Begagnat ASUS 1080 Ti, trasigt?

Permalänk
Hedersmedlem

Begagnat ASUS 1080 Ti, trasigt?

Har varit i valet och kvalet länge om nytt grafikkort, och har spanat på allt från RTX-serien till Navi från gröna laget. Igår dök det upp ett begagnat ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti OC för vettig peng inte så långt bort, så jag slog till på det istället. När jag kom hem och ivrigt satte in det i datorn så började jag dock få lite problem...

Efter några minuters spelande så började spel krascha till höger och vänster. Testade lite mer djupgående, och började se lite mönster. Vid full GPU-belastning så kraschar samtliga spel jag testat när GPU:n når 72-76°. Krascherna ter sig lite olika beroende på vilket spel det är, men gemensamt är att det blir någon sorts instruktionsfel mot drivrutinen, tex DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG, och spelets process stängs ner med lite olika kraschrapporteringsverktyg som resultat.

Efter testning kan jag konstatera följande:

  • Det är endast vid rejäl belastning och när temperaturen börjar smyga upp som det kraschar

  • Jag testar i ASUS GPU Tweak, och kortet kraschar både om man har det i presetsen "Gaming Mode" och "OC Mode" (så det kraschar alltså out-of-the-box)

  • Sätter jag fläkten manuellt på 90-100% så kan jag hålla nere tempen (runt 60°) och köra utan att det kraschar, men med lite tinnitus på köpet

  • Om jag drar ner kortet lite (sätter power target på 90%) så kan jag också komma undan utan några kraschar. Då kan även tempen klättra upp lite högre utan att ha gränsen på 76°, den stabiliserar sig på runt 81° och tuffar vidare med lite lägre klockfrekvens som resultat

  • Försöker jag mig på någon sorts överklockning genom att höja power target så kraschar det mer eller mindre omedelbart

Har någon haft liknande problem? Är kortet helt enkelt dåligt (köparen gav mig lite "öppet köp" veckan ut)? Värt att skicka in på garantiärende (finns i något år till)? Under kvällen ska jag testa övriga komponenter i datorn och dubbelkolla alla kablar och så igen, men tänker att någon kanske har haft liknande problem.

Min dator i övrigt kör ASUS ROG STRIX Z270E med en i5-7600K. Nätagget, första generationen Corsair HX750, borde inte vara något problem tänker jag. Bifogar lite bilder från GPU Shark och GPU Tweak, har markerat med streckad linje två krascher i "Gaming Mode". När skärmdumpen togs körs kortet i "Silent Mode" (90% TDP) utan att krascha.

Permalänk

Har i princip samma på mitt Aorus 1080ti, gick inte att köra med out of the box settingen, utan fick lägga på en rätt elak fläktkurva innan jag klarade mig utan att den dök.

Permalänk
Medlem

Garanti.
Kan man inte använda kortet som det är utan att ställa ner saker som powerlimit så tycker jag det borde vara garanti

Permalänk

Det låter ju något varmt att köra GPUn i 80 Grader. Det innebär ju nog att GPUn på vissa områden går för varmt )mer än 80 grader. Verkar inte vara fel på GPUn men däremot så får nog kortet ingen bra kylning i datorn. Jo kör man OC så brukar det behövas mycket fläkt ment kanske inte 100%.. Själv kör jag kring 90% i ett rum kring 23 grader utan sidoplåtar på datorn. och det gör jag utan ge kortet extra spänning men med power upp till 120%

Permalänk
Hedersmedlem

Har testat vidare igår kväll, och vad jag än gör så är det samma problem. Har kontrollerat alla kopplingar, bytt strömkablar från nätagget, tagit ut övriga komponenter, osv. Så fort kortet belastas med 99-100% GPU och befinner sig på runt 70°+ så kraschar det spelen. Går att till viss del kontra med mycket aggressiv fläktkurva (läs: 90-100%), alternativt att sätta power target på 90%.

