Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Testade installera Kodi och efter 5 minuters pillande så blev jag less.

?

https://kodi.wiki/view/Adding_video_sources#Adding_Remote_sou...

Sen är det ju bara att köra mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Testade installera Kodi och efter 5 minuters pillande så blev jag less.

Kodi är fantastiskt om man tweakar det lite grann, rekommenderar bland annat att testa andra skins för att få det snyggare än stock. Kika också på länken som @Petterk länkade så finns det massor av info. Går dessutom ganska lätt att hitta setup-tutorials på Youtube!

GL HF

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Är SMB share det bästa och säkra att dela filer till Kodi? Finns det nå steg för steg guide till och sätta upp en SMB share?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Är SMB share det bästa och säkra att dela filer till Kodi? Finns det nå steg för steg guide till och sätta upp en SMB share?

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4092694/windows-10-f...

Permalänk
Medlem

@socsoc:
Om datorn står hemma och är kopplad till en router ut mot Internet så varför krångla till det. Gör så här:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag hörde av nån att man kunde lura Plex Media Server så det skulle gå och streama från rar filer. Mer info har jag inte fått veta. Känner nån till det?

Permalänk
Medlem

Angående att spela rar på plex så har deras cto/co-founder sagt:

Citat:

Sorry, we don't have any plans to support compressed files. They introduce complexity and performance issues we're not interested in, and there are no good reason for storing files like that, in our humble opinions

https://forums.plex.tv/t/support-for-compressed-files/101408/...

Kan inte annat än hålla med. Kanske fanns det en legitim vits med .rar när man körde torrents förr men idag ser jag verkligen inte vitsen. De senaste åren kommer nästan all hushållets media från mindre legala platser och jag har aldrig stött på problem med en fil, inte heller har jag läst om någon annan som haft det.

Skulle problem uppstå så kan ju nästintill alla ladda ner hela filen på nytt utan att det medför någon nämnbar huvudvärk. Annat var det för femton år sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag hörde av nån att man kunde lura Plex Media Server så det skulle gå och streama från rar filer. Mer info har jag inte fått veta. Känner nån till det?

Vi har redan diskuterat rar2fs – #18026992

Permalänk

Hej,

Har precis köpt Shield. Är uppkopplad via wifi. Har extern hårdisk med film och mp3 som jag har kopplat in, men det gick inte att läsa innehållet. Uppmanas att formatera till shield format som ej går att läsa på andra enheter. Går det att lösa på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik sj:

Hej,

Har precis köpt Shield. Är uppkopplad via wifi. Har extern hårdisk med film och mp3 som jag har kopplat in, men det gick inte att läsa innehållet. Uppmanas att formatera till shield format som ej går att läsa på andra enheter. Går det att lösa på något sätt?

Shield stödjer både exFAT och NTFS, så jag vet inte riktigt vad du har problem med.

Permalänk

Har laddat ner FX File Explorer nu. Kan se och spela upp filer från USB-sticka men inte se filer från 2TB WD Elements formaterad i NTFS. "No items" står det.

Har provat att formatera om till exFAT. Fungerar fortfarande inte. Är det någon setup som måste göras i inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik sj:

Har laddat ner FX File Explorer nu. Kan se och spela upp filer från USB-sticka men inte se filer från 2TB WD Elements formaterad i NTFS. "No items" står det.

Har provat att formatera om till exFAT. Fungerar fortfarande inte. Är det någon setup som måste göras i inställningar?

Tänkte precis säga att du inte ska leka med filsystem, att det inte skulle fixa något. Är det en 2,5"-enhet?

Permalänk

Japp. WD elements 2TB 2,5” USB 3.0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik sj:

Japp. WD elements 2TB 2,5” USB 3.0

Spontant skulle jag säga att misstanken är att Shield:en inte klarar av att mata hårddisken med ström. Har du en USB-hub med strömförsörjning?

Permalänk

Nej. Har du tips på jag ska köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Löser inte en Steam Link för ca 200Kr många personers problem här?
Du kopplar in den och du har din dator i din tv. För film, spel och what not.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har hört lite rykten att Shield V3 är på väg. Tror ni det stämmer? När skulle då det kunna lanseras? Är det snart så vill man ju inte köpa Shield V2.

Permalänk

Har formaterat hårddisken till FAT32. Nu verkar det fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Remote Desktop på en Shield? Jag kommer behöva möblera om hemma och kommer antagligen inte få plats med datorn där den står idag. Jag antar att det är möjligt att ha datorn på ett ställe och skärmen med Shield (och mus+tbg) på ett annat ställe. Är det en ok lösning? Eller ska jag tänka om?

Permalänk
Medlem

Stödjer det DTS:X? Gör Plex det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Stödjer det DTS:X? Gör Plex det?

Japp

Och en Shield V.3 skulle inte tillföra mycket. Starta upp ngn film lite snabbare kanske men tekniskt sett i bild/ljud så kommer det nog inget mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goong:

Japp

Och en Shield V.3 skulle inte tillföra mycket. Starta upp ngn film lite snabbare kanske men tekniskt sett i bild/ljud så kommer det nog inget mer

Skickades från m.sweclockers.com

man skulle ju kunna hoppas på HDR10+ samt Dolby Vision

jag vet att det är något annat som jag inte fick att lira på Shielden, för jag började leta dedikerad mediaspelare för ett tag sen, och det hade jag inte gjort ifall shielden varit perfekt. kanske var det problem att spela upp uhd isos. kommer inte ihåg

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Skrivet av Goong:

Japp

Och en Shield V.3 skulle inte tillföra mycket. Starta upp ngn film lite snabbare kanske men tekniskt sett i bild/ljud så kommer det nog inget mer

Skickades från m.sweclockers.com

HDMI 2.1 med allt vad det innebär.

