Nvidia Geforce 436.02 med pixelskalning och låglatensläge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindstroem:

10-15% Av att bara köra det nya Nvidia Sharpening Filter?? Det är förbannat mkt jämfört med att man kan köra Reshade+CAS som bara ska ta typ 2-3%.

Det är nog något fel där, jag såg knappt någon skillnad i prestanda när jag aktiverade det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: jag menade en vettig variant hehe

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså detta är väl bara vanlig nearest-neighbor skalning eller? dvs en av de absolut enklaste typer av skalning. Dels så ser den inte speciellt bra ut vid uppskalning jämfört ut med många andra skalningstekniker på rätt mycket typer av bilder, och dels så krävs det en 2x,3x,4x osv uppskalning för att ge ett bra resultat. Det lämpar sig bäst för sprite/pixelart-baserade spel. De flesta emulatorer osv har ju redan stöd för denna typ av skalning i mjukvara.

Ja, det är bara nearest-neighbor med heltalskoefficient. Men trots att det är den enklaste typen av skalning så har många skärmar inte stöd för sån skalning, utan kör alltid någon interpolering oavsett upplösning. Det gör att det kan bli suddigt om man t.ex. vill köra 1080p på sin 4K-skärm, även fast skärmen borde kunna skala det perfekt. Det hade förstås varit bättre om alla skärmar bara kunde skala ordentligt, men det här löser i alla fall problemet för de som har skärmar som inte gör det (vilket nog är en stor majoritet).

Permalänk
Medlem

@HenrikM: ja dom fixade de nog över natten 🙃 kan ju va så att företag håller på samtidigt utan att de alltid måste va ett panik svar på den enas teknik. I vilket fall bra för oss konsumenter så man slipper va utan något bara för man valde ett visst märke. Sen är det ju trevligt å kunna använda filtret i dx11 och inte bara dx12 som i AMD version.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Känns lite fånigt att det ska behövas Turing för att använda nearest neighbor-skalning, den minst krävande typen av skalning. Nåväl, man får väl hoppas att spelutvecklare löser det i mjukvara istället.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Bra de börjar fila på latensförbättringar, sådant uppskattas alltid.

Permalänk
Medlem

Var finns Sharpen Freestyle-filtret inställningen? Bara i experience eller? :S

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

@HenrikM:

Vilken ny teknik syftar du på?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Inaktiv

Är nåt komiskt med att RTX-kort används för att raytraca gamla spel & nu också skala upp dem

Fast gamla CC-spelen skulle behöva detta, Tiberian Sun ser mjukt och konstigt ut :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ejziponken:

Var finns Sharpen Freestyle-filtret inställningen? Bara i experience eller? :S

Ja.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, det är bara nearest-neighbor med heltalskoefficient. Men trots att det är den enklaste typen av skalning så har många skärmar inte stöd för sån skalning, utan kör alltid någon interpolering oavsett upplösning. Det gör att det kan bli suddigt om man t.ex. vill köra 1080p på sin 4K-skärm, även fast skärmen borde kunna skala det perfekt. Det hade förstås varit bättre om alla skärmar bara kunde skala ordentligt, men det här löser i alla fall problemet för de som har skärmar som inte gör det (vilket nog är en stor majoritet).

Fast "skala ordentligt" blir ju lite av en definitionsfråga och en smaksak, denna typ av skalning lämpar sig inte för allt. Det är i "pixelgrafik" som det oftast är önskvärt för, och där är det imo lite av ett ickeproblem då de oftast kan drivas i hög upplösning och skalas med nearest-neighbor via mjukvara.

Men visst många skärmar (speciellt PC-monitorer) får ofta en väldigt suddig bild när de skalar själva (bicubic eller liknande), men det finns skalningstekniker som ger en betydligt behagliare uppskalad bild än nearest-neighbor. För "vanliga" spel hade nog många föredragit en skarpare variant av sync eller spline, som dessutom inte begränsar en att rendera i en heltalsdelbar upplsöning.

Alltså detta är en bra grej, att man har valmöjligheten, och det finns scenarion där detta absolut önskvärt, men för folk som generellt vill rendera spelet i en lägre upplösning än skärmens, så finns det betydligt bättre lösningar. Se vad jag svarade på, att rendera i 1080p och skala upp till 2160p på 65" med nearest-neighbor är väl inget speciellt fantastiskt, det är en pixelfest.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att low latency har ersatt "maximum pre-rendered frames".
Tippar att ON motsvarar 1 som var max man tidigare kunde sätta, medan ultra är 0, som man för längesedan kunde välja men togs bort.
Säkert lite extra optimeringar i tillägg.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sniglom:

Känns lite fånigt att det ska behövas Turing för att använda nearest neighbor-skalning, den minst krävande typen av skalning. Nåväl, man får väl hoppas att spelutvecklare löser det i mjukvara istället.

Detta är precid vad ja hakade upp mig på också... Ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna ha detta på t.ex. Maxwell och framåt - Annat än för Nvidia att sälja mer av sina sketna RTX-kort eller överprisade 1600-serie kort.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

"Integerskalning"? Skojar de eller har jag missat något? Världens absolut simplaste skalning, på nybörjarnivå, som inte kräver någon prestanda alls, är nu en "feature"? Som dessutom kräver Turing!?!??? Skrattretande gråtframkallande pinsamt. Jag tror jag dör.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

"Low Latency" funkar inge bra i CS för mig, mycket stutter, speciellt i DM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta är precid vad ja hakade upp mig på också... Ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna ha detta på t.ex. Maxwell och framåt - Annat än för Nvidia att sälja mer av sina sketna RTX-kort eller överprisade 1600-serie kort.

Ja, alltså, de skulle kunna implementera det för alla Nvidiakort som någonsin har funnits. Det är världens simplaste skitgrej.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sharpening funkar väl dessutom endast med Navi?

Ja.

Vart hittar man det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Vart hittar man det?

Alt+F3 har jag för mig, det är i overlayen i alla fall.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

"Integerskalning"? Skojar de eller har jag missat något? Världens absolut simplaste skalning, på nybörjarnivå, som inte kräver någon prestanda alls, är nu en "feature"? Som dessutom kräver Turing!?!??? Skrattretande gråtframkallande pinsamt. Jag tror jag dör.

Å andra sidan är nu Nvidia den enda som har det... Intels version kommer kräva Gen 11 grafiken eller uppåt. AMD har det inte alls.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Å andra sidan är nu Nvidia den enda som har det... Intels version kommer kräva Gen 11 grafiken eller uppåt. AMD har det inte alls.

Å tredje sidan kan de andra implementera det på 5 minuter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Å tredje sidan kan de andra implementera det på 5 minuter.

Men har inte gjort detta på flera år, så håll inte andan det positiva är väl att någon faktiskt har gjort det.

Visserligen brukar Nvidia skjuta ut nya grejer på deras aktuella kort och sen trilla ner i efterhand, men vem vet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vet någon om Integer Scaling även funkar med drivers för Linux?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

För mig funkar inte nvidia integer scaling, suttit på det i kontrolpanelen sen drog jag på 1080p i cs:go men den scalar inte till min 1440p skärm :/

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem

Tror man måste ha borderless för att få det att funka. Annars får man väl svarta ramar antingen på sidorna eller under/över. Har inte testat själv ännu dock.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistybisty:

För mig funkar inte nvidia integer scaling, suttit på det i kontrolpanelen sen drog jag på 1080p i cs:go men den scalar inte till min 1440p skärm :/

1440p är inte jämnt delbart med 1080p, så det borde inte fungera heller. Du får använda 720p om du vill kunna använda heltalsskalning.

Permalänk
Skrivet av perost:

1440p är inte jämnt delbart med 1080p, så det borde inte fungera heller. Du får använda 720p om du vill kunna använda heltalsskalning.

Tackar! Nu funkar det Fast det vart suddigt som tusan o.O Det är nog bättre anpassat till retrospel/äldre spel som folk tidigare skrivit.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

"Low Latency" funkar inge bra i CS för mig, mycket stutter, speciellt i DM.

Enligt Nvidia ska den funktionen fungera bäst mellan 60-100 fps, och i spel där grafikkortet används till fullo. I CS:GO så har du antagligen upp emot 300 fps och grafikkortet används mindre.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Sjukt lyft för dom med 4k skärmar eller till och med 1440p, men som inte har hästkrafterna till det.
Skalering av spel är på en ny nivå med Integers. Prova spel i 1080p på en 4k skärm nu så får ni se. Otroligt lyft i kvalitet.

Nu blev det plötsligt intressant med pc games på 65" oled.

Det är sämre upplösning på 65" med 4k än 23" med 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan någon med 4K skärm testa integerskalningen i 1080p och se om det ser suddigt ut eller precis som du förväntar dig att en 1080p skärm i samma storlek skulle se ut?
Det är ju guld om det funkar bra i moderna spel också.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Nån som testat det nya filtret med PUBG ? Jag hoppas ju på en Reshade 2.0

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II