Katt: vad är finast intryckt nos eller normal nos

Permalänk
Medlem

Katt: vad är finast intryckt nos eller normal nos

Efter att ha sett två olika TV-reklamer nyligen (flygbolag och glasögon) som körde hårt med kattraser som har en onaturligt "intryckt nos" tänkte jag höra vad Ni tycker.

Här kommer lite bilder på några fina kissar varav de tre sista är mina egna nämligen Zelda, Kara och Spock. De "intryckta" kommer från Google och ingen ont om dem, de är säkert fantastiska katter.

Jag bara undrar eftersom de raserna med "intryckta" nosar (precis som med hundar) är så populära varför? Skriv gärna en kommentar i tråden.

Detta inlägg skulle egentligen vara i Sweclockers kattråd men det funkade inte med omröstningen.

Intryckt nos:

Normal/spetsig nos:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Är ingen katt människa
Men jag tycker att katter precis som hundar ska ha nos. Min mor hade en Manx katt , den sakna svans Men det va en klok katt och så älska den vatten.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Båda är fina enligt mig. Jag har alltid haft katt och det spelar ingen roll om katten är naken eller har päls. Finaste intrycket är katten själv 😁

Permalänk
Medlem

Normal nos! Plattnosar ser ut som dom har sprungit in i en vägg eller nåt. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Så länge katten kan andas. Det retar mig att se stackars Mopsar som är så sönderavlade med ihoptryckt nos att majoriteten av dem har andningssvårigheter. Finns säkert katter med liknande bekymmer...

Permalänk
Medlem

Jag tycker båda är fina. Mina två brittiska korthår har nåt mellanting. Rent praktiskt innebar detta att distriktsveterinärerna rekommenderade gasnarkos vid kastrering av dylika honkatter för att de har "lite kortare nos och svårare att bearbeta läkemedlen" och Strömsholm höll med. Satte mig aldrig in i frågeställningen då det verkar kontraintuitivt att man har problem med injektion pga formen på näsan men vad vet jag. Det var inga problem iaf. Enda problemet kissar har nu 2,5 år gamla är att de har "jättefin päls!" säger folk som besöker, därför att de hårar som två varulvar 11 månader av 12, men så kanske katter är : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jo, det finns (ras-)katter med så platt nos att de lätt kan få problem med andningen, problem att äta eller med alltför rinnande ögon. Stackars såna katter. Det är bara grymt att avla såna tycker jag.
En katt ska kunna vara ute och jaga: det är dess normala betéende, och då behöver den en (normal-)lång nos, ... och päls och klor.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jo, det finns (ras-)katter med så platt nos att de lätt kan få problem med andningen, problem att äta eller med alltför rinnande ögon. Stackars såna katter. Det är bara grymt att avla såna tycker jag.
En katt ska kunna vara ute och jaga: det är dess normala betéende, och då behöver den en (normal-)lång nos, ... och päls och klor.

Problem med andningen har jag mest läst om vissa persrar. Det jag nämnde var "en liten ökad risk" vid narkos, som alltid medför viss risk.
Vad gäller vara ute och hoppa så växte jag upp med utekatt och tänkte väl sådär tills jag var 25 åtminstone..men har sett hur dåliga djur kan bli av fästingar och det finns rätt gott om fästingar numer. Du nämnde inte kastrering men det är sannerligen inte honkatters normala beteende att inte yla som besatta om våren. Mask är inte heller så skoj. Saksamma dock, folk har sina åsikter, ibland ändras de av sig själva, sällan av att man argumenterar på forum och "naturliga katter" eller ej var inte huvudfrågan.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

Jag har en fundering, på tal om kattgener...
Det finns ju någon ras, mindre vacker men intressant ur genetiskt perspektiv då honkatterna blir spräckliga (vet ej hankatter av dem (så polaren som hade dem enbart hade honkattor av den sorten) gissr sådär rent logiskt på att de antingen helt enkelt inte kan bli till i många fall men om så blir de således enfärgade, typ svart eller brun tex?)