Skrivet av wellesson:

Har i princip samma på mitt Aorus 1080ti, gick inte att köra med out of the box settingen, utan fick lägga på en rätt elak fläktkurva innan jag klarade mig utan att den dök.

Tråkigt! Man förstår ju att alla kort inte överklockar lika bra, men att behöva frångå standardinställningarna på en gång känns ju tråkigt!

Skrivet av Fantomen:

Garanti.
Kan man inte använda kortet som det är utan att ställa ner saker som powerlimit så tycker jag det borde vara garanti

Lite så jag känner med... Får kolla med säljaren om han kan tänka sig dra igång ett garantiärende så får vi se vad ASUS säger isf.

Skrivet av Matsglobetrotter:

Det låter ju något varmt att köra GPUn i 80 Grader. Det innebär ju nog att GPUn på vissa områden går för varmt )mer än 80 grader. Verkar inte vara fel på GPUn men däremot så får nog kortet ingen bra kylning i datorn. Jo kör man OC så brukar det behövas mycket fläkt ment kanske inte 100%.. Själv kör jag kring 90% i ett rum kring 23 grader utan sidoplåtar på datorn. och det gör jag utan ge kortet extra spänning men med power upp till 120%

Förstår hur du menar, och det tänkte jag med först. Men i GPU Tweak står throttling-limiten för temperaturen på runt 84°, då känns det skumt att kortet totaldör redan vid lite över 70°. Har tweakat lite olika delar av min kylning i datorn också, och med full fart på fläktarna runt om (och rejält boost på kortets fläktar) så kan det köra någorlunda stabilt med stock-inställningar. Så fort man ens nuddar GPU-klockan eller power target över 100% så kraschar det innan man vet ordet av.

Permalänk

Fick du ingen garanti medföljande? Ifall du fick det se om du kan använda den 👍🏼

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Testat wipea gamla drivrutiner och installera nya?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Testa med att montera om kylaren. Du behöver ny pasta för detta. Det är klart värt att prova. Ibland händer det att kylaren inte har full kontakt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

DDU i felsäkert läge +senaste drivers + reseat kylare med färsk kylpasta typ kryonaut

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

Kan vara värt att prova göra en helt ny installation av Windows version 1903 via windows media creation tool

Permalänk
Medlem

Ett 1080 är tillräckligt nytt för att inte behöva ny kylpasta än på ett par år. Om det kraschar "out of the box" så är det något annat fel. Visst, i teorin kan det hjälpa men ska absolut inte behöva göras på ett så pass nytt kort för då har tillverkaren gjort något katastrofalt fel (eller om tidigare ägaren tagit loss kylaren) Förhoppningsvis mjukvara, annars prova skicka in på garanti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Garanterat fläktarna som spökar eller kylpastan som torkat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Tack alla för kloka och bra svar! Mjukvarutanken slog mig också, så jag drog igång en helt ny Windows-installation på en SSD jag hade liggandes. Samma story där. Har lyckats få kortet att gå helt okej genom att underklocka lite dock (då går det också tyst).

Jag har fått kvittot av säljaren (Webhallen) och som jag förstår det så är de okej med att man som begagnatköpare utnyttjar garantin. Då är dock frågan, antingen...

  • ...lämnar man in det och står utan nytt grafikkort ett tag (några veckor? )

  • ...eller så skruvar man upp och tar en titt på kylaren (då ryker garanti-klistermärket på ena skruven, som jag iofs förstått att om butiken beter sig korrekt inte ska göra någon skillnad i Sverige, men vem vet)

  • ...eller så låter man det vara som det är och kör nerklockat

Svåra frågor såhär en fredagskväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av odd:

Tack alla för kloka och bra svar! Mjukvarutanken slog mig också, så jag drog igång en helt ny Windows-installation på en SSD jag hade liggandes. Samma story där. Har lyckats få kortet att gå helt okej genom att underklocka lite dock (då går det också tyst).

