Efter donuts och hamburgare – Mionix slopar lifestyle och återvänder till gaming

Permalänk
Medlem

Köpte min första Mionix Naos 7000 2014 som höll till 2018 innan jag fick problem med scrollhjulet som några andra varit inne på, det är ändå fyra år. Köpte efter det en ny som fortfarande fungerar fint nu i närmare ett år och har ännu en i reserv om denna skulle gå sönder också. Absolut den bästa musen jag testat när det kommer till passform och prestanda, enda dåliga jag kan tänka på är just scrollhjulet som verkar vara lite av ett problem, sedan skulle jag också föredra en till knapp på vänster sida, en så kallad "sniper button" eller "clutch" som sänker DPI medan den hålls inne (och kan bindas till annat via mjukvara ofc) vilket inte bara är användbart i spel utan också i vanligt skrivbordsarbete där större precision på litet avstånd är viktigt men som växlas med längre flytt - saknar denna knapp som fan.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att sen jag skaffade min första Naos 5000 så har jag aldrig en tänkt att jag skulle ha något annat. Sitter nu med en Naos 8200 är väldigt nöjd har dock fått köpa en ny då scrollen slutade funka som den ska efter 3 års intensivt spelade. Verkar vara något som händer fler, men den är värd sina pengar ändå tycker jag.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Gillade min naos. Men lite svår att greppa. Hade pistolgrepptejp på först, efter det trilla av så blev det borrmaskinen 😅 99gram

(Har en model o numera)

Permalänk
Medlem

Blev en mionix naos 3200 för många år sen eftersom min razer mus var i så kass kvalitet.

Aldrig haft något problem med musen gällande hårdvaran. Nu har den dock varit ner packad i över 1 år, men borde fortfarande fungera lika bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill, men en musmatta med korvar istället för hamburgare / munkar hade ju fått mig att kasta ut lite pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Har haft 3st Naos möss totalt varav en även juat nu. Överlägset bäst i handen, jag verkligen avskyr små nätta möss som försvinner som ett dammkorn under handflatan.

Tyvärr så har dom gått sönder efter ett par år, främst scrollhjulet. Men ärligt talat är dom inte särskilt dyra och jag köper gladeligen en ny Naos efter ett par år. Jag har hellre en mus som sitter som en smäck tills jag byter den, än en mus med medioker passform som håller längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna tråden är ganska talande, det är många som har problem med kvaliten.

Skrivet av Emyxia:

Har lite av samma upplevelser. Hade en NAOS 5000. Gillade den skarpt men efter ett år gick scrollhjulet sönder och vänsterklick fastnade ibland. Tänkte att jag kanske bara hade otur så jag köpte en 7000. Samma fel inom ett år.

Skrivet av anon246659:

Hade problem med en glappande scroll wheel knapp.

Skrivet av Pnorberg:

Ägt två Naos 7000 där scrollen börjat strula efter 1-2 år, en började även dubbelklicka.

Skrivet av Daumier:

För mig är Mionix synonymt med grym ergonomi men väldigt dålig kvalitet. Jag har ägt tre stycken Mionix Naos 8200, alla tre har slitits ut på samma sätt inom ca 1 år. Scrollhjulets interna delar är av undermålig kvalitet som slits ut så att det till slut inte registrerar en scrollning. Dessutom började vänster- och högerklicksbrytarna så småningom att glappa. Även brytarna för tumknapparna började glappa. De har helt enkelt använt interna delar av undermålig kvalitet.

Skrivet av Jackbob:

Har haft 3st Naos möss totalt varav en även juat nu. Överlägset bäst i handen, jag verkligen avskyr små nätta möss som försvinner som ett dammkorn under handflatan.

Tyvärr så har dom gått sönder efter ett par år, främst scrollhjulet.

Skrivet av sozage:

Kan bara säga att sen jag skaffade min första Naos 5000 så har jag aldrig en tänkt att jag skulle ha något annat. Sitter nu med en Naos 8200 är väldigt nöjd har dock fått köpa en ny då scrollen slutade funka som den ska efter 3 års intensivt spelade.

Jag kan bara hålla med. Min Naos 5000 var jättebekväm men hade stora firmware-problem. Fick till slut en Naos 8200 istället, vars brytare till scrollhjulet gick sönder. Klick med skrollhjulet registreras helt enkelt inte, för brytaren tagit slut.

Redan mellan övergången från 5000 till 8200 kunde man se att de börjat med kostnadsbesparingar. Billigare låda och inga utbytbara vikter. I min mening två rimliga besparingar, men då hade gärna kvaliten på brytare fått bli bättre på andra ställen, för priset till slutkund verkade inte sänkas.

