AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nu när jag har tämjt ljudet på båda Zen 2 burkarna, som båda är viskningstysta vid normal användning, så är jag glad att jag inte har någon chipset fan på någon av dom.

Låter chipset-fläkten mycket jag beställde https://www.inet.se/kundvagn/visa/12759781

det kanske va dumt?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag kan inte intyga hur just en sådan låter, jag är bara allmänt emot små fläktar. Till det positiva i ditt fall hör att Gigabyte i alla fall har bios som man kan uppgradera till som stänger av fläkten i idle typ surf/kontorsarbete. Spelar man kanske man inte bryr sig för det är annat som låter.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag kan inte intyga hur just en sådan låter, jag är bara allmänt emot små fläktar. Till det positiva i ditt fall hör att Gigabyte i alla fall har bios som man kan uppgradera till som stänger av fläkten i idle typ surf/kontorsarbete. Spelar man kanske man inte bryr sig för det är annat som låter.

Aha oki. Förhoppningsvis får man alla delar imorgon alt på fredag så förhoppningsvis har man *ny* dator nästa vecka så man slipper mikro-laggen som jag har nu som jag inte har fått bukt med för att min cpu jobbar ojämnt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

I bios eller med Ryzen master?

" Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället."

Kan ju hålla med men frågar i alla fall.

Bios, då jag inte är ett fan av RM.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har Gigabyte X570 Aorus I Pro Wi-fi och på Silent läge så startar den inte förrens 58 C, men även på normal så är den tyst när den går.

Du får sätta örat mot fläkten inom 10 cm för att höra den svagt, då är grafikkort betydligt mer högljutt eller radiator fläktar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Intressant iakttagelse på Ryzen master. Ryzen master har varit igång en par dygan och jag se är kärna går 100% hela tiden. CPU lasten ligger på 14% i aktivitets hanteraren. 12% står Ryzen master för.
Jag dödar ryzen master och se .. 2% CPU last kvar och alla kärnor går ner i fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte 3D-grafik utan filmklippning, snarare. Det är DaVinci Resolve jag sitter med

GPU???

Permalänk

Om ni ändrar Global C-State från Auto till Enable så försvinner "Idle-buggen".

Gäller iaf på mitt ASUS CH6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni vet jag inte riktigt vad du menar. Visst, Resolve använder en del GPU-kraft men också CPU ganska så mycket. https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Så det är klart att den självklart lönar sig med en snabb CPU.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ni vet jag inte riktigt vad du menar. Visst, Resolve använder en del GPU-kraft men också CPU ganska så mycket. https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Så det är klart att den självklart lönar sig med en snabb CPU.

Citat:

While DaVinci Resolve heavily relies on the performance of your GPU, the processor (or CPU) is still a critical component in your system. While many other parts of the system impact performance to some degree, the CPU is the core piece of hardware that is a part of absolutely anything and everything you do. Note that while Dual Xeon workstations used to be ideal for DaVinci Resolve in the past as they were often required for higher GPU counts, recent changes in both hardware and software make this no longer the case. In nearly every instance, a single Core i9 workstation should easily match a Dual Xeon system at a much lower cost.
----

The best CPU for Resolve primarily depends primarily on how much GPU power you have in your system. If you have a single GPU, then even a mid-range CPU is going to be just fine, but if you have two or three GPUs you will see a performance boost when using a higher-end processor.

However, even with the fastest GPUs currently available, there tends to be diminishing returns after you get to about a 14 core CPU like the Intel Core i9 9940X. Because of this, you generally want to spend more of your budget on the GPU(s) before investing in high-end CPU.

Jag kanske läser fel men som jag förstår det så hade du nog sparat mest tid på att köpa en kraftigare GPU om en stor anledning vore att rendera snabbare. Fast sen har man ju läst sedan gen.1 att du kommer fortsätta uppgradera din CPU så det är nog inte bara prestanda i just rendering du varit ute efter. 12 kärnor är rätt mäktigt.
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Intressant iakttagelse på Ryzen master. Ryzen master har varit igång en par dygan och jag se är kärna går 100% hela tiden. CPU lasten ligger på 14% i aktivitets hanteraren. 12% står Ryzen master för.
Jag dödar ryzen master och se .. 2% CPU last kvar och alla kärnor går ner i fart.

