Köpte två IOS enheter och blir galen

Permalänk
Medlem

Köpte två IOS enheter och blir galen

Först köpte jag en iPhone SE för att den är liten (perfekt att ha med sig när man springer) och jag har en Apple Watch. Sedan en iPad mini 2019 därför att min 2 år gamla Samsungplatta drar ur helt på en halv dag i viloläge efter Samsungs senaste uppdatering.

Som van användare av Android blir jag galen på vissa få saker. När jag skiftar BT lurar mellan mobilerna finns ingen rullgardin att dra ner och snabbt komma till BT för att connecta i IOS som med Android. Leta upp ikonen för inställningar och leta upp BT-inställningar får jag göra. Måster ju kunna komma åt detta lättare. Jädrans tjatande om att jag ska betala för mer iCloud data. Har inga bilder och musik men för att kunna säkerhetskopiera bägge enheterna räcker inte det snikna snålt tilltagna 5 GB gratis utrymme till.

Är det något jag inte fattar eller är IOS mer handikappat än Android. Bla kan man bara föra över bilder om man kopplar med usb till en PC. Inte tex ljud jag spelar in med min röde, Då får man föra över det till icloud (more money to Apple for more data).

Annars är det ju rätt härligt att alltid fä senaste OS-versionen även på min iPhone Se fast OnePlus är inte så dåliga de heller på att uppdatera.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Det är en iphone, (och Appleprodukt) vad hade du förväntat dig

Nej men man måste vänja sig när man byter plattform helt enkelt och det som är lätt och smidigt i Androidlurar kan man bli galen på med iPhone tex detta med att föra över bilder med USB telefon/PC, och tvärtom antagligen, dock vet inget som är bättre på en iPhone mot Android men finns säkert..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Swipa underfrån så får du upp snabbmenyer för BT osv. Där kan du slå på eller av BT och om du parat lurarna tidigare så kopplas de automatiskt.

Du kan ställa in vad som ska säkerhetskopierats till iCloud. Det står också vad du har som tar plats (bilder, dokument, spel etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Först köpte jag en iPhone SE för att den är liten (perfekt att ha med sig när man springer) och jag har en Apple Watch. Sedan en iPad mini 2019 därför att min 2 år gamla Samsungplatta drar ur helt på en halv dag i viloläge efter Samsungs senaste uppdatering.

Som van användare av Android blir jag galen på vissa få saker. När jag skiftar BT lurar mellan mobilerna finns ingen rullgardin att dra ner och snabbt komma till BT för att connecta i IOS som med Android. Leta upp ikonen för inställningar och leta upp BT-inställningar får jag göra. Måster ju kunna komma åt detta lättare. Jädrans tjatande om att jag ska betala för mer iCloud data. Har inga bilder och musik men för att kunna säkerhetskopiera bägge enheterna räcker inte det snikna snålt tilltagna 5 GB gratis utrymme till.

Är det något jag inte fattar eller är IOS mer handikappat än Android. Bla kan man bara föra över bilder om man kopplar med usb till en PC. Inte tex ljud jag spelar in med min röde, Då får man föra över det till icloud (more money to Apple for more data).

Annars är det ju rätt härligt att alltid fä senaste OS-versionen även på min iPhone Se fast OnePlus är inte så dåliga de heller på att uppdatera.

IOS ska ju vara det simpla och android det jobbiga enligt folk 😉
Hoppas länken hjälper dig,har aldrig tänkt på detta att android är lättare eller svårare än iOS då jag har båda😅
https://www.google.se/amp/s/www.zdnet.com/google-amp/article/...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av yrfhar:

Är det något jag inte fattar eller är IOS mer handikappat än Android. Bla kan man bara föra över bilder om man kopplar med usb till en PC. Inte tex ljud jag spelar in med min röde,