Jag har fått kvittot av säljaren (Webhallen) och som jag förstår det så är de okej med att man som begagnatköpare utnyttjar garantin. Då är dock frågan, antingen...

  • ...lämnar man in det och står utan nytt grafikkort ett tag (några veckor? )

  • ...eller så skruvar man upp och tar en titt på kylaren (då ryker garanti-klistermärket på ena skruven, som jag iofs förstått att om butiken beter sig korrekt inte ska göra någon skillnad i Sverige, men vem vet)

  • ...eller så låter man det vara som det är och kör nerklockat

Svåra frågor såhär en fredagskväll

Får du ett nytt kort så är det värt det. Du kan ju fråga snällt här eller lägga upp en annons för att få låna eller varför inte hyra ett kort som iallafall duger under tiden Ibland är folk väldigt snälla.

Om du tänker på mig när det är dags att sälja ditt grafikkort så kan du få låna ett R9 290 av mig haha

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, jag var inne på Webhallen idag och beskrev problemet. Grabben i kassan gjorde ett återköp av kortet, för nypris, så nu kan jag köpa ett 2080 eller 2080 Super istället för de pengarna (de hade inga i lager i just den butiken, annars hade jag fått med mig ett hem i handen). Vilken service 😳🤯

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av odd:

Okej, jag var inne på Webhallen idag och beskrev problemet. Grabben i kassan gjorde ett återköp av kortet, för nypris, så nu kan jag köpa ett 2080 eller 2080 Super istället för de pengarna (de hade inga i lager i just den butiken, annars hade jag fått med mig ett hem i handen). Vilken service 😳🤯

Skickades från m.sweclockers.com

Fan vad nice!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av odd:

Okej, jag var inne på Webhallen idag och beskrev problemet. Grabben i kassan gjorde ett återköp av kortet, för nypris, så nu kan jag köpa ett 2080 eller 2080 Super istället för de pengarna (de hade inga i lager i just den butiken, annars hade jag fått med mig ett hem i handen). Vilken service 😳🤯

Skickades från m.sweclockers.com

Fint ju! då borde du ju gått plus på affären om du Köpte det beg ?

Tycker Fan Webhallen förtjänar en stor tumme upp här!

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odd:

Okej, jag var inne på Webhallen idag och beskrev problemet. Grabben i kassan gjorde ett återköp av kortet, för nypris, så nu kan jag köpa ett 2080 eller 2080 Super istället för de pengarna (de hade inga i lager i just den butiken, annars hade jag fått med mig ett hem i handen). Vilken service 😳🤯

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis! Vad trevligt! Det är så det sak vara om man vill ha återkommande kunder.
Jag har motsatt upplevelse efter senaste inköp på Inet. Kommer aldrig handla där igen...Att man handlat där för 80k+ och varit en trogen kund under många år hade ingen betydelse. Inet kunde inte ersätta ett grafikkort som fått leverans satt till december med ett liknande eller ge mig bra pris på annat. Inte ens en krona. Istället försökte de kränga på mig 8000kr grafikkort. Webhallen har fått en ny kund medan Inet har förlorat en.

Permalänk
Medlem

Inet gjorde samma sak som webhallen gjorde. Ersatte ett trasigt 1080ti strix och krediterade hela summan.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av odd:

Okej, jag var inne på Webhallen idag och beskrev problemet. Grabben i kassan gjorde ett återköp av kortet, för nypris, så nu kan jag köpa ett 2080 eller 2080 Super istället för de pengarna (de hade inga i lager i just den butiken, annars hade jag fått med mig ett hem i handen). Vilken service 😳🤯

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DL:

Inet gjorde samma sak som webhallen gjorde. Ersatte ett trasigt 1080ti strix och krediterade hela summan.

Självklart då garantin är knutet till korten och inte till personen , reklamationsrätten är kopplad mot personen(Köparen) men garantin är knuten mot produkten i sig. ASUS lovar X år på produkten , webhallen , inet mm följer bara de avtalen de har mot ASUS där de ska hantera mellanhand för garantier.

