Inet skickar ny grafikkort till mellanskillnad som jag inte godkänt.

Permalänk
Medlem

Inet skickar ny grafikkort till mellanskillnad som jag inte godkänt.

Kopierar vad jag skrev i mailet till Inet.
"Hej!

Den 14:e denna månad beställde jag MSI Radeon RX 5700 8GB XT MECH OC (art nr: 5410371) till det dåvarande priset på 4690kr. Denna grafikkort hade status beställningsvara. Den 21:a uppdatterade ni leveransdatum till den 1:a december och nu kostar kortet 5199kr. Antar att ni inte vet när ni får en leverans och att det kan dröja länge.

Jag har nämligen beställt datordelar som kommer i slutet av denna vecka/början på nästa vecka, bla cpu+skärm från er för över 18000kr och behöver ett grafikkort annars kan jag inte använda delarna jag köpt.

Undrar därför om det möjligt att ändra beställningen från MSI Radeon RX 5700 8GB XT MECH OC till Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC (art nr: 5410368) (som ska komma in på fredag) och isf betala mellanskillnaden 5199kr->5490 Dvs 291kr. Eller ni kanske kan ge mig rabatt och rentav bjuder på mellanskillnaden?

Tackar på förhand!"

Får svar:

"Kortet ni hade i er order kostade 4690 kr, och det nya kostar 5490kr dvs en mellanskillnad på 800 kr så dessvärre har vi ingen möjlighet att bjuda på mellanskillnaden denna gången.

Vi har bytt ut grafikkortet i er order samt skickat iväg en tilläggsfaktura och en ny orderbekräftelse. :)"

Vadå denna gången? Jag har då aldrig fått nån rabatt innan förutom Swec fri frakt och hur kan de skicka ut det nya grafikkortet utan att jag fått godkänna mellanskillnad på 800kr? Har jag varit otydligt? Trodde jag gjorde ett kap när man fått 5700XT kort för 4690kr men nu är ju det nya Sapphire kortet dyrast på Inet om man kollar på prisjakt så varför skulle man vilja köpa det från dem till det priset? Att min beställning på 18000+ inte spelade någon roll för att få lite rabatt är Ok men att bara skicka ut nytt kort och sedan kräva 800 imellan är skamligt...Har tappat respekten för Inet och känner mig lurad. Det nya kortet är redan på väg så får skicka tillbaks det och glömma det hela men vet att fler här har köpt MECH kortet till 4690kr så om ni ser detta låt de inte byta ut er kort till annan model så det blir som i mitt fall...Besviken...

EDIT: Grafikkortet har inte skickats utan bara fått en orderbekräftelse. Har mejlat Inet om att jag inte vill ha kortet till mellanskillnad på 800kr så förhoppningsviss annullerar de bara ordern. Ber om ursäkt för missförståndet. Tack för era synpunkter oc att ni orkat engagera er i frågan.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det du skrev till Inet som att du visst är beredd på att betala mellanskillnaden och att det mest var med glimten i ögat som du frågade om de kunde bjuda på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@ArtMan: Om du betalt 4690 kr och kortet sedan gått upp i pris, varför skulle du då bara betala mellanskillnaden på det nya priset och kortet du vill ha? På din fråga om du varit otydlig skulle jag vilja svara "mycket".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Du trodde helt enkelt att du skulle "få" de 509 kronorna som Inet ökade med i pris på MSi-kortet genom att uppgradera till Sapphire-kortet? Känns som om du hoppades på lite för mycket där, Inet ökade priset på MSi-kortet av en anledning och de nya AMD-korten har säkert en väldigt låg vinstmarginal för butikerna.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

TS frågar ju primärt om det är möjligt att betala en mellanskillnad på 291kr.
Inte 800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag tolkar det du skrev till Inet som att du visst är beredd på att betala mellanskillnaden och att det mest var med glimten i ögat som du frågade om de kunde bjuda på den.

Skickades från m.sweclockers.com

"och isf betala mellanskillnaden 5199kr->5490 Dvs 291kr" Var klar och tydlig med 291kr. Ja, jag lade till det där med att de kanske ville bjuda på mellanskillnade med tanke på att jag redan beställt för 18k + summan för grafikkortet men det är inte det frågan handlar om.

Jag hade inte bytt ut grafikkortet om denne inte försätts med december datum! Vem vill vänta i fyra månader på ett grafikkort? Märket spelar ingen roll för mig så länge det är bättre kylare än på standardkorten.

