Bytt till RTX 2080 från GTX1070 ti och har sämre prestanda.

Permalänk
Medlem

Bytt till RTX 2080 från GTX1070 ti och har sämre prestanda.

Som topic lyder så har jag bytt till ett RTX 2080 från ett GTX1070 ti och har sämre prestanda i t ex BF5.

Innan byte av grafikkort så låg jag på 120fps+ i bf5 nu ligger den på max 100 och droppar väldigt lågt med samma inställningar.
Min rigg består av en i5 7600k @ 4.6GHz, 16Gb DDR4 och bara SSD-diskar, har heller inga konstiga bakgrundsprocesser.

Någon som har nån idé om vad det kan vara? MVH

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem

kan du råkat kommit åt inställningen för för-renderande frames i spelet? När den är avstängd kan fps droppa rejält.

Permalänk
Medlem

Ta bort nvidia drivers och installera om dom använd dig av DDU

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Din CPU flaskhalsar, då BF5 gillar 6+ kärnor/trådar. Visserligen borde du få minst samma fps som förut, men antagligen så är grafikkortet så snabbt att processorn inte orkar med och då kanske grafikkortet klockar ner sig osv?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

kan det bero på raytracing/DLSS? Hörde att de äter upp fps när de är påslagna

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farf4r:

kan du råkat kommit åt inställningen för för-renderande frames i spelet? När den är avstängd kan fps droppa rejält.

Har man det på så blir det sjukt hackigt med musen.

Skrivet av Decster:

Din CPU flaskhalsar, då BF5 gillar 6+ kärnor/trådar. Visserligen borde du få minst samma fps som förut, men antagligen så är grafikkortet så snabbt att processorn inte orkar med och då kanske grafikkortet klockar ner sig osv?

CPU ligger på 100% GPU ca 20-30 vet inte alls vad som händer.

Skrivet av Savage_Gray:

kan det bero på raytracing/DLSS? Hörde att de äter upp fps när de är påslagna

har inte DXR påslaget.

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Din CPU flaskhalsar, då BF5 gillar 6+ kärnor/trådar. Visserligen borde du få minst samma fps som förut, men antagligen så är grafikkortet så snabbt att processorn inte orkar med och då kanske grafikkortet klockar ner sig osv?

Det tvivlar jag på ,skulle gör så mycket i detta fall tappar kanske någon enstaka procent i jämnförelse mot en 9700k

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av KamuleN:

CPU ligger på 100% GPU ca 20-30 vet inte alls vad som händer.

Skrivet av Tip Top:

Det tvivlar jag på ,skulle gör så mycket i detta fall tappar kanske någon enstaka procent i jämnförelse mot en 9700k

100% CPU = flaskhals

Du skulle kunna testa att sätta en max FPS på 100-120, eller prova DX11/12 + pre-rendered frames (spelet ska ha en inställning för det också, tror det hette future frame rendering).

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Det tvivlar jag på ,skulle gör så mycket i detta fall tappar kanske någon enstaka procent i jämnförelse mot en 9700k

De finns en hel del tester som visar att en i5-7600K tillsammans med andra rena fyrakärninga processorer presterar uselt i BF5 med kraftiga grafikkort. Så att ett RTX 2080 som i de här fallet presterar sämre än ett GTX 1070 Ti är egentligen inte alls konstigt.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

De finns en hel del tester som visar att en i5-7600K tillsammans med andra rena fyrakärninga processorer presterar uselt i BF5 med kraftiga grafikkort. Så att ett RTX 2080 som i de här fallet presterar sämre än ett GTX 1070 Ti är egentligen inte alls konstigt.

Det är inte konstigt att en bättre gpu presterar sämre med samma cpu?

OK.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Det är inte konstigt att en bättre gpu presterar sämre med samma cpu?

OK.

Nja inte i de här fallet. Jag skall länka lite saker under kvällen som visar på att de här i BF5. De som händer är att processorn flaskhalsar så mycke att grafikkortet får vänta. Grafikkortet går nästan på tomgång och de ger en fruktansvärt dålig spelupplevelse.
Jag har själv erfarenhet av detta då min sambo var snabbt på tåget med ett RTX 2080. När hon köpte kortet satt hon med ett GTX 1060 samt en i5-6600K. Och när BF5 släpptes så var spelupplevelsen bokstavligt talat skit. Så vi provade med både GTX 1060 och mitt GTX 1070 Ti i hennes dator, och framför allt GTX 1070 Ti presterade bättre än vad RTX 2080 gjorde i hennes dator. Numera sitter hon med en i5-8600K och BF5 presterar som de ska.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@KamuleN: Hur blir det om du använder DSR? Prova högsta först och gå nedåt i inställningarna och skriv här sen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Här har du iaf ett resultat som visar att ett 1070 ti med din CPU presterar bättre än med ett 2080 iaf på standard clock.