Steam är likadant, iCUE också. Finns flera sådana program som tvingar Vcore på max vilket jag tycker är lite udda.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kanske läser fel men som jag förstår det så hade du nog sparat mest tid på att köpa en kraftigare GPU om en stor anledning vore att rendera snabbare. Fast sen har man ju läst sedan gen.1 att du kommer fortsätta uppgradera din CPU så det är nog inte bara prestanda i just rendering du varit ute efter. 12 kärnor är rätt mäktigt.

Jag har ju fått bättre prestanda på allt med nyare uppgraderingar av CPU, så det går över hela brädet. Sen är detta med Resolve mer än hobby, men det gör ju inget att det är märkbart snabbare än min 2700X jag körde tidigare

Ny GPU hade jag gärna tagit (Mitt 1070 som jag köpte för 3000Kr begagnat för ett år sedan kan te sig lite trött i vissa spel, särskillt nu med 3900X), men jag känner inte att de korten som finns ute är värda sitt pris. I alla fall inte nya kort. Men om någon vill sälja ett ASUS 2070 (och uppåt) Strix OC till mig för ~3000 spänn så ska jag fundera på saken

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Intressant iakttagelse på Ryzen master. Ryzen master har varit igång en par dygan och jag se är kärna går 100% hela tiden. CPU lasten ligger på 14% i aktivitets hanteraren. 12% står Ryzen master för.
Jag dödar ryzen master och se .. 2% CPU last kvar och alla kärnor går ner i fart.

RM behöver du dock inte ha igång hela tiden, det fyller ingen funktion direkt annat än att kika på frekvenser och spänningar. Om du ska CCD klocka så sätt en profil & stäng ner RM när du gjort det. Profilen behålls tills omstart.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Hej

Jag är inte en frekvent poster här men läser i alla fall.
Har precis införskaffat en 3900X som jag kör på Asus Prime X470 kortet.

Bytte då även ut minnena mot Gskills Flare o kör dem i original mode 3200 o 14 cas.

Läste mig till över oron med för hög volt men jag har provat med CB20 och har kört offset på - 0.1 (tror jag det var) men märker ingen direkt skillnad på prestandan på att klra Vcore auto och på - 0.1.. Enda skillnaden är ju att maskinen är tystare på fläktarna såklart med mindre volt.

Tänker jag kanske fel och någon skillnad borde det väl bli. Tror jag boostar upp till 4.5G på en av 3900x coren på - 0.1 volt.

Jag är ändå nöjd men vill samtidigt gärna få en feedback som typ "Testa det läget där xxx för med auto på vcore på 1.48 volt borde du få yyy" typen av råd.

Jag är en sån som ej kör SMT enabled för jag vill ha äkta kärnor att leka med och ej "split" cores. SMT av gör skillnad i ett Gpu benchmark och får mer boost med SMT av än att det är på.

Kör ett 2080 Ti i den maskinen så jag lägger mig på top 99% med maskinen i Passmark så jag är ju nöjd

//Vyper

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VyperX:

Hej

Jag är inte en frekvent poster här men läser i alla fall.
Har precis införskaffat en 3900X som jag kör på Asus Prime X470 kortet.

Bytte då även ut minnena mot Gskills Flare o kör dem i original mode 3200 o 14 cas.

Läste mig till över oron med för hög volt men jag har provat med CB20 och har kört offset på - 0.1 (tror jag det var) men märker ingen direkt skillnad på prestandan på att klra Vcore auto och på - 0.1.. Enda skillnaden är ju att maskinen är tystare på fläktarna såklart med mindre volt.

Tänker jag kanske fel och någon skillnad borde det väl bli. Tror jag boostar upp till 4.5G på en av 3900x coren på - 0.1 volt.

Jag är ändå nöjd men vill samtidigt gärna få en feedback som typ "Testa det läget där xxx för med auto på vcore på 1.48 volt borde du få yyy" typen av råd.

Jag är en sån som ej kör SMT enabled för jag vill ha äkta kärnor att leka med och ej "split" cores. SMT av gör skillnad i ett Gpu benchmark och får mer boost med SMT av än att det är på.