Alla seriösa butiker följer denna praxis - men får säga själv , bra köp ett strix orginal pris måste gett bra med pengar tillbaka

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Smegmer:

Fint ju! då borde du ju gått plus på affären om du Köpte det beg ?

Tycker Fan Webhallen förtjänar en stor tumme upp här!

Japp, stämmer bra. Låter det förbli osagt några exakta siffror, men går några tusenlappar plus på affären 😉 Som sagt, all cred till Webhallen som skötte det kunnigt, tålmodigt och smidigt! Var nog en fördel att göra ärendet i en fysisk butik.

Då är frågan vilket kort man ska köpa... Vilken butik det blir ifrån är iaf givet 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av odd:

Okej, jag var inne på Webhallen idag och beskrev problemet. Grabben i kassan gjorde ett återköp av kortet, för nypris, så nu kan jag köpa ett 2080 eller 2080 Super istället för de pengarna (de hade inga i lager i just den butiken, annars hade jag fått med mig ett hem i handen). Vilken service 😳🤯

Skickades från m.sweclockers.com

Om "grabben i kassan" vetat om att du köpt det begagnat i andra hand, hade han då gjort samma sak?
Säger inte att du gjort fel, utan bara nyfiken på hur Webhallen och andra företag agerar i liknande situationer.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle kompenserat säljaren med en hundralapp och meddela att du fick tillbaka fullpris samt tacka för affären

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Om "grabben i kassan" vetat om att du köpt det begagnat i andra hand, hade han då gjort samma sak?
Säger inte att du gjort fel, utan bara nyfiken på hur Webhallen och andra företag agerar i liknande situationer.

Det var inte mitt namn på kvittot, så det var ingen hemlighet att jag inte var orginalköparen. Det gjorde också att vi fick krångla lite med återköpet eftersom det inte går att betala tillbaka till mitt betalkort. På ett sätt kan man säga att det var en positiv sak att kortet var 1år+, eftersom det annars skulle behöva lösas genom Klarna (som orginalköpet gjordes med) och då behöver originalköparen vara inblandad med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Om "grabben i kassan" vetat om att du köpt det begagnat i andra hand, hade han då gjort samma sak?
Säger inte att du gjort fel, utan bara nyfiken på hur Webhallen och andra företag agerar i liknande situationer.

@Blixa_Bargeld

Hos Komplett gäller iallafall kvitto/garanti andra part då det står på deras hemsida.
Andra kan jag inte svara för

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon298854:

Jag skulle kompenserat säljaren med en hundralapp och meddela att du fick tillbaka fullpris samt tacka för affären

Har tänkt det med faktiskt! Lutar mot ett lite billigare kort, och då får han mellanskillnaden är min plan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kudos till Webhallen för den hanteringen! Gjorde de något test på kortet innan de köpte tillbaka det?

Om inte undrar man om det är ett känt problem med just den modellen och att de därför tar in korten utan krångel och reklamerar till ASUS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av odd:

Okej, jag var inne på Webhallen idag och beskrev problemet. Grabben i kassan gjorde ett återköp av kortet, för nypris, så nu kan jag köpa ett 2080 eller 2080 Super istället för de pengarna (de hade inga i lager i just den butiken, annars hade jag fått med mig ett hem i handen). Vilken service 😳🤯

Skickades från m.sweclockers.com

Hänt mig också. Webhallen har gjort många fina gester mot mig genom åren. Tror dom har lite känn på om man är kunnig eller inte?
Fått byta en skärm utan problem trots att det inte var öppet köp på den och mkt annat. Riktigt skönt att köpa där när man vet att dom har riktigt fin service mot sina kunder.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odd:

Det var inte mitt namn på kvittot, så det var ingen hemlighet att jag inte var orginalköparen. Det gjorde också att vi fick krångla lite med återköpet eftersom det inte går att betala tillbaka till mitt betalkort. På ett sätt kan man säga att det var en positiv sak att kortet var 1år+, eftersom det annars skulle behöva lösas genom Klarna (som orginalköpet gjordes med) och då behöver originalköparen vara inblandad med.

