Vega 64 defekt, värt att fixa?

Permalänk
Medlem

Vega 64 defekt, värt att fixa?

Hej Sweclockare!

Jag bestämde mig för ett tag sedan att försöka mig på vattenkylning för första gången med mitt vega 64 gigabyte referens kort för ett tag sedan.
Detta var mitt första försök på vattenkylning, och jag har ungefär ingen erfarenhet av att montera kylare eller liknande.

Jag köpte en alphacool eiswolf aio och monterade på den och allt gick som smort! Efter några dagars felfri användning märkte jag dock att vrm tempen var fortfarande uppe i 80c plus, och plockade isär kylaren för att kolla om kyltejpen kunde ha glidit åt sidan efter montering.

Då märke jag att en utav komponenterna (kondensator kanske?) Hade smällt av värmen.. kortet gick fortfarande att köra tills dess att jag öppnade upp den och såg detta. Nu dör kortet efter kanske 15 sek när man försöker boota. Jag försökte ta hjälp av min bror som lödde fast en ny kondensator, men det fungerade inte tyvärr..

Min fråga är till er är om det är värt att försöka fixa kortet rent kostnadsmässigt?
Vart vänder jag mig isåfall?
Vad kan det kosta?

*bort*

Jag är tacksam för alla svar jag kan få!

Bild: http://imgur.com/a/Qt1ji0l

Permalänk
Medlem
Skrivet av alni08:

Hej Sweclockare!

Jag bestämde mig för ett tag sedan att försöka mig på vattenkylning för första gången med mitt vega 64 gigabyte referens kort för ett tag sedan.
Detta var mitt första försök på vattenkylning, och jag har ungefär ingen erfarenhet av att montera kylare eller liknande.

Jag köpte en alphacool eiswolf aio och monterade på den och allt gick som smort! Efter några dagars felfri användning märkte jag dock att vrm tempen var fortfarande uppe i 80c plus, och plockade isär kylaren för att kolla om kyltejpen kunde ha glidit åt sidan efter montering.

Då märke jag att en utav komponenterna (kondensator kanske?) Hade smällt av värmen.. kortet gick fortfarande att köra tills dess att jag öppnade upp den och såg detta. Nu dör kortet efter kanske 15 sek när man försöker boota. Jag försökte ta hjälp av min bror som lödde fast en ny kondensator, men det fungerade inte tyvärr..

Min fråga är till er är om det är värt att försöka fixa kortet rent kostnadsmässigt?
Vart vänder jag mig isåfall?
Vad kan det kosta?

*bort*

Jag är tacksam för alla svar jag kan få!

Bild: http://imgur.com/a/Qt1ji0l

Ser mer ut som att det blivit kortis.
Komponenterna runt om verkar ju vara opåverkade, PCB'n har dock fått sig en kyss när komponenten kokade sig själv.
Gissar på att den "pad" som kondingen sitter på inte längre har kontakt med nånting.
Blir det för varmt så är det ju inte små kondensatorer som ryker först.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@alni08: Ser ut som genomslag på kondensatorn. MLC-kondensatorer brukar paja kort så se till att löda av kondensatorn först innan du löder dit något nytt.

Troligen startar kortet utan denna kondensatorn så börja med att löda loss den helt.
Slocknar den fortfarande med kondensatorn borttagen så är multimetern din bästa vän.

Redigerade även ditt inlägg. Se till att ta en titt på §9 i forumreglerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag vill bara poängtera att jag är helt värdelös på att själv löda, hantera kretskort eller kondendatorer, det är därför jag söker hjälp. Så jag ber om ursäkt om jag låter dum, och var gärna snäll med mig.

När min bror försökte hjälpa mig så lödde han helt bort den kortade kondingen och satte dit en ny. Vi visste dock inte vad det var för storlek på kondingen, och vi hade ingen multimeter som kunde mäta det.

Går det att hitta på något annat sätt förresten? Något kopplingsschema eller liknade? Jag har googlat runt lite, men jag vet ej vart jag ska leta.

Kan det vara så att fel storlek på kondingen gör att den inte startar? Och tror ni att den fungerar helt utan kondensatorn?

Just nu har jag inte heller tillgång till någon lödpenna, så jag kan inte göra så mycket själv heller. Därmed undrade jag om jag kunde lämna in den någonstans och om det kostar skjortan eller är överkomligt.

@Davidthedoom: Tack för redigeringen! Jag kunde inte hitta forumreglerna på mobilversionen, så jag hade helt missat det. Förlåt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte samma Alphacool Eiswolf AIO och stötte på samma problem med VRM kylningen. Du har troligtvis inte monterat kylaren fel. Eiswolfen är extremt dålig på att kyla VRMen helt enkelt, då den endast ger VRM passiv kylning. När jag gick tebax till stock kylaren så funkade kortet just fine igen. Antar jag hade tur med att kondensatorerna inte small som på din.
Skaffade istället ett EKWB block för kortet som gör enormt mycket bättre jobb på att kyla VRM.
Sista gången jag köper nått skit av Alphacool.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

@alni08: Att reparera kretskort är väldigt sällan kostnad effektivt i princip alla tillverkare lagar inte moderkort grafikkort m.m. utan de byter ut till ett helt nytt för att det är billigare än att anställa en reparatör i västvärlden plus att det är svårt att hitta personer med dessa kunskaper idag här i väst.

Alina verkar ha någon form av reparation av kretskort ringa upp och fråga de ifall de kan reparera kortet och göra en kostnad uppskattning. Du måste dock skicka in kortet.
http://www.alinaservice.com/microlodning

Alternativ hittade jag Laga Dator Umeå som tar minst 1500 kr för Avancerad Lödning av Kretskort ringa eller besök.
https://www.lagadatorumea.se/services/pc-stationara-dator

Edit 1500 kr ligger nog på gränsen vad jag anser är rimligt att lägga ner på Vega 64 reparation.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@anders9110 tack för infon!
Jag känner också att 1500 kr är nog på gränsen för vad som är rimligt för att laga ett vega 64 då de inte kostar så mycket längre.

Alina lät inte som en dum idé, men sen vet man ju inte vad det kommer kosta i slutändan, och det är vad som skrämmer mig.

Sista utväg blir väl att annars sälja den som defekt och kylaren för att iaf få tillbaka någonting. Känns så sjukt surt bara när man lagt ändå en ganska bra slant på kort och kylare för att det sedan skall gå sönder och bli nästintill värdelöst..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@parasiteX
Det är på nåt sätt skönt att höra att jag inte var den enda med det problemet. Jag är ingen expert på kylning, men jag trodde alphacool var ett rätt respektabelt märke?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@alni08
http://www.microsoldering.se/
Har ju diskuterats tidigare på sweclockers och det verkar fungera. De jobbar ju primärt med telefoner osv men de kan säkert hjälpa dig.

Skickades från m.sweclockers.com