Permalänk

@SUMITOMO:
får nog hålla med dig i det avseendet, han ställer ju bara en fråga om det är möjligt, och här har inet iofs också svarat att det Ej är möjligt, utan mellanskillnaden kommer att bli 800 istället, vilket jag också har full förståelse för. han hade ju bara lagt ut 4690:-

Däremot borde inet här ha inväntat ett svar från kunden om att, ja, kör på jag tar dealen ändå, eller nej, det var inte bra, jag avaktar på det första kortet jag beställde.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Inaktiv

Priser går upp så det är bara betala 800kr och va nöjd om du vill ha det andra kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

TS frågar ju primärt om det är möjligt att betala en mellanskillnad på 291kr.
Inte 800kr.

Fast 291kr räcker ju inte att täcka mellanskillanden mellan vad TS betalt och vad den nya varan kostar.

Permalänk
Medlem

Du betalade 4690:- för kortet - det är den summan Inet har fått.
Du vill nu byta till ett kort som kostar 5490:-, vilket är en mellanskillnad på 800:-

Att kortet du redan betalt 4690:- för nu kostar 5199:- är irrelevant, då det inte är vad du betalat för det, så det är inte en mellanskillnad på 291:- som är aktuell utan just 800:-

Jag tolkar det (och det gjorde Inet tydligen också) som att du ville byta kort och är villig att betala mellanskillnaden (på 800:-, inte 291:-) och att det var ett skämt att dom kunde bjuda på mellanskillnaden.
Eftersom du var villig att betala mellanskillnaden så var Inet snabba (något dom brukar få beröm för) med att fixa din order genom att skicka nytt kort och tilläggsfaktura.

Det enda felet Inet eventuellt gjort här var att inte reagera på att du hade fel på hur mycket mellanskillnaden skulle kosta och rättat dig innan de skickade ett nytt kort. I 9 fall av 10 så hade det dock inte spelat någon roll.

Att dom inte bjuder på 800:- ser jag inte som konstigt alls, ej heller kommentaren om att de "inte kan bjuda denna gången", det är bara ett uttryck och dom menar att dom kanske kan bjuda på mellanskillnaden nån annan gång i framtiden om den inte är för hög. Läs inte in för mycket i det med andra ord, det var bara supportens sätt att artigt säga "nej".

TLDR: Tycker att båda gjort lite fel här. TS var lite otydlig och tänkte fel på vad mellanskillnadnen skulle kosta och Inet var lite väl heta på gröten denna gången.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Jo men jag håller med om att Inet skulle ha frågat om du var villig att betala 800kr i mellanskillnad innan det ändrar i ordern.

I värsta fall får du returnera vilket ändå är gratis. Men det är självklart att du ska betala mellanskillnaden på vad DU betalade och det nya kortets pris. Annars kunde man ju leta nedsatta produkter för att sedan ändra sig när de går upp i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Du betalade 4690:- för kortet - det är den summan Inet har fått.
Du vill nu byta till ett kort som kostar 5490:-, vilket är en mellanskillnad på 800:-

Att kortet du redan betalt 4690:- för nu kostar 5199:- är irrelevant, då det inte är vad du betalat för det, så det är inte en mellanskillnad på 291:- som är aktuell utan just 800:-

Jag tolkar det (och det gjorde Inet tydligen också) som att du ville byta kort och är villig att betala mellanskillnaden (på 800:-, inte 291:-) och att det var ett skämt att dom kunde bjuda på mellanskillnaden.
Eftersom du var villig att betala mellanskillnaden så var Inet snabba (något dom brukar få beröm för) med att fixa din order genom att skicka nytt kort och tilläggsfaktura.

Det enda felet Inet eventuellt gjort här var att inte reagera på att du hade fel på hur mycket mellanskillnaden skulle kosta och rättat dig innan de skickade ett nytt kort. I 9 fall av 10 så hade det dock inte spelat någon roll.

Att dom inte bjuder på 800:- ser jag inte som konstigt alls, ej heller kommentaren om att de "inte kan bjuda denna gången", det är bara ett uttryck och dom menar att dom kanske kan bjuda på mellanskillnaden nån annan gång i framtiden om den inte är för hög. Läs inte in för mycket i det med andra ord, det var bara supportens sätt att artigt säga "nej".

TLDR: Tycker att båda gjort lite fel här. TS var lite otydlig och tänkte fel på vad mellanskillnadnen skulle kosta och Inet var lite väl heta på gröten denna gången.

När jag frågade ifall de kunde bjuda på mellanskillnaden så tänkte jag på 291kr. Inte på 800kr. Jag nämnde inte heller några 800kr någonstans och istället fick en faktura och att grafikkortet var på väg. Skulle ha varit tydligare i mailet så här i efterhand. Lite surt dock att köpa en produkt som inte finns till ett lockpris och sedan skicka ett annat kort som är dyrast på prisjakt. Blir till att skicka tillbaks kortet och beställa någon annanstans.

