Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Fick en UPS-sändningsavisering idag för min RMA av sidopaneler och M-tophat (batch 1 i Limestone). Förväntas levereras på måndag den 26 augusti. Verkar ju som att de ändrat färgen mellan batch 2 &3, så hoppas inte färgskillnaden på Limestone är astronomisk

Är det någon som kunnat påvisa någon skillnad i temperatur i chassit om man kör två Noctua 120x25 fläktar i botten(tilluft) eller i toppen(frånluft)?

När jag såg ditt inlägg gick jag rakt in i min inkorg och letade. Jo då, där låg ett mail att även jag ska få min RMA snart, beräknad till fredag. Ska man känna sig glad nu? Jag känner mest ingenting. Får se när väl paketet och spöket har anlänt. Möjligtvis om det är helt perfekt så kanske jag känner något igen. Det är ju nästan två år sen man backade kickstartern.

Hur fungerar UPS? Är det hemleverans eller kör dom det till mitt utlämningsställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur fungerar UPS? Är det hemleverans eller kör dom det till mitt utlämningsställe?

Brukar få ett SMS någon dag innan där man får välja om man ska få den hemlevererad eller till upphämtningspunkt, sen kommer chauffören hem med den iaf för deras system funkar inte.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

När jag såg ditt inlägg gick jag rakt in i min inkorg och letade. Jo då, där låg ett mail att även jag ska få min RMA snart, beräknad till fredag. Ska man känna sig glad nu? Jag känner mest ingenting. Får se när väl paketet och spöket har anlänt. Möjligtvis om det är helt perfekt så kanske jag känner något igen. Det är ju nästan två år sen man backade kickstartern.

Hur fungerar UPS? Är det hemleverans eller kör dom det till mitt utlämningsställe?

Fick du ett dåligt exemplar i batch 1? Helt nytt spöke på g?

Tyvärr är mina erfarenheter av UPS inte så bra, så jag förväntar mig att de kommer misslyckas med att leverera och hänvisa till deras centrallager i min stad(se bild).

UPS meme

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Även jag fick information om en UPS-sändning igår. Hade RMA på power-knappen som inte reagerar alla gånger man trycker på den. Skapade den RMAn i början på februari.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Fick du ett dåligt exemplar i batch 1? Helt nytt spöke på g?

Tyvärr är mina erfarenheter av UPS inte så bra, så jag förväntar mig att de kommer misslyckas med att leverera och hänvisa till deras centrallager i min stad(se bild).

UPS meme

Har ett naket spöke på ingång. Jag får föra över strömkabel och riser. Resten får jag nytt. Och tur det, för pangea är det väldigt stor skillnad på färgmässigt mellan batch 1 och nuvarande. Den nya är mer gul var det verkar vilket jag tycker är synd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hallå ,

Ett MSI gaming X RTX 2070 får väl plats i ghosten ?

mvh anders

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av retrocc:

Hallå ,

Ett MSI gaming X RTX 2070 får väl plats i ghosten ?

mvh anders

Enligt Louqe har Ghost S1 plats för grafikkort som är upp till 51,8mm högt, 142,0mm brett och 316,2mm långt.
MSI-kortet är 56mm högt, 140mm brett och en längd på 295mm.

Utan att veta marginalerna så gissar jag på att nej det får inte plats.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk

Jag är i behov av ytterligare M.2 lagring i min dator. Har ett ROG STRIX X470-I moderkort, har redan nyttjat M.2 porten på framsidan under kylflänsen, så har porten på baksidan av moderkortet kvar.

Kan någon bekräfta om jag får plats med en kylfläns på M.2-kortet på baksidan av moderkortet? Kommer inte riktigt ihåg hur tight det är. Har kollat på en Crucial MX500, och hittat en kylfläns på 6 mm, finns det hopp?

Annars har jag läst om att en enkel aluminiumskiva med värmeledande vaddering hjälper, det måste åtminstone få plats.

EDIT: Läste nu att den bakre porten endast stödjer NVMe, så får hitta en NVMe-SSD istället för en SATA3, men samm fråga kvarstår.

