Hitta påskägget och vinn komponentpaket från Fractal Design

Permalänk
Melding Plague

Hitta påskägget och vinn komponentpaket från Fractal Design

Någonting gömmer sig på eller i Fractal Designs senaste serie av nätaggregat. Bli först med att hitta påskägget för att vinna ett stort komponentpaket!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En pingvin! Agget går så kallt med så bra verkningsgrad att man kan hålla pingviner i det.

Permalänk
Medlem

Verkar vara antingen binär kod eller morsekod i grillen/utblåset, istället för de vanliga hålen.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Återkommande mönster med FD (= Fractal Design) i morsekod?

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Expertgissare

Såg också morsekod'en i grillen, men verkar för uppenbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Varför är det en skruv i bara ett av monteringshålen på fläkten? O.o

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ne det måste vara morsekoden. Såg det direkt men började i fel ände, och där blev det inget av värde. F ena raden och D andra raden i mönstret. Grattis till dig som skrev det först

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

https://i.imgur.com/EHZVo4r.png
Varför är det en skruv i bara ett av monteringshålen på fläkten? O.o

Jag fastnade också på denna "skruv". Men tycker inte det ser ut som en skruv? Gissar att det är en katt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom gamla radio lektionerna i sjömans skolan för 20 år sen va till nytta men försent Morse FD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det jag ofta undrar med en del tävlingar är varför de skänker något som den som vinner förmodligen redan har. "Undersök ditt nätaggregat och vin ett... nätaggregat." Eller "Bygg den grymmaste vattenkylningen till din dator och vin mer vattenkylning!". Jag menar vist det är gratis att delta och så vidare, men om de är ett företag som har flera produkter som inte är besläktade med det man tävlar med är det ju ingen extra kostnad att erbjuda något annat. Det är synd att se att vinster behöver bli sålda på Sweclockers marknad, vilket man ser då och då. Nu var dock Fractal bra och erbjöd andra saker än bara nätaggregat, men hade gärna sätt att de erbjöd en något annat ur deras sortiment om man så önskade.

Såg det stod "på bilderna", så skämtet om att öppna upp aggregatet funka inte.
Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av jonatannossrep:

Det jag ofta undrar med en del tävlingar är varför de skänker något som den som vinner förmodligen redan har. "Undersök ditt nätaggregat och vin ett... nätaggregat." Eller "Bygg den grymmaste vattenkylningen till din dator och vin mer vattenkylning!". Jag menar vist det är gratis att delta och så vidare, men om de är ett företag som har flera produkter som inte är besläktade med det man tävlar med är det ju ingen extra kostnad att erbjuda något annat. Det är synd att se att vinster behöver bli sålda på Sweclockers marknad, vilket man ser då och då. Nu var dock Fractal bra och erbjöd andra saker än bara nätaggregat, men hade gärna sätt att de erbjöd en något annat ur deras sortiment om man så önskade.

Varför öppna när det finns bild hos FD på insidan??

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Det jag ofta undrar med en del tävlingar är varför de skänker något som den som vinner förmodligen redan har. "Undersök ditt nätaggregat och vin ett... nätaggregat." Eller "Bygg den grymmaste vattenkylningen till din dator och vin mer vattenkylning!". Jag menar vist det är gratis att delta och så vidare, men om de är ett företag som har flera produkter som inte är besläktade med det man tävlar med är det ju ingen extra kostnad att erbjuda något annat. Det är synd att se att vinster behöver bli sålda på Sweclockers marknad, vilket man ser då och då. Nu var dock Fractal bra och erbjöd andra saker än bara nätaggregat, men hade gärna sätt att de erbjöd en något annat ur deras sortiment om man så önskade.

Var det inte så att man fick något från hela deras sortiment? Låda fläktar kylning och nätagg? Vad mer gör dem?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Morsekoden FD i grillen såg jag direkt när ingen annan hade sett det så antar jag var först med lösningen så räknar med en förstaplacering...

