Permalänk

Köpråd speldator

Hejsan!
Jag hade tänkt uppgradera min speldator som är ganska gammal, specc i dagsläget
Corsair carbide 300R midtower
Cooler master gx lite 500w psu
Intel core i5-3750k
Msi b75ma-p45, s-1155, PC-rep
Kingston ddr3 hyperx 1600mhz 8gb
Zotac GeForce gtx 760 2gb physx cuda
WD desktop green 2tb
Tänkte höra ifall man kan uppgradera något på den eller om jag borde skaffa allt nytt!?
Kommer beställa allt från komplett.se då jag har presentkort där, budget 8-10k
Ni får jättegärna hjälpa mig då jag inte alls har koll på datakomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lassesnusit:

Hejsan!
Jag hade tänkt uppgradera min speldator som är ganska gammal, specc i dagsläget
Corsair carbide 300R midtower
Cooler master gx lite 500w psu
Intel core i5-3750k
Msi b75ma-p45, s-1155, PC-rep
Kingston ddr3 hyperx 1600mhz 8gb
Zotac GeForce gtx 760 2gb physx cuda
WD desktop green 2tb
Tänkte höra ifall man kan uppgradera något på den eller om jag borde skaffa allt nytt!?
Kommer beställa allt från komplett.se då jag har presentkort där, budget 8-10k
Ni får jättegärna hjälpa mig då jag inte alls har koll på datakomponenter.

Skriv gärna vad för spel du spelar eller vill kunna spela, vilken upplösning du vill spelar i och om du använder datorn till annat tungdrivet. Detta för att det ska bli enklare att ge dig tips för vad för uppdatering som vore mest prisvärd i din situation.

Rent generellt så är det mest prisvärda, enligt mig, en SSD för operativsystem och favoritspel samt nytt grafikkort. För att undvika ett plattformsbyte (nytt moderkort + processor + arbetsminne) skulle en begagnad i7 3770K vara ett alternativ vilket skulle resultera i fyra kärnor och åtta trådar ställt mot din nuvarande med endast fyra kärnor. Skulle eventuellt kunna vara värt med begagnat arbetsminne för att utöka med om du kan hitta det billigt. Det viktiga är att undvika att lägga för mycket på eventuellt begagnad processor och mer arbetsminne då plattformen saknar vidare uppgraderingsväg.

Om du endast vill köpa nytt så satsa på SSD och grafikkort; spara sedan till ett plattformsbyte.

Edit: Eventuellt nytt nätaggregat om den blivit till åren.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]