Ja, Apple verkar inte tycka att filer ska finnas. Android presenterar ju ett vanligt hederligt filsystem för användaren, men det gör inte iOS. Om jag minns rätt dyker endast bilder och videoklipp upp när du ansluter enheten till en dator med USB, och du kan bara föra över bilder från enheten, inte till den (tror jag). Dessutom har bildernas filnamn ingen koppling till datumet då de togs, och de ligger helt osorterade i olika mappar med slumpade namn. Att föra över filer med Bluetooth kan du för övrigt bara glömma.

iOS har verkligen sina fördelar, men ja, det är väldigt inrutat. Du får inte göra på något annat sätt än det som Apple har bestämt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@mill:
Swipa underifrån ger som sagt bara BT på eller av, inte att man kan snabbkokta till en hörlur som varit parad till annan mobil.

Tröttsamt letat efter iCloud i inställningar med där ligger ju varenda litet program, tjänst mm så har ännu inte hittat iCloud. Vore ju smartare om man kunde göra inställningar direkt i programmen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, Apple verkar inte tycka att filer ska finnas. ......
iOS har verkligen sina fördelar, men ja, det är väldigt inrutat. Du får inte göra på något annat sätt än det som Apple har bestämt.

Största fördelen är nog om man använder gadget som tex från DJI. Fungerar som smäck om man jämför med Android vilket är synd.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@mill:
Swipa underifrån ger som sagt bara BT på eller av, inte att man kan snabbkokta till en hörlur som varit parad till annan mobil.

Tröttsamt letat efter iCloud i inställningar med där ligger ju varenda litet program, tjänst mm så har ännu inte hittat iCloud. Vore ju smartare om man kunde göra inställningar direkt i programmen.

Var ett tag sen jag hade iphone nu, men jag har för mig att man kan hålla in bt-ikonen för att komma till inställningarna. Kan även komma ihåg helt fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@immutable: Du kom tyvärr ihåg fel.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, Apple verkar inte tycka att filer ska finnas. Android presenterar ju ett vanligt hederligt filsystem för användaren, men det gör inte iOS. Om jag minns rätt dyker endast bilder och videoklipp upp när du ansluter enheten till en dator med USB, och du kan bara föra över bilder från enheten, inte till den (tror jag). Dessutom har bildernas filnamn ingen koppling till datumet då de togs, och de ligger helt osorterade i olika mappar med slumpade namn. Att föra över filer med Bluetooth kan du för övrigt bara glömma.

iOS har verkligen sina fördelar, men ja, det är väldigt inrutat. Du får inte göra på något annat sätt än det som Apple har bestämt.

Installera en filhanterare så kan du föra över bilder över wifi/nätverket, SMB/CIFS, ftp, sftp o.s.v. fungerar i flera alternativ. Senare med iOS 13 eller iPadOS kommer redan den inbyggda Files att gå att köra med SMB. Vill man föra över filer mellan iOS och Android-enheter finns flera appar som grejer det över wifi. Tråkigt att behöva vänta på bättre stöd från början givetvis, men appar löser nog det mesta för stunden. Skulle jag föra över en fil från min Androidlur skulle jag för den delen använda mig av Google Drive eller Dropbox i första hand, USB UMS eller MTP kommer väldigt långt ner på listan idag. Lite samma problem oavsett OS alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Var ett tag sen jag hade iphone nu, men jag har för mig att man kan hålla in bt-ikonen för att komma till inställningarna. Kan även komma ihåg helt fel.

Skrivet av yrfhar:

@immutable: Du kom tyvärr ihåg fel.

Inte fel, bara för tidigt
Kommer om några veckor med iOS13.

Icloud kostar 9:- för 50GB, det är det värt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om du har råd med en apple watch, en ny surfplatta och en iphone så tänker jag att du säkert har råd med en hundring om året för att få 50GB lagring.

