Dagens billiga Ssd diskar

Permalänk
Medlem

Dagens billiga Ssd diskar

Sitter allt som oftast och bara slösurfar bland inet, Netonnet etc.

Har sett lite att tex Netonnet har en kingston 120gb för 290kr och en crucial 120gb för 299kr. Men sen när man går upp till 240gb så kostar de exakt lika mycket.

Har försökt hitta info om varför de är så pass billiga jämfört med andra diskar. Nu behöver man inte direkt mena Samsung och de ”dyrare” märkena.

Men kan någon förklara på ”vanlig” svenska om varför de kan hålla ett så lågt pris på dom men inte andra diskar och huruvida de diskarna är användbara till säg Windows enbart eller hur de funkar rent praktiskt sett.
Omdömen från folk som köpt dom finns ett fåtal men då oftast när de haft sin Ssd i någon dag eller vecka bara.

Permalänk
Medlem

120gb för ~300:- är väl inte särskilt billigt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

100 kr extra, missat första siffran?

De är billigare pga de använder billigare och möjligtvis sämre teknik, det är även budget SSDer så skulle inte vara förvånad om de innehåller komponenter av sämre kvalité som inte når upp till en viss standard för dyrare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

SSD tillverkare utnyttjar nya tekniker för att få plats med mer lagring på samma yta. Dessa SSDer är mindre pålitliga och klarar inte lika många skrivningar som tidigare modeller, även om det är tveksamt att den genomsnittliga användaren påverkas av detta.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Det är väl bara prova om du är nyfiken, det är ju inte så mycket pengar. Jag har själv en Kingston a400 120GB sedan ett år tillbaka. Tänker oftast inte på det men det är om jag för över bilder från mobilen så segar datorn ihop totalt när ssd går upp i 100%, jag har inte någon kunskap om varför mer än att det är många små filer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Tobitheo: Superbillig SSD saknar oftast DRAM och använder billig kontroll och NAND detta påverkar prestanda men gör att tillverkare kan sänka priset rejält.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tobitheo:

Sitter allt som oftast och bara slösurfar bland inet, Netonnet etc.

Har sett lite att tex Netonnet har en kingston 120gb för 290kr och en crucial 120gb för 299kr. Men sen när man går upp till 240gb så kostar de exakt lika mycket.

Har försökt hitta info om varför de är så pass billiga jämfört med andra diskar. Nu behöver man inte direkt mena Samsung och de ”dyrare” märkena.

Men kan någon förklara på ”vanlig” svenska om varför de kan hålla ett så lågt pris på dom men inte andra diskar och huruvida de diskarna är användbara till säg Windows enbart eller hur de funkar rent praktiskt sett.
Omdömen från folk som köpt dom finns ett fåtal men då oftast när de haft sin Ssd i någon dag eller vecka bara.

De är billigare för att det behövs färre kapslar, mer lagring per kapsel och oftast även utan RAM-cache innebär oftast att en 120 GB-enhet sällan har fler kapslar än 3-4 stycken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

De billiga SSD enheterna är oftast billiga för att de använder billigare komponenter, vilket leder till sämre prestanda och sämre hållbarhet (lägre antal skrivningar.) För en "vanlig" användare så har de vanligtvis tillräclig prestanda och hållbarhet ändå, och även på en långsam SSD så är söktiderna ofantligt mycket bättre än på mekaniska hårddiskar.

Sen kan det naturligtvis vara sådant som utgående modeller och liknande också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

100 kr extra, missat första siffran?
https://i.imgur.com/9uPEic6.png

De är billigare pga de använder billigare och möjligtvis sämre teknik, det är även budget SSDer så skulle inte vara förvånad om de innehåller komponenter av sämre kvalité som inte når upp till en viss standard för dyrare.

Hade faktiskt inte tittat idag. Men så sent som igår kostade kingston modellerna mer så de måste ha sänkt priserna på dom nyss.

Jo att de använder billigare saker förstår jag. Tänkte mer på hur mycket man egentligen ”offrar” med en sån billig jämfört med tex samsung.
På samma gång har man sett många yotubers som använt sig utav crucials Ssd diskar i de billigare segmenten även när de byggt så kallade high end datorer som knappt Bill Gates skulle ha råd med. Så man är ju lite kluven där.

