Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragloop:

Hej!
Kock till yrket här. Har gått igenom alla märken som finns mer eller mindre. För induktion så är Scanpan ctx överlägset bäst. Gjutjärn är inte att föredra på induktion då det blir extremt varma och kan skada hällen.
Jag har en scanpan ctx som jag har kört i 6 år samt diskat i diskmaskin vilket dom tål extremt väl. Fortfarande som ny, bästa stekpannan jag använt för induktion.
Och då har jag testat över 30 märken.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker personligen vanliga gjutjärnspannor fungerar utmärkt även på dagens moderna spisar. Ett tips kan ju vara att på en induktionshäll ALDRIG dra på MAX effektläge bortsett från när man ska koka upp vatten t.ex.

Förstörde min Scanpan-panna ganska så duktigt genom att dra på fel platta för några månader sedan. Förväxlade den och pastakastrullen.

Permalänk

Har induktionshäll och för vanliga "teflonpannor" funkar inte det speciellt bra. Man måste vara otroligt försiktig med värmen genom att dessa pannor bränns sönder alldeles för lätt.

Testade De Buyer "Carbon Plus" och den blir bara bättre och bättre med tiden. Se till att diska den med diskmedel det första man gör och "bränn" sedan in pannan innan man använder den och fortsätt med det regelbundet. Man ska undvika diskmedel vilket jag oftast gör då jag hellre låter den ligga i blöt om något mot förmodan fastnar. Olja in pannan efter den har torkat (brukar värma upp den på spisen igen efter disk). Pannan ändrar färg med tiden så förvänta er inte en fin grå färg eftersom den blir brunare och brunare med tiden.

Vräk inte heller på den högsta temperaturen direkt utan öka den successivt efter det att pannan blivit varm eftersom risken kan finnas att den slår sig annars. När den blivit varm så är det bara att "elda på" om man så vill.

Kommer köpa flera modeller av samma sort framöver.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Förstår inte faiblessen för gjutjärn. Tunga, otympliga och svåra att hantera. Försök vända en omelett utan redskap och utan att bryta handleden. Dessutom fastnar allt och de är svåra att göra rena. I rostfritt fastnar också allt i och går bara att göra rena med svinto.

Det bästa tycker jag är Granit-pannor. Stendamm i inbakat i en keramisk/titan-beläggning. Inte mycket dyrare än Teflon som håller dåligt och dessutom ska vara giftigt. 4-5 mm tjock botten så slår sig inte pannan.

Till kastruller och grytor där temperaturen inte blir så hög är keramiskt bäst men i stekpannor med vanlig keramiskt fastnar det lätt vid högre temperatur även om de är lätta att göra rena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Dessutom fastnar allt och de är svåra att göra rena.

Då gör du fel.

Själv kör jag en gjutjärnspanna från Skeppshult samt en "Sensuell" rostfri från Ikea. Inte använt den rostfria från Ikea särskilt mycket ännu men pannan från Skeppshult är grym. Lagas ryggbiff och andra goda köttdetaljer på den i princip dagligen.

Körs på induktionshäll, men som någon nämnde innan skall man antagligen inte dra upp effekten på max. Jag kör mitt kött på 5-6/10 och det är absolut tillräckligt. En ~2.5cm ryggbiff på i cirka 30 sekunder på vardera sida plus lite skopande av smör över. Skall nog börja köpa lite tjockare biffar dock, kanske runt 3.5cm.

Jag 'nonstickar' Skeppshultspannan som har trähandtag på spisen och den rostria i ugnen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

ICA's teflonpanna. När den blir för sliten slängs den och en ny inhandlas. Gjort så i 15 år sedan jag flyttade hemifrån. En panna håller 2-3 år. Det imponerar inte lika mycket på middagsgäster som en "signatur-panna" men det skiter jag i

Angående teflon och farligt gjorde jag en Google-sökning. Den enda någorlunda balanserade träffen på förstasidan var denna : Råd&Rön

De andra gick till t ex Expressen, Vaken.se, Kurera.se. Och i kvällstidningarna är ju allt farligt så länge som det har potential att sälja lösnummer, de två senare är väl rent new age holistiskt dravel.

