Köpa större HEPA-filter som privatperson

Permalänk
Medlem

Köpa större HEPA-filter som privatperson

Eftersom jag är trött på kommersiella luftrenare som antingen är små och ineffektiva eller kostar uppåt 15k (IQair, Camfil t.ex.) så har jag nu påbörjat ett eget projekt.

Målet är alltså att bygga en egen luftrenare. Har redan köpt en dubbelsugande radialfläkt från EBM Papst. En luftrenare är ju egentligen bara en fläkt, HEPA-filter och ev. ett kolfilter, varav HEPA-filtret är den absolut viktigaste komponenten. Letat ett bra tag men det enda jag hittar som är tillgängligt för slutkund är ersättningsfilter för kommersiella renare (Electrolux t.ex.) utan någon som helst klassning och liten filterarea. "Riktiga" filter (för renrum, sjukvård m.m) säljs, inte helt överraskande, bara till företagskunder. Har mejlat ett par svenska tillverkare (Resema och Ultramare) men inte fått något svar. Misstänker att det är rätt kört.

Är ute efter H13-klassade filter som klarar minst 500 m3/h. Storlek spelar mindre roll då designen kan anpassas efter filterstorlek. Inser att det är ett long shot att posta här, men om något har tips på vart man kan vända sig som privatperson mottages det tacksamt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@fragande: Skulle t.ex. Woods HEPA-filter fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@fragande: Skulle t.ex. Woods HEPA-filter fungera?

Nej, tyvärr inte. Deras filter är inte HEPA-klassade öht. Mycket kvacksalverivarning på deras "Active ION" i mina ögon. Blueair, Wood's och liknande kräver att man helt enkelt köper deras säljsnack och litar på att filtret gör vad de påstår. Jag gör inte det. Letar efter H13-klassade filter, gärna testade enligt EN 1822-1:2019. Det är filter för renrum och liknande.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag skulle kontakta någon firma som sysslar med ventilation, de borde ha koll!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Addfiltration verkar tyvärr inte skicka utanför UK, har redan spanat in dem. Jasun har jag inte sett tidigare och de skickar ju hit så tack för det. Svårt för en lekman att avgöra vilka aktörer som är seriösa och inte, sidan ger inte ett så bra intryck men behöver ju inte betyda något. Får göra lite efterforskningar.

Skrivet av Litenskit:

Jag skulle kontakta någon firma som sysslar med ventilation, de borde ha koll!

Tack för tipset, det skulle kunna vara värt att ringa runt och fråga. Tror inte att de är så pigga på att förmedla filter till privatpersoner men man kan ju alltid ha tur och stöta på någon hjälpsam person.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kolla på dinair.se

Permalänk
Medlem

Skulle det inte fungera med ett HEPA-filter till en centraldammsugare?

Är ju betydligt större och inte särskilt dyra.

Bild nedan visar ett från ALLAWAY

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tack för tipset, det skulle kunna vara värt att ringa runt och fråga. Tror inte att de är så pigga på att förmedla filter till privatpersoner men man kan ju alltid ha tur och stöta på någon hjälpsam person.

De finns ganska mycket ventilationsaggregat hos privatpersoner så vill dom stänga sig ute från den marknaden är dom inte så smarta!^^

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Har själv ett FTX aggregat i huset, som behöver byta filter årligen så visst finns det att få tag på filter som privatperson.
Annars kolla på Ebay, vet många som köper HEPA klassade panelfilter där som är lätta att bygga en låda till för att använda i liknande syfte som dig.

Dock så kan det ju vara värt att ha något grövre filter framför, för att inte det dyrare HEPA filtret skall sätta igen direkt.
En sak som är värd att veta med att leta filter på Ebay, är att de kanske skriver ut finheten i den amerikanska standarden MERV som har en annan indelning än här i Europa, här finns en omvandling mellan vilka som är vilka: https://www.venfilter.com/normativa/comparative-guide-norms-c...
Inte den bästa, men har ändå datan som är viktig.

TL:DR MERV 16-20 motsvarar de olika HEPA nivåerna H10-H14 här i Europa.

Permalänk
Medlem

Om du har problem med dålig eller smutsig luft kanske en koll på ventilationen hemma kan vara ett tips.

Annars kanske man kan sätta ihop flera mindre filter om man vill ha ett stort. Kanske limma ihop dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag själv köpte ifrån England fast dom inte skickade dom gjorde en länk till mitt paypal så kunde jag beställa ändå. Då dom hade tagit bort sverige som destination nu med brexit. sen sa dom att tull kan tillkomma, men inte ännu.
Så ring och hör lite svengelska skadar inte och dom är riktigt trevliga dom butiker jag pratat med.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulleit:

Kolla på dinair.se

Tack, hittar inget om att de säljer till privatpersoner men ska dra iväg ett mail och fråga där också.