Akuoly Aluminum Heatsink från Amazon

Permalänk

@Storebror89: Jag har ett ROG Strix B450-I (dvs i princip identiskt med ditt moderkort) med en m.2 på baksidan och jag skulle säga att det blir svårt att få in en kylfläns, det finns nästan ingen marginal alls. Jag har dock än så länge inte haft några problem med överhettning på min ssd som sitter på baksidan, men det beror ju mycket på vilken modell du har. Jag skulle säga att den bästa lösningen antagligen är att försöka hitta en lagom tjock "thermal pad" och sätta den mellan ssdn och chassit så att hela chassit blir som en kylfläns. Har dock inte själv testat detta utan det är bara en teori än så länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

@Storebror89: Jag har ett ROG Strix B450-I (dvs i princip identiskt med ditt moderkort) med en m.2 på baksidan och jag skulle säga att det blir svårt att få in en kylfläns, det finns nästan ingen marginal alls. Jag har dock än så länge inte haft några problem med överhettning på min ssd som sitter på baksidan, men det beror ju mycket på vilken modell du har. Jag skulle säga att den bästa lösningen antagligen är att försöka hitta en lagom tjock "thermal pad" och sätta den mellan ssdn och chassit så att hela chassit blir som en kylfläns. Har dock inte själv testat detta utan det är bara en teori än så länge...

Jag har ett B450-I och bestämde mig för att inte använda båda pci-e m.2 platserna då PCI-E x16 blir då x8. Men det borde samtidigt inte göra så jättemycket.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk

@UnkeN: Jag är medveten om det, men jag testade före och efter och det var ingen verifierbar skillnad med min setup. Mindre än 1% skillnad med GTX 1060 vilket lika gärna kan vara slumpen / skillnad mellan mätningar. Samtidigt får jag med dubbla nvme i RAID-0 nästan dubbla hastigheten på lagring vilket märks i många sammanhang!

Permalänk

Tack så mycket för era svar! Att PCI-E begränsas till X8 gör inget, enligt ett test jag sett behöver man dubbla Titan V för att det ska påverka prestandan. Ser ut som att jag får prioritera att hitta en så sval SSD som möjligt helt enkelt. Jag kommer att cacha 4K-video på disken, så den kommer få jobba rätt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Jag är i behov av ytterligare M.2 lagring i min dator. Har ett ROG STRIX X470-I moderkort, har redan nyttjat M.2 porten på framsidan under kylflänsen, så har porten på baksidan av moderkortet kvar.

Kan någon bekräfta om jag får plats med en kylfläns på M.2-kortet på baksidan av moderkortet? Kommer inte riktigt ihåg hur tight det är. Har kollat på en Crucial MX500, och hittat en kylfläns på 6 mm, finns det hopp?

Annars har jag läst om att en enkel aluminiumskiva med värmeledande vaddering hjälper, det måste åtminstone få plats.

EDIT: Läste nu att den bakre porten endast stödjer NVMe, så får hitta en NVMe-SSD istället för en SATA3, men samm fråga kvarstår.

Jag har ett MSI B450i kort men m2 slotten ser ut att sitta på samma ställe, kanske tom lite längre ner för mig och jag fick inte på min EK-kylare på ssdn utan var runt 2mm som tog emot.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en i7 9700 med luftkylning och acceptabla temperaturer? Jag kör tophat L nu med en kraken x52 men det vore ju riktigt trevligt att kunna skippa topphatten, både rent estetiskt samt lättare tillgång till innehållet.

Var inne och snackade med en tekniker på inet men han sa att det var bara att glömma, ett måste med vattenkylning till min cpu. Men när man läser runt på diverse forum så verkar det ju fungera alldeles utmärkt för vissa, webhallen kör ju även med luft i sin config. Någon med rekommendationer ifall man skulle vilja testa? Verkar svårt nu när NH-L12:an inte längre är tillgänglig.

Permalänk
Medlem

@deakoi: Min första tanke är att du har två val. Antingen köper du en black ridge med en slim noctua fläkt. Eller så får du tag på en noctua LH-12S och böjer den 4mm så att den får plats. Jag kör NH-L12 på min 8600k och det funkar utmärkt med goda marginaler

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av deakoi:

Är det någon som har en i7 9700 med luftkylning och acceptabla temperaturer? Jag kör tophat L nu med en kraken x52 men det vore ju riktigt trevligt att kunna skippa topphatten, både rent estetiskt samt lättare tillgång till innehållet.

