Hitta påskägget och vinn komponentpaket från Fractal Design

Permalänk
Medlem

Jag får morsen till något liknande (om jag inte tänkte fel någonstans), sedan kunde det bli en del ord, men kunde inte få fram någon speciell mening eller text som verkade matcha:
R BBBBBB
I E D D D D D D
FFFFFFFF
D I D D D D D
N FFFFFU
I D D D D D D
U RFFFFF
D E D D D D D
RFFFFF
I D D D D D
FFFFF
D D D D D
EFFFFF
I D D D D D
NFFFFF

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka mig är att om man kollar på morse designen med korsade ögon så ger det en svag illusion om att bilden är 3D

Visa signatur

PSU: Antec HCG Gold 850W | Moderkort: MSI PRO Z690-A DDR4 | CPU: Intel i5-12600k | CPU-kylare: Deepcool Captain 240 EX | Minne: 32GB DDR4 3600Mhz Grafikkort: AMD Radeon 6700 XT | Hårddiskar: 2x WD 2TB, 256GB SSD, 2x 512GB SSD | Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q

Permalänk
Avstängd

Knappen ”Zero RPM mode” måste det vara. Man kan alltså helt enkelt stänga av den interna fläkten på aggregatet om man nu vill köra det med vattenkylning istället.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kul med en tävling där man faktiskt måste prestera på annat sätt än att skriva en fyndig motivering

Själv hoppas jag att lösningen är något annat än morsekoden

Skrivet av Stefflo:

Knappen ”Zero RPM mode” måste det vara. Man kan alltså helt enkelt stänga av den interna fläkten på aggregatet om man nu vill köra det med vattenkylning istället.

Fast har inte konkurrenterna liknande knappar? Har i alla fall för mig att evga har en ”eco mode” som gör att fläkten inte går igång förrän vid väldigt hög belastning, alltså att den i normalfallet är i ”zero rpm mode”.

Låter alltså inte som ett påskägg enligt mig, men vad vet jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Knappen ”Zero RPM mode” måste det vara. Man kan alltså helt enkelt stänga av den interna fläkten på aggregatet om man nu vill köra det med vattenkylning istället.

Detta är vad jag med såg. Det är den istället för on\off

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om någon gillat på detta, men det ser ut som att 860W modellen har 86 pins totalt. Är väl troligtvis inte mer än ett sammanträffande

Permalänk
Medlem

@Chrisism8:
"A Fractal is a never-ending pattern. Fractals are infinitely complex patterns that are self-similar across different scales. They are created by repeating a simple process over and over in an ongoing feedback loop. Mathematically fractals can be explained as follows.

*The location of a point on a screen is fed into an equation as its initial solution and the equation is iterated a large number of times.
*If that equation tends to zero (i.e. the value at the end of the iterations is smaller than the initial value), the point is coloured black.
*If the equation tends to infinity (i.e. the final value is larger than the initial value) then depending on the rate of increase (i.e. the rate at which the value tends to infinity), the pixel is painted with an appropriate colour."

Jag är på ditt spår att "Fractals in C" och Mandelbrot är någonting. Gallret är någonting och färgerna från kablaget som syns genom vissa prickar på gallret är någonting. Frågan är: Vad är någonting?
https://www.geeksforgeeks.org/fractals-in-cc/

Permalänk
Medlem

Det jag reagera på instruktionerna är denna mening "Det du behöver göra för att vinna är att hitta påskägget på den nya serien Ion+, redovisa för var det fanns, hur du hittade det och bli först med att göra detta i diskussionstråden som tillhör den här artikeln.". Detta tyder enligt mig på att det behövs flera steg för att hitta easteregget. Någon typ av morse-kod alternativt bokstavs/sifferkombination är alltså ganska troligt svaret.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

På bild 6 så sitter skruvarna bara i fläkten istället för kåpan som man rimligtvis sätter fast både fläkt och kåpa med.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hittade "ägget". Jag tittade på Serial och tänkte på årtalet 1916 och när jag väl googlade hittade jag följande info: "The Sierpinski carpet is a plane fractal first described by Wacław Sierpiński in 1916."

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Är det ett easter-egg att man kan lätt byta ut fläkten till t ex rgb fläkt? Ser ganska lätt ut på bild 6.

Permalänk
Medlem

Vid ATX 12v finns en konstig halvcirkel, kan det vara den

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Batman/gubbe i skuggan till vänster på bild 7?¿

Permalänk
Medlem

Den högra pinnen där man stoppar in nätsladden är böjd/delad/ser konstig ut.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Är det fläkten kanske, verkar vara någon ny kompakt fläkt som tydligen är endast 150mm tjock. Kanske någon ny fläkt serie man har tänkt börja sälja?

