Damma ur datorer - någon som testat liknande?

Permalänk

Damma ur datorer - någon som testat liknande?

Var ett tag sedan jag postade här senast, så jag hoppas att jag valt rätt del av forumet!

Jag och sambon behöver ett enkelt och smidigt sätt att damma ur våra datorer, och vi funderar på denna. Är det någon som har testat den (eller liknande), och vad tycker ni? Med just den modellen följer det med ett ESD-armband, och jag undrar om det gör någon nytta? Jag har ju hört att det är en dålig idé att dammsuga inne i datorn, och denna blåser visserligen istället för att suga men det gör väl ingen skillnad såvitt jag förstår det? Så ja, vi tänkte att armbandet kanske hjälper i och med att en del använder det när dom bygger datorer. Jag hoppas att jag inte är helt ute och cyklar, och att någon har lust att hjälpa till!

Men, innan ni tar upp det så är det några saker jag vill nämna:

* Vi vill inte ha en kompressor. Vi bor i lägenhet så vi har inte plats att förvara en. Dom låter dessutom en del, vilket grannarna troligtvis inte skulle uppskatta. Vi har heller ingen annan användning för en kompressor, så det går bort.

* Luft på burk blir dyrt i längden. Vi vill inte behöva köpa nya hela tiden. EDIT: Tycker inte heller att dom är särskilt effektiva, samt att jag inte gillar att använda dom (måste hållas upprätt osv).

Tack på förhand!

Permalänk

Hur ofta behöver ni "damma ur" era chassin om man får fråga? Det låter som ofta om du nämner att det skulle bli dyrt med "luft på burk" i längden!

Är det annars väldigt dammigt i lägenheten så kanske någon sorts luftrenare skulle underlätta, definitivt minska på dammet i överlag! Samt ha bra chassi med filter som kan rengöras med jämna mellanrum, visst, dom är inte 100% täta heller men mycket bättre än dom utan, enligt mig!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk

Den där har ju inte europeisk kontakt, och går antagligen på 110 volt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Dammsug hemma, blås ur burkarna en gång om året.
Du har luft på burk för de närmsta 10-20 åren för vad den där kostar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Markus1987: I och med att vi inte har hittat något bra sätt att göra det på så blir det inte så ofta just nu, men när vi gjort det så blir det så ofta som det behövs. Jag har ett chassi med filter, men det blir dammigt till slut oavsett. Tack för tipset på luftrenare, men det är inte aktuellt. Jag letar specifikt efter ett sätt att damma ur datorerna på.

@Betty (Kung Pow): Ser att det finns folk som säjer den från Europa, så då är det väl inget problem?

@Json_81: Tack för tipset, men vi vill blåsa ur dom oftare än så.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MetalMinx:
Om du vill ha något att bli blåst på så finns denna:
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukt...

Inte prövat själv men går ju att blanda in lite isoprop om det är riktigt skitigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Hm, jag utgår ifrån att det även går att bara blåsa ur luft med den också då. Väldigt likt vanlig luft på burk låter det som, men verkar smidigt att man kan fylla på den med vanlig cykelpump. Tack för tipset, men gillar inte luft på burk.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalMinx:

Var ett tag sedan jag postade här senast, så jag hoppas att jag valt rätt del av forumet!

Jag och sambon behöver ett enkelt och smidigt sätt att damma ur våra datorer, och vi funderar på denna. Är det någon som har testat den (eller liknande), och vad tycker ni? Med just den modellen följer det med ett ESD-armband, och jag undrar om det gör någon nytta? Jag har ju hört att det är en dålig idé att dammsuga inne i datorn, och denna blåser visserligen istället för att suga men det gör väl ingen skillnad såvitt jag förstår det? Så ja, vi tänkte att armbandet kanske hjälper i och med att en del använder det när dom bygger datorer. Jag hoppas att jag inte är helt ute och cyklar, och att någon har lust att hjälpa till!

Men, innan ni tar upp det så är det några saker jag vill nämna:

* Vi vill inte ha en kompressor. Vi bor i lägenhet så vi har inte plats att förvara en. Dom låter dessutom en del, vilket grannarna troligtvis inte skulle uppskatta. Vi har heller ingen annan användning för en kompressor, så det går bort.

* Luft på burk blir dyrt i längden. Vi vill inte behöva köpa nya hela tiden. EDIT: Tycker inte heller att dom är särskilt effektiva, samt att jag inte gillar att använda dom (måste hållas upprätt osv).

Tack på förhand!

"Luft på burk blir dyrt i längden" herregud, alltså hur ofta behöver ni städa ur datorn? en burk kostar 49 kr, och räcker nog 2 gr att blåsa ur datorn med damm.. kanske bättre köpa ett bättre dator chassi som håller dammet borta?
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/rengor...

Permalänk

@mini-ryttge: Ser rätt liten och smidigt ut, men den är nästan lika dyr som den vi tittat på, och känns inte riktigt likvärdig kvalitetsmässigt. Men tack för tipset!