Orange katter med ljusare strimmor är ju relativt vanliga (eller var iaf när jag var liten) men samtliga sådana jag sett har varit hankatter, borde finnas honkatter som ser ut på det viset också, men sådär rent statistikt så verkar det följaktligen som att honkatter mer ofta får andra färgkombinationer än just den. (En kompis hade en sådan när vi var små (tyvärr dog den i en olycka senare, men han hängde annars med länge vill jag minnas. )).

(Jag gillar katter så länge de låter bli fåglarna!! Möss och sorkar får de däremot ta så många de bara kan... Marken kring Fågelstugen är däremot helig mark man inte får vidröra om man är katt... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Gillar utseendet men tänker samtidigt sönderavlad när jag ser en sån katt eller hund.

Vad är snyggast en hel bil eller en krockad bil?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Saknade ett 4 alternativ, båda är supergulliga.

Så valde intryckt, då jag gillar de raserna som va på bilderna bättre, om vanlig nos hade varit typ birma, ragdoll hade jag nog tryckt vanlig istället så kanske blir missvisande iofs. Som sagt saknade ett 4 alternativ. Aldrig tänkt på intryckt/vanlig nos förut utan mer sett katterna som olika raser där jag har mina favoriter

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Har svårt att förmå mig att tycka dem med intryckt nos som gulliga, sedan kan övriga beteende kompensera mycket av 'lytet' i verkligheten - samma med hundar och tyvärr påminner om hur extremt avelsprogram kan gå för att 'forma' en ras (eller skapa en ras) efter olika idealbilder hur de skall se ut - ur mänsklig perspektiv - inte ur överlevnadsperspektiv av arten... Att bonnkatter ser ut som de gör och är ofta en sammelsurium av olika raser beror på att dessa är de mer livskraftig och tåliga 'konstruktionera' som når hela vägen fram och då kan man inte födas med saker som andningssvårigheter eller födsel som kräver kejsasnitt etc.

Orange randig honkatt har vi haft (som ladugårdskatter) men jag håller med om att sådana utan 'fel' i pälsteckningen är sällsynta i jämförelse med motsvarande han-katter.

För övrigt var denna hona helt överjävlig att jaga råttor i samma klass och större än hon själv (hon var inte så stor) och för mindre sådana i musstorlek kunde rada upp dessa som värsta trofe-tavla i raka snygga rader när hon inte förmådde att äta mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Saknade ett 4 alternativ, båda är supergulliga.

Så valde intryckt, då jag gillar de raserna som va på bilderna bättre, om vanlig nos hade varit typ birma, ragdoll hade jag nog tryckt vanlig istället så kanske blir missvisande iofs. Som sagt saknade ett 4 alternativ. Aldrig tänkt på intryckt/vanlig nos förut utan mer sett katterna som olika raser där jag har mina favoriter

Man ska inte avla eller köpa djur efter utseende. Framförallt inte utseende som påverkar hälsan. Att du inte omedelbart upplever att katten har ett handikapp betyder inte att den inte har det.
Katterna som individer är nog precis lika fina oavsett nos, men att att ens plattnosade katter existerar som koncept är inte fint, det är förkastligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har en fundering, på tal om kattgener...
Det finns ju någon ras, mindre vacker men intressant ur genetiskt perspektiv då honkatterna blir spräckliga (vet ej hankatter av dem (så polaren som hade dem enbart hade honkattor av den sorten) gissr sådär rent logiskt på att de antingen helt enkelt inte kan bli till i många fall men om så blir de således enfärgade, typ svart eller brun tex?)

Orange katter med ljusare strimmor är ju relativt vanliga (eller var iaf när jag var liten) men samtliga sådana jag sett har varit hankatter, borde finnas honkatter som ser ut på det viset också, men sådär rent statistikt så verkar det följaktligen som att honkatter mer ofta får andra färgkombinationer än just den. (En kompis hade en sådan när vi var små (tyvärr dog den i en olycka senare, men han hängde annars med länge vill jag minnas. )).