När det gäller att överföra så finns ju lite olika alternativ, kabel, synca via icloud (rätt smidigt men kostar ju 9kr in månaden) eller använda någon annan bildtjänst.
Finns ju även tjänster så du kan dumpa ner det på din NAS om du vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

När jag skiftar BT lurar mellan mobilerna finns ingen rullgardin att dra ner och snabbt komma till BT för att connecta i IOS som med Android. Leta upp ikonen för inställningar och leta upp BT-inställningar får jag göra

Man kan ju klicka på den lilla blå sändare-symbolen (eller vad det skall föreställa) i spelaren eller kontrollpanelen om man vill skifta från en blåtands-enhet till en annan, från lurar till högtalare exempelvis.

Behöver man verkligen koppla ifrån enheten så måste man dock gå via inställningar än så länge men i iOS 13 så kan man trycka på BT-symbolen, precis som Basse säger, för att få upp listan där man kan koppla till/ifrån enheter.

Permalänk
Medlem

Anledningen att du inte förstår IOS, IPhone, IPad osv beror helt enkelt för att dessa är inte utvecklade för användare som är tekniskt duktiga som du förmodligen är och tänker då fel. Sluta tänk Android, Linux, Microsoft och sluta tänka som en tekniker utan som en dödlig som inte kan teknik alls. Jag vet det är svårt, då jag hade samma problem när jag själv bytte från android till iOS. Bästa valet jag någonsin gjort. I början svor jag dagligen, det var hat kärlek mellan IOS och mig. Detta var för ett antal år sedan. Idag skulle jag aldrig kunna tänka mig att använda Android någonsin igen.

Till ditt problem:
Bilder från telefon skickas via USB, där du måste godkänna din dator i telefonen innan den släpper ifrån sig bilderna till din dator.

Bilder från dator till telefon fungerar via USB samt krav på ITunes.

Backup på kontakter går att göra via ITunes. Om telefon nollställs kan du köra tillbaka rubbet den vägen eller via cloud connect.

Om du vill slippa cloud connect samt ITunes för backup av kontakter, skaffa appen my contacts backup finns i appstore gratis. Denna app tar backup på alla kontakter i din telefon och skickar den som CSV till till din e-post.

Permalänk
Medlem

Tryck hårt på inställningar så får du upp en snabbmeny och där ligger BT inställningarna med.

Vill man jobba filmbaserade får man nog leta efter ett annat ekosystem, tycker personligen det är jäkla smidigt att slippa jobba med filer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Om du har råd med en apple watch, en ny surfplatta och en iphone så tänker jag att du säkert har råd med en hundring om året för att få 50GB lagring.

När det gäller att överföra så finns ju lite olika alternativ, kabel, synca via icloud (rätt smidigt men kostar ju 9kr in månaden) eller använda någon annan bildtjänst.
Finns ju även tjänster så du kan dumpa ner det på din NAS om du vill det.

Japp, en massa pengar. 10 000 kr för iPaden och Apple Watch. iphonen fick jag för 1500 kr. Apple Watch tyckte jag var värt pengarna om man kommer från Fitbit och Samsung klocka. iPad mini är inte riktigt värt pengarna. En skärm som skriker budget och förstör det andra som är bra. Men den är i alla fall alltid laddad när man behöver den. Drar knappt något batteri i viloläge så laddas en gång i veckan. Fattar faktiskt inte vad Google/Samsung sysslar med när ett system drar ur i viloläge. Var så även när SamsungPlattan var ny men nu är det ju riktigt illa.

Ett litet tips om man tänker köpa en Apple Watch. Kör inte iTunes om du inte måste lagra musik direkt i klockan. Spotify är mycket lättare att handskas med och man slipper två oberoende appar = en i klockan och en på mobilen. Trycker man på Spotify i klockan startar den på mobilen och ingen annan stans. Och varför det är bra kan nog en stressad löpare figurera ut själv.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Om du har råd med en apple watch, en ny surfplatta och en iphone så tänker jag att du säkert har råd med en hundring om året för att få 50GB lagring.