Men om man enbart skulle ha Windows på en sådan. Kan man räkna med en avsevärt kortare livslängd på en sån då?
Nu vet ju jag att allt kan hända och fel kan uppstå men om man ser det på sånt vis att diverse konstiga fel uppstår.

Tänker även se om man kanske kan hjälpa en kollega på samma gång som ska byta hårddisk på en dator som sedan bara kommer ha Windows och ett enda program på den och enbart anslutas till internet vid uppdateringar utav programmet och Windows. Alltså inget kopierande utav filer dagligen i princip

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är väl bara prova om du är nyfiken, det är ju inte så mycket pengar. Jag har själv en Kingston a400 120GB sedan ett år tillbaka. Tänker oftast inte på det men det är om jag för över bilder från mobilen så segar datorn ihop totalt när ssd går upp i 100%, jag har inte någon kunskap om varför mer än att det är många små filer.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja är mest nyfiken på det hela. En av de Ssd diskarna man oftast ser folk rekommendera kostar ju x antal gånger mer än dessa så kände mig vetgirig varför. Speciellt när man ser folk på youtube bygga med det bästa som går att köpa men ändå stoppar i en crucial som kostar 400kr bara.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tobitheo:

Hade faktiskt inte tittat idag. Men så sent som igår kostade kingston modellerna mer så de måste ha sänkt priserna på dom nyss.

Jo att de använder billigare saker förstår jag. Tänkte mer på hur mycket man egentligen ”offrar” med en sån billig jämfört med tex samsung.
På samma gång har man sett många yotubers som använt sig utav crucials Ssd diskar i de billigare segmenten även när de byggt så kallade high end datorer som knappt Bill Gates skulle ha råd med. Så man är ju lite kluven där.

Men om man enbart skulle ha Windows på en sådan. Kan man räkna med en avsevärt kortare livslängd på en sån då?
Nu vet ju jag att allt kan hända och fel kan uppstå men om man ser det på sånt vis att diverse konstiga fel uppstår.

Tänker även se om man kanske kan hjälpa en kollega på samma gång som ska byta hårddisk på en dator som sedan bara kommer ha Windows och ett enda program på den och enbart anslutas till internet vid uppdateringar utav programmet och Windows. Alltså inget kopierande utav filer dagligen i princip

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt billiga SSD:er, främst de utan RAM-cache och i små storlekar är marginellt snabbare än hårddiskar vid många laster. Visst det är en SDD men prestandan finns inte där.

Prisskillnaden mot en dyrare SSD är väl motiverad även om en billig SSD är roligare än en trött begagnad och sliten hårddisk.
Hade jag byggt en kontorsdator eller billigare maskin hade det inte varit något konstigt att trycka in en billig SSD men skillnaden vid användning är påtaglig om man väl har testat en snabbare SSD.

Mina nuvarande personliga enheter är trötta och tråkiga (Evo 860) jämfört med snabba NVMe-enheter. Speciellt vid vissa laster där Evo 860 bara sitter och tuggar för att visa filer.

Billiga SSD-enheter är inte dåliga på något sätt utan har bara en egen nisch att fylla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Riktigt billiga SSD:er, främst de utan RAM-cache och i små storlekar är marginellt snabbare än hårddiskar vid många laster. Visst det är en SDD men prestandan finns inte där.

Prisskillnaden mot en dyrare SSD är väl motiverad även om en billig SSD är roligare än en trött begagnad och sliten hårddisk.
Hade jag byggt en kontorsdator eller billigare maskin hade det inte varit något konstigt att trycka in en billig SSD men skillnaden vid användning är påtaglig om man väl har testat en snabbare SSD.

Mina nuvarande personliga enheter är trötta och tråkiga (Evo 860) jämfört med snabba NVMe-enheter. Speciellt vid vissa laster där Evo 860 bara sitter och tuggar för att visa filer.

Billiga SSD-enheter är inte dåliga på något sätt utan har bara en egen nisch att fylla.