Kör ett 2080 Ti i den maskinen så jag lägger mig på top 99% med maskinen i Passmark så jag är ju nöjd

//Vyper

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, SMT off kan i vissa spel ge lite mer fps men i andra kommer du få mindre, till och med på en 3900x speciellt med ett kraftigt grafikkort, en bättre lösning är att använda Process Lasso och låsa in processer som krånglar med SMT till att inte nyttja annat än fysiska kärnor, finns en enkel toggle för enskilda appar i det att inte nyttja SMT. På så vis kan du ha kakan kvar & äta den samtidigt. Du behöver dessutom bara ställa in detta en gång (per app) i process lasso och det kan dessutom ändra affinity på saker du inte manuellt själv kan det i aktivitetshanteraren då det gör ändringen vid skapandet av processen i fråga, inte efter. Så för appen i fråga så ser det ut som du har en icke SMT cpu om du tar bort de från affinityn. Sen finns det spel som presterar sämre med för många cores oavsett om det är logiska eller fysiska, dessa kan process lasso också hjälpa genom att man bara ställer in antalet önskade cores i affinity tills man når den prestanda man vill ha.

Edit: En annan bonus med detta program är att med enkla metoder kunna flytta "bakgrundsappar" till kärnor som sällan nyttjas under spel, jag har satt mycket till att nyttja kärna 20-23 som rullar på i bakgrunden för att helt frigöra 0-19 för spel, de spel som dessutom inte kan nyttja mer än upp till 6c/12t låser man med fördel in till en CCD, i vissa kan den dubblade cachen hjälpa men ökade latenser har en tendens att äta upp den förtjänsten just i spel så många gånger lönar sig lite manuellt pillande. Om windows hade lite mer avancerad scheduler så behövde man inte process lasso men den är rätt basal jämfört med de optimeringsbehov man kan ha på 12c/24t

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

RM behöver du dock inte ha igång hela tiden, det fyller ingen funktion direkt annat än att kika på frekvenser och spänningar. Om du ska CCD klocka så sätt en profil & stäng ner RM när du gjort det. Profilen behålls tills omstart.

Behöver och behöver... Jo då du har rätt så till vida.. det intressant är dock att om den får vara på så orsakar den i sig uppenbarligen en hel del belastning av CPU. Helt klart ett program som har bister då det beter sig på detta sätt. Jag menar.. ett program ska ju inte börja på ta en massa resurser över tiden bara för det får vara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Behöver och behöver... Jo då du har rätt så till vida.. det intressant är dock att om den får vara på så orsakar den i sig uppenbarligen en hel del belastning av CPU. Helt klart ett program som har bister då det beter sig på detta sätt. Jag menar.. ett program ska ju inte börja på ta en massa resurser över tiden bara för det får vara på.

Visst kan det optimeras det är det ingen tvekan om men som sagt, man måste inte ha det igång hela tiden för & dra nytta av det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har ju fått bättre prestanda på allt med nyare uppgraderingar av CPU, så det går över hela brädet. Sen är detta med Resolve mer än hobby, men det gör ju inget att det är märkbart snabbare än min 2700X jag körde tidigare

Ny GPU hade jag gärna tagit (Mitt 1070 som jag köpte för 3000Kr begagnat för ett år sedan kan te sig lite trött i vissa spel, särskillt nu med 3900X), men jag känner inte att de korten som finns ute är värda sitt pris. I alla fall inte nya kort. Men om någon vill sälja ett ASUS 2070 (och uppåt) Strix OC till mig för ~3000 spänn så ska jag fundera på saken

Du skrev att du behövde den processorn för DaVinci men du sitter på ett 1070? Snacka om skev prioritering. Du hade vunnit på ett bättre grafikkort och sämre CPU och inte tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då har jag gjort detta test och max boost blev 4375 mhz på Ryzen 7 3700x + Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi , F4I , 03 ABB.

Var lite nyfiken själv och hopppas det hjälper Derbaur

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du skrev att du behövde den processorn för DaVinci men du sitter på ett 1070? Snacka om skev prioritering. Du hade vunnit på ett bättre grafikkort och sämre CPU och inte tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpa grafikkort i dessa galna dagar? Nej tack. Finns inget vettigt begagnat ens. Till och med de som säljer GPU begagnat går ju efter AMD's och Nvidias prishöjningsmodell så nej tack.