Permalänk
Medlem

Om danskarna har rätt, vilket jag tror, så är farligheten minimal och den äckliga lukten från teflonen i en torr ljummen panna ofarlig.
Tittade mycket på deras bra konsumentprogram i TV2 när jag bodde i Kbn/Malmö.
Har tydligen gått på tidningarnas sedvanliga lögner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

ICA's teflonpanna. När den blir för sliten slängs den och en ny inhandlas. Gjort så i 15 år sedan jag flyttade hemifrån. En panna håller 2-3 år. Det imponerar inte lika mycket på middagsgäster som en "signatur-panna" men det skiter jag i

Angående teflon och farligt gjorde jag en Google-sökning. Den enda någorlunda balanserade träffen på förstasidan var denna : Råd&Rön

De andra gick till t ex Expressen, Vaken.se, Kurera.se. Och i kvällstidningarna är ju allt farligt så länge som det har potential att sälja lösnummer, de två senare är väl rent new age holistiskt dravel.

https://www.healthline.com/nutrition/nonstick-cookware-safety...

Citat:

PFOA is a chemical that was previously used to manufacture Teflon. It has been linked to health conditions such as kidney and liver disease. However, all Teflon products have been PFOA-free since 2013.

Citat:

However, at temperatures above 570°F (300°C), Teflon coatings on nonstick cookware start to break down, releasing toxic chemicals into the air (14Trusted Source).

Inhaling these fumes may lead to polymer fume fever, also known as the Teflon flu.

https://tibbs.unc.edu/ask-a-toxicologist-is-it-safe-to-use-te...

Citat:

The primary chemical in Teflon, polytetrafluoroethylene (PTFE), has a high melting point (327 ºC), making it ideal for cooking applications. However, when heated to temperatures above 350 ºC (662 ºF), PTFE begins to degrade, releasing fine particles and a variety of gaseous compounds that can cause damage to the lungs when inhaled (Waritz, 1975).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1958415/pdf/brme...

Citat:

Thecoldpolymerisharmlessoningestion,incontactwiththeskin,orimplantedinlivingtissues.'Whenheatedabove250°C.itbeginsslowlytogiverisetosmallamountsofdecompositionproducts,someofwhicharetoxic.

(Orkar inte lägga in mellanrum, blev såhär med ctrl-v)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28913736
Fulltext: https://sci-hub.se/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/289137...

Citat:

In this regard, four pans,claimed to be PFOA-free, and nine consumer products wereinvestigated for PFCAs emissions both under normal use con-ditions (< 230 °C) (emissions from PTFE surfaces weretrapped for 1 h) and overheating conditions (> 260 °C) (emis-sions were trapped during a 30-min heating of empty pans ona stove). Emissions were analyzed by LC–ESI-MS. Resultsindicated the emissions of PFCAs both at normal andoverheating conditions, but the amounts were temperature de-pendent. At normal use conditions, total emissions of PFCAswere 4.75 ng per hour. However, at 370 °C, far higheramounts released, with up to 12,190 ng PFCAs per hour(Schlummer et al.2015). Based on the available scientificdata, there is no straightforward answer that how much doesnon-stick cookware contributes to the overall PFOA exposurein the general population.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4961930 (finns andra storlekar)

AMT Gastroguss "Worlds Best Pan"

Den här är en dröm. Inget har någonsin tagit mer än 10 sekunder vatten och två varv med en svamp för att få den ren. Kan lämna den med matrester i ett dygn och sen bara svabba på ett ögonblick. Så länge du håller metallredskap och annat allt för trubbigt borta från den så håller den perfekt. Inget bränner fast någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4961930 (finns andra storlekar)

AMT Gastroguss "Worlds Best Pan"

Den här är en dröm. Inget har någonsin tagit mer än 10 sekunder vatten och två varv med en svamp för att få den ren. Kan lämna den med matrester i ett dygn och sen bara svabba på ett ögonblick. Så länge du håller metallredskap och annat allt för trubbigt borta från den så håller den perfekt. Inget bränner fast någonsin.

