Hitta påskägget och vinn komponentpaket från Fractal Design

Permalänk
Medlem

Den lilla mullvaden i skruvhålet på fläkten? Vet inte hur man bifogar en bild
(bild 6/7, Det vänstra hålet)
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Expertgissare

Tur man var ensam på jobbet idag xD

Nä jag börjar mer och mer att tro att hela tävlingen är påskägget, redaktionen/erna och de på fractal-design sitter och fnissar sig gott åt att vi alla sitter och stirrar oss galna efter saker som inte finns och gissar hej vilt av ren ångest
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Dom vita plupparna [. ... .. ...] på bilden (ovanför etiketten) stavar, i morse-kod "ESIS", en förkortning för "Energy Saving Inverter Switching". Detta är en vanlig energisparande funktion i UPS-er som nu kommer till Fractal designs nya feta nätaggregat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Dom vita plupparna [. ... .. ...] på bilden (ovanför etiketten) stavar, i morse-kod "ESIS", en förkortning för "Energy Saving Inverter Switching". Detta är en vanlig energisparande funktion i UPS-er som nu kommer till Fractal designs nya feta nätaggregat!

Tror du kan ha vunnit där!

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

@Foffi: snyggt!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Dom vita plupparna [. ... .. ...] på bilden (ovanför etiketten) stavar, i morse-kod "ESIS", en förkortning för "Energy Saving Inverter Switching". Detta är en vanlig energisparande funktion i UPS-er som nu kommer till Fractal designs nya feta nätaggregat!

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/73750?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNzM3NTAiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIxMmFmMWM5NDM1M2UwZTZjNzYyZWE2MTgzYjA4YzY4OCJ9

Hur orkar folk vara så smarta? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ser ut som det gömmer sig fem ägg här ?

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Jag kikade på serienumret och såg både 1916 och 1927, så jag började gräva lite på Wikipedia.

Den 7:e november 1916 sändes för första gången resultaten från presidentvalet i USA som uttalade ord istället för morsekod (nu när jag gick till tråden för att posta inlägget såg jag också referensen till morsekod i utblåset, do'h). Detta gjordes från den experimentella radiostationen 2XG, som samma år också blev den första radiostationen med reguljära sändningar genom en rörförstärkarbaserad sändare.

Så, länk till 1916 hittad.

1927 var lite svårare. 1927 i serienumret följs dock av 01, vilket skulle kunna syfta på januari 1927. Efter lite mer grävande hittade jag att den 7:e januari 1927 (notera att det är samma dag i månaden som i det förra datumet) sökte Philo Farnsworth efter patent på sin "Image dissector", en enkel form av videokamera. Det var en väldigt signifikant uppfinning eftersom den inte behövde några rörliga delar för att generera en bild, istället använde den varierande magnetfält för att rikta om inkommande ljus. På det sättet skulle man kunna tänka sig att det refererar tillbaka till bilden på nätagget i sig.

Med de två länkarna kan man få ihop det till den första TV-sändningen på lång distans som gjordes den 7:e april 1927 (åter igen samma dag i månaden) av Bell Telephone Co. via telefonkablar från Washington D.C. till New York.

7 dagar senare (om vi fortsätter med temat 7 dagar) rullade Volvo ut sin första bil 14:e april 1927 i Göteborg. Fractal Design har också sitt högkvarter i Göteborg, vilket gör det väldigt rimligt att händelsen är med i kedjan. Fractal Design grundades också där den 7:e februari 2007, knappt 70 år efter Volvos första bil. 7V råkar också vara vad du får om du kopplar något mellan 12V och 5V, de två biffigaste och helt nödvändiga matningarna i ett modernt nätagg. Vidare finns det 92 pinnar på "interna sidan" av nätagget, och 9-2=7. Det finns säkert fler referenser till 7 (som att det finns 7 hålmonterade elektrolytkondensatorer i bild nummer 7), men jag behöver sluta nu innan jag fastnar i att hitta 7 överallt i de 7 bilderna.

På så sätt refererar hela serienumret till modern elektronik, svenska kvalitetsprylar och siffran 7.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Såg också morsekod'en i grillen, men verkar för uppenbart.

