Permalänk
Medlem

Omstart av router, myt eller måste?

Brukar vid diverse problem starta om både fiberkonverter och router hemma
just för att många problem försvinner efter omstart.
(alla IT avdelningarna patentlösning nr1..)
Det är ju ganska lätt fixat och löser som sagt en del.
Nu har jag en router som står 100 mil hemifrån och är knutpunkten i min
Telldus lösning för fjärrstyrning av strömbrytare samt tempavläsning.
Betydligt svårare att starta om med en "norsk" reset...
Jag upptäckte när nätet försvann på plats i sommar att telldus Znet enheten inte
kopplade upp även när nätet var tillbaka efter 10 min.
Efter att ha pratat med supporten på Telldus bekräftade de att omstarter kan vara nödvändiga.
Jag satte därför en veckotimer som bryter strömmen i 10 min en gång i veckan.
Valde att sätta den enbart på Telldusenheten.
Nu til min grundfråga:

Är det i princip onödigt att starta om en modern router regelbundet?

jag kontaktade TP-link supporten och de imponerade väl inte så värst.

De frågade bara varför jag skulle starta om när allt fungerade..

Problemet är att NÄR det inte fungerar är du ju inte där för att starta om den.

Fjärraccess gör det ju möjligt att starta om på distans men jag antar det inte fungerar
om routern krånglar. Då når man den väl inte.
Min router TP-link C9 verkar väl vara en ok router med bra räckvidd men schemalagda omstarter
saknas möjlighet att lägga in.
Är det för att det inte länge behövs utan för att mjukvaran helt enkelt inte stödjer schemaläggning?
I princip skulle jag ju kunnat sätta timern även på routern men jag avstod detta eftersom värmepumpen
inte går att styra om wifi inte funkar.

Är alltså omstarter en myt? eller nödvändiga?

Borde jag starta om remote även om det funkar..bara för säkerhets skull?

Permalänk
Medlem

När jag hade billiga hemmarouters behövdes det ofta startas om pga diverse problem, men efter jag skaffade Unifi Security Gateway istället startas den endast om vi strömavbrott och jag har aldrig några problem med den. Kanske är dags att köpa en bättre router?

Skrivet av IngemarB:

Brukar vid diverse problem starta om både fiberkonverter och router hemma
just för att många problem försvinner efter omstart.
(alla IT avdelningarna patentlösning nr1..)
Det är ju ganska lätt fixat och löser som sagt en del.
Nu har jag en router som står 100 mil hemifrån och är knutpunkten i min
Telldus lösning för fjärrstyrning av strömbrytare samt tempavläsning.
Betydligt svårare att starta om med en "norsk" reset...
Jag upptäckte när nätet försvann på plats i sommar att telldus Znet enheten inte
kopplade upp även när nätet var tillbaka efter 10 min.
Efter att ha pratat med supporten på Telldus bekräftade de att omstarter kan vara nödvändiga.
Jag satte därför en veckotimer som bryter strömmen i 10 min en gång i veckan.
Valde att sätta den enbart på Telldusenheten.
Nu til min grundfråga:

Är det i princip onödigt att starta om en modern router regelbundet?

jag kontaktade TP-link supporten och de imponerade väl inte så värst.

De frågade bara varför jag skulle starta om när allt fungerade..

Problemet är att NÄR det inte fungerar är du ju inte där för att starta om den.

Fjärraccess gör det ju möjligt att starta om på distans men jag antar det inte fungerar
om routern krånglar. Då når man den väl inte.
Min router TP-link C9 verkar väl vara en ok router med bra räckvidd men schemalagda omstarter
saknas möjlighet att lägga in.
Är det för att det inte länge behövs utan för att mjukvaran helt enkelt inte stödjer schemaläggning?
I princip skulle jag ju kunnat sätta timern även på routern men jag avstod detta eftersom värmepumpen
inte går att styra om wifi inte funkar.

Är alltså omstarter en myt? eller nödvändiga?

Borde jag starta om remote även om det funkar..bara för säkerhets skull?

Permalänk
Medlem

Jag behöver aldrig starta om min Asus RT-AC68. Den har en funktion i gränsnittet där man kan ställa in att den ska starta om med visst intervall. Men eftersom den fungerar och tuffar på som tåget så använder jag inte den funktionen.

Permalänk
Avstängd

@IngemarB:
Jag har bredbandsbolagets gamla silverfärgade sak, och den kräver omstart, dvs ryck strömmen, vänta 30 sekunder, ungefär 3-4 gånger per år...
Vad jag skulle göra istället, om jag satt i din sits, är att göra en .cmd fil, med
ipconfig /flushdns

Tror det är bättre för nyare routers osv.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Brukar vid diverse problem starta om både fiberkonverter och router hemma
just för att många problem försvinner efter omstart.
(alla IT avdelningarna patentlösning nr1..)
Det är ju ganska lätt fixat och löser som sagt en del.
Nu har jag en router som står 100 mil hemifrån och är knutpunkten i min
Telldus lösning för fjärrstyrning av strömbrytare samt tempavläsning.
Betydligt svårare att starta om med en "norsk" reset...
Jag upptäckte när nätet försvann på plats i sommar att telldus Znet enheten inte
kopplade upp även när nätet var tillbaka efter 10 min.
Efter att ha pratat med supporten på Telldus bekräftade de att omstarter kan vara nödvändiga.
Jag satte därför en veckotimer som bryter strömmen i 10 min en gång i veckan.
Valde att sätta den enbart på Telldusenheten.
Nu til min grundfråga:

Är det i princip onödigt att starta om en modern router regelbundet?

jag kontaktade TP-link supporten och de imponerade väl inte så värst.

De frågade bara varför jag skulle starta om när allt fungerade..

Problemet är att NÄR det inte fungerar är du ju inte där för att starta om den.

Fjärraccess gör det ju möjligt att starta om på distans men jag antar det inte fungerar
om routern krånglar. Då når man den väl inte.
Min router TP-link C9 verkar väl vara en ok router med bra räckvidd men schemalagda omstarter
saknas möjlighet att lägga in.
Är det för att det inte länge behövs utan för att mjukvaran helt enkelt inte stödjer schemaläggning?
I princip skulle jag ju kunnat sätta timern även på routern men jag avstod detta eftersom värmepumpen
inte går att styra om wifi inte funkar.

Är alltså omstarter en myt? eller nödvändiga?

Borde jag starta om remote även om det funkar..bara för säkerhets skull?

Du får lite vad du betalar för. Min EdgeRouter X har hittils inte haft behov av omstart och den har tickat på i några veckor. Just den routern är inte direkt någon hög-budget-hårdvara men den fokuserar inte så skitnödigt mycket på gaming heller. Krävs lite mekande för att få igång, men när det sker så flyter det bara på

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Omstarter av enheter oavsett om det är en telefon, router, dator eller whatever kan vara nödvändiga.
Sen är det alltid intressant att ta reda på varför man behöver starta om saker, och det kan ju skilja sig beroende på enhet.
Om du upplever att du har en enhet som behöver startas som en router så finns ju ofta inbyggda funktioner för att starta om enheten, använd dom.

Permalänk
Medlem

Det beror väldigt mycket på vad för kvalitet man eftersträvar. Den router du nämner, TP-Link C9, är knappast något som skulle accepteras i något av de utvecklingsjobb jag pysslar med. Du får helt enkelt vad du betalar för. För att hålla ner slutkostnaden kapar man timmar i utveckling och minuter i tillverkning vilket leder till kvalitetsproblem, både mjukvara och hårdvara.

I vissa fall där vi arbetar inom extrema miljöer och efter diverse MIL-STD så kostar oftast hårdvaran en promille av vad mjukvaru-utvecklingen gör. Det resulterar däremot i system som har felkorrigeringar och åtgärder mot de flesta tänkbara fel och fungerar spänningssatt i åratal.

Man får helt enkelt väga kostnaden, i kronor och lemmar, för ett avbrott och välja produkter som passar därefter.
För att svara på din fråga: ja tyvärr så dras konsumentprodukter med brister man inte har på dyrare lösningar just för att man lagt timmar på att bygga bort dessa, som då också tas ut i kostnad för slutkunden.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jag tycker de flesta routrar av någorlunda kvalité klarar av att vara igång länge utan omstart.
De längsta jag haft igång en konsumentrouter hemma är väl kring 1,5år utan omstart och den startades om för att det var strömavbrott.

Men för att vara på den säkra sidan kan du jue sätta en timer på 1 månad på switchen och att den startar om före telldusen och sen efter ca 10min när routern har kommit upp startar du om telldus enheten.

Men Nej en router av bättre kvalité skall inte behöva startas om speciellt ofta i stort sett aldrig.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

När jag hade billiga hemmarouters behövdes det ofta startas om pga diverse problem, men efter jag skaffade Unifi Security Gateway istället startas den endast om vi strömavbrott och jag har aldrig några problem med den. Kanske är dags att köpa en bättre router?

Problemet är ju att jag inte i detta läget VET om routern kommer att krångla.
Så svårt att köpa en ny innan man vet om den är dålig...….

