Hitta påskägget och vinn komponentpaket från Fractal Design

Permalänk
Medlem
Skrivet av ofor:

@Tobo: Påskägg syftar tradionellt inte till ett faktiskt ägg. Och om det nu är det.. så? Det leder ju ingen vart.

Har aldrig sagt att det är ett ägg utan en "alien" som gömmer sig i lådan, klassiskt bild-easter-egg i min värld, lite som Finding Waldo. Ägg behöver inte leda någonstans, tänk på alla spel som har hemliga rum eller posters med referenser, räknas också som eggs ibland. Meningen "Någonting gömmer sig på eller i" får mig att tro att det är en sak/varelse/liknande. Men som sagt, kan såklart ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobo:

Har aldrig sagt att det är ett ägg utan en "alien" som gömmer sig i lådan, klassiskt bild-easter-egg i min värld, lite som Finding Waldo. Ägg behöver inte leda någonstans, tänk på alla spel som har hemliga rum eller posters med referenser, räknas också som eggs ibland. Meningen "Någonting gömmer sig på eller i" får mig att tro att det är en sak/varelse/liknande. Men som sagt, kan såklart ha fel

iofs sant. Förstår inte hur vinnaren verifieras dock. I min hjärna bör det va en morse kod som översätts till något i form av "www.fractal-easter-egg.com" >till exempel <

Permalänk
Medlem

Modulärt i dess rätta bemärkelse, kan troligen kylas passiv, aktivt (med fläkt) eller aktivt med vatten. Det ligger i tiden med mera vatten i våra datorer, så länge det är avjoniserat ( för säkerhets skull ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ofor:

iofs sant. Förstår inte hur vinnaren verifieras dock. I min hjärna bör det va en morse kod som översätts till något i form av "www.fractal-easter-egg.com" >till exempel <

Står ju att den som postar rätt först i forumet vinner och att de kollar redigeringshistoriken. Antingen har jag fel och det är något avancerat eller så har många tänkt överdrivet svårt för att de vill/tror att det skall vara så. Sedan vet jag inte hur lätt det var att se ägget om jag nu har rätt, har kollat på bilden åtskilliga gånger innan jag såg något.

Permalänk
Medlem

@Tobo: Helt rätt, fel av mig. Känns märkligt om det är något direkt synligt. "Redovisa hur du hittade det"

Jag hittade X på bild 3.
Jag hittade det genom att se det.

..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ofor:

@Tobo: Helt rätt, fel av mig. Känns märkligt om det är något direkt synligt. "Redovisa hur du hittade det"

Jag hittade X på bild 3.
Jag hittade det genom att se det.

..

Absolut, inte klart att jag har rätt här för som du skriver, blir lite svårt att redovisa. Jag satt som sagt och detaljstuderade bilderna under en tid då pendeln lägligt strulade. Är det en redovisning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobo:

Absolut, inte klart att jag har rätt här för som du skriver, blir lite svårt att redovisa. Jag satt som sagt och detaljstuderade bilderna under en tid då pendeln lägligt strulade. Är det en redovisning?

haha säkert Jag menade inte att racka ner på ditt förslag. Det var mer en generell besvikelse över att jag kanske läst in för mycket i tävlingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ofor:

haha säkert Jag menade inte att racka ner på ditt förslag. Det var mer en generell besvikelse över att jag kanske läst in för mycket i tävlingen

Jag tog det inte som att du gjorde det, hellugnt!

Permalänk
Medlem

Bild 6, kretskortet längst upp i höger hörn bakom högra kondensatorn är en vit gubbe som vinkar🙂

Bild: https://www.forumbilder.com/i/rdrl

Permalänk
Medlem

De sade inte att de tagit den mörka sidan av kraften.
En Darth vader upp och ned, gömmer sig.
Syns både bild 6 och 7

https://imgur.com/Vy3kwLh

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

På bild 4 ser jag ett hundansikte typ...? I en av rutorna i gallret. Rad 8 uppifrån och ruta 14 från vänster.
Det är även en läskig typ en annan ruta under. Rad 10 ruta 9. Spara ner och zooma in så ser ni dom.

Permalänk
Medlem

Serienumrena tar, om man kollar på FD:s hemsida och bilderna för alla olika ION+ modellerna, formen 1916FDXXXX-YYYYYYY, där YYYYYYY bara verkar vara ett serienummer, men där XXXX är 1927, 1934, 1941 respektive 1958 för modellerna 860W, 760W, 660W respektive 560W.
Kollar man recensioner av nätaggen online så finns det bilder där serienumret inleds med andra siffror än 1916 så det bortser vi ifrån - men XXXX-numret är alltid detsamma för respektive modell, dvs 1927, 1934, 1941 och 1958.

Så vad förenar 1927, 1934, 1941 och 1958? Kollar man vilka som blev tidningen Time's "Person of the Year" dessa år framträder ett tydligt mönster:
1934 - Franklin D. Roosevelt - eller om man så vill, FD(!!!!!!) Roosevelt
1941 - Franklin D. Roosevelt, igen
1927 - Charles Lindbergh, som startade sin rekordflygning från - you guessed it - flygfältet "Roosevelt Field"
1958 - Charles de Gaulle, vars motsättningar gentemot Roosevelt kom att forma en stor del av WWII

Ganska uppenbart om man tänker efter, faktiskt.
Men vem hade trott att folket på Fractal Design var sådana historienördar?

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är att man kan komma åt fläkten (för byte/borttagning etc) utan att FD’s garanti påverkas. Warranty void-stickern sitter på delen mot botten av nätagget.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna få ett klargörande i om vinnaren av tävlingen blir annonserad först när tiden gått ut eller om det ges besked så fort rätt svar har dykt upp.

Många liksom jag tänker nog att eftersom inget besked getts än så kanske inte rätt svar har dykt upp än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

@Squidder:
Intressant, men personligen tycker jag det hade varit ganska trist ifall tävlingen inte gick att lösa med de bilder givna här på Swec.

Hoppas de ropar ut vinnaren direkt när det hittas.

Permalänk
Medlem

Åren 1916 -1927 som finnes i serienumret är samma år som T-forden såldes.
Hittade detta genom att få fram oljelocket som säljs till denna.
T-ford oljelock

Edit: Det kan även syfta på perioden med krigsherrar i kina.

Edit2: Påskupproret på Irland

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.