Permalänk
Medlem

Har hittat det:
Skuggan i det öppnade agget på bild 7 längst vänstra hörnet högst upp föreställer en liggande kyckling.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

F & D i morsekod
Varannan rad F varannan D
Problemet är att D "-.. "är lätta att se men F "..-." är sammanslagna utan mellanrum vilket verkar gett lite märkliga resultat för någon ovan.
Sen finns lite inkompletta tecken på grund av platsbrist, strömförsörjning, skruvhål mm. Som kan leda en in på andra bokstäver.

+bild
Permalänk
Medlem

Jag tycker mig kunna se en äggliknande form som hänger och dinglar bakom gallret på bild två. Och med lite fantasi så står det faktiskt EAST i morsekod precis över "ägget" :D. Så det kanske kan vara nåt.

bild
Permalänk
Medlem

Men ser ni inte att de skickat med Half-Life 3 i agget?

Permalänk

Kanske lite långsökt

Ser ut som ett ninja ansikte i deras Ion+ 560W PSU.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem

Det börjar ju nästan låta som i en sketch från yrrol. "här står det achtung, det betyder tuning. Här ska radiodelen in" 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Det där är ingen 24-pinskontakt 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bästa tävlingen på länge. Älskar hur alla undersöker bilderna som om dom vore Batman

Mer av detta sweclockers tack <3

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

De utstansade hålen ser ut som ett snöfall när man zoomar ut.

****EDIT*****

Jag tror att det riktiga påskägget är att uttagen för grafikkort och CPU har samma kontakt i nätagget så man kan ta vilken man vill (bara man sätter rätt kontakt i rätt sak på andra sidan av kabeln...)

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Nää... 18+10 konfig med etiketten 24-pin atx ser definitivt tokigt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De två första sakerna jag lade märke till var att rutnätet för luftflödet såg ut som morsekod, samt att serienumret innehåller två årtal: 1916 och 1927.

Efter en hel del googlande och letande har jag kommit fram till att Wacław Sierpińsk (Sierpinski) presenterade Sierpinski-mattan ("Sierpinski carpet") år 1916. Jag är inte klok nog för att förstå hur allt fungerar, men det var vad jag förstått en tvådimensionell variant som påvisade hur fraktaler kan byggas upp i en evighet genom att göra kopior av sig självt.

År 1927 presenterade Karl Menger den s.k. "Mengertvättsvampen," som vad jag förstått är en liknande konstruktion som ovan, men är istället en tredimensionell fraktal. Tänk en kub (även om många av oss har en kub i form av ett nätagreggat i huvet).

Så dessa två årtal är viktiga när det kommer till fraktaler.

Permalänk

Ion har 325 lufthål där bak, 92 hål för kablar, 16 galler för fläkten och 7 fläktblad

Ifall man tar Fractal och sätter en siffra på varje bokstav(Exempel, A är 1, C är 3), så blir det 6181320112.

Lite basic matte kommer nedan.

6181320112 / 7 = 883045730, lite till / 92 = 9598323,lite till / 16 = 599 895, lite till / 325 = 1845, lite till

kör man 1845 - 325 - 92 - 16 så får man 1412. År 1412 blev Erik Magnusson härskare över kalmarunionen. Union innehåller order Ion.

Slutsats: Fractal Design planerar att organisera ett enat norden.

Permalänk
Inaktiv

Ser ut att vara samma innehåll som i ett 300kr Kina agg jag har dissekerat i källaren.
Bytt innehåll kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag trodde att jag hade hittat påskägget när jag såg att serienumret är 1916FD1927...

Han som oftast brukar kallas fractal geometrins fader (Benoit Mandelbrot) föddes 1924.

Det finns dock de som tycker att Mandelbrots tankar är grundade i andra matematikers verk, bland annat Wacław Sierpińskis, Sierpiński triangle(vilket är en fraktal kurva). Jag hittar lite konflikterande fakta om när denna publicerades, både 1916 (yay), men Wikipedia säger 1915 =/.

1927 föddes Steven Roger T, som många år senare skrev boken Fractal Programming in C.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/510VK6fPLiL._SX258_BO1,204,203,200_.jpg

Är det fel så kan jag tänka mig ett tröstpris i form av att börja jobba som researcher hos Fractal Design xD

Var fler som reagerade på att det ser ut som två årtal i serienumret ser jag, hoppas det är det. Nästan för bra för att vara sant annars med tanke på vad du hittade. Jag kom dock inte längre än att det såg ut att vara två årtal dock

Morsekoden många är inne på verkar ju också rätt rimlig om det är varannan rad F varannan D som någon vart inne på.

Ska bli spännande (höhö) att se vem vinner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Här är en annan bild från en recension, angående årtalen