Var inne och snackade med en tekniker på inet men han sa att det var bara att glömma, ett måste med vattenkylning till min cpu. Men när man läser runt på diverse forum så verkar det ju fungera alldeles utmärkt för vissa, webhallen kör ju även med luft i sin config. Någon med rekommendationer ifall man skulle vilja testa? Verkar svårt nu när NH-L12:an inte längre är tillgänglig.

Skaffar du en Black Ridge (givet att den passar på ditt moderkort) lär det inte vara några problem. Webhallen kör ju en NH-L9x65 och Black Ridgen är tystare och har något bättre kylkapacitet än den. Min 3700X drar ju typ samma som en 9700K och den hålls hyfsat sval trots att chippet inte är centrerat under IHS. NH-L12 skulle iaf jag hålla mig borta från om jag vore du, om du inte gillar högt ljud och dålig kylning.

Inets "tekniker" har ju sällan koll på läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deakoi:

Är det någon som har en i7 9700 med luftkylning och acceptabla temperaturer? Jag kör tophat L nu med en kraken x52 men det vore ju riktigt trevligt att kunna skippa topphatten, både rent estetiskt samt lättare tillgång till innehållet.

Var inne och snackade med en tekniker på inet men han sa att det var bara att glömma, ett måste med vattenkylning till min cpu. Men när man läser runt på diverse forum så verkar det ju fungera alldeles utmärkt för vissa, webhallen kör ju även med luft i sin config. Någon med rekommendationer ifall man skulle vilja testa? Verkar svårt nu när NH-L12:an inte längre är tillgänglig.

Jag kör BlackRidge m. slim noctua fläkt på min 9700k, lastar jag både GPU och CPU så börjar CPUn throttla efter 10min konstant last, lastar jag enbart CPU så håller den sig just under på 97-98 grader. ...så jag skulle säga att det är precis att man klarar sig ute i verkligheten, 100% last på GPU och CPU under långa perioder är inte så vanligt, jag har inte sett någon throttling när jag spelar utan enbart vid syntetiska tester.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av deakoi:

Är det någon som har en i7 9700 med luftkylning och acceptabla temperaturer? Jag kör tophat L nu med en kraken x52 men det vore ju riktigt trevligt att kunna skippa topphatten, både rent estetiskt samt lättare tillgång till innehållet.

Var inne och snackade med en tekniker på inet men han sa att det var bara att glömma, ett måste med vattenkylning till min cpu. Men när man läser runt på diverse forum så verkar det ju fungera alldeles utmärkt för vissa, webhallen kör ju även med luft i sin config. Någon med rekommendationer ifall man skulle vilja testa? Verkar svårt nu när NH-L12:an inte längre är tillgänglig.

Jag kör en deliddad & undervoltad 8700K och har gått från tophat med AIO till luft, och det är nog på gränsen vad jag finner acceptabelt i temperatur (70+ vid tung last)

Det går nog med 9700K också, som du ser i andra inlägget får du nog räkna med throttling vid benchmarks samt höga temperaturer (80+) vid spelande som belastar CPU ordentligt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag kör BlackRidge m. slim noctua fläkt på min 9700k, lastar jag både GPU och CPU så börjar CPUn throttla efter 10min konstant last, lastar jag enbart CPU så håller den sig just under på 97-98 grader. ...så jag skulle säga att det är precis att man klarar sig ute i verkligheten, 100% last på GPU och CPU under långa perioder är inte så vanligt, jag har inte sett någon throttling när jag spelar utan enbart vid syntetiska tester.

Fråga, kör du en chassifläkt? En NF-A12x25 på utblås gjorde stor skillnad för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fråga, kör du en chassifläkt? En NF-A12x25 på utblås gjorde stor skillnad för mig.