Sen skrev jag också att det handlar om en hobby. Visst hade jag kunnat göra andra val för att bumpa DaVinci's prestanda men det hade varir dumt då det är långt ifrån allt jag gör på datorn, det är en hobby, som sagt.

Jag förstår ärligt talat inte varför folk blir förvånade/upprörda/arga om man köper nytt? Visst, min 2700X "dög fint" men vafan. När det finna bättre till ett vettigt pris så är det en självklarhet för mig. Jag kommer förmodligen uppgradera även till 3950X om den såsmåningom halkar under 6000Kr. Mycket med "grejen" för mig med AM4 är ju just att man får lov att byta CPU minst en gång per generation och jag älskar känslan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du skrev att du behövde den processorn för DaVinci men du sitter på ett 1070? Snacka om skev prioritering. Du hade vunnit på ett bättre grafikkort och sämre CPU och inte tvärtom.

Det man vinner mest på är att köra en fet CPU och multipla GPUs!

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kanske läser fel men som jag förstår det så hade du nog sparat mest tid på att köpa en kraftigare GPU om en stor anledning vore att rendera snabbare. Fast sen har man ju läst sedan gen.1 att du kommer fortsätta uppgradera din CPU så det är nog inte bara prestanda i just rendering du varit ute efter. 12 kärnor är rätt mäktigt.
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

De själva verkar också gilla Ryzen

"Are the Ryzen 3rd generation CPUs good for DaVinci Resolve Studio?

If you are looking for an overall winner between the new AMD Ryzen CPUs and the Intel 9th Gen CPUs, AMD is clearly the better choice for DaVinci Resolve - and often by a very large margin."

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/DaVinci-Resolve-St...

Skrivet av Ozzed:

Jag förstår ärligt talat inte varför folk blir förvånade/upprörda/arga om man köper nytt? Visst, min 2700X "dög fint" men vafan. När det finna bättre till ett vettigt pris så är det en självklarhet för mig.

Jag håller med! Beställde precis en 3900X eftersom jag inte hört något nytt om när AMD ska släppa 3950X. Då kommer jag antagligen skaffa den också (efter jag kollat recensioner). Jag sitter också på en 2700X, men det är stor skillnad från 2700X till 3900X och det känns verkligen motiverat på alla olika sätt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det man vinner mest på är att köra en fet CPU och multipla GPUs!

De själva verkar också gilla Ryzen

"Are the Ryzen 3rd generation CPUs good for DaVinci Resolve Studio?

If you are looking for an overall winner between the new AMD Ryzen CPUs and the Intel 9th Gen CPUs, AMD is clearly the better choice for DaVinci Resolve - and often by a very large margin."

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/DaVinci-Resolve-St...

Jag håller med! Beställde precis en 3900X eftersom jag inte hört något nytt om när AMD ska släppa 3950X. Då kommer jag antagligen skaffa den också (efter jag kollat recensioner). Jag sitter också på en 2700X, men det är stor skillnad från 2700X till 3900X och det känns verkligen motiverat på alla olika sätt.

Ja pysslar man med något som kan dra nytta av flertrådad prestanda så ligger en 3900x extremt bra till, den är som sagt i vissa program dubbelt så snabb som min gamla 1800x, visserligen överklockad men det var min 1800 också. Sen så är det rätt många saker som ännu inte är hjälpta av gpu/gpgpu accelerering eller bara delvis.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Någon annan som fått WHEA efter senaste nvidia updaten? Får 4st i hwinfo varje gång jag startar upp MSI Afterburner, men ingen krash än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det man vinner mest på är att köra en fet CPU och multipla GPUs!

De själva verkar också gilla Ryzen

"Are the Ryzen 3rd generation CPUs good for DaVinci Resolve Studio?

If you are looking for an overall winner between the new AMD Ryzen CPUs and the Intel 9th Gen CPUs, AMD is clearly the better choice for DaVinci Resolve - and often by a very large margin."

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/DaVinci-Resolve-St...

