Ska köpa en robotdammsugare, kommer den klara mitt stökiga/bökiga hem/mina krav?

Permalänk
Medlem

Ska köpa en robotdammsugare, kommer den klara mitt stökiga/bökiga hem/mina krav?

Hej!

Har en tid funderat lite på och av angående en robot dammsugare men jag har rätt stökigt hemma för det mesta, dels för att vi har katter som har leksaker lite överallt och dels för att jag inte är den bästa på att organisera mina kablar och kan ställa lite random saker på golvet.

katterna har vattenskålar och en "vattenfontän" och frågan är om robot dammsugare "ser" sådant eller puttar runt dom tills dom välter?

tröskeln mellan vardagsrummet och hallen kommer jag få modifiera om det går, den är 3cm hög och tror alla robotar jag sett endast klarar 2cm(långt kvar till terminator). tänkt att man kan lägga en liten minilist framför så kanske den kan klättra upp?

krav från min sida är att den ska klara sig bra själv, inte fastna överallt och trassla in sig i minsta lilla matta den stöter på(mattorna saknar fransar då katterna äter på dom).
Man bör kunna ställa in zoner den ska arbeta i och där den ska hålla sig borta ifrån, tex hela vardagsrummet kanske inte behöver städas för den kommer den endå inte klara så då kan man "skära bort" den delen av rummet. likadant med hallen, den kanske inte måste åka runt på hallmattan och bråka med skorna?
Den ska vara hållbar, vill inte behöva åka och köpa nya reservdelar stup i kvarten eller att den börjar brinna när jag inte är hemma. känner en kille som köpte en robot gräsklippare som åt sina plastdrev någon gång varannan månad sådär. så efter ett tag tröttnade han på det och fräste drev i metall istället, har inte pajat på flera år nu. en dammsugare kanske inte har samma problem eftersom gräsklippare nog lever ett mycket hårdare liv?

prisklass runt 6 tusen, kan nog sträcka mig lite till men då ska den vara värd det extra.

Den modell jag hört mycket om är Xiaomi Mi Roborock S5 och S6, vad skiljer dom varianterna åt är pris skillnaden motiverad? finns det andra modeller som kanske passar mig bättre?

Anledningen till att jag känner att det börjar bli dags är att kärringen har börjat jobba och då blir städningen lidande. katterna hårar rätt mycket. har en samsung smarthub samt en synology diskstation, nämner det för om det kanske hjälper den på nått sätt, tex att den kan ladda upp sina kartor där (eller vad den nu gör). eller få någon hjälp av smart huben på nått sätt(den sköter bara lampor)?

månadskostnad är något jag vill undvika.

behövs det andra bilder för att avgöra om mitt hem är en robot kandidat skrik till. en katt kom med också. vist kan jag ändra om lite men jag jag vill inte bygga hemmet efter roboten.

MVH: en förväntansfull blivande far till en dammsugare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om du köper lite fler grejer för hälften så mycket som en robotdammsugare kostar så har du ingen golvyta kvar att dammsuga sen. Win-win. Annars är det en sån här du ska ha: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4656041

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Om du köper lite fler grejer för hälften så mycket som en robotdammsugare kostar så har du ingen golvyta kvar att dammsuga sen. Win-win. Annars är det en sån här du ska ha: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4656041

Bra ide slipper jag städa alls. 😉

Vad skiljer den mot s6an som kostar någon tusenlapp till? Har jag tur så öppnar den en loppis och säljer av kärringens saker. Hennes rum är det stökiga med "antika" saker i...alltså skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hej! Kan berätta lite om mina erfarenheter av robotdammsugare.

Jag har haft Neatomodeller under några års tid. Först en Botvac D85 och nu senast en D7 Connected. Har varit hyffsat nöjd med dem bortsett från byggkvalitén. Fick byta min D85 2 ggr på garantin och min D7 en gång hittils.

En sak att tänka på är att du nog behöver "robotsäkra" ditt hem en aning när du skaffar roboten. Löst liggande eller hängande sladdar kan vara ett problem då roboten kan försöka suga upp dem eller trassla in sig i dem och därefter dra ner maskinen på golvet. Små objekt så som kattleksaker med snören eller liknande saker kan den nog också försöka suga upp och fastna i. Andra saker som jag märkt min robot har problem med är tunna, små mattor som inte vill ligga stilla. Dessa kan den knuffa omkring tills de veckar sig mot någon vägg. Större mattor eller mattor med anti-halk skulle jag inte tro är nåt problem.