Vet inte hur det är längre, men innan var Mionix möss tillverkade av Kinesiska Laview Technology.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Gillade konceptet hamburgare och donuts och annorlunda färger. Känns som gaming-stuket är rejält uttjatat och gjort. Bäst om man gjort båda, kan jag tycka.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd ägare till två Naos 5000 och två 7000. Ingen har gått sönder utan har hela tiden velat ha samma mus hemma och på jobbet. Minns att något med inställningarna strulade på 5000-serien, men 7000 har varit grym från dag ett. Hoppas verkligen på att den uppdaterade versionen (om jag nu väljer att uppgradera, känns onödigt i dagsläget imo) inte ändrar yttre form alls, den är spot on redan idag!

Permalänk
Medlem

Till alla som skriver att ni har problem med att scroll-klicks slutar funka så är det rätt lätt att laga själv:
Ta en vass kniv och skär av padsen som sitter under, och sen skruva ut skruvarna och ta loss toppen från musen. Skär ni padsen försiktigt utan att böja dom så kan ni återanvända dom igen, annars finns det pads att köpa för mössen. När jag kontaktade Mionix support om detta så skickade dom gratis pads till mig. Efter att toppen är av:

Själv har jag kört Mionix sen typ 2011. Min första Naos 5000 fick efter ett par år problem med att den började dubbel-klicka, kontaktade supporten och dom skickade en beta version av firmwaren som fixade det. Ett par år senare var den så sliten att jag köpte en Naos 8200 istället, och en Naos 7000 att använda på jobbet. Dom har båda hållit i 4 år nu, med undantag för just scroll-klick problemet som jag fixat på båda enligt hur jag skrev ovan, och som sagt fick jag nya gratis mousepads när jag kontakta support angående problemet.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Följt Mionix från början och gillat dem. Tycker dock att de sällan har lyckats med allt det där sista i sina produkter. I många fall har mjukvaran varit ett problem, men största problemet är mössens knappar som jag inte tycker har hållt samma kvalitet som konkurenternas. Sedanast Mionix musen snodde dock grabben, det är en av de skönaste möss jag har haft.

Varför i h-vete skulle jag vilja ha pommes och burgare pyntat på mitt skrivbord? Jag växte visserligen upp i en tid då skrikiga saker och more is simply more - men tycker att dels färgerna och motiven på den här "lifestyle" vågen varit rena rama skräpet. Tilltalar mig inte och har valt andra märken istället.

Hoppas att de får Mionix tillbaka på kartan igen samt denna gång fixar det där sista. Sensorn och klicken. Formerna har de lyckats tämligen bra med i de flesta fall anser jag.
Lycka till Mionix!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

Denna tråden är ganska talande, det är många som har problem med kvaliten.

Jag kan bara hålla med. Min Naos 5000 var jättebekväm men hade stora firmware-problem. Fick till slut en Naos 8200 istället, vars brytare till scrollhjulet gick sönder. Klick med skrollhjulet registreras helt enkelt inte, för brytaren tagit slut.

Redan mellan övergången från 5000 till 8200 kunde man se att de börjat med kostnadsbesparingar. Billigare låda och inga utbytbara vikter. I min mening två rimliga besparingar, men då hade gärna kvaliten på brytare fått bli bättre på andra ställen, för priset till slutkund verkade inte sänkas.

Vet inte hur det är längre, men innan var Mionix möss tillverkade av Kinesiska Laview Technology.

Ja de hade valt en väldigt dålig brytare till mittenknappen. Den i princip suger ner skräp till kontaktorn, varav glapp. Men deras kundmottagande var det iaf inget fel på.

Permalänk
Medlem

Hade också problem med att scrollhjult i min Castor slutade funka efter några månader från inköp.
Skaffade en ny mus och samma problem igen efter bara en dryg månad eller så.

Kommer aldrig att köpa Mionix igen, kvalitén finns inte där.

Permalänk
Medlem

TL;DR: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!

Skrivet av Edvin-89:

Som en gammal gubbe en gång sa, ÄNTLIGEN!!!

Precis!

Blev frälst när jag köpte min första Naos, vilket är så pass länge sedan att jag inte ens minns modellnumret längre. Efter ett par år började vänster musknapp slumpmässigt registrera dubbelt, så år 2015 fick det bli att köpa en 8200 istället. Denna 8200 använder jag fortfarande med stor glädje, den fungerar helt klockrent, är i prima skick och helt underbar på alla sätt (särskilt ergonomiskt). Sambon, som också har en, är lika nöjd.

Förutom den oslagbart underbara ergonomin så är även ytan imponerande - vet inte vad den består av, men den har inte blivit blanksliten alls (till stor skillnad mot ALLA Logitechmöss jag tidigare haft, och det är många), och den suger inte åt sig fett (återigen - till stor skillnad mot ALLA Logitechmöss jag tidigare haft - om jag lämnar en välanvänd Logitech oanvänd en månad eller två så kryper det ut flott; skitvidrigt).