Skrivet av MasteraCe:

Skulle det inte fungera med ett HEPA-filter till en centraldammsugare?

Är ju betydligt större och inte särskilt dyra.

Bild nedan visar ett från ALLAWAY
https://resurs.elektroskandia.se/bilder/56515/large/9418370.jpg

Hmm, det var en ny infallsvinkel Ett gäng sådana skulle ju kanske funka, men jag kan tänka mig att de har förbannat högt tryckfall. Får kolla på det.

Skrivet av Litenskit:

De finns ganska mycket ventilationsaggregat hos privatpersoner så vill dom stänga sig ute från den marknaden är dom inte så smarta!^^

Fått intrycket att sådana aggregat sällan använder HEPA-filter (H13/H14) utan betydligt glesare filter typ F7-F9, men det kanske är fel. Får kolla på det, tack.

Skrivet av loefet:

Har själv ett FTX aggregat i huset, som behöver byta filter årligen så visst finns det att få tag på filter som privatperson.
Annars kolla på Ebay, vet många som köper HEPA klassade panelfilter där som är lätta att bygga en låda till för att använda i liknande syfte som dig.

Dock så kan det ju vara värt att ha något grövre filter framför, för att inte det dyrare HEPA filtret skall sätta igen direkt.
En sak som är värd att veta med att leta filter på Ebay, är att de kanske skriver ut finheten i den amerikanska standarden MERV som har en annan indelning än här i Europa, här finns en omvandling mellan vilka som är vilka: https://www.venfilter.com/normativa/comparative-guide-norms-c...
Inte den bästa, men har ändå datan som är viktig.

TL:DR MERV 16-20 motsvarar de olika HEPA nivåerna H10-H14 här i Europa.

Se ovan. Finns det H13/H14 till FTX-aggregat? När jag kollar runt lite verkar det mest vara F7. Har kollat lite på Ebay men köper inte gärna något "no-name" och/eller från (i sammanhanget) tveksamma säljare utan vill ha något från större erkänd aktör. Skulle kännas betydligt tryggare. Har dock bara kollat efter HEPA, MERV hade jag ingen koll på så det kan vara värt att kolla igen.

Har absolut tänkt ha förfilter. Det verkar dock vara betydligt lättare att få tag på, där duger nog F-klassade filter fint.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Om du har problem med dålig eller smutsig luft kanske en koll på ventilationen hemma kan vara ett tips.

Annars kanske man kan sätta ihop flera mindre filter om man vill ha ett stort. Kanske limma ihop dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Bor i nybyggd lägenhet med bra ventilation men har enorma problem med överkänslighet mot (troligen) mögel efter att tidigare ha bott i en lägenhet med dolda fuktskador och svartmögel som uppdagades alldeles för sent. Vistas jag i en miljö som jag inte tål så dras det med via kläderna och sen kan jag ha problem med inomhusmiljön i veckor och det kräver daglig dammsugning (med HEPA-filtrerad dammsugare givetvis)/våttorkning av alla ytor för att återställa. Har testat olika konsumentrenare med viss framgång (Eletrolux, Philips, Blueair). Förkortar tiden det tar att återställa inomhusmiljön något, men är troligen för ineffektiva. Liten filterarea och ingen riktig klassning på filtrena blandat med en massa kvacksalveri och humbug säljsnack.

Därför vill jag testa något riktigt ordentligt med så bra mekanisk rening som bara går och se om det hjälper bättre. Har dock inte 15k att slänga ut på en Camfil eller IQair. En plåtlåda och en lämplig fläkt är dock inte speciellt dyrt så jag tycker det borde gå att slänga ihop något eget bara jag kan få tag på ett riktigt ordentligt HEPA-filter.

Vet inte riktigt hur det funkar att limma ihop mindre filter, tänker du typ dammsugarfilter? Det är ju en mängd parametrar man måste ta i beräkning som tryckfall, luftflöde m.m. Vill nog helst ha ett filter om möjligt.

Skrivet av infocus:

Jag själv köpte ifrån England fast dom inte skickade dom gjorde en länk till mitt paypal så kunde jag beställa ändå. Då dom hade tagit bort sverige som destination nu med brexit. sen sa dom att tull kan tillkomma, men inte ännu.
Så ring och hör lite svengelska skadar inte och dom är riktigt trevliga dom butiker jag pratat med.

Någon specifik butik du kan rekommendera? Är det addfiltration som nämnts tidigare?