Saker som jag inte tror är ett problem är (tyngre) matskålar eller vattenfontän. Dessa kommer roboten att gå emot och känna av på samma sätt som ett stolsben. Detta förutsätter dock att objektet har en viss tyngd så att "krocksensorn" aktiveras. Det är mycket möjligt att en tom matskål av plast kan bli omkringknuffad.

Innan jag låter min robot gå så brukar jag gå runt och rensa golvet från småprylar. Även se till att det inte finns några kablar som den kan trassla in sig i. Jag brukar ställa upp stolar på borden så att den kommer åt ordentligt. Det sistnämnda är så klart valfritt, men ju friare golvytor desto bättre jobb kan den göra.

Om det finns platser som man inte vill att roboten ska dammsuga öht så kan man rita in virtuella avgränsningar på kartan i den tillhörande appen. Själv har jag inte haft behova av det, men jag har hört att det tydligen ska fungera bra och vara mycket smidigare än andra sätt att avgränsa robotens "domän".

Skulle jag rekommendera en Neato robotdammsugare? Njao, det beror nog på. De är ganska dyra i inköp och jag har som sagt haft invändningar mot hållbarheten på dem. Men om man inte är priskänslig och vill ha ett dammfritt hem med en låg arbetsinsats så är det nog värt det. Har tyvärr inga erfarenheter av andra märken av dammsugare, men jag skulle misstänka att de är likartade när det gäller för- och nackdelar.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Hej! Kan berätta lite om mina erfarenheter av robotdammsugare.

Jag har haft Neatomodeller under några års tid. Först en Botvac D85 och nu senast en D7 Connected. Har varit hyffsat nöjd med dem bortsett från byggkvalitén. Fick byta min D85 2 ggr på garantin och min D7 en gång hittils.

En sak att tänka på är att du nog behöver "robotsäkra" ditt hem en aning när du skaffar roboten. Löst liggande eller hängande sladdar kan vara ett problem då roboten kan försöka suga upp dem eller trassla in sig i dem och därefter dra ner maskinen på golvet. Små objekt så som kattleksaker med snören eller liknande saker kan den nog också försöka suga upp och fastna i. Andra saker som jag märkt min robot har problem med är tunna, små mattor som inte vill ligga stilla. Dessa kan den knuffa omkring tills de veckar sig mot någon vägg. Större mattor eller mattor med anti-halk skulle jag inte tro är nåt problem.

Saker som jag inte tror är ett problem är (tyngre) matskålar eller vattenfontän. Dessa kommer roboten att gå emot och känna av på samma sätt som ett stolsben. Detta förutsätter dock att objektet har en viss tyngd så att "krocksensorn" aktiveras. Det är mycket möjligt att en tom matskål av plast kan bli omkringknuffad.

Innan jag låter min robot gå så brukar jag gå runt och rensa golvet från småprylar. Även se till att det inte finns några kablar som den kan trassla in sig i. Jag brukar ställa upp stolar på borden så att den kommer åt ordentligt. Det sistnämnda är så klart valfritt, men ju friare golvytor desto bättre jobb kan den göra.

Om det finns platser som man inte vill att roboten ska dammsuga öht så kan man rita in virtuella avgränsningar på kartan i den tillhörande appen. Själv har jag inte haft behova av det, men jag har hört att det tydligen ska fungera bra och vara mycket smidigare än andra sätt att avgränsa robotens "domän".

Skulle jag rekommendera en Neato robotdammsugare? Njao, det beror nog på. De är ganska dyra i inköp och jag har som sagt haft invändningar mot hållbarheten på dem. Men om man inte är priskänslig och vill ha ett dammfritt hem med en låg arbetsinsats så är det nog värt det. Har tyvärr inga erfarenheter av andra märken av dammsugare, men jag skulle misstänka att de är likartade när det gäller för- och nackdelar.

tack för ett bra och utförligt svar. kablar skulle jag kunna fixa till, eller helt enkelt inte låta roboten åka in bakom teven och dammsuga där själv. roboten är ett komplement till vanlig städning, det vet jag.
verkar sm de flesta lite dyrare modellerna har samma saker tex zon indelning och laser så dom kan arbeta i mörker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har en roborock S5 som jag är nöjd med. Vi har nästan helt slutat dammsuga här hemma! Den får gå var tredje dag ungefär och än så länge har det varit rent. Om du är osäker kan du ju köpa online så får du testa den två veckor hemma.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Av de bilder du visar så skulle jag vara tveksam till att rekommendera en. Det kommer vara mer jobb än att faktiskt dammsuga manuellt med tanke på allt som måste flyttas på. Om en robotdammsugare ska löna sig ska du ha ett ganska cleant hem och helst utan trösklar.

Har en Cleanmate S1000 som funkar fint. Men den ersätter inte vår vanliga dammsugare, den är ett bra komplement som kommer åt där vi inte orkar komma åt. Under sängar mestadels. Den kommer också inte åt vissa ställen där vi måste köra med handjagaren. Sen har vi trösklar in till vissa rum så man måste bära omkring den där den inte kommer in. Sen så måste den tömmas i princip varje dammsugning, i alla fall så måste man tänka så för annars glömmer man bort och helt plötsligt är dammhållaren full. Har redan hänt mig måååånga gånger. Trevligt att den kan torka golvet också om man vill.

Vi fick den av svärmor så jag fick inte välja. Det var bara så att vi skulle få en och hon valde även modellen då.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera en robot idag, det skulle ställa till mer jobb än att dammsuga manuellt. Försök att ha golven öppna, lättare sagt än gjort.

*edit*
Ja, alltså öppet för att kunna ha en robot.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Av alla kommentarer så känns det som att mitt hem inte riktigt passar dagens robotar, morgondagens kanske men inte dagens. med tanke att vårat hem är ganska litet 2 våningar med 65 KVM på varje så kanske det inte lönar sig med en robot endå? dessutom är det mycket trösklar då huset är gammalt och då var det moderiktigt med höga rejäla trösklar.
frågade även kärringen om hon ville kasta ut allt "skräp" för en robots skull och det kom inte på fråga.
känns som jag får av vakta i denna fråga en stund och fundera på om det är värt eller kanske som någon sa ta hem en och testköra och se hur den klarar sig?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hej!

Har en tid funderat lite på och av angående en robot dammsugare men jag har rätt stökigt hemma för det mesta, dels för att vi har katter som har leksaker lite överallt och dels för att jag inte är den bästa på att organisera mina kablar och kan ställa lite random saker på golvet.

katterna har vattenskålar och en "vattenfontän" och frågan är om robot dammsugare "ser" sådant eller puttar runt dom tills dom välter?

tröskeln mellan vardagsrummet och hallen kommer jag få modifiera om det går, den är 3cm hög och tror alla robotar jag sett endast klarar 2cm(långt kvar till terminator). tänkt att man kan lägga en liten minilist framför så kanske den kan klättra upp?

krav från min sida är att den ska klara sig bra själv, inte fastna överallt och trassla in sig i minsta lilla matta den stöter på(mattorna saknar fransar då katterna äter på dom).
Man bör kunna ställa in zoner den ska arbeta i och där den ska hålla sig borta ifrån, tex hela vardagsrummet kanske inte behöver städas för den kommer den endå inte klara så då kan man "skära bort" den delen av rummet. likadant med hallen, den kanske inte måste åka runt på hallmattan och bråka med skorna?
Den ska vara hållbar, vill inte behöva åka och köpa nya reservdelar stup i kvarten eller att den börjar brinna när jag inte är hemma. känner en kille som köpte en robot gräsklippare som åt sina plastdrev någon gång varannan månad sådär. så efter ett tag tröttnade han på det och fräste drev i metall istället, har inte pajat på flera år nu. en dammsugare kanske inte har samma problem eftersom gräsklippare nog lever ett mycket hårdare liv?

prisklass runt 6 tusen, kan nog sträcka mig lite till men då ska den vara värd det extra.

Den modell jag hört mycket om är Xiaomi Mi Roborock S5 och S6, vad skiljer dom varianterna åt är pris skillnaden motiverad? finns det andra modeller som kanske passar mig bättre?

Anledningen till att jag känner att det börjar bli dags är att kärringen har börjat jobba och då blir städningen lidande. katterna hårar rätt mycket. har en samsung smarthub samt en synology diskstation, nämner det för om det kanske hjälper den på nått sätt, tex att den kan ladda upp sina kartor där (eller vad den nu gör). eller få någon hjälp av smart huben på nått sätt(den sköter bara lampor)?

månadskostnad är något jag vill undvika.

https://i.imgur.com/LLoyjpd.jpg
https://i.imgur.com/OkJrfYU.jpg
https://i.imgur.com/biKGDIf.jpg

behövs det andra bilder för att avgöra om mitt hem är en robot kandidat skrik till. en katt kom med också. vist kan jag ändra om lite men jag jag vill inte bygga hemmet efter roboten.

MVH: en förväntansfull blivande far till en dammsugare.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Av alla kommentarer så känns det som att mitt hem inte riktigt passar dagens robotar, morgondagens kanske men inte dagens. med tanke att vårat hem är ganska litet 2 våningar med 65 KVM på varje så kanske det inte lönar sig med en robot endå? dessutom är det mycket trösklar då huset är gammalt och då var det moderiktigt med höga rejäla trösklar.
frågade även kärringen om hon ville kasta ut allt "skräp" för en robots skull och det kom inte på fråga.
känns som jag får av vakta i denna fråga en stund och fundera på om det är värt eller kanske som någon sa ta hem en och testköra och se hur den klarar sig?

Jag kommer från erfarenhet med följande. Ägt en Roomba 650. Numera har vi en Roomba 880 samt en Neato D75 och en Neato XV. Vi bor på ca 102 kvadrat. Ganska trånga 2-våningar med många saker. Vi har dock få trösklar. 1 större plus in till badrum och badrummen städar vi separat. (Brukar kasta in Roomban där då det behövs)
Vi har 2 katter som hårar massor!

Ingen av robotarna vi har har no go zoner och andra lyx grejer som dagens robotar har. För er kommer det vara enklare att sätta no go linjer dit där roboten kan fastna och sätta zoner där det skall städas oftare och så vidare. Vi kör ett rejält städpass varje helg med 3 robotar per våning med kort-paus för laddning emellan. Det Neato robotarna missar tar Roomban och vice versa.

Det jag vill inflika är också att sidborste gör skillnad. Det är en nackdel vid många och eller små mattor men fördel vid lite mer komplicerade hus som vårt där det står saker överallt längs golvet.
Där missar Neato en del medan vår "dumma" slumpmässigt studsande Roomba 880 fixar dessa kanter. Nackdel med borste är också att det begränsar vinklar där roboten kan ta sig över trösklar så 880 får kämpa ibland.

Jag instämmer i allt som @Joppe_K nämner.

* Vattenskålar och fontän.
Inga problem. Tomma skålar kanske skuffas runt lite. Fontänen är hög och kommer inte påverkas.

* Trasmatta med fransar.
Problem. Fransar fastnar i de flesta robotar om de är längre än 1cm. Vi har offrat alla trasmattor med fransar vilket sambon är mest ledsen över eftersom hon älskar trasmattor men utan fransar är de inte "trasmattor". Jag hoppas hon snart hittar mattor hon gillar som vi kan få ut på en del platser igen.

* Kattleksaker
Möss och bollar skuffas bara undan. Saker med längre fransar och tex pinne med hängande kattleksak städar jag undan vid dammsugning. Katterna är så stora nu så det blir inte så mycket bus.

* Trösklar
De ser ut att vara okej. På bilden ser det ut som att det skall vara okej från ena hållet men ramp på det hållet du har 3cm. 2cm för de flesta robotar. Dock har jag sett på test att Ozmo 950 skall klara trösklar bra. Ozmo 950 test Den robot jag sett som klarar högsta trösklarna är faktiskt Elektrolux Pure i9 som har dokumenterad höjd 2.2cm

De modeller du har att titta på enligt mig är:
* Roborock S5
Klarar flera våningar. (Vet ej hur många) Har zon indelning och no go zones.
* Roborock S6
Klarar flera våningar.Har zon indelning och no go zones. Skillnad mot S5 är snabbare processor=smartare , 5Ghz stöd , tystare gång och en borste som är bättre för djurhår.
* Deebot Ozmo 930
Klarar flera våningar. Har zon indelning och no go zones. (Kommer snart en nyare modell 950 som skall vara ännu bättre)
* Neato D7
Klarar 3 våningar , har zon indelning och no go zones. D5 och D6 har samma funktioner men inte zon-indelning och 5Ghz Wifi. Skillnaden mellan D5 och D6 är typ av borste och storlek på batteriet.
* Roomba i7
Klarar 10 våningar. Har zon indelning och no go zoner. Har också självtömmande dammbehållare. Men du kan köpa 3st Roborock S5 för en i7a

Tittar man sen på pris är det ju överlägset så att Roborock S5 är mest för pengarna.
* Roborock S5 ca 4100
* Roborock S6 ca 5900
* Deebot 930 ca 5600
* Neato D7 ca 7000
* Roomba i7 ca 14000

Jag går och hoppas nån av de robotarna vi har skall gå sönder så jag får köpa en ny S6'a

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Inaktiv

Köpte en Electrolux Pure i9 förra året, är supernöjd. Den klarar av att undvika kattskålar, alltså den kör inte emot utan den upptäcker hinder och stannar precis framför.
Mattfransar & kablar är dock något som robotdamsugare inte gillar!

Permalänk
Medlem

Har s5an.. S6an ska du ha om ni har två våningar?. Jag har lika dan kattfontän, s5an knuffar bort den lite innan den reagerar. Lätta matskålar knuffas runt eller körs över. Jag har låtit dammsugaren köra ett varv i hemmet där jag plockat bort alla saker som kan knuffas på och senare lagt virtuella väggar där de står för att ha en komplett karta och undvika problem.

S5an kan bara spara en karta, har du två våningar kan S6an spara fler kartor (tror jag).

Har två katter och behöver dammsuga varje dag.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Är inne på min tredje Neato , säger som redan sagts , inte riktigt nöjd med kvaliten , funkar dock utmärkt som dammsugare.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Köpte en Electrolux Pure i9 förra året, är supernöjd. Den klarar av att undvika kattskålar, alltså den kör inte emot utan den upptäcker hinder och stannar precis framför.
Mattfransar & kablar är dock något som robotdamsugare inte gillar!

Oh! jag har massor med frågor om just Pure i9.
Hur är app funktionerna på en sådan? Hittar tametusan ingen info om det.
Sparar den våningar? Har den no go linjer? Zon städning?

Har gått och funderat på en sån länge eftersom den verkar vara bäst av alla att just undvika föremål som ligger på golvet.
Men utan att veta om den har modernt stöd för sånt som finns i andra robotar och ytterst få tester på nätet gör att man är osäker.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag kommer från erfarenhet med följande. Ägt en Roomba 650. Numera har vi en Roomba 880 samt en Neato D75 och en Neato XV. Vi bor på ca 102 kvadrat. Ganska trånga 2-våningar med många saker. Vi har dock få trösklar. 1 större plus in till badrum och badrummen städar vi separat. (Brukar kasta in Roomban där då det behövs)
Vi har 2 katter som hårar massor!

Ingen av robotarna vi har har no go zoner och andra lyx grejer som dagens robotar har. För er kommer det vara enklare att sätta no go linjer dit där roboten kan fastna och sätta zoner där det skall städas oftare och så vidare. Vi kör ett rejält städpass varje helg med 3 robotar per våning med kort-paus för laddning emellan. Det Neato robotarna missar tar Roomban och vice versa.

Det jag vill inflika är också att sidborste gör skillnad. Det är en nackdel vid många och eller små mattor men fördel vid lite mer komplicerade hus som vårt där det står saker överallt längs golvet.
Där missar Neato en del medan vår "dumma" slumpmässigt studsande Roomba 880 fixar dessa kanter. Nackdel med borste är också att det begränsar vinklar där roboten kan ta sig över trösklar så 880 får kämpa ibland.

Jag instämmer i allt som @Joppe_K nämner.

* Vattenskålar och fontän.
Inga problem. Tomma skålar kanske skuffas runt lite. Fontänen är hög och kommer inte påverkas.

* Trasmatta med fransar.
Problem. Fransar fastnar i de flesta robotar om de är längre än 1cm. Vi har offrat alla trasmattor med fransar vilket sambon är mest ledsen över eftersom hon älskar trasmattor men utan fransar är de inte "trasmattor". Jag hoppas hon snart hittar mattor hon gillar som vi kan få ut på en del platser igen.

* Kattleksaker
Möss och bollar skuffas bara undan. Saker med längre fransar och tex pinne med hängande kattleksak städar jag undan vid dammsugning. Katterna är så stora nu så det blir inte så mycket bus.

* Trösklar
De ser ut att vara okej. På bilden ser det ut som att det skall vara okej från ena hållet men ramp på det hållet du har 3cm. 2cm för de flesta robotar. Dock har jag sett på test att Ozmo 950 skall klara trösklar bra. Ozmo 950 test Den robot jag sett som klarar högsta trösklarna är faktiskt Elektrolux Pure i9 som har dokumenterad höjd 2.2cm

De modeller du har att titta på enligt mig är:
* Roborock S5
Klarar flera våningar. (Vet ej hur många) Har zon indelning och no go zones.
* Roborock S6
Klarar flera våningar. Har zon indelning och no go zones. Skillnad mot S5 är snabbare processor=smartare , 5Ghz stöd , tystare gång och en borste som är bättre för djurhår.
* Deebot Ozmo 930
Klarar flera våningar. Har zon indelning och no go zones. (Kommer snart en nyare modell 950 som skall vara ännu bättre)
* Neato D7
Klarar 3 våningar , har zon indelning och no go zones. D5 och D6 har samma funktioner men inte zon-indelning och 5Ghz Wifi. Skillnaden mellan D5 och D6 är typ av borste och storlek på batteriet.
* Roomba i7
Klarar 10 våningar. Har zon indelning och no go zoner. Har också självtömmande dammbehållare. Men du kan köpa 3st Roborock S5 för en i7a

Tittar man sen på pris är det ju överlägset så att Roborock S5 är mest för pengarna.
* Roborock S5 ca 4100
* Roborock S6 ca 5900
* Deebot 930 ca 5600
* Neato D7 ca 7000
* Roomba i7 ca 14000

Jag går och hoppas nån av de robotarna vi har skall gå sönder så jag får köpa en ny S6'a

tack för riktigt långt svar. angående trösklarna så är det som en "trappa" på ena sidan medan det är 3cm platt fall från andra hållet. men man kanske kan göra ett trappsteg där också av en liten list?

har köpt ikeas kabel skena där alla tv kablar kommer hamna, katten(den ena) äter upp matt fransar så tjejen har klippt bort alla fransar :).

virtuella väggar låter riktigt bra och användbart. den kommer nog mest användas på ovan våningen där katterna är mest, i mitt rum i källaren är dom sällan(ja vet jag är vuxen men jag har endå ett eget rum).

lutar åt roborock s6 faktiskt.

men det är inte hugget i sten ska kolla upp de andra också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Du har som jag ett "kaoshem", glöm robotdammsugare och lägg 5min i veckan på en snabb dammsugning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Du har som jag ett "kaoshem", glöm robotdammsugare och lägg 5min i veckan på en snabb dammsugning...

Jag offrar 5 min i veckan i vårt kaoshem på att:
* Plocka upp kattleksaker
* Flytta stolar i köket så det blir ordentligt städat.
* Hänga upp en gardin som robotarna gillar att äta på.
* Se till att morgonrockarnas snören inte hänger i golvet.
* Vika bort mobilladdarnas kablar från städ-farozonen.
* Ev andra saker som ligger på golvet

Sen tillbringar jag resten av tiden att slippa dammsuga och robotarna fixar biffen

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Av bilderna att döma så har du kanske 10kvm ren golvyta där dammsugaren kan köra obehindrat.
Personligen skulle jag struntat i en robotdammsugare för 10kvm och kanske köpt en mindre handhållen dammsugare som komplement till den vanliga för att underlätta dag-för-dag städandet istället, spara några tusenlappar.

Tro mig, dammsugaren kommer fastna titt som tätt o skrika på hjälp.
(har 70kvm bottenvåning, inga trösklar,
frihöjd under alla skåp (byggt speciellt med tanke på robotdammsugare), ändå lyckas den jäkeln hitta ställen att fastna på (kyl/frysdörrarnas underkant framförallt)
och ligger det något löst på golvet så sugs det antingen upp, fastnar i borsten eller knuffas runt och för ett satans oväsen. Kör en Roborock S5 som jag utöver detta är helnöjd med.)

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Oh! jag har massor med frågor om just Pure i9.
Hur är app funktionerna på en sådan? Hittar tametusan ingen info om det.
Sparar den våningar? Har den no go linjer? Zon städning?

Har gått och funderat på en sån länge eftersom den verkar vara bäst av alla att just undvika föremål som ligger på golvet.
Men utan att veta om den har modernt stöd för sånt som finns i andra robotar och ytterst få tester på nätet gör att man är osäker.

Det bra:
- Den är "intelligent" och kör metodiskt genom rum efter rum, istället för att som många andra bara köra slumpmässigt.
- Undviker enkelt saker som kattskålar och liknande som ofta står på golvet.
- Klarar att städa hela lägenheten (82kvm) på en laddning i EKO-läget. Eko läget städar typ lika bra men sugkraften minskas lite så den låter inte så mycket.
- Appen fungerar bra. Det enda jag använder den till är väl egentligen att starta dammsugaren när jag inte är hemma.

Det inte så bra:
- Mattfransar trasslar lätt in sig i borsten, så har man många mattor med långa fransar man inte vill plocka bort vid varje städning bör man välja en annan.
- Om någon i hushållet har långt hår så räkna med att klippa bort dessa från dammsugaren efter varannan/var tredje städning.
- Inga no go linjer

Är överlag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Det bra:
- Den är "intelligent" och kör metodiskt genom rum efter rum, istället för att som många andra bara köra slumpmässigt.
- Undviker enkelt saker som kattskålar och liknande som ofta står på golvet.
- Klarar att städa hela lägenheten (82kvm) på en laddning i EKO-läget. Eko läget städar typ lika bra men sugkraften minskas lite så den låter inte så mycket.
- Appen fungerar bra. Det enda jag använder den till är väl egentligen att starta dammsugaren när jag inte är hemma.