Då förstår jag lite bättre iaf. Men då sitter jag och klurar på vid vilken prisnivå man egentligen bör lägga sig idag för att få en som egentligen känns värt det.
Som tex min kollega som enbart ska ha Windows och ett program på den tills den eller datorn dör i princip. Med tanke på det så lär jag ju inte kunna rekommendera någon disk för över tusen kronor.

Så kan man motivera att köpa en dyr ssd för enbart Windows i princip eller kan man med gott hjärta rekommendera en för max 500kr till någon?

Kan kanske passa på och se hur stor prestandaskillnad det skulle vara mellan en vanlig ssd och en m2 disk. Av vad jag sett och läst hittills säger hälften att skillnaden är stor och hälften att m2 bara är bra för att slippa kablar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tobitheo:

Då förstår jag lite bättre iaf. Men då sitter jag och klurar på vid vilken prisnivå man egentligen bör lägga sig idag för att få en som egentligen känns värt det.
Som tex min kollega som enbart ska ha Windows och ett program på den tills den eller datorn dör i princip. Med tanke på det så lär jag ju inte kunna rekommendera någon disk för över tusen kronor.

Så kan man motivera att köpa en dyr ssd för enbart Windows i princip eller kan man med gott hjärta rekommendera en för max 500kr till någon?

Kan kanske passa på och se hur stor prestandaskillnad det skulle vara mellan en vanlig ssd och en m2 disk. Av vad jag sett och läst hittills säger hälften att skillnaden är stor och hälften att m2 bara är bra för att slippa kablar

Skickades från m.sweclockers.com

Till kollegan som bara ska windowssurfa är det nog rätt mycket sak samma, en billig SSD kan du rekommendera med gott samvete.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt till en vän. En SSD för under 300Kr på 120GB har vi talat om. Men jag har verkligen ingen aning vilken jag ska rekommendera.
Det är till en dator för kontorsbruk och något lättare spel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Använder både Kingstons billiga 240gb SSD och Samsung 850 Pro och EVo dagligen och har inte märkt någon skillnad i spel/surf men samsung är lite snabbare närd det gäller förflyttning av stora filer.

Angående hållbarhet har jag inte märkt någon skillnad än Samsung har använts i 2+ år hittills och kingston i 1+ år utan några problem.

Skulle rekommendera att inte gå under 200gb ssd då man snabbt fyller upp lagringen.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Avstängd

Personligen undviker jag små billiga ssd. Erfarenheten säger mig att det är dåliga val.
Jag har ett antal små, lite äldre, i drift och det uppenbara är att prestanda sjunker med åren.
Expelvis så har en Samsung 830 trots fullständig rensning, trim, mm.. en halverad skrivhastighet nu efter 4? år.

Permalänk
Medlem

Kört Kingston 480GB för 650kr ungefär, har också använt Samsung EVO, märker absolut ingen skillnad på dessa. Sen hur hållbarheten är får man väl se men kan inte se att andra haft problem med dom.

Permalänk
Medlem

Kör en del billiga 120Gb SSD's, Kingston, WD Green och liknande.
Mest för att dom används i antika system, senaste är i ett Opteron system för Windows 2003 sever som bootdisk.
SATA kontrollern på det moderkortet är ett SIl3114 som är anslutet på vanlig 33Mhz PCI buss så i praktiken runt 75Mb/sek, kontrollern klarar 66Mhz men som sagt moderkortet har inte stöd för det annars hade man nåt en 120-130Mb/sek kanske.

Oavsett SSD'n är sällan eller aldrig en flaskhals utan det är mer smidigt med nåt litet och enkelt istället för en gammal disk, plus att en ny disk faktiskt kostar mer.

Kör det även i en av mina Retro spelburkar och fler lär få det.
Stoppar bara i SIL3114 kontrollers, fins på ebay för 200Kr men jag har sparat flera sedan urminnes tider.

Igen ide som jag ser det att köpa dyra SSD enheter till gamla system där disken främst är bootdisk, där SATA kontrollern inte orkar nåt, där systemet använder disken relativt lite.