Permalänk

Min Kodi-app har slutat fungera, tappat kontakten med delad nätverksmapp..
Tips på annan mediaspelare som gör jobbet ?
VLC har fortfarande kontakt med delade nätverkmappen, får ej till KODI så vill helst överge den appen.

Ogillar de som kräver nån typ av "server" igång på datorn, dvs PLEX eller liknande..
Är det nån som provat J2 MX player?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Min Kodi-app har slutat fungera, tappat kontakten med delad nätverksmapp..
Tips på annan mediaspelare som gör jobbet ?
VLC har fortfarande kontakt med delade nätverkmappen, får ej till KODI så vill helst överge den appen.

Ogillar de som kräver nån typ av "server" igång på datorn, dvs PLEX eller liknande..
Är det nån som provat J2 MX player?

Du kan ju köra Plex servern direkt på shielden om du vill ..

Permalänk
Medlem

Går det på något smidigt sätt att schemalägga uppspelning av en spellista på antingen YouTube eller Spotify?

Går upp samma tid varje vardag och brukar dra igång lite musik på TVn (Shielden) för att vakna till. Kan man på något sätt spela upp en lista på antingen YouTube eller Spotify samma tid varje vardag genom skölden med Google Assist? Skölden kan sätta på/stänga av TVn (Ok Google, turn tv on/off), så tänker att det bör gå?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Min fjärr tvärdog i förra veckan efter att ha fungerat klockrent sedan köpet 2017. Visserligen uppdaterade jag firmware för ett par veckor sedan men den har fungerat fint efter det.

Först klagades det på dåligt batteri helt plötsligt och därefter dog den mer eller mindre omedelbart efter det. Nu har jag bytt batterier men det är helt omöjligt hittills att få liv i den igen.

Jag har provat de trick jag har lyckats hitta såhär långt på internet: reset av fjärren (bakåtpil + home-knapp i minst 15 s), stoppa blåtandsappen, rensa cache och data och sedan starta om shielden men inget verkar hjälpa. Vid pairing så händer absolut inget och den blå lampan på toppen av fjärren lyser inte öht.

(Än så länge kan jag till nöds använda appen för att styra men det är ju betydligt krångligare än att använda fjärren)

Någon som har några idéer innan jag får krypa till korset och köpa en ny?

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Någon som har några idéer innan jag får krypa till korset och köpa en ny?

Inga idéer men förslag på ersättare:
https://www.amazon.de/gp/product/B07P66RFYS/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Funkar bra mycket bättre än originalfjärren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Min fjärr tvärdog i förra veckan efter att ha fungerat klockrent sedan köpet 2017. Visserligen uppdaterade jag firmware för ett par veckor sedan men den har fungerat fint efter det.

Först klagades det på dåligt batteri helt plötsligt och därefter dog den mer eller mindre omedelbart efter det. Nu har jag bytt batterier men det är helt omöjligt hittills att få liv i den igen.

Jag har provat de trick jag har lyckats hitta såhär långt på internet: reset av fjärren (bakåtpil + home-knapp i minst 15 s), stoppa blåtandsappen, rensa cache och data och sedan starta om shielden men inget verkar hjälpa. Vid pairing så händer absolut inget och den blå lampan på toppen av fjärren lyser inte öht.

(Än så länge kan jag till nöds använda appen för att styra men det är ju betydligt krångligare än att använda fjärren)

Någon som har några idéer innan jag får krypa till korset och köpa en ny?

Det må låta långsökt, men har du kollat så det verkligen är någon juice i de nya batterierna?

Kolla även så kontaktblecken i batterihållaren ser schyssta ut och batterierna verkar ha bra kontakt. Glöm inte de inuti kontrollen heller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Min fjärr tvärdog i förra veckan efter att ha fungerat klockrent sedan köpet 2017. Visserligen uppdaterade jag firmware för ett par veckor sedan men den har fungerat fint efter det.

Först klagades det på dåligt batteri helt plötsligt och därefter dog den mer eller mindre omedelbart efter det. Nu har jag bytt batterier men det är helt omöjligt hittills att få liv i den igen.

Jag har provat de trick jag har lyckats hitta såhär långt på internet: reset av fjärren (bakåtpil + home-knapp i minst 15 s), stoppa blåtandsappen, rensa cache och data och sedan starta om shielden men inget verkar hjälpa. Vid pairing så händer absolut inget och den blå lampan på toppen av fjärren lyser inte öht.

(Än så länge kan jag till nöds använda appen för att styra men det är ju betydligt krångligare än att använda fjärren)

Någon som har några idéer innan jag får krypa till korset och köpa en ny?

Hände samma för mig, men jag hade ett par månader garanti kvar så jag fick en ny.
Det var kretskortet som hade gett upp på min enligt dom som elgiganten skickade den till.