Skickades från m.sweclockers.com

Grymt! Undrar om dom skulle göra det igen, låter ju som en rätt taskig affär för dom, om de inte fått ok från distributören och tillverkaren i sin tur att kortet krediteras från dom också

Permalänk

@Blixa_Bargeld @Aka_The_Barf @DerpMcDerp @anon298854

Skrivet av odd:

Det var inte mitt namn på kvittot, så det var ingen hemlighet att jag inte var orginalköparen. Det gjorde också att vi fick krångla lite med återköpet eftersom det inte går att betala tillbaka till mitt betalkort. På ett sätt kan man säga att det var en positiv sak att kortet var 1år+, eftersom det annars skulle behöva lösas genom Klarna (som orginalköpet gjordes med) och då behöver originalköparen vara inblandad med.

Skickades från m.sweclockers.com

vilken tur du hade med ditt problem att det löste sig så bra. Önskar jag stod i dina skor
Jag själv har precis själv köpt ett helt begagnat system för 5 veckor sedan där båda 2 styckna 1080 ti COLORFUL Vulkan Ad, har gått sönder, vramen brunnit på den ena, det kan man se med ögonen, den andra syns inget fysiskt, dock är den help precis lika död som den första. det tog nästan 3 veckor att felsöka o hitta problemet, som började ganska omgående, med mycket konstiga beetenden. och då det satt vattenblock på dem o det var min första vattenloop ficka jag lära mig själv , med lite hjälp här på forumet, och från några medlemmar som jag fått råd av. att till slut plocka isär allting o felsöka med hjälp av polares dator..för att testa komponenter 1 och 1... Men nu djäklar kan jag lite om LOOPS i alla fall.

hur som helst, för att hålla mig till Topic, det jag vill berätta är att kvitto finns på det ena kortet bara, det är köpt via en återsäljare "Gear Best" och som det står säljarens namn på, betalt via paypal med kort.

DEt är inköpt i mars i år 2019, inte ens 6 månader gammalt. Jag skrev härom dagen till Colorful o kollade med dem hur jag skulle gå till väga för att göra en RMA och detta är svaret jag fick av dem

"Dear Stefan,

we would be glad to assist you in this matter with your already purchased item iGame GTX 1080 Ti Vulcan AD, but our hands are tied. Because you did not purchase VGA cards through our commercial sales channels / distributors.

Many dubious "black sheep" or traders try e.g. We can not and are not allowed to continue to support any kind of merchandiser via AliExpress.com and GearBest.com online platforms who is avoiding the legal VAT, and we can not continue to support those scammers who resort to such scams. Because they are all doing illegal and unlawful business, and dramatically ruining our business by dumping our prices on us, as well as our commercial and reputable sales channels, thereby enriching ourselves at the expense of others.

Unfortunately, this time we are not authorized to help you further.

In the future, you will only be able to procure your ordered goods via reputable sales channels and, in the event of a problem, you will also be able to receive full customer support from your experienced specialist trade partners.

Please kindly note that the eshops from China are not official Channel for the European market which we Colorful agreed. That is the grey market and against our official distribution channels. We will not do any support for the goods, which are sold by the eshops from China. Sorry !

Best regards,"

Så nu håller jag på o försöker lösa det med min "drulle" Allriskförsäkring, för o se om dem kan vara behjälpliga, det går sakta frammåt, och jag vet inte ännu hur det går, men det hela känns i alla fall lite surt att ha 2 kort som ballar ur precis samtidigt.

Men det visar väl bara hur bra vi har det med garantier och butiker i Sverige, och att man kanske inte någonsin skall köpa saker från Kina, om man vill vara säker på att garantin gäller. Nu var det ju inte jag som köpte därifrån, men jag har lärt mig en DYR läxa lik väl...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.