Permalänk

Spara eller bygga nytt?

Hejsan jag har en dator som jag fått, och undrar om det finns nånting värt att spara och då alternativt byta ut vissa komponenter, eller om det bara är att göra ett nytt bygge.

CPU: AMD FX 6300 Sic Core Processor
Moderkort: ASUS M597 R2.0
RAM: 12GB 4+4+2+2. Ram 1+2 Corsair 4gb. Ram2+3 Crucial Technology 2+2GB
GPU: AMD Radeon R9 XFX Double D R9 270X 2GB
Hårddisc: 1TB HDD

Detta är komponenterna jag hittar via CPUZ

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

så undrar jag först och främst vad den ska användas till?

§5
Permalänk

@Muumin: Jag redigerade inlägget direkt efter jag postat det men jag ser att det inte ändrats. Jag ska använda den till att spela spel, framförallt CS-GO men vill även att den ska klara av att köra nyare spel på hög upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av runesfarmor:

Jag ska använda den till att spela spel, framförallt CS-GO men vill även att den ska klara av att köra nyare spel på hög upplösning

Då är det nog tyvärr lika bra att köpa nytt. Varken processorn eller grafikkortet hänger med bra i moderna spel (processorn var ingen höjdare ens när den lanserades för 7 år sedan), och processorerna som moderkortet har stöd för är inte särskilt värda att uppgradera till.

Möjligtvis kan du återanvända chassit och nätagget, men jag gissar på att det kanske inte är något kvalitetsnätagg som sitter i den datorn. Hårddisken kan du förstås spara också om du vill och använda som extra lagring, men att ha en SSD som systemdisk är nästan obligatoriskt nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Då är det nog tyvärr lika bra att köpa nytt. Varken processorn eller grafikkortet hänger med bra i moderna spel (processorn var ingen höjdare ens när den lanserades för 7 år sedan), och processorerna som moderkortet har stöd för är inte särskilt värda att uppgradera till.

Möjligtvis kan du återanvända chassit och nätagget, men jag gissar på att det kanske inte är något kvalitetsnätagg som sitter i den datorn. Hårddisken kan du förstås spara också om du vill och använda som extra lagring, men att ha en SSD som systemdisk är nästan obligatoriskt nu för tiden.

Jo, för spel är det ju så... den skulle funka bra som fileserver och ev mediaserver om man vill hålla på med sånt.

Sen går det ju alltid att börja med att köpa det grafikkort man vill ha och se om man blir nöjd med prestanda på det, kör man höga upplösningar så begränsar kanske grafikkortet så att det inte blir så mycket bättre med snabbare processor. Men beror så klart på spel och vilket grafikkort man väljer.

Permalänk

@SAFA: Okej så det verkar som att bygga ny är att föredra. jag får tacka så mkt för hjälpen med beslutet

Permalänk

@perost: får tacka så mkt med hjälp till beslut. blir att bygga nu dator