Jag har haft två AMT, och båda har börjat bränna vid i mitten efter några år. Tur att de är billiga att beställa från Tyskland. Skulle jag köpt dem i Sverige skulle jag varit väldigt besviken. Nu kör jag WMF, mycket bra för priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Förstår inte faiblessen för gjutjärn. Tunga, otympliga och svåra att hantera. Försök vända en omelett utan redskap och utan att bryta handleden. Dessutom fastnar allt och de är svåra att göra rena. I rostfritt fastnar också allt i och går bara att göra rena med svinto.

Det bästa tycker jag är Granit-pannor. Stendamm i inbakat i en keramisk/titan-beläggning. Inte mycket dyrare än Teflon som håller dåligt och dessutom ska vara giftigt. 4-5 mm tjock botten så slår sig inte pannan.

Till kastruller och grytor där temperaturen inte blir så hög är keramiskt bäst men i stekpannor med vanlig keramiskt fastnar det lätt vid högre temperatur även om de är lätta att göra rena.

Ursäkta, men vem f-n är så dum? För övrigt så förstår jag inte vad det är för fel att använda en gammal hederlig stekspade när man lagar mat?

Brukar själv använda en vanlig stekspade när jag lagar pannkakor... något som är totalt omöjligt att få till bra i annat än kolstål, rostfritt eller gjutjärn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Det finns tre typer av stekpannor som fungerar bra. Rostfria, gjutjärn eller kolstål. Sköter man dem rätt så håller de i flera generationer.

Övriga varianter som finns förstår jag inte riktigt vitsen med... vad ska man använda dem till? Teflonpannor som inte tål ett skit i stort sett. Använder man för hög värme så blir botten skev på dem.

Kolstål har jag aldrig provat ska sägas men nu när jag gått över till rostfri panna så kommer jag aldrig mer ha någon form av beläggning i mina framtida. Har givetvis ett par mindre pannor i gjutjärn då exempelvis pannkakslagg. Pannkakor kan inte göras i annan typ av panna om man vill ha lite färg och stil på dem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragloop:

Hej!
Kock till yrket här. Har gått igenom alla märken som finns mer eller mindre. För induktion så är Scanpan ctx överlägset bäst. Gjutjärn är inte att föredra på induktion då det blir extremt varma och kan skada hällen.
Jag har en scanpan ctx som jag har kört i 6 år samt diskat i diskmaskin vilket dom tål extremt väl. Fortfarande som ny, bästa stekpannan jag använt för induktion.
Och då har jag testat över 30 märken.

Skickades från m.sweclockers.com

Demeyere är minst lika bra.
https://www.prokok.se/demeyere-stekpanna-28cm-industry.html?g...

Permalänk
Medlem

Stekpanna till rätt ändamål

Jag tycker såhär också gammal kock, dock börjar det vara ett par år sedan nu..

Jag har aldrig riktigt gillat stekpannor med beläggning á teflon etc etc.. vissa är bättre än andra och de dyrare håller bättre men har aldrig prövat någon som håller i hög temp.
Visst har teflon sin plats i köket dock inte istället för en gjutjärn.

Har 2 Gjutjärn + 1 gryta i gjutjärn sen 1 liten teflon och en stor och några traktörpannor.. (ej räknat kastruller och andra grytor och sauteuse:er.

Jag gör såhär:

Gjutjärn - Till steka i vansinningt hög temp - ex bryna kött gör även pannkaka (amerikanska) m.m.
Teflon - Steker mest ägg, smälter socker, fräser på grönsaker, lök, såsbaser, m.m.

Sen bra tips med Icas stekpannor, funkar bra, tokbilliga bara byta då de är slut.

Jag tycker ALLA!! teflon tillslut börjar släppa beläggning och man får svarta prickar i maten.. (inte så trevligt) därför håller jag med personens mamma som också rekommenderade dessa. Går sönder ändå tillslut så köp en billig.

