen, en sån pryl påverkar ju ljudkvaliten men skyddar delarna mot att gå sönder om man försöker överbelasta dem.

Ljudtrycket har ett logaritmiskt samband med effekten så spelar du vid normal lyssningsvolym med normala hemmahögtalare så använder du kanske 0,05 W i medeleffekt och 0,5 W i toppeffekt om dy lyssnar på popmusik och liknade som har väldigt låg dynamik, ska du däremot spela starkt så har du i princip alltid för lite effekt speciellt om det är akustiska instrument eller röster som ska återges för de har ofta väldigt mycket högre dynamik och eftersom förhållande mellan ljudtryck och effekt är logaritmiskt så ökar effektkraven enormt när man ska öka ljudtrycket.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Förstärkaren jag syftade på var Behringer-steget du nämnde tidigare nx1000d. Det med att det är bättre att ljudkällan är på högsta volym och att man istället ökar/sänker volymen på förstärkaren har jag hört innan om jag inte missförstod det du skrev. Tack för svaret, man lär sig hela tiden nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Förstärkaren jag syftade på var Behringer-steget du nämnde tidigare nx1000d. Det med att det är bättre att ljudkällan är på högsta volym och att man istället ökar/sänker volymen på förstärkaren har jag hört innan om jag inte missförstod det du skrev. Tack för svaret, man lär sig hela tiden nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Behringer har inte med t amp att göra, t amp kan (brukar) syfta på 2 saker endera ett märke som heter t amp men också alla förstärkare som är baserade på Tripath men inte nått från Behringer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag vet att behringer och t.amp är två olika märken, jag frågade bara förut vad ni tyckte/hade för erfarenhet av märket t.amp. Förresten så undrar jag hur jag kopplar behringer steget till hembio recievern. Det finns ett uttag på behringer steget som heter usb men ser ut som en wlan, wut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag vet att behringer och t.amp är två olika märken, jag frågade bara förut vad ni tyckte/hade för erfarenhet av märket t.amp. Förresten så undrar jag hur jag kopplar behringer steget till hembio recievern. Det finns ett uttag på behringer steget som heter usb men ser ut som en wlan, wut?

Skickades från m.sweclockers.com

Usb uttaget är för att ansluta en dator för programering och har inget med ljudsignalen att göra.
Det är normala xlr på ingången så välj rätt kabel eller använd en adapter. Fins i alla musikbutiker men även på tex Kjell eller online,
Sök på rca till xlr kabel och längden du behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.