LCD utan eftersläp – så tar DyAc kontroll över panelen på Benq Zowie XL2546

Permalänk
Melding Plague

LCD utan eftersläp – så tar DyAc kontroll över panelen på Benq Zowie XL2546

Hur fungerar egentligen eftersläpsreducering hos Benq Zowie XL2546 och hur påverkar det spelen? Sweclockers kartlägger tillsammans med tillverkaren vad DyAc ger för funktioner

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra artikel igen.

Verkar som XL2546 har de optimerat DyAc ganska mycket jämfört med XL2540 som jag har där det ännu kallades BenQ Blur Reduction som jag måste gå in i service menyn för att sätta på det. På min XL2540 upplever jag t.o.m. lite mer strobetalk med 240Hz så håller mig till 144Hz och det är ju som man ser inte riktigt stor skillnad med DyAc aktiverat om det körs i 144 eller 240Hz vad gäller synlig eftersläp, destomer skillnad ser man i reducering av eftersläp/blur med DyAc på jämfört med 240Hz och DyAc avstängt redan i 144Hz och jag märkte det direkt med blotta ögat då jag körde Unreal Tournament med både ock.

Vore trevligt om ni nångång skulle kanske kunna få in det i nån liknande artikel av något slag (börjar bli såpass nisch grej vi talar om så förstår att det kanske inte prioriteras så högt) om skillnaden mellan ULMB och DyAc och kanske nån annan tillverkares strobing lösning bara för att se hur de jämförs och hur de konfigurerat själva backgrundsbelysnings av/på skannandet i sina lösningar och hur mycket eftersläp/strobetalk osv de har så som jag prioriterar väldigt högt själv (ULMB visserligen går idagsläget max till 144Hz på vissa modeller men åtminstone 144Hz vs 144Hz går att jämnföras). Är ju på kommande IPS paneler nu också i 240Hz för hela slanten i snar framtid så kanske det inte blir så tokigt i framtiden att ta upp ämnet igen nångång.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

480hz nu då tack

Permalänk
Permalänk
Master of Overkill

Bästa skärmen för FPS spel helt klart, saknar bara G SYNC delen annars hade jag köpt BenQ över min ASUS

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Ah okej, kommer nog snart till 1080p också

Permalänk
Medlem

Låter väldigt intressant!

Jobbigt bara att det nu för tiden är väldigt många olika funktioner och tekniker man vill ha i en och samma skärm. Blir inte rimligt att få allt man vill ha, speciellt inte inom en vettig prisnivå dessutom.

Permalänk
Medlem

Sjukt informativ och pedagogisk video.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra jobbat !
...Och sen så kör spelet med motion blur på som default.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RPGWiZaRD:

Vore trevligt om ni nångång skulle kanske kunna få in det i nån liknande artikel av något slag (börjar bli såpass nisch grej vi talar om så förstår att det kanske inte prioriteras så högt) om skillnaden mellan ULMB och DyAc och kanske nån annan tillverkares strobing lösning

Ja, blir rätt så nischat.

Men det är också indirekt vad som sker i produkttesterna. ULMB vs allting annat på ett strikt tekniskt plan är i sig en omöjlighet. Vi kan inte köpa XL2546 med ULMB istället för DyAc och jämföra. Eller Asus PG279Q med DyAc. Så det blir alltid en jämförelse mellan produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, blir rätt så nischat.

Men det är också indirekt vad som sker i produkttesterna. ULMB vs allting annat på ett strikt tekniskt plan är i sig en omöjlighet. Vi kan inte köpa XL2546 med ULMB istället för DyAc och jämföra. Eller Asus PG279Q med DyAc. Så det blir alltid en jämförelse mellan produkter.

Jo det är sant Hoppas att kommande 240Hz IPS alternativ som har GSYNC eller något inbyggt strobing stöd så får åtminstone stöd för upp till 144Hz liksom 240Hz TN panelerna (ASUSen med GSYNC stöd i ULMB läget t.ex.), för mig är det mera attraktivt än kunna köra 240Hz utan strobing.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har något vagt minne av att ha läst att ULMB inte skulle funka så bra i spel med cross hair, stämmer det och hur är det isf med DyAc?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Jag har något vagt minne av att ha läst att ULMB inte skulle funka så bra i spel med cross hair, stämmer det och hur är det isf med DyAc?

Inte vad jag märkt. Varför skulle det inte fungera bra med just ett hårkors?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte vad jag märkt. Varför skulle det inte fungera bra med just ett hårkors?

https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=4&t=3555

5. When to know ULMB is Right Tool for Right Job

Know when to use ULMB competitively properly.
- ULMB can improve human reaction time during tracking camoflaged moving objects in certain games (ULMB does not help in fixed gaze situations, as demonstrated by TestUFO eye tracking pattern), so ULMB helps certain games and gameplay tactics that forces eye movement, where the human reaction time improvements outweighs the slight ULMB lag.