Har en billig i Retro spel servern med, AM3 system som går 24/7, rätt nice med en SSD, snabbar upp windows uppdateringen, ger rent allmänt bättre flyt och drar mindre ström och låter inget, servern drar väl en 45W har jag för mig jag mätte med en Energieffektiv Am3 CPU så en HDD gör allt några watt till om man haft en.

Billiga SSD enheter duger bra till enklare system, man kan gå upp nåt steg tycker jag om man har ett dyrare och nyare system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sitter i samma båt till en vän. En SSD för under 300Kr på 120GB har vi talat om. Men jag har verkligen ingen aning vilken jag ska rekommendera.
Det är till en dator för kontorsbruk och något lättare spel.

Jag har använt lite olika SSD sedan 2010 (OCZ vertex 32GB) och har i stort sett alltid valt den med störst lagring för den summan jag tänkt mig. Till och med kört med SSD diskar från wish alltid presterat "bra" för mina huvudsakliga användningsområden. Vilket är mest spel och surf. Är man en spekulant på en 120GB SSD låter det inte som man gör grejer med datorn som nyttjar prestandan hos premium enheterna.

Enda SSDn som gått sönder för mig är den första Vertexen som jag nämnde tidigare, men den hade legat i en låda i några år och fungerade inte när jag skulle testa den så vet ej vad som hänt med den.

Oavsett om du köpt en dyr eller billig SSD så ska du ha backup om du bryr dig om filerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Tackar. Det är inget speciellt som kommer lagras på denna. Det har jag lärt personen

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FalsktIotakt:

Personligen undviker jag små billiga ssd. Erfarenheten säger mig att det är dåliga val.
Jag har ett antal små, lite äldre, i drift och det uppenbara är att prestanda sjunker med åren.
Expelvis så har en Samsung 830 trots fullständig rensning, trim, mm.. en halverad skrivhastighet nu efter 4? år.

När köpte du den? Och sen kall den för en liten disk vore ju att ta i. Själva 830 serien släpptes ju 2011, så den är ju ganska gammal nu. Och den fanns i 64GB, 128GB, 256GB och 512GB. Idag ansens till och med 512GB som ganska litet.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

När köpte du den? Och sen kall den för en liten disk vore ju att ta i. Själva 830 serien släpptes ju 2011, så den är ju ganska gammal nu. Och den fanns i 64GB, 128GB, 256GB och 512GB. Idag ansens till och med 512GB som ganska litet.

" Idag ansens till och med 512GB som ganska litet."

Nej, det gör det inte. Inte för att ha OS på för gemene man.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

" Idag ansens till och med 512GB som ganska litet."

Nej, det gör det inte. Inte för att ha OS på för gemene man.

Jag fick in windows 10 på en 40Gb Intel 320 med 15Gb ledigt

Blev linux mint senare dock, ska man bara ha OS räcker 120Gb rätt lång specielt om man ser till att spara all sin skit på en mekanisk disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

" Idag ansens till och med 512GB som ganska litet."

Nej, det gör det inte. Inte för att ha OS på för gemene man.

Beror väl lite på vem man frågar kanske, och vad man har i behov. Så jag ger dig väl rätt till viss del där. Men ser man på vad som rekommenderas på allehanda sidor så anses 1TB vara storleken man minst bör gå på vid nyköp. De gäller här på swec också.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Beror väl lite på vem man frågar kanske, och vad man har i behov. Så jag ger dig väl rätt till viss del där. Men ser man på vad som rekommenderas på allehanda sidor så anses 1TB vara storleken man minst bör gå på vid nyköp. De gäller här på swec också.

1TB till OS?? Jag har aldrig förstått det här med att lägga massa på C:\ när det är den som måste formateras när all skiter sig.
Vilket händer mer ofta en det borde.
Nä bättre med en mindre till OS och en annan HD oavsett teknik som lagring. Då svider det inte så om den går sönder eller måste formateras.

Edit: Däremot skulle jag aldrig opponera mig emot att lägga mycket pengar på en SSD till OS oavsett storlek. Det har sina fördelar att betala för vad en får där.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Den såkallade "privatkopieringsavgiften" som går till den privata ekonomiska föreningen CopySwede utgör också en ansenlig del av priset på så billiga enheter. Ej att förglömma.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobitheo:

Hade faktiskt inte tittat idag. Men så sent som igår kostade kingston modellerna mer så de måste ha sänkt priserna på dom nyss.