Näe. Första grejen jag kollade efter. Lite för simpelt, så det kan det inte vara.
Jag försökte tolka hålmönstret där det blivit avbrutet av skruvhål och annat som andra tecken men hittade inget vettigt bland det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ser en liten svart "gubbe / "figur" på fläktens nederdel på bild 6. Ser nästan ut som en lego gubbe som ligger o softar på kanten. Är på mobilen så kan tyvärr inte bifoga en bild på den men hoppas det räcker med förklaringen. O att jag var först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Min första tanke var också ventilationshålen som uppenbarligen upprepar sig. Liknar ju absolut lite morse som någon nämnde tidigare. Man skulle även kunna tolka det som binära variationer av 0 och 1 om man vill försöka sig på att tyda något ur det.

Men med tanke på företagets namn skulle det inte förvåna mig om det är ett återupprepat mönster, en fraktal helt enkelt. Ventilationshålen upprepar sig tillräckligt mycket att det skulle anspela på det.

Gillar även att andra grävt fram årtal för fraktaler i historien. Så långt hade jag aldrig tänkt ^^

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Alla bilderna har exakt samma mönster i bakgrunden.

Alla bilderna har samma upprepande bakgrundsmönster bestående av tre olika färger (ffffff, fdfdfd, fefefe). Om man till exempel ersätter två av dessa mot svart respektive rött så blir resultatet följande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jag kikade på serienumret och såg både 1916 och 1927, så jag började gräva lite på Wikipedia.

Den 7:e november 1916 sändes för första gången resultaten från presidentvalet i USA som uttalade ord istället för morsekod (nu när jag gick till tråden för att posta inlägget såg jag också referensen till morsekod i utblåset, do'h). Detta gjordes från den experimentella radiostationen 2XG, som samma år också blev den första radiostationen med reguljära sändningar genom en rörförstärkarbaserad sändare.

Så, länk till 1916 hittad.

1927 var lite svårare. 1927 i serienumret följs dock av 01, vilket skulle kunna syfta på januari 1927. Efter lite mer grävande hittade jag att den 7:e januari 1927 (notera att det är samma dag i månaden som i det förra datumet) sökte Philo Farnsworth efter patent på sin "Image dissector", en enkel form av videokamera. Det var en väldigt signifikant uppfinning eftersom den inte behövde några rörliga delar för att generera en bild, istället använde den varierande magnetfält för att rikta om inkommande ljus. På det sättet skulle man kunna tänka sig att det refererar tillbaka till bilden på nätagget i sig.

Med de två länkarna kan man få ihop det till den första TV-sändningen på lång distans som gjordes den 7:e april 1927 (åter igen samma dag i månaden) av Bell Telephone Co. via telefonkablar från Washington D.C. till New York.

7 dagar senare (om vi fortsätter med temat 7 dagar) rullade Volvo ut sin första bil 14:e april 1927 i Göteborg. Fractal Design har också sitt högkvarter i Göteborg, vilket gör det väldigt rimligt att händelsen är med i kedjan. Fractal Design grundades också där den 7:e februari 2007, knappt 70 år efter Volvos första bil. 7V råkar också vara vad du får om du kopplar något mellan 12V och 5V, de två biffigaste och helt nödvändiga matningarna i ett modernt nätagg. Vidare finns det 92 pinnar på "interna sidan" av nätagget, och 9-2=7. Det finns säkert fler referenser till 7 (som att det finns 7 hålmonterade elektrolytkondensatorer i bild nummer 7), men jag behöver sluta nu innan jag fastnar i att hitta 7 överallt i de 7 bilderna.

På så sätt refererar hela serienumret till modern elektronik, svenska kvalitetsprylar och siffran 7.

Och då är det alltså numb3rs som ska in på vågrätt 19 och seriemördare på lodrätt 12.

Skämt å sido, rätt imponerande! Ställer mig en smula tveksam till att det är så pass avancerat, men oavsett förtjänar du något pris

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara skruvfästen på sidan motstående fläktgallret så att du på ett snyggt sätt kan montera ditt nätagg på en vägg i ett custom chassi.

Permalänk
Medlem

I bild 2 av 7 finns det ett alienhuvud bakom gallret med två vita lysande ögon, zooma in bilden mellan den orangea kabeln och texten 50-60hz, där syns det "tydligt". Satt på pendeln hem från jobbet och detaljstuderade bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Och då är det alltså numb3rs som ska in på vågrätt 19 och seriemördare på lodrätt 12.