@zogez: Som jag skrev så tycker vi inte om luft på burk. Varför envisas en del med att tjata om saker man sagt att man inte är intresserad av?

Permalänk
Medlem

Känns som du lika gärna kan satsa på en ESD-säker dammsugare för de pengarna.
https://www.amazon.com/Atrix-International-VACEXP-03-Personal...

EU/UK-Version
https://www.atrixvacuums.co.uk/express-plus-vacuum/

Här är en liknande som den du länkade
https://www.ebay.com/itm/Datavac-ESD-Safe-Anti-Static-Electri...

Hittade en med vändbart luftflöde och starkare motor (kanske saknar ESD-skydd...)
https://www.ebay.co.uk/itm/201465424818

Börjar bli sugen själv.

Nu hittade jag deras EU-sida
https://www.metrovaceurope.eu/comp-electronic-care

Hittade svensk åf
https://www.icd.se/produkt/dammsugare-3m-esd-skyddad-ultrakom...
https://www.icd.se/produkt/elektronisk-tryckluft-esd-500-clea...

Permalänk
Medlem

@MetalMinx: Vet att youtube kanalen "Tech yes city" kör med en datavac och är tydligen väldigt nöjd.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk

@Mordekai: Tack för alla tips! Vi ska titta runt och fundera lite. Jag vill ju bara ha en som har någon form av ESD-skydd. Har den inte det så kan man ju lika gärna använda dammsugaren, tänker jag.

@morronrost: Tack, bra att veta!

Permalänk
Medlem

@MetalMinx: Vad sägs om att en hand/fot cykelpump?

Tex på Biltema kostar den billigaste just nu 44:90 kr.
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelpump...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@MetalMinx: Vad sägs om att en hand/fot cykelpump?

Tex på Biltema kostar den billigaste just nu 44:90 kr.
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelpump...

En riktigt dåligt idé. Luftflödet är för alldeles för lågt. Bättre men ändå inte särskilt bra är en tryckspruta som man kör tom. https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/tryck...

Med en sådan är framförallt trycket för lågt istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

En riktigt dåligt idé. Luftflödet är för alldeles för lågt. Bättre men ändå inte särskilt bra är en tryckspruta som man kör tom. https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/tryck...

Med en sådan är framförallt trycket för lågt istället..

Blir det tillräckligt rent med luft?

Rengöra ofta verka vara viktigt. Tänker på tex svarta bladen på fläktar från gamla datorer som man ibland fortfarande kan se lager med damm efter dom rengjorts med luft.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av panpo98:

Blir det tillräckligt rent med luft?

Rengöra ofta verka vara viktigt. Tänker på tex svarta bladen på fläktar från gamla datorer som man ibland fortfarande kan se lager med damm efter dom rengjorts med luft.

Det går väl att diskutera, viktigt är väl bara att rengöra om det är värmeproblem och det är det nog inte om fläkten i sig kan rotera, kosmetisk rengöring är inte viktig för funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@panpo98: Som @Olegh säger så är nog inte luftflödet tillräckligt starkt. Men tack för tipset ändå!

@Mordekai: Tack för videon!

@mrgaffe: Så är det säkert, men jag hatar det där dammet som verkar nästan fastklistrat på framför allt fläktbladen, hehe.

Permalänk
Medlem

@MetalMinx
Har själv funderat på att köpa denna. Ska vara likvärdig med Datavac.

Permalänk

@Tjodd: Tror att jag såg den vid någon tillfälle. Har den ESD-skydd? Kan bara några enstaka ord på tyska, men jag ser att det står något om ESD. Enligt Google translate så står det att den har ESD-borstar. Hmm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalMinx:

@Tjodd: Tror att jag såg den vid någon tillfälle. Har den ESD-skydd? Kan bara några enstaka ord på tyska, men jag ser att det står något om ESD. Enligt Google translate så står det att den har ESD-borstar. Hmm..

Jag har en sådan. Fungerar riktigt bra. Precis som du säger så följer det med 3st "ESD"-borstar som man kan använda för noggrannare rengöring om blåsningen inte får bort allt. Info på engelska finns på deras hemsida.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk

@Poppu-chan: Okej! Förlåt om jag låter dum och/eller okunnig nu, men gör ESD-borstarna så att hela maskinen är ESD-säker då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Jag har en hurricane.
Jag blåser dock ut flera datorer och enskilda komponenter väldigt ofta.
Fördelen med dessa är smidigare att plocka fram än kompressor och tappar inte prestanda som "tryckluft på burk" gör efter en kort stunds användning.
Nackdelen om man glömmer ladda batteriet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag vet att du inte ville ha en kompressor men jag tänkte ände bara säga att det finns små portabla sådana som inte är mycket större än ~dammsugaren du länkade till. Dessutom kostar de inte lika mycket. Kan du tänka dig att köpa på blocket så är de väl nästan gratis skulle jag tro.

Har för mig att Jula har men jag skulle gissa att varenda gubbdagisbutik har liknande varianter.