Jo att de använder billigare saker förstår jag. Tänkte mer på hur mycket man egentligen ”offrar” med en sån billig jämfört med tex samsung.
På samma gång har man sett många yotubers som använt sig utav crucials Ssd diskar i de billigare segmenten även när de byggt så kallade high end datorer som knappt Bill Gates skulle ha råd med. Så man är ju lite kluven där.

Men om man enbart skulle ha Windows på en sådan. Kan man räkna med en avsevärt kortare livslängd på en sån då?
Nu vet ju jag att allt kan hända och fel kan uppstå men om man ser det på sånt vis att diverse konstiga fel uppstår.

Tänker även se om man kanske kan hjälpa en kollega på samma gång som ska byta hårddisk på en dator som sedan bara kommer ha Windows och ett enda program på den och enbart anslutas till internet vid uppdateringar utav programmet och Windows. Alltså inget kopierande utav filer dagligen i princip

Skickades från m.sweclockers.com

Vad du vill ha är en snabb disk för OS som hanterar läser små 4k och liknande för en rappare dator.
en orsak jag köpte samsung 850 Pro när den kom.
Idag har jag samsungs 960 evo m.2 som OS disk och den andra som spel disk.
så snabb som möjlig OS disk sen en speldisk för utrymme

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

1TB till OS?? Jag har aldrig förstått det här med att lägga massa på C:\ när det är den som måste formateras när all skiter sig.
Vilket händer mer ofta en det borde.
Nä bättre med en mindre till OS och en annan HD oavsett teknik som lagring. Då svider det inte så om den går sönder eller måste formateras.

Edit: Däremot skulle jag aldrig opponera mig emot att lägga mycket pengar på en SSD till OS oavsett storlek. Det har sina fördelar att betala för vad en får där.

Jag skulle väl inte vilja påstå att OS havererar så pass ofta idag? De är iaf inte något jag upplever vare sig på nätet, själv eller inom min bekantskapskrets. men om och när man måste installera om OSet så är de ju såklart lite surt att behöva ladda hem vad man nu behöver ha igen. Föredrar dock att lagra all kall data på en NAS och har ju bara OS, nåt enstaka program och spel i datorn. De i kombination med ett snabbt bredband så tycker jag personligen att de hela blir ett icke-problem. Jag har iaf själv gått mer mot strömmen att bara ha en hårddisk i datorn istället för flera. Och väljer man bara att ha en disk så ökar ju såklart behovet av en stor SSD. Jag står där själv idag och har växt ur min 500GB SSD och tänker växla över till en på 2TB. Men där och då vart min 500GB de bästa valet jag kunde göra.
Nu har vi gått lite mycke OT Vi är iaf överens om att inte vara överens om vad som är litet och inte litet på en SSD

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sitter i samma båt till en vän. En SSD för under 300Kr på 120GB har vi talat om. Men jag har verkligen ingen aning vilken jag ska rekommendera.
Det är till en dator för kontorsbruk och något lättare spel.

Låt bli att ha win 10 på en så liten enhet för det lär bli problem om datorn använd normalt och speciellt när win update ska köras så kommer man troligen att behöva rensa manuellt för att det ska funka, dubbla storleken så kommer det att funka utan större problem med platsbrist, eller kör linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Beror väl lite på vem man frågar kanske, och vad man har i behov. Så jag ger dig väl rätt till viss del där. Men ser man på vad som rekommenderas på allehanda sidor så anses 1TB vara storleken man minst bör gå på vid nyköp. De gäller här på swec också.

Jag uppgraderade mina föräldrars laptop från en hårddisk på 1TB till en SSD på 240GB och det var över 100GB ledigt på SSD enheten när kopieringen var färdig. Det var en dator de haft i tre år men de använder molntjänster och nas. Filmer osv är inget de lagrar lokalt utan det körs på skivor eller strömmas. De största filerna de skapar är foton som hamnar på nas.
Man kan nog inte anta att 250GB räcker men finns många fall där det gör det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb