Permalänk

Ny dator känns slö

Hej,

Jag köpte min nya dator i delar för ett par dagar sen och det känns som att den underpresterar lite då jag inte får ut mer än runt 110 fps på Overwatch epic fast benchmarksidor säger att jag med min setup ska få ut minst 50 fps mer! Min CPU ligger på runt 45-50 i idle och runt 60-70 på load in game. Då min kompis med lite sämre setup än mig (osäker på exakt vad han har) har mycket bättre fps än mig känns det som att något är lite fel.. Hoppas någon kanske har något tips eller något jag kan testa!
Min setup
I7 9700k
Asus strix 2070 8gb
Msi z390-A pro
500gb ssd samsung evo
16 GB corsair ram
Kör på 165 Hz skärm från Asus

Permalänk
Medlem

Kolla vad du har "render scale" på i Overwatch. Om den är högre än 100% är det nog därför.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kör du i?

Permalänk

Är på jobbet nu, ska kolla vad jag har för render scale när jag kommer hem! Jag spelar på 1920x1080 i resolution.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hansson75: Om du tycker din dator är slö så hitta en bra benchmark att jämföra med istället. Duktigt svårt att få en objektiv bedömning i spel. Du kanske sitter med en bias och kollar efter dina lägsta FPS och din polare efter sina högsta t.ex. Då kommer det ju absolut slå fel. Ta något test som är smidigt att jämföra med, t.ex 3D mark.

Permalänk
Medlem

UserBenchmark är också användbar för att se om det är någon komponent som tydligt underpresterar.

Permalänk

Bad han testa 3dmark och han fick 4300 score på time spy medans jag har fått 8400.. då måste det ju vara väldigt konstigt att jag inte får bättre än honom ingame?
Han hade förövrigt ett 1060 grafikkort!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hansson75: Har ni exakt samma inställningar i spelet?

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansson75:

Bad han testa 3dmark och han fick 4300 score på time spy medans jag har fått 8400.. då måste det ju vara väldigt konstigt att jag inte får bättre än honom ingame?
Han hade förövrigt ett 1060 grafikkort!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är det med graphics och physics score då? Grapfics score beror på grafikkortet och physics score på CPU.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kör han på Epic settings då och i samma upplösning / renderscale? Känns lite "hur långt är ett snöre?".