Jag håller med! Beställde precis en 3900X eftersom jag inte hört något nytt om när AMD ska släppa 3950X. Då kommer jag antagligen skaffa den också (efter jag kollat recensioner). Jag sitter också på en 2700X, men det är stor skillnad från 2700X till 3900X och det känns verkligen motiverat på alla olika sätt.

Jag sa väl aldrig att AMD presterade dåligt i programmet men davinci i det fallet för folk som använder det hade fått bättre prestanda med en GPU för dom pengarna än en CPU speciellt om man redan hade en kompetent cpu. Eller är det fel?

Jag kollade en snabbis förut men hittade ingen benchmark som jämförde massa cpu vs gpu-prestanda så det är mycket möjligt att jag är ute och cyklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag sa väl aldrig att AMD presterade dåligt i programmet men davinci i det fallet för folk som använder det hade fått bättre prestanda med en GPU för dom pengarna än en CPU speciellt om man redan hade en kompetent cpu. Eller är det fel?

Jag kollade en snabbis förut men hittade ingen benchmark som jämförde massa cpu vs gpu-prestanda så det är mycket möjligt att jag är ute och cyklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är väl också att man sällan ser 100% GPU-användning i resolve. CPU ligger smack mot max hela tiden när man slutrenderar medans gpu pendlar mellan 0-20% så känns inte som det är min GPU som är flaskhals direkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

3900x max temp på 95 grader

Hej

Min 3900x och stock kylaren leverer 95 grader med Cinabench r20 nästan direkt. Körde med kryonaut. Men eftersom jag trodde något va fel så har jag satt på kylaren igen, hade ingen mer kryonaut så det blev någon standard pasta, men tempraturen är ej bättre. Kunde dock se när jag tog bort kylaren att pastan var utsmetad på hela cpun så det kan ej ha varit problemet.

Vad har ni andra i temp?

Alla inställningar gällande cpu är auto utom infintiy fb som ligger på 1866 och minnerna på 3733 cl15.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Hej

Min 3900x och stock kylaren leverer 95 grader med Cinabench r20 nästan direkt. Körde med kryonaut. Men eftersom jag trodde något va fel så har jag satt på kylaren igen, hade ingen mer kryonaut så det blev någon standard pasta, men tempraturen är ej bättre. Kunde dock se när jag tog bort kylaren att pastan var utsmetad på hela cpun så det kan ej ha varit problemet.

Vad har ni andra i temp?

Alla inställningar gällande cpu är auto utom infintiy fb som ligger på 1866 och minnerna på 3733 cl15.

Jag vet inte om stock kylaren verkligen räcker till för en 3900X och R20, för 3700X gör den det.
Vill du få ner tempen utan att byta kylare kan du använda negativ offset på Vcore -0.05-0.1V sänker temps på upp till 10-15C.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@Ljunki Säker på att du satt fast kylaren riktigt? Man får ta i en del för att spänna fast bygeln. Pastan kommer vara utsmetad om du har krokat fast kylaren men den har dålig kontakt om du inte spänner fast den helt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@Ljunki Säker på att du satt fast kylaren riktigt? Man får ta i en del för att spänna fast bygeln. Pastan kommer vara utsmetad om du har krokat fast kylaren men den har dålig kontakt om du inte spänner fast den helt

Skickades från m.sweclockers.com

Fast R20 blir väldigt varmt pga AVX, R15 går mycket svalare. Och 3900X går en hel del varmare än dom övriga i serien.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ljunki:

Hej

Min 3900x och stock kylaren leverer 95 grader med Cinabench r20 nästan direkt. Körde med kryonaut. Men eftersom jag trodde något va fel så har jag satt på kylaren igen, hade ingen mer kryonaut så det blev någon standard pasta, men tempraturen är ej bättre. Kunde dock se när jag tog bort kylaren att pastan var utsmetad på hela cpun så det kan ej ha varit problemet.

Vad har ni andra i temp?

Alla inställningar gällande cpu är auto utom infintiy fb som ligger på 1866 och minnerna på 3733 cl15.

Vad är "nästan direkt" för tid. En sekund en minut? Om du skriver start temp, temp 1 sekund 5 sekunder 30 sekunder går det kanske förstå vad som händer. Mät med rysen mastrer, inte för den är bäst att mäta med men för att få jämförbara värden .