När det gäller att överföra så finns ju lite olika alternativ, kabel, synca via icloud (rätt smidigt men kostar ju 9kr in månaden) eller använda någon annan bildtjänst.
Finns ju även tjänster så du kan dumpa ner det på din NAS om du vill det.

Files fungerar med flera andra molntjänster, likaså alla andra filhanterare. Du kan använda något för att synka direkt med din PC också. Har du en NAS kanske din leverantör har en app för iOS o.s.v. Så nej, inte som någon måste använda iCloud för att kopiera runt sina filer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Om du har råd med en apple watch, en ny surfplatta och en iphone så tänker jag att du säkert har råd med en hundring om året för att få 50GB lagring.

När det gäller att överföra så finns ju lite olika alternativ, kabel, synca via icloud (rätt smidigt men kostar ju 9kr in månaden) eller använda någon annan bildtjänst.
Finns ju även tjänster så du kan dumpa ner det på din NAS om du vill det.

Det handlar kanske inte om pengarna. Jag har en Iphone från jobbet (den fjärde jobb-iphonen jag har) och den gnäller också hela tiden på att det inte finns tillräckligt med utrymme i Icloud för backup trots att jag har tagit bort allt som har med bilder och liknande att göra. Hur mycket plats kan det ta liksom, jag förstår inte att det inte räcker med 5GB men eftersom det inte gör det för en simpel backup av lite inställningar, meddelanden och kontakter så borde det ingå mer utrymme.

Anledningen till att jag inte betalar för Icloud är att jag redan har flera andra molnlagringstjänster med gott om utrymme som fungerar mycket bättre för mig och som dessutom är antingen billigare eller gratis. 9 kr i månaden är inte så mycket men det är mer än vad jag betalar för 1TB på Onedrive och hela Office (~400 för ett årskort för fem användare). På Box har jag 50GB gratis och på Google 17GB plus gratis lagring av alla foton i "hög" kvalitet.

Permalänk
Medlem

iOS har som andra sagt en del nackdelar, inget man kan komma ifrån. Folk säger däremot att det mesta kommer försvinna iom iOS13 som tydligen ska vara en riktigt stor uppdatering. Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt, jag märker det först jag laddar ner det

Att föra över bilder från telefonen är däremot inget jag tycker är jobbigt. Efter att du markerat bilderna du vill skicka är du bara ett par knappttryck ifrån att antingen få de på mailen, i ett meddelande eller som en nedladdningsbar länk. Annars kan man väl använda dropbox eller liknande?

Ett annat alternativ är att ladda ner icloudprogrammet till windows, då kan du ställa in att antingen alla bilder eller bara de senaste ska synkroniseras med datorn. Tyvärr bör man lämna programmet öppet annars tar det en jävla stund innan den märker att nya foton lagts till.

Men ja, jag förstår att man kanske vill ha något ännu smidigare om man väldigt ofta skickar bilder fram och tillbaka. Det är väldigt smidigt om man har en mac, en stor del av värdet med ios är just hur de interagerar med osx.

Om du har svårt att hitta en inställning så finns det en halvdold sökfunktion. Öppna inställningsappen och scrolla upp så kommer du se en sökruta. En gudagåva, för precis som du säger kan det vara svårt att hitta rätt annars. (Just BT är dock enkelt med tanke på att det är en av de allra översta.)

Själv kan jag inte minnas när de försökte få mig att betala för icloud, om vi bortser från när jag köpte ny iPad och ställde in den. Jag överskrider dock inte de 5 gb som är gratis. Säkerhetskopieringen gör jag på datorn.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Petterk:

Installera en filhanterare så kan du föra över bilder över wifi/nätverket, SMB/CIFS, ftp, sftp o.s.v. fungerar i flera alternativ. Senare med iOS 13 eller iPadOS kommer redan den inbyggda Files att gå att köra med SMB. Vill man föra över filer mellan iOS och Android-enheter finns flera appar som grejer det över wifi. Tråkigt att behöva vänta på bättre stöd från början givetvis, men appar löser nog det mesta för stunden.