Tack för era kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

@SUMITOMO:
får nog hålla med dig i det avseendet, han ställer ju bara en fråga om det är möjligt, och här har inet iofs också svarat att det Ej är möjligt, utan mellanskillnaden kommer att bli 800 istället, vilket jag också har full förståelse för. han hade ju bara lagt ut 4690:-

Däremot borde inet här ha inväntat ett svar från kunden om att, ja, kör på jag tar dealen ändå, eller nej, det var inte bra, jag avaktar på det första kortet jag beställde.

Precis, inet förklarar att det inte är möjligt och borde erbjudit mellanskillnaden på 800kr om köparen accepterar detta val.

Skrivet av The-Architect:

Fast 291kr räcker ju inte att täcka mellanskillanden mellan vad TS betalt och vad den nya varan kostar.

Precis, därför borde inet, när de förklarat detta, be köparen bekräfta den högre mellanskillnaden och ändra ordern.

Permalänk

Tolkade som att du kräver dem på rabatt.

Permalänk
Medlem

Ser inget fel i Inets agerande.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Tolkade som att du kräver dem på rabatt.

Lite så jag tolkar ts som med men det är ju bara att betala mellanskillnaden eller returnera varan.
Sen kanske inet kan säga att till kunden att man kan få byta till en dyrare vara om man vill betala mellanskillnaden alt välja ett billigare kort.

Permalänk
Medlem

Känns rätt solklart att du i princip gått med på att betala en mellanskillnad på 291 kr. Men inte någonstans i texten säger du att du är beredd att betala 800 kr i mellanskillnad. Så tycker det är Inet som gjort fel här. Dom kan inte bara anta att du är ok med att betala den större mellanskillnaden när du inte uttryckligen säger att du är ok med det.

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Lite så jag tolkar ts som med men det är ju bara att betala mellanskillnaden eller returnera varan.
Sen kanske inet kan säga att till kunden att man kan få byta till en dyrare vara om man vill betala mellanskillnaden alt välja ett billigare kort.

Exakt, istället för att gapa här kan man bara kontakta dem och få en gratis retursedel.

Permalänk
Medlem

Såg precis att kortet INTE var skickat än utan det bara var en orderbekräftelse med var produkten ska levereras. Då hoppas jag att de annullerar ordern innan den skickas iväg.

Permalänk

I mitt tycke har Inet gjort fel, inte med avseende på priset men ditt mail är ingen tydlig beställning. Jag är dock rätt säker att det bara är ett mänskligt tolkningsfel och att Inet gladeligen kommer acceptera din retur av varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Känns rätt solklart att du i princip gått med på att betala en mellanskillnad på 291 kr. Men inte någonstans i texten säger du att du är beredd att betala 800 kr i mellanskillnad. Så tycker det är Inet som gjort fel här. Dom kan inte bara anta att du är ok med att betala den större mellanskillnaden när du inte uttryckligen säger att du är ok med det.

Jag tolkar det som såhär också. 291 kr ja. Något annat har inte ens talats om enligt konversationen. Såklart har vi inte sett Inets sida på saken och dem brukar vara rätt duktiga på det där med att se vad som gått fel.

@inet

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArtMan:

Såg precis att kortet INTE var skickat än utan det bara var en orderbekräftelse med var produkten ska levereras. Då hoppas jag att de annullerar ordern innan den skickas iväg.

Jag utgår från att du redan har kontaktat dem över E-post, eller telefon, om så borde du få en bekräftelse om att de gjort det när det är klart inom rimlig tid.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Såg precis att kortet INTE var skickat än utan det bara var en orderbekräftelse med var produkten ska levereras. Då hoppas jag att de annullerar ordern innan den skickas iväg.

Inet har gjort ett skolboksexempel av en oren accept och du är inte bunden till avtalet så de får hoppas att de lyckas annullera ordern innan någon skickat kortet. Skickar de ändå ska du göra klart att ni inte haft något köpeavtal och att det inte rör sig om en retur eller återköp från din sida. Du är skyldig att skicka tillbaka deras produkt, men du ska inte betala frakten.

Jag förstår ditt mail till Inet, det är klumpigt formulerat och lite naivt förhoppningsfullt, men man har alltid rätt att försöka förhandla pris. Du har inte gjort något fel. Inets svar är också helt rimligt i stort. Men agerandet att utgå från att ni har ett avtal utifrån vad båda parter sagt är fullständigt felaktigt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

https://www.sweclockers.com/forum/trad/875794-obs-denna-forum...

*Tråd låst*

@ArtMan: Inet har chatt öppen till kl 19. Kontakta dem så kommer de lösa detta.

Citat:

Denna forumdel ska dock inte användas för att ta upp konflikter. [...]

Vänligen observera att forumet inte heller ska ses som en motsvarighet till den ordinarie kundtjänsten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin