@Blomman90: Har du länkat fel eller tolkar du helt uppåt väggarna?
-
"Marknadsdomstolen har uttalat att en rea normalt varar högst ett par veckor. Annonsering om rea-aktiviteter som pågår mer än två månader per år ska i regel anses som vilseledande. Det aktuella fallet är från 1982 och kräver ytterligare resonemang för att veta vad som är begränsad tid.
En sammanhängande rea-aktivitet på två månader per år anses vara i enlighet med lagstiftningen. Konsumentverket tolkar detta som att det är upp till företaget att fördela sina rea-aktiviteter under ett år men att de totalt sett inte bör överstiga två månader. Det är inte klargjort om det här gäller för företagets rea-marknadsföring generellt eller per varugrupp. Möjligen finns det ett utrymme för att argumentera för att tvåmånaders-regeln skulle kunna tänjas om företagets rea-aktiviteter är tydligt avgränsade till olika varugrupper."
-
En rea varar alltså *normalt* ett par veckor, medan den kan vara upp till två månader (eller hypotetiskt längre, formuleringen "bör" innebär inte att motsatsen är omöjlig, rent juridiskt), enligt Svensk Handels formulering med grund i ett fall från 1982. Där skriver dessutom Svensk Handel att ytterligare resonemang krävs för att veta vad begränsad tid innebär.
Hallå Konsument är inne på samma spår: "Hur begränsad tiden ska vara för att butiken ska få kalla det rea går inte att ange exakt, det får bedömas från fall till fall. Men enligt Marknadsdomstolen (MD) bör en rea normalt pågå i några få veckor.". Också här används formuleringen "bör".
Det är heller inte klargjort om det gäller 2 månader totalt eller 2 månader per varugrupp. Hur snävt definieras därutöver "varugrupp"? Datorchassi? Datorkomponenter? Elektronisk hårdvara?
Inet kan garanterat köra nedsatt pris på varan ett antal veckor till innan de börjar tänja på gränsen för vad som kan definieras som kampanj.