Wi‑Fi ja. Mer problematiskt blir det när förhållandena inte är så optimala att man befinner sig hemma och ska föra över filer mellan två enheter man själv bestämmer över. Tänk överföring från någon annans iPhone i en bil på motorvägen i den amerikanska öknen, eller en camping på norra Öland, där mobilnätet proppas igen totalt under kvällstimmarna. Mobildatatrafik är ju dessutom begränsad i allmänhet.

Citat:

Skulle jag föra över en fil från min Androidlur skulle jag för den delen använda mig av Google Drive eller Dropbox i första hand, USB UMS eller MTP kommer väldigt långt ner på listan idag. Lite samma problem oavsett OS alltså.

Nåja, tycker nog att jämförelsen mellan molnet och USB haltar betänkligt. Se dels ovan, men även hemma är det inte säkert att man har en snabb uppkoppling och tillräckligt med molnlagring att tillgå. För kontext kan det i mitt fall vara tiotals gigabyte foton och videoklipp som ska föras över.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Wi‑Fi ja. Mer problematiskt blir det när förhållandena inte är så optimala att man befinner sig hemma och ska föra över filer mellan två enheter man själv bestämmer över. Tänk överföring från någon annans iPhone i en bil på motorvägen i den amerikanska öknen, eller en camping på norra Öland, där mobilnätet proppas igen totalt under kvällstimmarna. Mobildatatrafik är ju dessutom begränsad i allmänhet.

Nåja, tycker nog att jämförelsen mellan molnet och USB haltar betänkligt. Se dels ovan, men även hemma är det inte säkert att man har en snabb uppkoppling och tillräckligt med molnlagring att tillgå. För kontext kan det i mitt fall vara tiotals gigabyte foton och videoklipp som ska föras över.

Går att föra över med wifi lokalt. Usb mellan telefoner är nog väldigt ovanligt att köra, även om telefonen stödjer USB UMS (snarare MTP idag) och den andra OTG så brukar man inte ha kablar med sig i bilen för detta. Enklast i ditt scenario är ju att båda installera en app... Hemma för man över till en katalog utdelad på nätverket bara, som kommer fungera med iOS 13 och iPadOS OOB.

Permalänk
99:e percentilen

Nu vet jag inte om vi ens pratar om samma sak längre … Du har ju svarat på hela mitt inlägg på samma gång, så jag är inte säker på vad du syftar på i varje läge, men …

Skrivet av Petterk:

Går att föra över med wifi lokalt.

Om du menar hemma, utan att gå via Internet: Ja, det förstår jag att man kan. Hur gör du rent konkret?
Om du menar i bilen: Hur?

Citat:

Usb mellan telefoner är nog väldigt ovanligt att köra, även om telefonen stödjer USB UMS (snarare MTP idag) och den andra OTG så brukar man inte ha kablar med sig i bilen för detta.

Skrev aldrig att det var mellan två mobiler. Men mellan telefoner är ju Bluetooth en bra fallback så att säga … så länge inte en av enheterna är från Apple då – vilket ju är min poäng. Filöverföring är aldrig ett problem på Android, men kan vara svårt eller omöjligt på iOS. (Nej, AirDrop räknas inte i detta sammanhang, eftersom det är plattformslåst.)

Citat:

Enklast i ditt scenario är ju att båda installera en app...

Det finns minst två problem med det:

  • Har man inte uppkoppling är det omöjligt.

  • Den som har Apple-enheten vill sannolikt inte installera en sådan app.

Vilken app tänker du för övrigt på?

Citat:

Hemma för man över till en katalog utdelad på nätverket bara, som kommer fungera med iOS 13 och iPadOS OOB.