Permalänk
Medlem

Har för höga järnvärden, så gjutjärn går bort direkt.

Tycker keramiskt fungerar bra för min del.

Permalänk
Medlem

Har dumpat alla mina teflonpannor pga alla gifter och har köpt rostfria Scanpan Fusion 5-pannor, samt ett par Greenpan.
Ruskigt imponerad av Greenpan måste jag säga, över förväntan på stekresultat.
Känns även bra att använda en panna som inte släpper ifrån sig gifter.

Scanpan Fusion 5 är underbara med.

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Amatörkork.

Permalänk
Medlem

@pjb: lol AmatörKORK

veckans roligaste "slant på tangentbordet"

Permalänk
Medlem

Kastade dom med teflon för ca 4-5 år sedan.

Kör med "klassiska" De buyerpannan 28cm och Leif Mannerström rostfri.

Ska köpa någon till Gjutjärnspanna tänkte jag.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Gjutjärn är väldigt bra till det mesta och är nonstick om man behandlar dem rätt. Det sagt så har även Teflon eller liknande stekpannor också en plats i mitt kök. Jag steker inte fisk i gjutjärnspanna exempelvis då det gör att allt annat smakar fisk ganska långt efteråt, så jag har en teflonpanna av bra kvalitet för just fisk.

Utöver det är det fint att ha en traktörpanna för lite såsigare saker. Jag har också en mindre gjutjärnspanna för den mellanstora plattan vilket underlättar väldigt när man behöver steka olika saker samtidigt eller exempelvis gör pannkakor som ju är ganska segt med bara en panna. Grillpannor har jag haft tidigare men de är ju omöjliga att få rena och jag tycker inte grillränder är så viktigt, så de har jag gett upp. Sen har jag en teflonpanna för vanligt bruk av tjejen då hon inte riktigt kan hantera vikten hos den stora gjutjärnspannan. Har också ett par gjutjärnsgrytor som används mycket både på spisen och i ugnen, den ena är arvegods som har funnits i familjen sedan före förra sekelskiftet och den har verkligen den bästa ytan av alla gjutjärnsgrejer jag har.

Hur som helst så är kvalitet viktigt vad för panna man än väljer. Ikeas eller Icas billigare teflonmodeller funkar kanske ok men metallen är ofta så tunn att saker bränns alldeles för lätt och de håller inte värmen bra. En stekpanna behöver en viss vikt och tjocklek för att vara bra i mina ögon. Sen är ju ytan viktig förstås och för att få det behöver man lägga lite jobb på en gjutjärnspanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Det bästa tycker jag är Granit-pannor. Stendamm i inbakat i en keramisk/titan-beläggning. Inte mycket dyrare än Teflon som håller dåligt och dessutom ska vara giftigt. 4-5 mm tjock botten så slår sig inte pannan.

Intressant, har du något exempel på en sådan panna?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har haft flera stekpannor under åren, de flesta har blivit skeva eller tappat ytan väldigt snabbt.

IKEAs Oumbärlig för 150kr slår ingen annan panna när det gäller pris/prestanda och den tål allt, extremt robust jämfört med andra billiga stekpannor.

Har också en keramisk panna av okänt märke sedan 6-7 år tillbaka, skitbra för såser, annars duger den inte till någonting då den ger totalt värdelös stekyta.

Permalänk
Medlem

Steker alltid kött i gjutjärnspanna samt köttfärssås och grytor i gjutjärnsgryta.
Allt annat steks i 2st Anderspetter teflonpannor som har varit väldigt bra men dyra (1000-1500kr).
De slår sig inte heller när man slår på kallt vatten t.ex vid såsbygge eller vid disk direkt efter användning.
De är i och för sig tunga.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Har lite alltmöjligt...
Arbetshästen är en AMT gastroguss 28 cm köpt billigt via amazon.de. Ägg steker jag enbart i IKEAs lilla TROVÄRIG (riktigt bra köp som hållt många år).
Köttstycken kör jag i gjutjärn ärvd från morföräldrar (planslipade och inte som dagens kassa grova Skeppshult och dylikt, har dock en Skeppshult grillpanna men den används sällan).
Grytor/långkok etc i emaljerad Le Creuset alt. Tefal Jamie Oliver.
Såser/ 1-ports-Wok kör jag i en Demeyere Apollo Sauteuse.