Jo, två NF-A12x15 i en liten tophat ovanpå, gjorde ingen jätteskillnad mer än att chassit i sig inte känns så varmt att ta på.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Hej alla.
Jag är nu mer en någorlunda glad ägare till en Ghost Louqe.
Anledningen till någorlunda är ljudnivån vid spelande, har fått ned ljudet med Afterburner men känner att jag kanske skall pröva på en vattenkylning i Chassit.
Jag har kikat på en massa delar men kan inte hitta rätt information om mitt grafikkort kan vattenkylas eller ej.

Någon här kanske vet?
MSI Ventus 2080 V2,
Hittar att V1 kan kylas och att OC kan kylas men inget om V2

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk

Hej!

Tänkte dela med mig av mina 2 första veckor med Louqe Ghost eftersom jag fått många tips från andra här i tråden. Tack för det!

Komponenter:

CPU: AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz 19MB med Alpenföhn Black Ridge + Noctua NF-A12x15 PWM Premium 120mm.
MB: ASUS ROG STRIX B450-I GAMING.
PSU: Corsair SF450 450W 80+ Platinum.
GPU: XFX Radeon 7970.
Ram: Corsair Vengce LPX 3200MHz 2x8GB.
SSD: Samsung Evo 850 256Gb.

Black ridgen passar inte på moderkortet om man inte skruvar loss heatsinken till m2 platsen på framsidan. Hoppas det inte gör någon märkbar skillnad (Och i nuläget har jag ingen m2 disk).

När jag fick igång allt så var det varmt. Idle låg kring 50-60 grader. Jag beställde då Noctuafläkten som komplement till CPU kylaren och med den ligger temperaturen istället kring 35-40 och efter några timmars Factorio kring 50.

I nuläget låter det en hel del om datorn men jag tror det främst är mitt grafikkort som varvar upp till 1500rpm direkt och aldrig går under det.

Nästa steg blir att antingen komma på något revolutionerande för kabeldragningen eller beställa kortare kablar till PSUn (Alternativt tillverka egna), ploppa i en till fläkt för utblås samt försöka hitta ett nyare grafikkort som förhoppningsvis kan kylas passivt när jag inte gör några tyngre saker.

Får jag till kabeldragningen så att jag får plats med en fläkt för utblås funderar jag även på att som vissa skrivit vända på chassit och se vad jag får för temperaturer då.

/Jonas

Permalänk

@Jonastjenix:
Jag hade även jag stora problem med ljudnivån under hård last, jag kikar som sagt på om jag har möjligheten for vattenkylning, men jag kom ned till OK ljudnivåer med att undervolta grafikkortet. Vet inte hur det fungerar på AMD men har för mig att jag sett att det skall gå.

Kör ett 2080 kort i 900mv 1890mhz stabilt i de flesta fall, verkar vara något med Division 2 som inte gillar det (Tungt spel), men jag får tweaka vidare :). Med den minskningen på volten så kunde jag sätta fan speed till att maxa ut på 70%. Det görs i mitt fall med med MSI afterburner.

Har medium top hat med 2 120mm noctua fläktar, som utblås.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk

@snurrekanin:

Ja jag har funderat på att undervolta, men mest CPU då ifall det skulle få ner temperaturerna ytterligare. Grafikkortet är så pass dåligt att jag inte orkar lägga någon energi på det utan kommer leta nytt och i sådana fall undervolta det för att få det svalt och fint. Jag gör inte så mycket krävande saker med datorn så litet och tyst är prio.

Jag tittade lite på att köpa någon tophat för att få in vattenkylning eller i alla fall två fläktar som du har. Men sen landar jag i att jag vill ha ett så litet chassi som möjligt, så målet är att få den så tyst som möjligt utan att bygga ut med några hattar.

Funderar snarare på att lägga pengarna på cable sleevning och tillverka egna kablar för att få mer plats och kunna trycka in ytterligare en fläkt.

Är det någon som köpt därifrån och gjort egna kablar som har några erfarenheter att dela med sig av? Går det att crimpa kablarna med en vanlig tång eller måste jag lägga några hundralappar på en crimptång jag bara kommer använda en gång? Jag får googla runt och se hur jag gör.