Skämt å sido, rätt imponerande! Ställer mig en smula tveksam till att det är så pass avancerat, men oavsett förtjänar du något pris

Jo det påminde lite om korsorden från "Hipp Hipp!" där mot slutet...

Men ju mer jag funderade på det desto mindre verkade årtalen vara en slump. Nu när jag funderar på det en stund senare måste ju 1916 & 1927 vara kopplat till Fractal Design på något sätt.

1916 kan ju syfta till året då Svenska Flaggans Dag instiftades också, men det var den 10:e april 1916 och Svenska Flaggans Dag sattes som bekant till den 6:e juni. Hade det varit med en 7:a där hade det nog varit min alternativa teori

Glömde skriva dit 1916 också.
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Lufthålen är morse och det är varannan rad med "f" (-..) och varannan rad med "d" (..-.)

Visa signatur

| Intel Core i7-8700 | Cooler Master Hyper 212 Evo | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | 4x8GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti OC | Phanteks Eclipse P400S Glass | EVGA SuperNOVA 750W G2 | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | Samsung 850 EVO 250GB SATA SSD |

Permalänk

Fast tvärt om såklart
F är: ..-. och D är: -..

Visa signatur

| Intel Core i7-8700 | Cooler Master Hyper 212 Evo | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | 4x8GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti OC | Phanteks Eclipse P400S Glass | EVGA SuperNOVA 750W G2 | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | Samsung 850 EVO 250GB SATA SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobo:

I bild 2 av 7 finns det ett alienhuvud bakom gallret med två vita lysande ögon, zooma in bilden mellan den orangea kabeln och texten 50-60hz, där syns det "tydligt". Satt på pendeln hem från jobbet och detaljstuderade bilderna.

Här är den

bilden

Permalänk
Skrivet av Tobo:

I bild 2 av 7 finns det ett alienhuvud bakom gallret med två vita lysande ögon, zooma in bilden mellan den orangea kabeln och texten 50-60hz, där syns det "tydligt". Satt på pendeln hem från jobbet och detaljstuderade bilderna.

Hoppades på det också men är nog tyvärr smältlim...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Hoppades på det också men är nog tyvärr smältlim...

Nejdå, konturer av huvudet, ögonen på olika höjd, klart jag har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobo:

Nja....

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Mjo, syns inte så bra på min capture men när jag zoomar originalet så... Vi får se helt enkelt, har redan börjat planera bygget

Permalänk
Medlem

Orkar någon i redaktionen ens följa den här tråden och meddela när någon hittat någonting? Klassiska påskägg skall väl leda någonstans där man till slut får sin belöning. Känns som ledtråden borde innehålla information som tar en till fractals hemsida eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ofor:

Orkar någon i redaktionen ens följa den här tråden och meddela när någon hittat någonting?

Hela upplägget känns ogenomtänkt. Släng ut en tävling där först som svarar rätt vinner men utan att informera när rätt svar faktiskt inkommit utan låta tävlingen fortlöpa i två veckor. Halva syftet med en tävling är väl att skapa hype kring företaget vars produkter ligger som vinster, men den här tävlingen kommer vara lika het som en kall potatis när vinnaren väl utnämns.

Jag kan ha fel nu men såvitt jag minns fanns inte informationen om att tävlingen skulle pågå till 190904 initialt i artikeln utan informationen då var endast "först rätt vinner". Jag hoppas dock att jag själv helt enkelt missade informationen om slutdatum när jag läste igenom första gången.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Tobo:

Jag är helt 100 på att det är ett ägg.

Permalänk
Medlem

"Någonstans på nätaggregaten har Fractal Design gömt ett finurligt påskägg (eng. easter egg), men vad detta är och exakt var på (eller i?) detta finns är hemligt."
Verkar som det ska finnas på alla nätaggregaten och då ser morse koden ut som det rätta svaret. Försökte få fram något från det men fick inget vettigt. Lite tråkigt om det nu bara ska vara fffffff dddddddd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan det va att warranty void stickern saknas på bild 6 och 7 trots att den inte måste plockas bort för att lossa fläktkåpan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Jag är helt 100 på att det är ett ägg.

Kul att höra, man är ju lite jävig själv i frågan

Permalänk
Medlem

@Tobo: Påskägg syftar tradionellt inte till ett faktiskt ägg. Och om det nu är det.. så? Det leder ju ingen vart.