Permalänk
Medlem

Jag använder nästan bara gjutjärnspanna. Det händer att jag använder rostfritt till vissa saker också, som riktigt sura såser (tomat räknas då inte men vinreduktioner gör det). Teflon har jag helt slutat använda då pannorna bara förstörs direkt.
Gjutjärn är bra på att hålla värme och tål nästan att hettas tills det blir rödglödgat. Perfekt för kött om man ska förhålla sig till ett vanligt kök (bara man är förberedd på brandrisken). Det blir ju dock mycket annat också som åker i gjutjärnspannan.

Permalänk

Jag har ett stekjärn och en gryta. Gjutjärn från Skeppshult.

Oljar in efter varje gång, använder varmvatten och diskborste vid rengöring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

kolstål, rätt inbränd får den en yta som slår vilken teflonpanna som helst

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag fick en stor Skeppshult 280 av en bekant som tyckte att den var för tung. Gjutjärn är helt giftfritt vilket jag ser som en fördel. Bra stekegenskaper och möjlighet att steka mycket på en gång och att kunna använda den i ugnen är andra fördelar.
Ett viktigt tips: I ugnen måste man vända greppet inåt så att man inte av misstag greppar ett glödhett handtag när man skall ta ut den...

Permalänk
Medlem

Har bytt ut alla stekpannor till gjutjärn och kolstål.
Man får tänka om lite med rengöringen (jfr med teflon) men det är ju ingen tidsskillnad egentligen.

Den huvudsakliga anledningen till bytet att jag tröttnade på att mina DYRA teflonpannor blev värdelösa på bara några år. Samtidigt som jag lyckades fixa en helt "sönderbränd" 50år gammal gjutjärnspanna (loppisfynd) med en mässingsborste och någon halvtimmas skrubbande.
Efter det såg jag ljuset.

Att investera i något rejält som håller för alltid känns bra.
Slit och släng "skitprylar" med planerat åldrande är nog det jag avskyr mäst med dagens konsumptionssamhälle.

En gjutjärnspanna för 1500 kr som håller i 50+ år kostar bara 30kronor om året.
En teflonpanna för 500-1000kr som håller 2år kostar 250-500kr om året....

Det är billigt med gjutjärn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är man inte rädd för rengöring ny in körning gjutjärn finns många billiga klassiker på second hand 😊😊 har nummer 5 och 7 utav gamla gjutjärn stekpannan.. Dom håller grymt länge

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Förstår inte faiblessen för gjutjärn. Tunga, otympliga och svåra att hantera. Försök vända en omelett utan redskap och utan att bryta handleden. Dessutom fastnar allt och de är svåra att göra rena. I rostfritt fastnar också allt i och går bara att göra rena med svinto.

Tore Wretman: "Om det fastnar använder du för lite fett."
Så enkelt är det.
Du har naturligtvis helt rätt i att gjutjärn tenderar att vara tunga, och är otympliga för de som inte är så starka (och kan naturligtvis vara helt hopplösa för de som har specifika åkommor).

De som är bekymrade för att de släpper järn borde kolla precis hur mycket de släpper - det är inte mycket vid normal användning. Vi har väldigt breda toleranser för järn och ett underskott är långt värre än att ha ett överskott.

Mitt plättjärn är snart hundra år, stekpannan jag köpte själv är snart 35. Gjutjärn håller om man inte missköter det, och många som gillar gjutjärn gör det just därför - de kan ha samma stekpanna hela livet och lär sig att använda den.
Till syvende och sist består resultatet mest på hur du sköter din stekpanna, och din stekteknik. Även om handeln försöker förvandla matlagning till en prylsport (och detta är en prylshoppingsajt), så spelar utrustningen oändligt mindre roll än användaren.