Tack för ert engagemang alla, trodde inte att en topic som denna skulle få så många svar Uppskattas verkligen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Nej inte addfiltration, men många andra butiker ifrån GBR. Jag pratade med vissa butiker först via telefon sen sa dom skicka mail på vad jag ville ha, sedan skapar dom en paypal link med grejernorna samt frakt.

Som sagt du kan inte få mer än ett nej, men dom jag har pratat med vill sälja och har varit tills mötesgående.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tack, hittar inget om att de säljer till privatpersoner men ska dra iväg ett mail och fråga där också.

Hmm, det var en ny infallsvinkel Ett gäng sådana skulle ju kanske funka, men jag kan tänka mig att de har förbannat högt tryckfall. Får kolla på det.

Fått intrycket att sådana aggregat sällan använder HEPA-filter (H13/H14) utan betydligt glesare filter typ F7-F9, men det kanske är fel. Får kolla på det, tack.

Se ovan. Finns det H13/H14 till FTX-aggregat? När jag kollar runt lite verkar det mest vara F7. Har kollat lite på Ebay men köper inte gärna något "no-name" och/eller från (i sammanhanget) tveksamma säljare utan vill ha något från större erkänd aktör. Skulle kännas betydligt tryggare. Har dock bara kollat efter HEPA, MERV hade jag ingen koll på så det kan vara värt att kolla igen.

Har absolut tänkt ha förfilter. Det verkar dock vara betydligt lättare att få tag på, där duger nog F-klassade filter fint.

Bor i nybyggd lägenhet med bra ventilation men har enorma problem med överkänslighet mot (troligen) mögel efter att tidigare ha bott i en lägenhet med dolda fuktskador och svartmögel som uppdagades alldeles för sent. Vistas jag i en miljö som jag inte tål så dras det med via kläderna och sen kan jag ha problem med inomhusmiljön i veckor och det kräver daglig dammsugning (med HEPA-filtrerad dammsugare givetvis)/våttorkning av alla ytor för att återställa. Har testat olika konsumentrenare med viss framgång (Eletrolux, Philips, Blueair). Förkortar tiden det tar att återställa inomhusmiljön något, men är troligen för ineffektiva. Liten filterarea och ingen riktig klassning på filtrena blandat med en massa kvacksalveri och humbug säljsnack.

Därför vill jag testa något riktigt ordentligt med så bra mekanisk rening som bara går och se om det hjälper bättre. Har dock inte 15k att slänga ut på en Camfil eller IQair. En plåtlåda och en lämplig fläkt är dock inte speciellt dyrt så jag tycker det borde gå att slänga ihop något eget bara jag kan få tag på ett riktigt ordentligt HEPA-filter.

Vet inte riktigt hur det funkar att limma ihop mindre filter, tänker du typ dammsugarfilter? Det är ju en mängd parametrar man måste ta i beräkning som tryckfall, luftflöde m.m. Vill nog helst ha ett filter om möjligt.

Någon specifik butik du kan rekommendera? Är det addfiltration som nämnts tidigare?

Tack för ert engagemang alla, trodde inte att en topic som denna skulle få så många svar Uppskattas verkligen.

Kanske flera mindre fläktar fast mindre är bättre. Sen skriver du att det troligen beror på mögel. Låter som du ska kolla upp det där mer noggrant. Kan vara nått annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

De finns ganska mycket ventilationsaggregat hos privatpersoner så vill dom stänga sig ute från den marknaden är dom inte så smarta!^^

Privatkunder överlag är rätt jobbiga att ha att göra med, så det är relativt få i branschen som ö.h.t. vill ha dessa jobb. Åka ut och byta filter på en vind bland berg av flyttkartonger är inte något att eftersträva.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Privatkunder överlag är rätt jobbiga att ha att göra med, så det är relativt få i branschen som ö.h.t. vill ha dessa jobb. Åka ut och byta filter på en vind bland berg av flyttkartonger är inte något att eftersträva.

Varför inte? Du har ju lika mycket betalt för att vada bland flyttkartonger som att byta filtret, går inget material eller slitage på utrustning. Så att klättra över flyttkartonger ökar företagets vinst, gör det inte det så bör ni fundera på att ändra debiteringsmodell. Skitsamma vi är offtopic åt helvete

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tack för tipset, det skulle kunna vara värt att ringa runt och fråga. Tror inte att de är så pigga på att förmedla filter till privatpersoner men man kan ju alltid ha tur och stöta på någon hjälpsam person.