/Jonas

Permalänk
Medlem

Ett litet tips till er med radiator om ni vill få in en 120mm fläkt för extra kylning på minne + vrm. Vid spelande sjönk min minnestemp med runt 10 grader och VRM med 20 grader. Har inte hunnit köra prestandatester ännu.

Det är monterat med "montera-fast-ikea-möbler-i-väggen" brackets. I övre kant sitter de med skruvarna som håller fläktoch radiator mot plattan och i nedre bara med vanliga fläktskruvar. Går att sätta kant i kant med sidan.

Jag kör med en AF12x15 fläkt och en Corsair H100i Aio. Med Kraken X52 så rymms tyvärr inte fläkten över pump/block.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men, så är äntligen spöket färdigt. Har dragit mig länge för att flytta över komponenterna. Men nu är det gjort.
Asus Strix B450, Ryzen 1600x, NH-L12, Ripjaws V 3600MHz 16Gb, Asus Strix RX480, Corsair SF600 V2, Kingston A1000 480Gb Nvme, Crucial MX500 1Tb sata m.2.

Mina farhågor var/är att datorn skulle låta mycket. Speciellt grafikkortet då det börjar få det lite mer motigt att driva spelen i 1440p. Har inte hunnit testa speciellt mycket men spelade två strongholds i The Division 2 igår tillsammans med tre andra online. Alla tre spelade med samma skills, som var eldkastar-turret och sökminor. När alla tre placerat ut sina turrets och kastat sina minor kan ni som spelar tänker att det hände mycket på en som samma gång. Men förvånansvärt stabil FPS ändå. Under den timmen jag spelade märkte jag bara av en större dipp som kändes som 25-30 fps i någon sekund. Men annars enligt HwInfo så låg jag på ett medel av 54 fps.
Temperaturer och ljudnivå? Också lite överraskande där. Hade AMD overlay igång och slängde ett öga på grafikkortstempen som pendlade mellan 60-62 grader. HwInfo har registrerat en topp på 68 grader. Fläktarna har snurrat på i full fart, 2100 rpm, nästan hela tiden. Men jag har inte hört dom under själva spelandet i eldstrider och ute på uppdrag. Men när man kommer in i basen och omgivningsljud i spelet kommer till ett minimum så väsnas datorn som står intill datorskärmen påtagligt.

CPU:n däremot. Medel på 75 och en top på 83 grader. Det tycker jag låter lite väl mycket. Framförallt då jag aldrig såg CPU utnyttjandet vara över 40%. Hur är det med Ryzenbuggen där den visar 20 grader mer an vad den faktiskt håller? Finns den kvar? Där är två värden i HwInfo på CPU (die) och (tcl), det skiljer 20 grader mellan dom två där (die) alltid är högst.

Övriga temperaturer. Inget som verkar skena iväg på den korta stund jag spelade enligt HwInfo. Om man känner på datorn så är den varmast ovanför nätaggregatet. Något svalare över CPU-kammaren och GPU-kammaren är den minst varma av de tre punkterna.

Men på det stora hela känns det ok med ljudnivåerna. I alla fall i spel med mycket ljud. Ett enklare strategispel likt Anno så kommer man nog störa sig på volymen mer. Provade Witcher 3 i 10 minuter. Sjukt tungdrivet. Låg och hasade mig precis över 50 fps och spelet kändes verkligen hackigt trots att jag "bara" var i en mörk grotta och mötte enstaka Drowners. hade inte riktigt tid att springa ut i stora världen och prova där. Blir att dra ner på några detaljer för att få det spelbart. Temps och ljudnivå var för kort tid att bilda sig en uppfattning om.

