Ännu en "Uppgradera eller köpa nytt?"

Permalänk
Medlem

Ännu en "Uppgradera eller köpa nytt?"

Hej!
Min gamla dator från 2009 hänger inte med i svängarna längre och frågar därför här om den är värd att uppgradera(vilket vore det bästa för plånboken) eller lika bra att skrota.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Spec som följer:
Asus P6T Delux X58 moderkort
Intel i7 quad 920 @ 2.67GHz, kan överklockas?
Corsair DDR3 1333MHz 6GB (3x2GB)
Geforce GTX 670
HDD 1TB
Windows 10 Pro
Cooler Master HAF 932 burk
Corsair powersupply 750W nätagg

Andvändningsområde:
Spel, typ Path of exile, Dialbo 3, Hearthstone, Wow och liknande, inga krav på att behöva köra max inställningar, men det ska flyta på bra.
Allmän vardagsdator, streama film och tv, diverse kontorsgrejer osv. Inga tunga redigeringsprogram eller photoshop är nödvändiga.

Funderar på SSD, grafikkort och möjligtvis minne som uppgradering för ca 4-5k
Skulle det överhuvudtaget funka med det moderkortet?
Skulle jag märka någon större skillnad?

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Vill du lägga 4-5k skulle jag säga att det är bättre att köpa en begagnad burk. För pengen får du en i5-6xxx, ett gtx1060, nån ssd osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasC1:

Hej!
Min gamla dator från 2009 hänger inte med i svängarna längre och frågar därför här om den är värd att uppgradera(vilket vore det bästa för plånboken) eller lika bra att skrota.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Spec som följer:
Asus P6T Delux X58 moderkort
Intel i7 quad 920 @ 2.67GHz, kan överklockas?
Corsair DDR3 1333MHz 6GB (3x2GB)
Geforce GTX 670
HDD 1TB
Windows 10 Pro
Cooler Master HAF 932 burk
Corsair powersupply 750W nätagg

Andvändningsområde:
Spel, typ Path of exile, Dialbo 3, Hearthstone, Wow och liknande, inga krav på att behöva köra max inställningar, men det ska flyta på bra.
Allmän vardagsdator, streama film och tv, diverse kontorsgrejer osv. Inga tunga redigeringsprogram eller photoshop är nödvändiga.

Funderar på SSD, grafikkort och möjligtvis minne som uppgradering för ca 4-5k
Skulle det överhuvudtaget funka med det moderkortet?
Skulle jag märka någon större skillnad?

Mvh Jonas

Det du kan spara från din dator är GPU, HDD och Chassit resten bör bytas ut.

GTX 670 motsvarar ungefär ett GTX 1050Ti.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Så även om jag väljer att köpa ny dator så är det ingen större idé att investera i nån uppgradering av den gamla datorn så den blir lite snabbare och går att spela på som ”andra”-dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köp en begagnad X5650/X5675 eller liknande och klocka upp den till minst 4 GHz. Lägg till lite mer minne och köp ett nyare begagnad grafikkort. Se gärna denna video:

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

SSD kommer att göra större skillnad i Path of Exile och diablo 3 än någon annan uppgradering du kan göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

SSD kommer att göra större skillnad i Path of Exile och diablo 3 än någon annan uppgradering du kan göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Någon rekommendation för SSD som passar mitt P6T Delux, SATA 3GB port

Permalänk
Medlem

@JonasC1: Alla sata ssder fungerar till det moderkortet. Kör också ett x58 kort och det rullar på fint med en x5650 i 4.2ghz. Uppgradera gpun och processorn så borde datorn funka bra i ett par år till.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

Så en samsung 860 EVO mz 500gb vore en ok investering? För att få datorn i användbart skick.
Och ett gtx 1050,1060?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasC1:

Så en samsung 860 EVO mz 500gb vore en ok investering? För att få datorn i användbart skick.
Och ett gtx 1050,1060?

Skickades från m.sweclockers.com

860 EVO är ett bra val dock lite dyr en WD Blue 3D 500GB 2.5" SSD för 719 kr bör ge samma användare upplevelse för vanliga användare dock inte lika bra på benchmarks.

Gällande GPU är det RX 570 som är det bästa budget alternativet för dig Sapphire RX570 1633 kr ifall du vill ha bättre prestanda så är nästa steg GTX 1660 då RX 580 och GTX 1060 6GB är för dyra just nu dock så kan det fortfarande funka okej med din nuvarande GPU då du inte verkar spela speciellt krävande spel.

RAM minnet bör också uppgraderas 6GB är verkligen väldigt lite idag och kan vara ett problem att det tar slut när du spelar spel och har lite bakgrundsprogram.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

860 EVO är ett bra val dock lite dyr en WD Blue 3D 500GB 2.5" SSD för 719 kr bör ge samma användare upplevelse för vanliga användare dock inte lika bra på benchmarks.

Gällande GPU är det RX 570 som är det bästa budget alternativet för dig Sapphire RX570 1633 kr ifall du vill ha bättre prestanda så är nästa steg GTX 1660 då RX 580 och GTX 1060 6GB är för dyra just nu dock så kan det fortfarande funka okej med din nuvarande GPU då du inte verkar spela speciellt krävande spel.

RAM minnet bör också uppgraderas 6GB är verkligen väldigt lite idag och kan vara ett problem att det tar slut när du spelar spel och har lite bakgrundsprogram.

Mycket tacksam för svar och tips på komponenter.
Angående RAM minnet, skulle typ https://www.komplett.se/product/775110/datorutrustning/datorkomponenter/minne/corsair-ddr3-1600mhz-16gb-laagprofil fungera bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasC1:

Mycket tacksam för svar och tips på komponenter.
Angående RAM minnet, skulle typ https://www.komplett.se/product/775110/datorutrustning/datorkomponenter/minne/corsair-ddr3-1600mhz-16gb-laagprofil fungera bra?

Kommer funka men skulle nog inte investera så pass mycket i en död plattform bättre att köpa begagnade DDR3 minnen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Kommer funka men skulle nog inte investera så pass mycket i en död plattform bättre att köpa begagnade DDR3 minnen.

Verkar inte vara så lätt att hitta begagnade ddr3 minnen och mycket billigare än 800 verkar jag inte komma om jag vill ha nya 16GB

Permalänk
Skrivet av JonasC1:

Verkar inte vara så lätt att hitta begagnade ddr3 minnen och mycket billigare än 800 verkar jag inte komma om jag vill ha nya 16GB

Leta på Tradera, brukar alltid finns något. Köpte själv 16GB för under 300 och det var för ett år sedan. Akta dig för ECC-minnen bara.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasC1:

Verkar inte vara så lätt att hitta begagnade ddr3 minnen och mycket billigare än 800 verkar jag inte komma om jag vill ha nya 16GB

Du kan få 3x2GB av mig om du vill, har över från en av mina X58-plattformar... Kan eventuellt ha 3x4GB över i något hörn likaså. Du behöver 3 matchade minnen till X58, inte ett två.

EDIT: Alltså, skillnaden mellan 2->3 är inte direkt något stort, men lika bra att fylla ut dina minnesplatser.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Du kan få 3x2GB av mig om du vill, har över från en av mina X58-plattformar... Kan eventuellt ha 3x4GB över i något hörn likaså. Du behöver 3 matchade minnen till X58, inte ett två.

EDIT: Alltså, skillnaden mellan 2->3 är inte direkt något stort, men lika bra att fylla ut dina minnesplatser.

Det vore ju grymt najs! Har i dagsläget 3st corsair xms3 2GB. Kan jag ha 6st, där 3 och 3 matchar eller måste alla 6 matcha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasC1:

Det vore ju grymt najs! Har i dagsläget 3st corsair xms3 2GB. Kan jag ha 6st, där 3 och 3 matchar eller måste alla 6 matcha?

Tre och tre brukar fungera utmärkt, ska rota lite i gömmorna. Hur bekväm är du att överklocka?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Kommer funka men skulle nog inte investera så pass mycket i en död plattform bättre att köpa begagnade DDR3 minnen.

Den må vara "död" men X58 presterar fortfarande bra.
Jag är fortfarande imponerad av att min gamla 920 levererar än idag, specielt i bf5 där jag har kört i 1440p ultra 60-80fps.
Så gammal plattform men presterar fortfarande riktigt bra för sin ålder.

TS uppgradera om du vill men X58 står sig på rätt bra om ud klockar din processor till 4.2Ghz eller liknande alt byter till en xeon samt skaffa ett nyare grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tre och tre brukar fungera utmärkt, ska rota lite i gömmorna. Hur bekväm är du att överklocka?

Har ingen erfarnehet av överklockning alls, men det går väl att sätta sig in i.
Så länge sakerna inte blir alltför varma och exploderar eller så -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasC1:

Har ingen erfarnehet av överklockning alls, men det går väl att sätta sig in i.
Så länge sakerna inte blir alltför varma och exploderar eller så -.-

Vad har du för chassi,kylare?
Överclocka en 920 är ju rätt lätt dock hänger det ju på om den klarar 4ghz eller mer samt på vilken volt. Min 920 innan pumpen började säga upp sig så låg temperaturen på 65c med en 10 år gammal custom byggd kylare och då på 4.3ghz med 1.43v och jag har aldrig kört den under det så jag anser ju att x58 var ju det bästa Intel gjort samt att den vägrar dö på 1.43v som den har gått på i många år nu. Körde även min 920 med 1080ti/1070/980ti och visst blev det bottleneck men mellan 1080ti och 1070 så hade jag ca 10-20fps i skillnad när bf5 kom. Som jag skrev ovan så får jag 60-80fps med min 920 i 1440p ultra med ett GTX 1070 vilket är bra då x58 är gammalt som gatan. Så hittar du minnen och ett begagnat 1070 eller något annat du kan tänka dig så är x58 en bra plattform om du inte behöver 200fps i alla spel på max Settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tre och tre brukar fungera utmärkt, ska rota lite i gömmorna. Hur bekväm är du att överklocka?

Skrivet av ExcZist:

Vad har du för chassi,kylare?
Överclocka en 920 är ju rätt lätt dock hänger det ju på om den klarar 4ghz eller mer samt på vilken volt. Min 920 innan pumpen började säga upp sig så låg temperaturen på 65c med en 10 år gammal custom byggd kylare och då på 4.3ghz med 1.43v och jag har aldrig kört den under det så jag anser ju att x58 var ju det bästa Intel gjort samt att den vägrar dö på 1.43v som den har gått på i många år nu. Körde även min 920 med 1080ti/1070/980ti och visst blev det bottleneck men mellan 1080ti och 1070 så hade jag ca 10-20fps i skillnad när bf5 kom. Som jag skrev ovan så får jag 60-80fps med min 920 i 1440p ultra med ett GTX 1070 vilket är bra då x58 är gammalt som gatan. Så hittar du minnen och ett begagnat 1070 eller något annat du kan tänka dig så är x58 en bra plattform om du inte behöver 200fps i alla spel på max Settings

SSD införskaffat så bara minnen och gpu kvar

Chassit är ett Cooler Master 932 HAF
Kylare är säkert något "orginal" från intel till cpun

Permalänk
Medlem

Jag gick själv från en i7 920 @4Ghz, och skillnaden är enorm. Min rekommendation är därför att köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasC1:

SSD införskaffat så bara minnen och gpu kvar

Chassit är ett Cooler Master 932 HAF
Kylare är säkert något "orginal" från intel till cpun

Köp en stor torn kylare t.e.x. Noctua NH-D14 /Dark Rock pro 4 ska passa med, kör min stora torn kylare nu till min eller en vatten kylare på 240MM om det passar i chassit.
Minnen kan du köra lite hur som men bästa vore om de hade samma klockhastighet
Grafikkort kan du köra på det som du känner för men försök överklocka processorn så långt det går eller köpa en Xeon/Extreme processor med 6 kärnor.
920 är dock en riktigt bra processor men det finns ju alltid bättre och då kan du ju byta Processor/Moderkort/Minnen längre fram om prestandan inte duger eller om du bara vill få köpa nytt
Här har du ett klipp på min 920 dock i 4.2 då pumpen till min Custom Kylare började ge sig och den sa upp sig någon dag efter att jag spelade in detta , läckte lite överallt hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag gick själv från en i7 920 @4Ghz, och skillnaden är enorm. Min rekommendation är därför att köpa nytt.

Klart att prestandan är bättre i nyare datorer men om han inte behöver hur hög fps som helst så duger ju detta fint.
Sen kan han ju bara uppgradera till en Ryzen eller en annan intel om han tycker att det inte räcker till.

Permalänk
Medlem

Såg i någon tråd att vega 56 går att köpa för omkring 2500:- från tyskland. Det tillsammans med Ryzen 5 3600, B450 och 16GB 3200Mhz DDR4 är nog sweetspot om du ska köpa nytt förhållandevis prispressat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Köp en stor torn kylare t.e.x. Noctua NH-D14 /Dark Rock pro 4 ska passa med, kör min stora torn kylare nu till min eller en vatten kylare på 240MM om det passar i chassit.
Minnen kan du köra lite hur som men bästa vore om de hade samma klockhastighet
Grafikkort kan du köra på det som du känner för men försök överklocka processorn så långt det går eller köpa en Xeon/Extreme processor med 6 kärnor.
920 är dock en riktigt bra processor men det finns ju alltid bättre och då kan du ju byta Processor/Moderkort/Minnen längre fram om prestandan inte duger eller om du bara vill få köpa nytt
Här har du ett klipp på min 920 dock i 4.2 då pumpen till min Custom Kylare började ge sig och den sa upp sig någon dag efter att jag spelade in detta , läckte lite överallt hehe
https://youtu.be/3f7pmVA8m2M

Coolt! Men jag är som sagt inte ute efter någon värsting-maskin ut vill bara att den ska fungera till vardagsbruk och spel som typ path of exile, disblo 3 och hearthstone typ.

Sdd + minne och möjligtvis ett budget-grafikkort bör, om jag förstått det rätt, göra datorn användbar.

Det kommer säkerligen införskaffas en nyare i framtiden.

Angående ram-minne. Kan man blanda 1600mhz med 1333mhz? De tre jag har är 1333 och moderkortet verkar bara stödja 1333mhz?

Har svårt att hitta 1333mhz-minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasC1:

Coolt! Men jag är som sagt inte ute efter någon värsting-maskin ut vill bara att den ska fungera till vardagsbruk och spel som typ path of exile, disblo 3 och hearthstone typ.

Sdd + minne och möjligtvis ett budget-grafikkort bör, om jag förstått det rätt, göra datorn användbar.

Det kommer säkerligen införskaffas en nyare i framtiden.

Angående ram-minne. Kan man blanda 1600mhz med 1333mhz? De tre jag har är 1333 och moderkortet verkar bara stödja 1333mhz?

Har svårt att hitta 1333mhz-minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan blanda minnen, dock kommer de som går i 1600 att gå i 1333Mhz men bara volten är samma och moderkortet stödjer de " vilket det garanterat gör" så kommer den starta.
Men är det för sådana lätta spel så räcker det ju en lättare överklock och ett GTX 980 eller liknande i prestanda
Edit: Mina minnen gick ju i 800Mhz så det kommer garanterat funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasC1:

SSD införskaffat så bara minnen och gpu kvar

Chassit är ett Cooler Master 932 HAF
Kylare är säkert något "orginal" från intel till cpun

Kollade, har två kit med rätt schyssta minnen över. Ett kit med Kingston HyperX 1600Mhz och ett OCZ Platinum 1600.
Båda fungerar så vitt jag vet utmärkt, har suttit på min X58-bräda sedan systemet togs ur bruk.

Se PM, ett kit är ditt mot porto eller avhämtning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Klart att prestandan är bättre i nyare datorer men om han inte behöver hur hög fps som helst så duger ju detta fint.
Sen kan han ju bara uppgradera till en Ryzen eller en annan intel om han tycker att det inte räcker till.

FPS är inte allt. Jag har 60 fps på mitt nya system också men det upplevs ändå mycket bättre flyt trots att jag fortfarande kör med ett GTX 980.

Att uppgradera en sådan gammal dator är mitt tycke dumsnålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

FPS är inte allt. Jag har 60 fps på mitt nya system också men det upplevs ändå mycket bättre flyt trots att jag fortfarande kör med ett GTX 980.

Att uppgradera en sådan gammal dator är mitt tycke dumsnålt.

Då är nog många människor dumsnåla men funkar det som personerna önskar så är det ju bara bra.
Har kört min 920/975 med flera grafikkort och jag upplever flytet fortfarande mycket bra i spel. Som på klippet jag spelade in , när jag jämförde det med min 1800x så märkte jag ingen skillnad.
Min 5960x ger mer fps men alla 3 flyter på bra samma gäller mina 3770k,4770k.
Så då har du väl något jag inte har för jag märker ingen skillnad än fps mätaren och Hzen på skärmen vid högre fps.