(Jag gillar katter så länge de låter bli fåglarna!! Möss och sorkar får de däremot ta så många de bara kan... Marken kring Fågelstugen är däremot helig mark man inte får vidröra om man är katt... )

Skrivet av xxargs:

Orange randig honkatt har vi haft (som ladugårdskatter) men jag håller med om att sådana utan 'fel' i pälsteckningen är väldigt sällsynta i jämförelse med motsvarande han-katter.

För övrigt var denna hona helt överjävlig att jaga råttor i samma klass och större än hon själv (hon var inte så stor) och för mindre sådana i musstorlek kunde rada upp dessa som värsta trofe-tavla i raka snygga rader när hon inte förmådde att äta mer...

Sköldpaddsfärgade katter där både svart och röd pigmentering finns kan normalt sett endast uppstå på honor då det behövs två X-kromosomer, en med varje täckning. Hankatter kan i sällsynta fall har XXY-uppsättning istället för XY och därmed också vara sköldpaddsfärgade. Sedan finns sällsynta chimärer. Djur som är en individ men med två olika genuppsättningar. Då kan intressanta teckningar uppstå också. Se det som en tätt integrerad siamesisk tvåäggstvilling. Finns bilder där en katts halva ansikte kan vara svart med grönt öga, och andra rött med blått öga. Människor som är chimärer kan bli randiga om de olika genuppsättningarna har olika pigmentering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Sköldpaddsfärgade katter där både svart och röd pigmentering finns kan normalt sett endast uppstå på honor då det behövs två X-kromosomer, en med varje täckning. Hankatter kan i sällsynta fall har XXY-uppsättning istället för XY och därmed också vara sköldpaddsfärgade. Sedan finns sällsynta chimärer. Djur som är en individ men med två olika genuppsättningar. Då kan intressanta teckningar uppstå också. Se det som en tätt integrerad siamesisk tvåäggstvilling. Finns bilder där en katts halva ansikte kan vara svart med grönt öga, och andra rött med blått öga. Människor som är chimärer kan bli randiga om de olika genuppsättningarna har olika pigmentering.

Intressant, är inte kvinnor, åtminstone av vårt eget släkte, alltid "randiga", by the way, bara det att man inte kan se det med ögat.

Om någonting är mer dominerande hos hankatter får det mig att anta att genen sitter på X kromosomen, vilket kanske medför att hankatter således "alltid" kommer att få den om de har anlaget, medan det bara är X(?)% chans att en honkatt skall få den "perfekt" således.

(Håller väl annars med XXargs, visst är katter med "buldoggsnos" supergulliga, men det betyder inte att det är en egenskap vi skall fortsätta att hålla vid liv om den medför otrevliga bieffekter (i de fall det gör det gör det))

(Edit, vad jag vet är "sköldpadd" och liknande genetiskt friska raser i övrigt som inte skall ha några kända hälsoproblem kopplade till raserna vad jag vet, har i allafall aldrig sett några sådana problem hos ungarna från de min kompis hade, eller hört någon annan haft det, men detta var i början på 90 talet, har ju bara haft hans katter att jämföra med av de jag sett på riktigt.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

(Edit, vad jag vet är "sköldpadd" och liknande genetiskt friska raser i övrigt som inte skall ha några kända hälsoproblem kopplade till raserna vad jag vet, har i allafall aldrig sett några sådana problem hos ungarna från de min kompis hade, eller hört någon annan haft det, men detta var i början på 90 talet, har ju bara haft hans katter att jämföra med av de jag sett på riktigt.)

Sköldpadd, är en färgteckning teckning Tortoiseshell cat ingen ras och det kan förekomma hos i stort sätta alla raser.