Planer för framtiden?
Hade velat stoppa in två fläktar i min M Top hat. Men färgskillnaden mellan chassi och top hat är för stor, även fast det är av den senaste batchen.
Uppgradera kring Black Friday. Eventuellt en 3600x. I mina tankar så borde den vara rätt mycket svalare tack vare den nya tillverkningstekniken. Svalare = lägre ljudvolym. Överklockning är inte intressant.
Och om jag inte är dum och köper ett 5700 XT på Black Friday så hoppas jag att nya GPU:er har kommit ut lagom till Cyberpunk 2077-releasen i april. Har lagt undan 6000 kr för det ändamålet (tror inte det räcker). Hoppas på 2080 prestanda i tvåslotsformat från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Efter mycket om och men, så är äntligen spöket färdigt. Har dragit mig länge för att flytta över komponenterna. Men nu är det gjort.
Asus Strix B450, Ryzen 1600x, NH-L12, Ripjaws V 3600MHz 16Gb, Asus Strix RX480, Corsair SF600 V2, Kingston A1000 480Gb Nvme, Crucial MX500 1Tb sata m.2.

Mina farhågor var/är att datorn skulle låta mycket. Speciellt grafikkortet då det börjar få det lite mer motigt att driva spelen i 1440p. Har inte hunnit testa speciellt mycket men spelade två strongholds i The Division 2 igår tillsammans med tre andra online. Alla tre spelade med samma skills, som var eldkastar-turret och sökminor. När alla tre placerat ut sina turrets och kastat sina minor kan ni som spelar tänker att det hände mycket på en som samma gång. Men förvånansvärt stabil FPS ändå. Under den timmen jag spelade märkte jag bara av en större dipp som kändes som 25-30 fps i någon sekund. Men annars enligt HwInfo så låg jag på ett medel av 54 fps.
Temperaturer och ljudnivå? Också lite överraskande där. Hade AMD overlay igång och slängde ett öga på grafikkortstempen som pendlade mellan 60-62 grader. HwInfo har registrerat en topp på 68 grader. Fläktarna har snurrat på i full fart, 2100 rpm, nästan hela tiden. Men jag har inte hört dom under själva spelandet i eldstrider och ute på uppdrag. Men när man kommer in i basen och omgivningsljud i spelet kommer till ett minimum så väsnas datorn som står intill datorskärmen påtagligt.

CPU:n däremot. Medel på 75 och en top på 83 grader. Det tycker jag låter lite väl mycket. Framförallt då jag aldrig såg CPU utnyttjandet vara över 40%. Hur är det med Ryzenbuggen där den visar 20 grader mer an vad den faktiskt håller? Finns den kvar? Där är två värden i HwInfo på CPU (die) och (tcl), det skiljer 20 grader mellan dom två där (die) alltid är högst.

Övriga temperaturer. Inget som verkar skena iväg på den korta stund jag spelade enligt HwInfo. Om man känner på datorn så är den varmast ovanför nätaggregatet. Något svalare över CPU-kammaren och GPU-kammaren är den minst varma av de tre punkterna.

Men på det stora hela känns det ok med ljudnivåerna. I alla fall i spel med mycket ljud. Ett enklare strategispel likt Anno så kommer man nog störa sig på volymen mer. Provade Witcher 3 i 10 minuter. Sjukt tungdrivet. Låg och hasade mig precis över 50 fps och spelet kändes verkligen hackigt trots att jag "bara" var i en mörk grotta och mötte enstaka Drowners. hade inte riktigt tid att springa ut i stora världen och prova där. Blir att dra ner på några detaljer för att få det spelbart. Temps och ljudnivå var för kort tid att bilda sig en uppfattning om.

Planer för framtiden?
Hade velat stoppa in två fläktar i min M Top hat. Men färgskillnaden mellan chassi och top hat är för stor, även fast det är av den senaste batchen.
Uppgradera kring Black Friday. Eventuellt en 3600x. I mina tankar så borde den vara rätt mycket svalare tack vare den nya tillverkningstekniken. Svalare = lägre ljudvolym. Överklockning är inte intressant.
Och om jag inte är dum och köper ett 5700 XT på Black Friday så hoppas jag att nya GPU:er har kommit ut lagom till Cyberpunk 2077-releasen i april. Har lagt undan 6000 kr för det ändamålet (tror inte det räcker). Hoppas på 2080 prestanda i tvåslotsformat från AMD.

Tror nog att du får skrota iden med en 3600X och en tyst dator, jag har en 3600X och kört den lite på luftkylare i mitt spöke och det är ingen rolig historia. Visst är den processorn sval men eftersom det är en så liten die på den så går den väldigt varm ändå.
Får moderkortet då bestämma fläkthastighet kommer det att varav nästan max under load även om det är onödigt.
Det går ju att ställa ner fläktstyrningen men vågar du köra 30%-50% PWM upp till säg 80 grader?

