Permalänk
Medlem

Problem med RT-AC66U

Jag har haft routern i snart 4 år och den har rullat på relativt bra även om strömbrytaren gick sönder inom garantitiden (men det löstes genom att tvinga den intryckt läge med lite hemmafix).

Nu har dock routern börjat bete sig konstigt vilket påverkar Internettrafiken enormt.

Webbsidor kan har svårt att laddas ibland. Genom att dra ut nätverkskabeln och byta jack löser problemet. Alternativet vänta lite längre och stoppa tillbaka den i samma jack. I princip laddas vissa hemsidor inte alls utan står och "tuggar".

Jag körde återställning med fabriksåterställning och allting förutom en port vidarebefodring till servern är default. Webbgränssnittet i routern snabbades upp av detta och även om jag inte stött på att webbsidor laddats långsamt så kan spel som t.ex. Dota få enorma lag-spikes där hjälten springer på samma ställe i 10 sek innan den hoppar fram och direkt upprepar samma fenomen.

Omstart av routern löser alltid problemen, men är åter tillbaka efter inom ett dygn eller så.

Dags att sätta den i pension och bara acceptera att den "lagt av"? Eller är där någon som känner till problemen och har en magisk lösning? T.ex. att någon funktion fyller minnet i routern eller något annat knepigt?

Bör man satsa på något dyrare i så fall? Har totalt 2 desktopdatorer och en hemmaserver kopplad till nätverket.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Om du ändå funderar på att kassera den så hade jag provat att lägga in custom firmware (merlin t.ex.) och sett om det löst något, inte alls säkert dock.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Occams Razor: Har du provat byta kabel?

Semi-relaterat, men om du har gigabit-hastigheter, eller i alla fall hastigheter över 100mbit på din uppkoppling så kan nätverket bete sig jäkligt skumt om du stoppar dit en cat5e-kabel i stället för en cat6.

Tänker om kabeln fått sig en liten törn eller något annat gjort den blivit skadad.

Permalänk
Medlem

Är det tidigare versionen RT-AC66U eller den med tillägget B1?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Om du ändå funderar på att kassera den så hade jag provat att lägga in custom firmware (merlin t.ex.) och sett om det löst något, inte alls säkert dock.

Smart! Det kan det absolut vara värt att prova.

Skrivet av The-Architect:

Occams Razor: Har du provat byta kabel?

Semi-relaterat, men om du har gigabit-hastigheter, eller i alla fall hastigheter över 100mbit på din uppkoppling så kan nätverket bete sig jäkligt skumt om du stoppar dit en cat5e-kabel i stället för en cat6.

Tänker om kabeln fått sig en liten törn eller något annat gjort den blivit skadad.

Det skulle kanske kunna vara värt att testa ja, även om jag har haft problem på båda datorerna. Tycker dock det är konstigt att allt fungerar bra i säg 24-78 timmar innan felen uppstår. Omstart av routern löser problemet.

Skrivet av iller:

Är det tidigare versionen RT-AC66U eller den med tillägget B1?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är den första versionen av routern.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag la in Johns fork på min, blev betydligt bättre 🙂