Visst låter de en del men om ni bara använder den 1-3 gånger per år så finns det ju ingen granne med normalt vett som bryr sig så länge ni inte drar igång den en söndag klockan sex på morgonen.

Skrivet av zogez:

"Luft på burk blir dyrt i längden" herregud, alltså hur ofta behöver ni städa ur datorn? en burk kostar 49 kr, och räcker nog 2 gr att blåsa ur datorn med damm.. kanske bättre köpa ett bättre dator chassi som håller dammet borta?
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/rengor...

Jag behöver strax köpa lite luft på burk, vart hittar du dom för 49 kronor? Jag kollade nyss i sex butiker och den billigaste var 70 kronor men de flesta låg någon tjuga eller två över det.

Och även en femtiolapp per gång (eftersom de har två datorer) blir pengar i längden. Min dator står t.ex. lite dåligt till så den bör helst blåsas rent två gånger per år, vilket för ts skulle betyda minst en hundring per år. Inga stora summor men men.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trunk:

Jag vet att du inte ville ha en kompressor men jag tänkte ände bara säga att det finns små portabla sådana som inte är mycket större än ~dammsugaren du länkade till. Dessutom kostar de inte lika mycket. Kan du tänka dig att köpa på blocket så är de väl nästan gratis skulle jag tro.

Har för mig att Jula har men jag skulle gissa att varenda gubbdagisbutik har liknande varianter.

Visst låter de en del men om ni bara använder den 1-3 gånger per år så finns det ju ingen granne med normalt vett som bryr sig så länge ni inte drar igång den en söndag klockan sex på morgonen.

Jag behöver strax köpa lite luft på burk, vart hittar du dom för 49 kronor? Jag kollade nyss i sex butiker och den billigaste var 70 kronor men de flesta låg någon tjuga eller två över det.

Och även en femtiolapp per gång (eftersom de har två datorer) blir pengar i längden. Min dator står t.ex. lite dåligt till så den bör helst blåsas rent två gånger per år, vilket för ts skulle betyda minst en hundring per år. Inga stora summor men men.

Pluttekompressorer är inget att försöka blåsa rent nått med för de har väldigt lågt lutftlöde och funkar i stort sett bara för att pumpa däck med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pluttekompressorer är inget att försöka blåsa rent nått med för de har väldigt lågt lutftlöde och funkar i stort sett bara för att pumpa däck med.

Är de verkligen sämre än en tryckluftsburk om man har rätt munstycke? I så fall måste de vara redigt kassa...

Permalänk
Medlem

Inte helt kassa - bara olika användningsområden.

Skall man renblåsningsluft så förbrukas det mellan 100 - 350 liter luft i minuten - dvs 1.6 till 5.9 liter i sekunden, detta uppressat till 7 bar det gör att det behövs minst 2-3 kW motor på kompressorn för att för att ens ha en chans att leverera luftmängden i takt med förbrukningen - det går liksom inte med en liten fjuttkompressor med enstaka cm^3 i slagvolym...

Har man inte så stor kompressor så måste man ha tank vilket innebär med småtankar bara kan blåsa i några sekunders puff-puffar innan det blir andtrutet och sedan behöver kompressorn gå en stund för att ladda upp det igen.

Kan man hitta väldigt små renblåsningspistoler (liknande som airbrush) så minskar kravet lite men det är ändå väldigt mycket mer än vad kompressorer i budgetklass orkar med.

Det finns kompressorlösningar baserade på kylskåpskompressorer och med lagom stor trycktank för kortare blåsningar, och låter inte just mycket mer än en kylskåp - men de har prislappar som är långt utanför normala privatekonomier.

Permalänk
Medlem

@MetalMinx: Jag har ingen större koll på hur borstarna fungerar, men jag gissar att de inte alstrar statisk elektricitet så som tex microfiberdukar gör, och därmed är säkra att borsta känsliga komponenter med.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag vet att du inte ville ha en kompressor men jag tänkte ände bara säga att det finns små portabla sådana som inte är mycket större än ~dammsugaren du länkade till. Dessutom kostar de inte lika mycket. Kan du tänka dig att köpa på blocket så är de väl nästan gratis skulle jag tro.

Har för mig att Jula har men jag skulle gissa att varenda gubbdagisbutik har liknande varianter.

Visst låter de en del men om ni bara använder den 1-3 gånger per år så finns det ju ingen granne med normalt vett som bryr sig så länge ni inte drar igång den en söndag klockan sex på morgonen.

Jag behöver strax köpa lite luft på burk, vart hittar du dom för 49 kronor? Jag kollade nyss i sex butiker och den billigaste var 70 kronor men de flesta låg någon tjuga eller två över det.

Och även en femtiolapp per gång (eftersom de har två datorer) blir pengar i längden. Min dator står t.ex. lite dåligt till så den bör helst blåsas rent två gånger per år, vilket för ts skulle betyda minst en hundring per år. Inga stora summor men men.

kolla länken..