Jag tycker det var rent bedrövligt när de helt bytte spår och började med det extremt töntiga kräkframkallande "lifestyle"-fjanteriet. Jag hade helt räknat ut Mionix, aldrig i livet att jag hade köpt något av den där skiten.

Just därför är jag extra glad nu, en satsning på premiumprodukter med 0% tjurbajs är PRECIS vad jag vill ha från dem!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande min Naos 5000 inköpt i januari 2010, så snart 10 år utan några större problem. Hade ett tag problem med att den dubbelklickade men det fixades med firmware, nu har jag bara problem med att mittenknappen/scrollhjulet ibland öppnar 2 flikar istället för en men känns som man kan leva med det. Kanske får bli en jubileumsmodell på 10års dagen.

Permalänk
Medlem

Härligt att läsa. Har haft två Naos 7000 genom åren och de är fortfarande en av få möss som passar mina stora och klumpiga händer. Kör med Logitech just nu(prövade först 903, sen 603)men tycker ärligt att de inte varit någon höjdare. En trådlös Naos 7000 är vad jag vill ha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hört en hel del gott om märket o deras möss fanns på min ”under övervägande” lista. Dock blev det QPAD istället (misstag) för Mionix har för små möss (jag har enorma händer).

Kände inte till deras snabbmatstema....

Aldrig haft Mionix möss.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

"Superpremium" låter som ett annat ord för supermarginal...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Kul!

Köpte en Naos 7000 på Dreamhack för flera år sedan och har varit riktigt nöjd, mest ergonomiska musen jag testat.

Kikade runt lite efter nytt tangentbord för ett tag sedan och blev lite besviken när jag såg att nästan alla deras produkter var slut i lager överallt. Efter lite googlande hittade jag nyheterna om att dom gick dåligt osv.

Kul som sagt att läsa att dom förhoppningsvis kommer tillbaka och inte försvinner. Dels för att dom är svenska, och dels för att jag gillar produkterna.

Men lite skeptisk till det här med superpremium. Det gäller att det är premiumkvalitet också, och inte bara premiumpris.

Permalänk

Körde Mionix produkter själv innan bytet till fan håller ni på med produkter. Körde zibal tangentbordet med cherry max black, deras gaming headset och naos 7000. Nu kör man Asus rog claymore core samt Asus rog gladius 2 wireless. Sjukt bra combo enligt mig och snyggt på bordet. Annars Glorius gaming modell 0 musen och deras mekaniska 60% tangentbord. Blev rog combon endast för jag föredrar wireless. Tänker om Glorius släpper modell 0 wireless vilken fröjd. Men då måste de lösa vikten på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Hört en hel del gott om märket o deras möss fanns på min ”under övervägande” lista. Dock blev det QPAD istället (misstag) för Mionix har för små möss (jag har enorma händer).

Kände inte till deras snabbmatstema....

Aldrig haft Mionix möss.

Mionix möss är små?

Jag tycker att jag har relativt stora nävar, hadde problem med att razer och andra möss "åts" upp av mina händer. Men med mionix så hittade jag den bästa passformen

Så antagligen har du aldrig testat en mionix mus eller så har du helt enkelt sjukt stora händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Burks:

Mionix möss är små?

Jag tycker att jag har relativt stora nävar, hadde problem med att razer och andra möss "åts" upp av mina händer. Men med mionix så hittade jag den bästa passformen

Så antagligen har du aldrig testat en mionix mus eller så har du helt enkelt sjukt stora händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig testat Mionix. Jag läste Nordic Hardwares mustest o där fann QPAD (att deras mjukvara e kass sa de inget om)....

Nu när jag tänker efter så vet ja inte vart jag fick det påståendet ifrån (att Mionix har för små möss)....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Hoppas Naos kommer i trådlöst format! vore so nice. Finns ju knappt någon "ergonomi" gaming mus som är trådlös

Permalänk
Medlem

Köpte en Mionix mus en gång & den gick sönder väldigt fort precis som resten av alla "gaming" produkter.

Efter 20 musmattor har jag hittat en som är bättre än att köra med ingen alls, 1 tunn liten semi hård tunn razermatta som har nåt slags lim under tror den heter Sphex 2.

Permalänk
Medlem

😭😭😭

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk

mionix#1

Hej!
har mionix mus o keyb
jävligt nöjd
en knapp pajja på en mionix mus
supporten va underbar
utanför garanti
men de skicka ett kretskort så jag kunde byta ändå
krävdes handpåläggning
men kan verkligen inte klaga
tack mionix!

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)