Mina två katter Baylies & Lillan har båda det, Baylies har mörk och Lillan har ljus.
Annan intressant fakta är att katter som har det har oftast två färgade trampdynor, samt kan ha både mörka & ljusa klor.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Sköldpadd, är en färgteckning teckning Tortoiseshell cat ingen ras och det kan förekomma hos i stort sätta alla raser

Mina två katter Baylies & Lillan har båda det, Baylies har mörk och Lillan har ljus.
Annan intressant fakta är att katter som har det har oftast två färgade trampdynor, samt kan ha både mörka & ljusa klor.

Aha, Alla katter såg ut så av de han hade, ungarna såg också ut så.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Personlighet väger långt mycket tyngre än utseende hos katter. Mina favoritkatter har varit vanliga inavel bonnakatter.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Nuvarande katt har väldigt lång nos, men man har vant sig efter 11 år. Har haft katter med halvplatta näsor men aldrig väggplatta. För mig spelar det ingen som helst roll egentligen, är nog bara van med en katt med "nos".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det jag nämnde ...

Jag svarade inte på ditt inlägg.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Personlighet väger långt mycket tyngre än utseende hos katter. Mina favoritkatter har varit vanliga inavel bonnakatter.

Förmodligen väldigt lite inavlad i jämförelse med sk 'raskatter' - när raskatter får chansen med lite oövervakade synder så brukar resultatet vara betydligt mer robusta katter...

I och för sig är det i andra sammanhang (som bin) att man håller ett antal linjer rätt inavlade och så tar man och smäller ihop från två olika linjer och där får väldigt mycket mer robusta och mer produktiva individer.

så var det även för oss ända till slutet av 1800-talet och den viktigaste innovationen för att bryta inavelsbarriärerna på gårdarna/byarna var cykeln - kort sagt friarstråten kunde göras med större diameter och kanske fler byar bortom istället för den närmaste med den tiden man hade på sig per helg eller per ledighet som erbjöds på gårdarna.

Permalänk
Inaktiv

Normal nos. Plattnosarna ser ut som det förlorat ett slagsmål mot en stekpanna.

Permalänk
Medlem

Efter att ha vant sig vid Siames/Oriental så tycker jag att "vanliga" katter konstiga ut och dom med intryckt nos ser missbildade ut.
https://siames.ifokus.se/articles/52c47690ce12c47ef5002bec-ma...

Permalänk
Avstängd

En kusin hade en angorakatt för länge sen och med dess intryckta nos så var det ett jädra snarkande på den katten. Samma sak gäller många av de hundraser som har detta.
Förstår inte varför man avlar på djur som inte kan andas ordentligt.

Jag vill ha en normal nos men jag är mer en hundmänniska.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Föredrar normalnos, och inte speciellt förtjust i när det går extremt åt varken ena eller andra hållet...
(Så jag tycker egentligen inte pollen är balanserad, då den slår ihop långnosar med mellannosar... Så röstade inte i den )

Men om jag måste välja så föredrar jag nog ändå extrem långnos kontra extrem kortnos.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Instämmer och när det gäller kropp i övrigt så gillar jag stuket 'norsk skogskatt' enormt, då man nästan kan ana lite Lo-djur (Lynx Lynx) över det hela. men det beror nog också på att jag har haft en sådan - och saknar denna ännu trots ett par år sedan...

Permalänk
Medlem

Har en blandras och ser ut som din 4:a och tycker den är fin.
Skulle helst vilja ha en panter så dessa pitbullarna kan slänga sig i väggen, bara ett riffs så är det klart

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Katter med intryckt nos är sönderavlade och får ofta hälsoproblem, samt mindre problem som "snarkningar".

För alla katters hälsa och välbefinnande väljer jag normal till lång nos.

Permalänk
Medlem

Snyggast är väl normal nos, men skulle jag ta hand om en som behöver hem så spelar det ingen roll. Gillar de flesta katter om den inte är aggressiv mot mig. Tycker dock synd om rasen som har väldigt korta ben (minns inte vad rasen heter)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tycker bara jävligt synd om katter OCH hundar som avlats fram med sina missbildningar.