Med en aio som styr på vattentemp så kan du få det i stort sett ljudlöst under last, jag har en h100i pro med 2st NF-F12 PWM som snurrar i 900-1000rpm under full last men det är ju bara när jag styr på vattentemp.
Vattnet håller ca 30 grader men min cpu ligger på runt 75 grader men kör jag fläktarna på max så sjunker min temp på vattnet max 1-2 grader.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Tror nog att du får skrota iden med en 3600X och en tyst dator, jag har en 3600X och kört den lite på luftkylare i mitt spöke och det är ingen rolig historia. Visst är den processorn sval men eftersom det är en så liten die på den så går den väldigt varm ändå.
Får moderkortet då bestämma fläkthastighet kommer det att varav nästan max under load även om det är onödigt.
Det går ju att ställa ner fläktstyrningen men vågar du köra 30%-50% PWM upp till säg 80 grader?

Med en aio som styr på vattentemp så kan du få det i stort sett ljudlöst under last, jag har en h100i pro med 2st NF-F12 PWM som snurrar i 900-1000rpm under full last men det är ju bara när jag styr på vattentemp.
Vattnet håller ca 30 grader men min cpu ligger på runt 75 grader men kör jag fläktarna på max så sjunker min temp på vattnet max 1-2 grader.

Någon som sett tester med temperaturer mellan1600x vs 3600x?
Har du också NH-L12, eller någon annan kylare?
Egentligen är det ingen fara att köra processorn i 75-80 grader. De tål väl bra mycket mer.
Några har sagt att NH-L12 väsnas väldigt mycket. Jag har hört den ja, men det har varit under några korta stunder i Windows. Under spelade så står grafikkortet för oväsendet.
Jag har en Celsius s24 över från gamla datorn. Och tanken har varit hela tiden att om det inte fungerar med bara luft så köper jag en L tophat och använder den.
Men nu är jag inte så sugen då antagligen kommer inte färgen stämma överens med chassit. Möjligtvis om man köper en Ash och placerar den i botten så kan man få en snygg brytning mot mitt Pangea-chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Någon som sett tester med temperaturer mellan1600x vs 3600x?
Har du också NH-L12, eller någon annan kylare?
Egentligen är det ingen fara att köra processorn i 75-80 grader. De tål väl bra mycket mer.
Några har sagt att NH-L12 väsnas väldigt mycket. Jag har hört den ja, men det har varit under några korta stunder i Windows. Under spelade så står grafikkortet för oväsendet.
Jag har en Celsius s24 över från gamla datorn. Och tanken har varit hela tiden att om det inte fungerar med bara luft så köper jag en L tophat och använder den.
Men nu är jag inte så sugen då antagligen kommer inte färgen stämma överens med chassit. Möjligtvis om man köper en Ash och placerar den i botten så kan man få en snygg brytning mot mitt Pangea-chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Min 2700 klockad till 4.1ghz på alla kärnor är svalare än min 3600X, men min 3600X producerar mindre värme en stor skillnad men 2700 visa lägre temp i tex ryzen master eller hwinfo.

Jag har testat med en NH-L9x65 utan sidoplåt på mitt spöke och som sagt med 3600X och en "normal" fläktkurva på moderkortet så varvar den nästan max under load jämfört med en 2700 där fläkten arbetar i ett lämpligare spann och där det gör skillnad när den varvar upp.
Säkert ingen fara att processorn går i 75-80 grader men du får tänka på att den värme processorn alstrar stiger också i takt med att värmen ökar vilket inte är önskvärt i ett spöke.
Kan du hålla processorn i 65 grader istället för 85 grader sparar du kanske 5-10W extra värme som måste kylas bort vilket redan är ett problem i spöket.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Klargör första stycket du skrev. 3600x producerar mindre värme, men 2700 är svalare? Får inte riktigt ihop vad du menar.
NH-L9x65 är väl en ganska klen kylare i jämförelse med NH-L12?