Det inte så bra:
- Mattfransar trasslar lätt in sig i borsten, så har man många mattor med långa fransar man inte vill plocka bort vid varje städning bör man välja en annan.
- Om någon i hushållet har långt hår så räkna med att klippa bort dessa från dammsugaren efter varannan/var tredje städning.
- Inga no go linjer

Är överlag nöjd

Tack för svar!
Just grejen att Pure i9 är bra på att undvika saker på golvet verkar ju passa bra för röriga hem. Nackdelen är då att den inte minns flera våningar eller har städ-zoner och no go linjer. Det och att den klarar av högst trösklar av de robotar jag läst om verkar som bra plustecken.

Tycker att @Aka_The_Barf ska testa en Pure I9
Jag såg på Net on net att Elektrolux har 100 dagars öppet köp om man registrerar roboten online:
100 dagar öppet köp
Då kan du för bara 75 spänn i frakt (om du returnerar den) testa hur den funkar i max 100 dagar vilket känns som en grym deal.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Blev en roborock s6. positivt överraskad, trodde dom skulle vara sämre helt klart. postar första kartan och de problem som jag inte trodde skulle vara problem och det är tunna lätta mattor gillar den att vika upp och slita med sig. lite större och tyngre mattor har den inget problem med. den trasslade in sig i en repstump jag av någon anledning hade under sängen(ja jag har stökigt). annars klarade den sig väldigt bra. det gula området är vardagsrummet och där har jag satt en "virtuell vägg" eftersom han kan komma in där men inte komma tillbaka, ska fixa det sen med en bit tröskel.
läst att folk tycker han verkar försiktig och mesig jag tycker han våldar på bra och vägrar ge sig om han trasslar in sig.
pure i9 är säker väldigt bra den med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köpte en billig på netonet S800 . Kostade 1495 på kampanj . Den var hur bra som helst skulle ha den till och gå lite i köket bara men den kör över trösklar och matt kanter och funkar kanon. Blir nog en till till övervåningen

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/dammsugare-rengoring/...

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Blev en roborock s6. positivt överraskad, trodde dom skulle vara sämre helt klart. postar första kartan och de problem som jag inte trodde skulle vara problem och det är tunna lätta mattor gillar den att vika upp och slita med sig. lite större och tyngre mattor har den inget problem med. den trasslade in sig i en repstump jag av någon anledning hade under sängen(ja jag har stökigt). annars klarade den sig väldigt bra. det gula området är vardagsrummet och där har jag satt en "virtuell vägg" eftersom han kan komma in där men inte komma tillbaka, ska fixa det sen med en bit tröskel.
läst att folk tycker han verkar försiktig och mesig jag tycker han våldar på bra och vägrar ge sig om han trasslar in sig.
pure i9 är säker väldigt bra den med.
https://i.imgur.com/LI9ipi1.jpg

Superkul! Nu kommer ni att ha koll och fixa problemen som ni stöter på. Sen hör det ju till att döpa er nya robotkompis

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Köpte en billig på netonet S800 . Kostade 1495 på kampanj . Den var hur bra som helst skulle ha den till och gå lite i köket bara men den kör över trösklar och matt kanter och funkar kanon. Blir nog en till till övervåningen

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/dammsugare-rengoring/...

Dom billiga börjar också bli bra men jag skulle nog inte klara mig utan no go zoner och virtuella dont cross linjer i mitt hem.

Skrivet av Harakiri:

Superkul! Nu kommer ni att ha koll och fixa problemen som ni stöter på. Sen hör det ju till att döpa er nya robotkompis

ja de tunna och lätta mattorna måste man fixa till på något sätt, det är det värsta problemet och där man ser att den inte kan åka in eller där det inte är lönt att försöka är det bara dra lite röda linjer, mycket behändigt. trodde jag skulle få köpa magnet tejp eller liknande för att göra nogo zoner till den, perfekt att man kan göra det virtuellt.

första gången på länge jag kunnat gå upp nyduschad på övervåningen barfota utan att ha 5kg katt hår blandat med damm och katt sand under fötterna, har sån där vit lite större sand som dessutom gör ont som fan att kliva på.

Det enda jag vet är att det just nu är lite ont om reservdelar till dessa nya maskiner, har ni någon bra sida där man kan köpa på sig lite reserv saker.

en annan fråga är om flera telefoner kan styra dammsugaren eller är det bara för en person? vore bra om även damen i huset kan använda den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Tack för svar!
Just grejen att Pure i9 är bra på att undvika saker på golvet verkar ju passa bra för röriga hem. Nackdelen är då att den inte minns flera våningar eller har städ-zoner och no go linjer. Det och att den klarar av högst trösklar av de robotar jag läst om verkar som bra plustecken.