Ja, det låter smidigt. Får jag undersöka närmare när jag får iOS 13 till plattan min!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu vet jag inte om vi ens pratar om samma sak längre … Du har ju svarat på hela mitt inlägg på samma gång, så jag är inte säker på vad du syftar på i varje läge, men …

Om du menar hemma, utan att gå via Internet: Ja, det förstår jag att man kan. Hur gör du rent konkret?
Om du menar i bilen: Hur?

Skrev aldrig att det var mellan två mobiler. Men mellan telefoner är ju Bluetooth en bra fallback så att säga … så länge inte en av enheterna är från Apple då – vilket ju är min poäng. Filöverföring är aldrig ett problem på Android, men kan vara svårt eller omöjligt på iOS. (Nej, AirDrop räknas inte i detta sammanhang, eftersom det är plattformslåst.)

Det finns minst två problem med det:

  • Har man inte uppkoppling är det omöjligt.

  • Den som har Apple-enheten vill sannolikt inte installera en sådan app.

Vilken app tänker du för övrigt på?

Ja, det låter smidigt. Får jag undersöka närmare när jag får iOS 13 till plattan min!

Du kommer inte ha USB OTG-kabel och filhanterare på iOS-enheten i det läget heller vilket som, som sagt.

Tänker inte på någon särskild app, finns många alternativ... Alla alternativ är inte gratis, men det finns många alternativ även om man vill köra "offline" mellan Android och iOS och vise versa.

Tiotals GiBs kommer man inte föra över med BT hur som helst.

Ska man ställa dem mot varandra och tänker på PCs så stödjer varken Windows eller GNU/Linux varken AirDrop eller WiFi Direct. iOS 13 och iPadOS är det enda som kommer greja SMB out-of-the-box, och bäst kommer det fungera med tredjepartsprogram. Tänker man USB-kabel till datorn så kan du föra över det mesta, även om du för iOS-enheter kanske vill köra med iTunes eller iMazing (eller några andra tredjepartsalternativ). På Linux finns det också diverse verktyg för att montera iOS-enheter. Beroende på vad man vill göra så krävs handpåläggning nästan vilken som, TS bör kunna leva med endera plattform alldeles oavsett om han föredrar att föra över grejer över USB eller wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Är det något jag inte fattar eller är IOS mer handikappat än Android. Bla kan man bara föra över bilder om man kopplar med usb till en PC. Inte tex ljud jag spelar in med min röde, Då får man föra över det till icloud (more money to Apple for more data).

Eftersom diskussionen i tråden verkar leva, vad menar du ens här?

Kör du iTunes på datorn så kan du väl ändå kopiera in både musik och ljudfiler. Vad spelar du in med? Voice Memos går att synka med iTunes, går också att använda andra molntjänster än iCloud, t.ex. Dropbox.

Permalänk
Medlem

Hur sköter IOS sitt underhåll? Android kör ju Trim ibland.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

@Petterk: En röde mikrofon och använder den när jag filmar. Vore ju perfekt att koppla in i min lilla behändiga iPhone SE och sedan bara dra över med FTP eller från usb innan synkning och redigering. Men det enda som visas är ju just musik och bilder om man stoppar in mobilen genom usb. Så får använda min större klumpigare OnePlus 6 och där är det inga problem att genom FTP bläddra i hela filsystemet. Kan dock tillägga att alla Android-mobiler, bla Nexus 6P, stödjer inte extern mikrofon så allt är inte soligt på Android sidan.

Och sedan har vi DJI som heller inte stödjer alla varianter av Android-mobiler. IOS är helt klart lättast att ha att göra med i fallet med deras produkter. Jag har en Osmo Mobile 2 och en Mavic Air.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu vet jag inte om vi ens pratar om samma sak längre … Du har ju svarat på hela mitt inlägg på samma gång, så jag är inte säker på vad du syftar på i varje läge, men …

Om du menar hemma, utan att gå via Internet: Ja, det förstår jag att man kan. Hur gör du rent konkret?
Om du menar i bilen: Hur?