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Omstarter av enheter oavsett om det är en telefon, router, dator eller whatever kan vara nödvändiga.
Sen är det alltid intressant att ta reda på varför man behöver starta om saker, och det kan ju skilja sig beroende på enhet.
Om du upplever att du har en enhet som behöver startas som en router så finns ju ofta inbyggda funktioner för att starta om enheten, använd dom.

Det finns ju möjlighet att starta om via remote access men det funkar ju inte om routern inte går att nå.
Schemalagda omstarter finns inte så mina möjligheter är nog begränsade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Det finns ju möjlighet att starta om via remote access men det funkar ju inte om routern inte går att nå.
Schemalagda omstarter finns inte så mina möjligheter är nog begränsade.

Hur gör du om internetförbindelsen eller strömmen bryts i 2 veckor för någon grävt av det ena eller det andra?
Det går att sätta upp en primitiv Watchdog i form av GSM-enhet, på batteribackup naturligtvis, som kollar kontakten med router samt även övervakar strömavbrott. Vid fel skickas e-mail samt SMS. Dessa enheter har ofta ett par relä-slutningar där du kan koppla strömförsörjningen till router/telldus så att du kan göra en norsk reset genom att skicka e-mail eller SMS.
Fallerar GSM-enheten så får man fortsätta bygga på redundans tills man är nöjd eller kan acceptera potentiella fel.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Jag tycker de flesta routrar av någorlunda kvalité klarar av att vara igång länge utan omstart.
De längsta jag haft igång en konsumentrouter hemma är väl kring 1,5år utan omstart och den startades om för att det var strömavbrott.

Men för att vara på den säkra sidan kan du jue sätta en timer på 1 månad på switchen och att den startar om före telldusen och sen efter ca 10min när routern har kommit upp startar du om telldus enheten.

Men Nej en router av bättre kvalité skall inte behöva startas om speciellt ofta i stort sett aldrig.

Det är väl så jag resonerar också. Vore det nödvändigt att starta om en router så kan jag inte se varför
mjukvaran inte skulle stödja schemalagda omstarter. Just den funktionen kan inte vara det som knäcker
kostnadsbilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Det är väl så jag resonerar också. Vore det nödvändigt att starta om en router så kan jag inte se varför
mjukvaran inte skulle stödja schemalagda omstarter. Just den funktionen kan inte vara det som knäcker
kostnadsbilden.

Förutsätter att firmware/kärnan inte låser sig, om så skulle hända så kommer ingen schemaläggning i världen fungera. Nu har väl de flesta CPU:er en intern Watchdog som ska lösa ut om så sker men ingen garanti på billigare enheter.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Hur gör du om internetförbindelsen eller strömmen bryts i 2 veckor för någon grävt av det ena eller det andra?
Det går att sätta upp en primitiv Watchdog i form av GSM-enhet, på batteribackup naturligtvis, som kollar kontakten med router samt även övervakar strömavbrott. Vid fel skickas e-mail samt SMS. Dessa enheter har ofta ett par relä-slutningar där du kan koppla strömförsörjningen till router/telldus så att du kan göra en norsk reset genom att skicka e-mail eller SMS.
Fallerar GSM-enheten så får man fortsätta bygga på redundans tills man är nöjd eller kan acceptera potentiella fel.

Det är ju som du säger att vill man få 100% säkert så går det. i mitt fall så är det inte nödvändigt att få full redundans utan mera minimera riskerna att jag inte kan övervaka fritidshuset.
Blir det strömavbrott i februari i två veckor så är det inte övervakningen som stör mig utan det faktum att vattenrören fryser....
Jag var inne på att kunna starta om enheterna via en GSM lösning vi redan har, men dels tuggar den rätt mycket trafik, dels
gör ju en mekanisk timer det minst lika stabilt och billigare.

Permalänk
Avstängd

Min router startar jag om när den strular, brukar behövas någon gång i halvåret.
Skulle jag räkna upp hur många maskiner jag lagat med hjälp av en ”norsk reset” så skulle jag få hålla på ett bra tag. När jag jobbade som industrielektriker så var det standardlösningen på många fel och till 90% så löste det också problemet.

Enligt vad jag läste i en bok så kan detta hjälpa även på flygplan om de strular. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Tidigare routrar behövde startas om emellanåt, jag köpte en timer som stängde av de en minut varje natt någon gång när den inte behövdes. Min nuvarande router, Asus RT-någonting, har inte haft sådana problem och således har jag inte startat om den mer än vid uppdatering av firmware.