Permalänk

Dell xps 13 vs Lenovo X1 carbon

Tjena!

Är ute efter en ny dator och väljer mellan dessa två! Vilken av dessa tycker ni mest om? Båda kommer lösa det jag ska använda datorn till så det är mest allmänt vilken man föredrar.

Lenovo thinkpad x1 carbon (gen 7): i5:a 8265u, 16 ram, 256 gb ssd, full HD skärm med touch. Pris: 14 700kr

Dell xps 13 (2019): i5:a 8265u, 8 ram, 256 gb ssd, full HD skärm (ingen touch). Pris: 14 990kr

Permalänk
Medlem

Många thinkpads kommer med tre års på-platsen garanti. Utöver det har jag bara anekdotiska bevis för att carbon:en är bättre ;-), tex att min gen3 nu överlevt fyra år med att kånkas till skolan i rygga varje dag utan någon större hänsyn till den. Den enda defekten av det är lite avskavd färg på chassit samt att det är lite märken av vissa tangent-hörn i skärmen, något man nog får vänta sig när man ibland tyckt ner den bredvid kurslitteraturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Carbon, att den kommer med 16GB RAM istället för 8 gör ju bara valet ännu lättare.

Permalänk
Medlem

Har förvisso bara haft XPS 13 av de två men såvitt jag vet går det inte att uppgradera RAM och 8gb känns snålt i den prisklassen så baserat på det hade jag valt carbon. Båda trevliga maskiner.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Gå till butik och testa deras tangentbord. Både layout och hur de känns. Bestäm baserat på det. Så skulle jag gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

XPS är väldigt fin men känns inte lika robust riktigt. Och tangentbordet är ljusår bättre på X1.

Permalänk
Medlem

X1 Carbon är mitt tips. Ägt både X1 Carbon gen 4 och kör nu X1 Yoga gen 1.
14" vs 13" som stor skillnad när det kommer till att köra Win 10 i 100% skalning vilket är det jag absolut föredrar. Blir väl plottrigt ibland på 13" som de flesta har.
Sedan grymt fint tangenbord och dubbelt med RAM gör det ju som sagt enkelt att välja mellan de två du presenterar.

Jag har dock aldrig riktigt kört någon XPS. Jag har all förståelse för den som tycker det ser bättre ut även om jag själv gillar Thinkpads. Oavsett vilken du köper gör du inte bort dig.

Permalänk

Bli nog en x1, vad tycker ni om skärmen då? Väljer mellan FHD (400 nits) utan touch och FHD med touch (300 nits)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nollkoll1234567:

Bli nog en x1, vad tycker ni om skärmen då? Väljer mellan FHD (400 nits) utan touch och FHD med touch (300 nits)

Skickades från m.sweclockers.com

Touch har för mig varit mer användbart än väntat på min laptop men sannolikt hade jag nog kört på den andra ändå då högre ljusstyrka är väldigt trevligt.

Permalänk

Bara det extra minnet i sig gör det värt att ta Lenovo.

Personligen var jag väldigt sugen på XPS tills dess att jag tittade på en i butik. De har komprimerat ihop vissa tangenter som fick den att helt gå bort för mig. Värt att tänka på. Jag har en gång köpt laptop genom att bara kolla bilder och fått ett tangentbord jag avskydde. Det misstaget tänker jag inte göra om!

Lenovo och Huawei hade bäst tangentbord enligt min åsikt. Jag skulle titta på någon av Huaweis modeller också om jag var du!

Vad gäller touch eller inte så hade jag valt ~30% ljusstarkare skärm alla dagar, men har du användning för touch så är det kanske intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla på denna. Grym batteri och nyare i7 Dell Latitude 7300 https://www.blocket.se/vi/86782762.htm

Skickades från m.sweclockers.com