ULMB doesn't help:
- Fixed gaze at crosshairs. You are immune to display-induced motion blur during fixed-gaze situations. ULMB only helps when your eyeballs are in motion, tracking moving objects. Many (not all) eSports CS:GO players keep a fixed gaze at crosshairs, using only peripheral vision to see enemies outside crosshairs. Mouse-turning/strafing to bring them into crosshairs, never moving eyes away from crosshairs. Absolute lag is more important than ULMB for gaze-only-at-crosshairs tactics.

Om det sen är sant eller inte vet du förmodligen bättre än mig. Blurbusters brukar ha rätt bra koll men det brukar du väl också ha så jobbigt om ni skulle vara oeniga om detta

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Vad som sägs är att ULMB inte ger någon betydande fördel för den spelare som alltid håller blicken fixerad på hårkorset. Först när man rör blicken över skärmen kommer fördelarna med ULMB (och per slutledning, andra eftersläpstekniker likt DyAc) att hjälpa.

Så då gäller det att lista ut hur ens ögon arbetar vid fasta hårkors likt CSGO. Möjligt att en Tobii eye-tracker kan användas för att kartlägga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Vad som sägs är att ULMB inte ger någon betydande fördel för den spelare som alltid håller blicken fixerad på hårkorset. Först när man rör blicken över skärmen kommer fördelarna med ULMB (och per slutledning, andra eftersläpstekniker likt DyAc) att hjälpa.

Så då gäller det att lista ut hur ens ögon arbetar vid fasta hårkors likt CSGO. Möjligt att en Tobii eye-tracker kan användas för att kartlägga detta.

Minns att denna diskussion varit uppe tidigare, har för mig att det är @tvelander som kör ULMB i CS GO och anser att det är bättre än 240 hz men kan minnas fel så där får väl @tvelander gärna förtydliga vid behov (eller vem det nu var).

Men grunddiskussionen är väl ändå intressant då ULMB osv väl bygger på ett "förväntat beteende" av användaren och bryter man då mot det kan det få konsekvenser. För egen del så har jag nog alltid blicken riktad mot crosshair (eller iaf på en area runt det vilket nog är samma sak) och använder endast det perifera synfältet för att upptäcka rörelser utanför den aktiva synfältet. Sen varför man ska titta på crosshair i just CS GO med tanke på att det har ytterstt lite att göra med var skotten hamnar är väl en annan diskussion

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av improwise:

Minns att denna diskussion varit uppe tidigare, har för mig att det är @tvelander som kör ULMB i CS GO och anser att det är bättre än 240 hz men kan minnas fel så där får väl @tvelander gärna förtydliga vid behov (eller vem det nu var).

Men grunddiskussionen är väl ändå intressant då ULMB osv väl bygger på ett "förväntat beteende" av användaren och bryter man då mot det kan det få konsekvenser. För egen del så har jag nog alltid blicken riktad mot crosshair (eller iaf på en area runt det vilket nog är samma sak) och använder endast det perifera synfältet för att upptäcka rörelser utanför den aktiva synfältet. Sen varför man ska titta på crosshair i just CS GO med tanke på att det har ytterstt lite att göra med var skotten hamnar är väl en annan diskussion

Verkligen dyac på xl2546 är guld kör dock inte på min Asus för det blir för mörkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Sjukt bra artikel som alltid. Är inte jätteintresserad av skärmar annars men jag känner att jag måste kolla på dessa som du gör

Nu blev man ju rejält sugen på en sån skärm då man bara har en 60Hz IPS skärm idag
Tomten kanske ser att man varit snäll i år.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Dåligt att ni inte anger att detta är "sponsrat innehåll" ifrån framsidan, man måste öppna artikeln innan disclaimern visas. Den är fortfarande tydlig, men det är en skarp försämring mot hur ni gjort innan.

Hoppas ni återgår till ert tidigare sätt igen, kommer kolla upp om det ni gjort nu överhuvudtaget var lagligt imorgon. Oavsett så är jag besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Dåligt att ni inte anger att detta är "sponsrat innehåll" ifrån framsidan, man måste öppna artikeln innan disclaimern visas. Den är fortfarande tydlig, men det är en skarp försämring mot hur ni gjort innan.

Hoppas ni återgår till ert tidigare sätt igen, kommer kolla upp om det ni gjort nu överhuvudtaget var lagligt imorgon. Oavsett så är jag besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

nej det var inte jättetydligt. Insåg först när jag läste din kommentar att det var sponsrat. Förstår varför spons behövs- don't get me wrong. Men sweclockers är en av få sajter jag avaktiverar annonsblocckeraren för så inga dumheter med förtäckt annonsering tack!

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av johanandersson:

Dåligt att ni inte anger att detta är "sponsrat innehåll" ifrån framsidan, man måste öppna artikeln innan disclaimern visas. Den är fortfarande tydlig, men det är en skarp försämring mot hur ni gjort innan.

Hoppas ni återgår till ert tidigare sätt igen, kommer kolla upp om det ni gjort nu överhuvudtaget var lagligt imorgon. Oavsett så är jag besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av leadc4ge:

nej det var inte jättetydligt. Insåg först när jag läste din kommentar att det var sponsrat. Förstår varför spons behövs- don't get me wrong. Men sweclockers är en av få sajter jag avaktiverar annonsblocckeraren för så inga dumheter med förtäckt annonsering tack!