Tycker att @Aka_The_Barf ska testa en Pure I9
Jag såg på Net on net att Elektrolux har 100 dagars öppet köp om man registrerar roboten online:
100 dagar öppet köp
Då kan du för bara 75 spänn i frakt (om du returnerar den) testa hur den funkar i max 100 dagar vilket känns som en grym deal.

Skulle inte säga att den lämpar sig i röriga hem, den trasslar in sig i sladdar & mattfransar, men den är bra på att navigera fram mellan stolsben och andra trånga utrymmen!
Att den undviker att köra in i saker är väldigt bra då jag inte kan plocka bort kattens mat & vattenskålar en hel dag bara för att köra dammsugaren när jag inte är hemma
Trösklar har aldrig varit ett problem.

Kanske dum fråga, men varför vill du att den ska minnas flera våningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Skulle inte säga att den lämpar sig i röriga hem, den trasslar in sig i sladdar & mattfransar, men den är bra på att navigera fram mellan stolsben och andra trånga utrymmen!
Att den undviker att köra in i saker är väldigt bra då jag inte kan plocka bort kattens mat & vattenskålar en hel dag bara för att köra dammsugaren när jag inte är hemma
Trösklar har aldrig varit ett problem.

Kanske dum fråga, men varför vill du att den ska minnas flera våningar?

Det är mer följden av att den inte har no go linjer och zoner. För att ha dessa funktioner måste den minnas våningen den är på.
Har man då fler våningar och den tappar minnet varje gång så är det jobbigt att göra om zoner och no go linjer varje gång man byter våningsplan den skall köra.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

Grattis till din nya familjemedlem :-)

Skrivet av Aka_The_Barf:

Blev en roborock s6. positivt överraskad, trodde dom skulle vara sämre helt klart. postar första kartan och de problem som jag inte trodde skulle vara problem och det är tunna lätta mattor gillar den att vika upp och slita med sig. lite större och tyngre mattor har den inget problem med. den trasslade in sig i en repstump jag av någon anledning hade under sängen(ja jag har stökigt). annars klarade den sig väldigt bra. det gula området är vardagsrummet och där har jag satt en "virtuell vägg" eftersom han kan komma in där men inte komma tillbaka, ska fixa det sen med en bit tröskel.
läst att folk tycker han verkar försiktig och mesig jag tycker han våldar på bra och vägrar ge sig om han trasslar in sig.
pure i9 är säker väldigt bra den med.
https://i.imgur.com/LI9ipi1.jpg

Hejsan, beställde också hem en S6 för någon dag sedan, har inte fått hem den ännu, har också rätt många trösklar, tänkte kolla med dig hur det har funkat för dig ? Kör du enbart 1 plan eller 2? Funkar det utmärkt med att den läser in ytan på båda våningar ? Tar du bara upp den på övervåningen o ställer in rätt karta? Måste du isåfall ta med hela dockstationen? Hoppas du är nöjd ! Detta är min första robot också så är lite orolig över trösklar och om den funkar o dammsuga på 2 planer ?

Mv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDaNnE89:

Hejsan, beställde också hem en S6 för någon dag sedan, har inte fått hem den ännu, har också rätt många trösklar, tänkte kolla med dig hur det har funkat för dig ? Kör du enbart 1 plan eller 2? Funkar det utmärkt med att den läser in ytan på båda våningar ? Tar du bara upp den på övervåningen o ställer in rätt karta? Måste du isåfall ta med hela dockstationen? Hoppas du är nöjd ! Detta är min första robot också så är lite orolig över trösklar och om den funkar o dammsuga på 2 planer ?

Mv

Skickades från m.sweclockers.com

Har nyligen också köpt en S6.
Jag är väldigt nöjd och är mycket imponerad över att den verkligen tar sig in i skrymslen och vrår där ingen av de andra robotarna åkt in.
Trösklar upp till 2cm skall den klara av enligt vad jag läst mig till. Jag har en metalltröskel som är ca 1-1.5cm och den har den iallafall inga problem med.

Är däremot lite besviken på flervåningsstödet. Hoppas de uppdaterar appen. Det är iallafall ett betatest. Den sparar 3 kartor + den aktuella kartan i minnet.
För att spara fler våningar måste man flytta med dockan till den andra våningen annars sparas den inte.
Problemet är kör du fler än 3ggr på ett av planen så skrivs det andra våningsplanet över med dessa 3 körningar.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W