Hyra ut min lina till kollega som vil ställa en server hemma hos mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Du kanske ska hyra ut? Hur många platser har du? Köper gärna 10 platser och 50kr/mån för varje.

Skämt åsido, 200kr/mån är rimligt. Väldigt rimligt.

200/mån går han antagligen back på med elen räknad, så inte ens det känns egentligen rimligt i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Juridiskt är du ansvarig för vad som sker från din uppkoppling. Om du är OK med det så segmentera nätet så hans maskin inte har någon åtkomst till dina enheter. Stryp bandbredden så det motsvarar det han betalar för. Sen hade jag kopplat hans maskin till en strömmätare som loggar förbrukningen så du kan ge han en korrekt räkning på elen. Sen som redan påtalats, din nätleverantör har säkert en åsikt om upplägget om dom får reda på det.

Permalänk
Medlem

Allt är helt orimligt, plus att driva en profiterande organisation på en privat lina kan få dig avstängd som kund, att driva en spelserver som accepterar donationer gör man inte på en privat lina.

Nej, bara nej, vill han ha en privat spelserver får han hosta den på sin privata lina eller co-locate'a den i en serverhall, eller hyra existerande spelserver, finns flertalet tjänster för det. Du kommer ångra dig hårt även om han går med på 200/mån.

Faktum är att han kanske är ute för att utnyttja dig med, någon fantasi om att dra in 500-1500 nok i donationer i månaden och tjäna pengar medans du kommer vara den som driver servern i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

200kr/mån låter lite, 800-1000 minst, är ju inet bara internet han betalar för utan även el och dig som "knapp"-administratör

Sedan kan det ju blir knasigt juridiskt, du kommer nog få ta ansvaret om han gör något dumt, dessutom är det högst tveksamt om du faktsikt "hyra ut" din anslutning.

Personligen hade jag inte gjort det i och med de potentiella konsekvencerna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara säga nej rakt av. Du kommer garanterat inte tjäna något på det och han verkar inte riktigt villig att göra det värt besväret för dig. Låt honom köra på sin tyska server.

Varför ge dig själv (potentiellt) en massa merarbete och strul när du inte får något för det?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Vad kostar det att ställa sin server hos till exempel bahnhof? Lär ju kosta betydligt mer.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core