Det handlar inte om förtäckt annonsering på något sätt, helt enkelt ett klassiskt exempel på mänskliga faktorn där märkning för sponsrat material missades vid publiceringen. Det har jag åtgärdat nu, så nu kan vi återgå till att ta del av Thomas finfina guide

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det handlar inte om förtäckt annonsering på något sätt, helt enkelt ett klassiskt exempel på mänskliga faktorn där märkning för sponsrat material missades vid publiceringen. Det har jag åtgärdat nu, så nu kan vi återgå till att ta del av Thomas finfina guide

Thanks keep up the good work!

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Inaktiv

Det hade varit intressant med t ex blindtester på tre olika personer med olika spelbakgrund för att se om man märker någon skillnad och vad som föredras. Alltså, det jag är fundersam på är hur mycket man faktiskt märker av i praktiken om man kör 240hz med och utan DyAc. Det är säkert individuellt men tror inte mina lätt defekta ögon skulle märka någon skillnad.

Hursomhelst, tack för en väldigt intressant och pedagogisk artikel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon242437:

Det hade varit intressant med t ex blindtester på tre olika personer med olika spelbakgrund för att se om man märker någon skillnad och vad som föredras. Alltså, det jag är fundersam på är hur mycket man faktiskt märker av i praktiken om man kör 240hz med och utan DyAc. Det är säkert individuellt men tror inte mina lätt defekta ögon skulle märka någon skillnad.

Hursomhelst, tack för en väldigt intressant och pedagogisk artikel

BLINDtest av skärmar ger antagligen inte så intressanta resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon242437:

Det hade varit intressant med t ex blindtester på tre olika personer med olika spelbakgrund för att se om man märker någon skillnad och vad som föredras. Alltså, det jag är fundersam på är hur mycket man faktiskt märker av i praktiken om man kör 240hz med och utan DyAc. Det är säkert individuellt men tror inte mina lätt defekta ögon skulle märka någon skillnad.

Hursomhelst, tack för en väldigt intressant och pedagogisk artikel

Jag märker skillnad kan jag säga.
Testat med dyac av och på när någon annan byter och jag vet inte vilken såklart.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon242437:

Det hade varit intressant med t ex blindtester på tre olika personer med olika spelbakgrund för att se om man märker någon skillnad och vad som föredras. Alltså, det jag är fundersam på är hur mycket man faktiskt märker av i praktiken om man kör 240hz med och utan DyAc. Det är säkert individuellt men tror inte mina lätt defekta ögon skulle märka någon skillnad.

En jämförelse med någon form av randomiserad kontroll är något jag ofta funderar på. Lätt att tänka sig och stolpa upp metoden i huvudet. Fast galet mycket jobb i praktiken om det ska bli något som håller när man synar resultatet.

Hrrm, Kanske dags att ta upp idén på projektagendan igen?

Permalänk
Medlem

Förstår jag det rätt som 240Hz med 3ms nedsläckning och 1ms tända dioder motsvarar 60Hz ljusflimmer?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joppis:

Förstår jag det rätt som 240Hz med 3ms nedsläckning och 1ms tända dioder motsvarar 60Hz ljusflimmer?

Det är flimmer i exakt 240 Hz.

Hertz = antal gånger per sekund.

Längden på perioderna kan varierar och där brukar i dessa sammanhang tala om pulsbredd eller Pulse Width. Mer specifikt Pulse Width Modulation, PWM. Frekvensen på flimret kan alltså vara densamma, men periodens längd påverkar också hur väl det syns.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vid 240 Hz är tiden 1/240 sekunder eller 4,16666... millisekunder. Säg 4,17 ms för enkelhetens skull.

Ljusperioden och nedsläckningsperioden kan där fördelas hur som helst så länge det ryms inom dessa 4,17 ms. Till exempel skulle en skärm kunna köra som följer, för att ta två extrema exempel:

Ljus: 0,17 ms
Mörker: 4 ms

...eller...

Ljus: 4 ms
Mörker: 0,17 ms

...och båda är likväl 240 Hz. Men upplevs helt olika.

Det första exemplet skulle förmodligen ge ett väldigt tydligt flimmer eftersom perioden, bredden, av nedsläckning utgör 96% av tiden. Skulle också ställa enorma krav på lysdioderna att pressa ut tillräckligt med ljus i 0,17 millisekunder.

Andra exemplet skulle förmodligen inte märkas alls och sannolikt inte ha någon som helst positiv effekt på eftersläpsnivåerna. Perioden av nedsläckning är för kort. Så poängen är att finna balansen mellan flimmer, ljus och effekt på eftersläpen. Detta är en process som sedan blir ännu mer komplex av hur LCD-paneler fungerar.

På detta kommer också stig- och falltider för ljuset från lysdioderna att tändas och släckas. På Lysdioder är det dock ofta mikrosekunder och snabbare så kanske inte så stort problem i praktiken.

Behöver dock mycket mer än 1000 FPS i kameran för att diskutera sådant.

Permalänk
Medlem

fick tar par Alvedon och sova efter videon.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/