Vissa såna firmor består av <5 personer. Har blandannat haft släkting som drev firma som gjort uppdrag på både kommunalt och statligt. Det är inga enorma företag du behöver kontakta

Sen har väl typ alla med hus ventilation med filter? Så privatpersoner är ganska vanliga kunder för sånt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Privatkunder överlag är rätt jobbiga att ha att göra med, så det är relativt få i branschen som ö.h.t. vill ha dessa jobb. Åka ut och byta filter på en vind bland berg av flyttkartonger är inte något att eftersträva.

Skrivet av Litenskit:

Varför inte? Du har ju lika mycket betalt för att vada bland flyttkartonger som att byta filtret, går inget material eller slitage på utrustning. Så att klättra över flyttkartonger ökar företagets vinst, gör det inte det så bör ni fundera på att ändra debiteringsmodell. Skitsamma vi är offtopic åt helvete

Det gäller nästan alla hantverkare, ringer du en random elektriker eller rörmokare och ber om hjälp att koppla in en ny lampa eller byta en kran får du vara glad om de ens vill ge dig ett pris. Till och med när jag hade vattenläcka i köket och vattnet sprutade ur en dålig skarv hade alla rörmokare jag fick tag på 3-4 veckors väntetid. Plåtslagare, snickare, murare mfl, samma sak där, ingen vill ta i småjobb hos privatpersoner med tång.

Det är helt enkelt för mycket jobb runt om för att det skall vara lönt, det gnälls hit och dit på pris och tid, sen skall det skrivas och skickas en faktura, ibland skall det påminnas, sen skall man begära ROT hos skatteverket osv osv. Vilket timpris tror du att de behöver ta av kunden för att täcka den tiden? Det är klart att det är lättare att jobba på nybyggen eller åt en fastighetsägare där man skickar en eller två fakturor i månaden till överenskommet timpris.

Men tack för påminnelsen, jag hade helt glömt av att jag behöver byta filter i vårt ventilationsaggregat nu i höst.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.pullman-ermator.se/

I byggbranschen är det inga ovanligheter att köpa lösa Hepafilter.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal bortglömd idé. Den går ut på att man behöver väldigt lite luftväxling om man inte har virvlande luft. I gamla skolor utan fläktar hade man ett sinnrikt system där varmluften släpptes in högst upp och den kallare luften sögs ut, av eldstaden, i källaren. Alla fick frisk luft tack vare att det var ett sakta luftflöde nedåt. Om jag inte var sjuk skulle jag fixa detta i mitt hus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Varför inte? Du har ju lika mycket betalt för att vada bland flyttkartonger som att byta filtret, går inget material eller slitage på utrustning. Så att klättra över flyttkartonger ökar företagets vinst, gör det inte det så bör ni fundera på att ändra debiteringsmodell. Skitsamma vi är offtopic åt helvete

Det är inte så att vi har svårt att hitta bra jobb, det är det som ger hantverkare möjligheten att inte behöva ta vilket uppdrag som helst.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är inte så att vi har svårt att hitta bra jobb, det är det som ger hantverkare möjligheten att inte behöva ta vilket uppdrag som helst.

Ett bra jobb är väl ändå de jobb som genererar mest pengar och att ta 1500:- i timmen för att inte ha några kostnader är väl ändå rätt bra? Jag kommer inte svara på detta spår längre då det är offtopic nå gröndjävulskt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@fragande hur gick det med filterletandet?
Sitter i samma sits som du och vill bygga mig något eget. Kikat lite videos på div amerikaner som kör 20tums MERV13 HEPA-filter för bla eldstäder från tillverkaren 3M. Ska se om dessa går att få tag på i EU.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Går själv i tankarna att köpa en luftrenare alternativt att bygga en egen. Jag har hittat en golvfläkt från Biltema som verkar lovande, och letar nu efter passande HEPA-filter. Söker alltså nåt med en bredd och höjd runt 51 cm.

Hittade ni några HEPA-filter i lämplig storlek?
@fragande
@WoXeR123

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Hittade ni några HEPA-filter i lämplig storlek?
@fragande
@WoXeR123

Inget inom EU :/
Köpte tillslut en luftrenar/avfuktar combo från Phillips då webhallen hade rea.
Men hittas det HEPA-filter i den storleken vi letar efter så kanske det byggs eget ändå!

Hojta till om du ser något.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

@WoXeR123: Dessvärre verkar det inte finnas mycket att beställa. Har snackat både med camfil och luftmiljöbutiken utan resultat.

Antar att det närmaste man kan komma är denna, men frakten är hög därifrån så då är det lika bra att köpa en "riktig", precis som du gjorde.

Vilken köpte du och hur nöjd är du? Låter den högt, är den tillräckligt stor?