Skrev aldrig att det var mellan två mobiler. Men mellan telefoner är ju Bluetooth en bra fallback så att säga … så länge inte en av enheterna är från Apple då – vilket ju är min poäng. Filöverföring är aldrig ett problem på Android, men kan vara svårt eller omöjligt på iOS. (Nej, AirDrop räknas inte i detta sammanhang, eftersom det är plattformslåst.)

Det finns minst två problem med det:

  • Har man inte uppkoppling är det omöjligt.

  • Den som har Apple-enheten vill sannolikt inte installera en sådan app.

Vilken app tänker du för övrigt på?

Ja, det låter smidigt. Får jag undersöka närmare när jag får iOS 13 till plattan min!

Om det är mellan två apple-enheter så har du ju Airdrop där du kan dela bilder, filmer osv direkt med din kompis telefon. Inga extra appar behövs.

Hehe, jag läste tydligen inte din parantes..
Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

(Nej, AirDrop räknas inte i detta sammanhang, eftersom det är plattformslåst.)

Vilken app tänker du för övrigt på?

Airdroid finns till iOS.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Jag tror problemet är att du försöker använda dina iOS-enheter så som du använder dina Android-enheter. Apples system är väldigt mycket fokuserat på att använda tjänsterna på det sätt Apple tänkt sig att du ska göra det, till skillnad från ex. Android och Windows som ger mer utrymme till egna lösningar.

1) Som någon annan sa: force-touch:a (tryck hårt) på "Inställningar"-ikonen så kan du hoppa direkt till Bluetooth. Alternativt kan du från hemskärmen dra neråt och skriva ex. "inst" i sökfältet och sen klicka dig vidare från Inställningar-ikonen som dyker upp. Alternativt kan du skriva ex. "blue" och klicka på Bluetooth med Inställningar-ikonen som dyker upp, om nu dessa alternativt går fortare än att manuellt knappa sig fram till menyn.

2) För att skicka filer så är det nog lättas att använda någon molntjänst, ex. iCloud Drive eller Dropbox. Om du inte har en Mac förstås, då använder du Airdrop.

3) För att föra över bilder är det lättast att använda iCloud bilddelning (9kr i månaden / 108kr om året), och installera "iCloud för Windows", om du inte har en Mac.

4) Om du inte gillar att den klagar på att iCloud-utrymmet är fullt, samt inte vill betala 9kr/mån för utökad lagring, kan du stänga av alla iCloud funktioner. Du gör det genom Inställningar > Klickar på ditt namn högst upp > iCloud > Bocka ur alla tjänster du inte vill använda (förslagsvis Bilder och Säkerhetskopia, då de andra inte tar vidare mycket utrymme).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Petterk: En röde mikrofon och använder den när jag filmar. Vore ju perfekt att koppla in i min lilla behändiga iPhone SE och sedan bara dra över med FTP eller från usb innan synkning och redigering. Men det enda som visas är ju just musik och bilder om man stoppar in mobilen genom usb. Så får använda min större klumpigare OnePlus 6 och där är det inga problem att genom FTP bläddra i hela filsystemet. Kan dock tillägga att alla Android-mobiler, bla Nexus 6P, stödjer inte extern mikrofon så allt är inte soligt på Android sidan.

Och sedan har vi DJI som heller inte stödjer alla varianter av Android-mobiler. IOS är helt klart lättast att ha att göra med i fallet med deras produkter. Jag har en Osmo Mobile 2 och en Mavic Air.

Men du svarade inte, vad använder du på iOS för att spela in ljud? Voice Memos kan du köra över Dropbox/Google Drive/etc, över iTunes med USB-kabel, eller (du kan behöva spara ner lokalt via share/dela först) ftpa med en filhanterare, dito bör väl gå med andra ljudinspelare och vissa ljudinspelare stödjer att ladda upp till en ftp-server i appen – men vad använder du?