Tack går bra att PM:a har aldrig vunnit något i någon tävling förrut 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Jag fastnade också på denna "skruv". Men tycker inte det ser ut som en skruv? Gissar att det är en katt!

Skickades från m.sweclockers.com

Slänger även in en gissning på att det är en hund

Permalänk
Medlem

Dessa finns inte i de andra bilderna... i dunno, onödigt att gissa på morsekod vid det här laget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Varför öppna när det finns bild hos FD på insidan??

För att jag läste inte så noga och det var egentligen inte viktigt för min poäng att en del tävlingar erbjuder vinster som kräver att man redan har saker av samma typ som vinsten som förmodligen är likvärdiga, bättre eller något som man redan var nöjd med åtminstone.

Permalänk

Måste vara morsekod, kom och tänka på morsekod då mönstret gick i ett speciellt mönster på baksidan.

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk

Gissning från mig då.
Bilden med kablar på hemsidan, kolla med ögonen i kors så blir de i 3D. Stereogram.
EDIT: (öppna bilden i verklig upplösning så är det enklare att se)

förtydligande
Permalänk

Hm, serienumret börjar på 1916. Då inträffade påskupproret på Irland. Lite märkligt Easter egg dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Var det inte så att man fick något från hela deras sortiment? Låda fläktar kylning och nätagg? Vad mer gör dem?

Som sagt, Fractal Design gjorde detta relativt bra, men varför ger inte tillverkarna bara ut presentkort till deras varor? Även om de inte har egna butiker borde det gå att ordna med exempelvis någon välsorterad butik med ett presentkort begränsat till deras varor.

Permalänk

Kan det vara så att fläkten är trådlös? Ser ingen kabel gå från fläkt till PSU

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Zero RPM mode?

Permalänk
Medlem

Switchen för Zero RPM mode som stänger av fläkten?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Det är ju uppenbart gubben i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Switchen för Zero RPM mode som stänger av fläkten?

Den sitter, enligt Zen-design (bara känsla, ingen funktionalitet) på kortsidan med alla interna anslutningar, alltså den man måste öppna chassit för att kunna komma åt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ansiktet som gömmer sig mitt i bilden?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kan serienumret vara någon färgkod för svenska flaggan tro?
Eller tom. Kungsbackas alldeles egen flagga.

Mvh
Victor

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Tror det med morse är lite långsökt men, då det är ett upprepande mönster med få uppenbara morsesekvenser, framför allt då samma mönster upprepas utan tydliga mellanrum eller dylikt.

Det jag kan se dock är att varannan rad upprepar mönstret - .. med mellanrum, detta motsvarar ett "D" i morse. Det kan gå att urskilja ett F också i mönstret (..-.) men det är inte uppenbart eller konsekvent.

Tvivlar på att det har något med påskägget att göra dock.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att jag hade hittat påskägget när jag såg att serienumret är 1916FD1927...

Han som oftast brukar kallas fractal geometrins fader (Benoit Mandelbrot) föddes 1924.

Det finns dock de som tycker att Mandelbrots tankar är grundade i andra matematikers verk, bland annat Wacław Sierpińskis, Sierpiński triangle(vilket är en fraktal kurva). Jag hittar lite konflikterande fakta om när denna publicerades, både 1916 (yay), men Wikipedia säger 1915 =/.

1927 föddes Steven Roger T, som många år senare skrev boken Fractal Programming in C.

Är det fel så kan jag tänka mig ett tröstpris i form av att börja jobba som researcher hos Fractal Design xD

Permalänk
Medlem

I brist på svar som inte redan getts av andra säger jag att första tecknet i den Kinesiska? översättningen av Total (effekt) ut som en lustig gubbe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

__________________
i5-4690K @ 4.5GHz | Gigabyte Z97X Gaming 3 | Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz | HyperX Fury 240GB SSD | Crucial MX100 512GB SSD | 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 4GB SLI | EVGA Supernova G2 750W | Hyper Evo 212 | Windows 10 x64 Pro