https://www.gpucheck.com/compare/nvidia-geforce-rtx-2080-vs-n...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Nja inte i de här fallet. Jag skall länka lite saker under kvällen som visar på att de här i BF5. De som händer är att processorn flaskhalsar så mycke att grafikkortet får vänta. Grafikkortet går nästan på tomgång och de ger en fruktansvärt dålig spelupplevelse.
Jag har själv erfarenhet av detta då min sambo var snabbt på tåget med ett RTX 2080. När hon köpte kortet satt hon med ett GTX 1060 samt en i5-6600K. Och när BF5 släpptes så var spelupplevelsen bokstavligt talat skit. Så vi provade med både GTX 1060 och mitt GTX 1070 Ti i hennes dator, och framför allt GTX 1070 Ti presterade bättre än vad RTX 2080 gjorde i hennes dator. Numera sitter hon med en i5-8600K och BF5 presterar som de ska.

Förstår inte hur det funkar, om det nu är så. Någon artikel på det eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Förstår inte hur det funkar, om det nu är så. Någon artikel på det eller liknande?

Sök lite så finner du lite trådar på ämnet. Även här uppe så finns en video som belyser problemet delvis. Hardware Unboxed skall ha en video där dom testar ända ner till i3-6300/i3-6100.
Sökte själv lite snabbt och här är en tråd där nån är purken över prestandan i BF5 med ett RTX 2070 kombinerat med en i5-7600K: https://www.reddit.com/r/BattlefieldV/comments/andwyf/battlef... Den tråden belyser samma problematik genom hela RTX 20 serien kombinerad med en ren fyrakärning processor.

Även denna tråd med samma problem. i5-7600K och ett RTX 2080: https://www.reddit.com/r/BattlefieldV/comments/a1rewh/2080_ba...

Jag behöver nog inte länka mer trådar heller. Med ett RTX 20 kort och en fyrakärnig i3a eller i5a presterar riktigt uselt i BFV. De beror just på grund de låga antalet kärnor. Processorn orkar helt enkelt inte med att hantera datan som grafikkortet ger processorn.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Sök lite så finner du lite trådar på ämnet. Även här uppe så finns en video som belyser problemet delvis. Hardware Unboxed skall ha en video där dom testar ända ner till i3-6300/i3-6100.
Sökte själv lite snabbt och här är en tråd där nån är purken över prestandan i BF5 med ett RTX 2070 kombinerat med en i5-7600K: https://www.reddit.com/r/BattlefieldV/comments/andwyf/battlef... Den tråden belyser samma problematik genom hela RTX 20 serien kombinerad med en ren fyrakärning processor.

Även denna tråd med samma problem. i5-7600K och ett RTX 2080: https://www.reddit.com/r/BattlefieldV/comments/a1rewh/2080_ba...

Jag behöver nog inte länka mer trådar heller. Med ett RTX 20 kort och en fyrakärnig i3a eller i5a presterar riktigt uselt i BFV. De beror just på grund de låga antalet kärnor. Processorn orkar helt enkelt inte med att hantera datan som grafikkortet ger processorn.

Skulle jag suttit hemma vid en dator skulle jag googlat, är dock på semester just nu med bara en mobil att surfa runt på.

Förstår inte hur en bättre gpu kan prestera än en sämre gpu när man använder samma cpu, står som nummer ett på min researchlista när jag kommer hem... Låter ju väldigt märkligt rent logiskt, eller? Kanske bara jag som tänker fel. Jag skulle förstå om man fick likadan prestanda, men sämre låter väldigt konstigt då cpun fortfarande klarar av samma data, men gpun får mer headroom.

Förstår du hur jag tänker? *thinking*

Edit: Alltså sammanfattningsvis, så länge man har samma cpu bör man iaf få samma prestanda som med det sämre grafikkortet. Men så är det kanske inte då? Märkligt.
Ser inget vettigt i dom trådarna förutom 4c/4t, bör ju ändå inte bli sämre med bättre gpu.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Här har du iaf ett resultat som visar att ett 1070 ti med din CPU presterar bättre än med ett 2080 iaf på standard clock.

https://www.gpucheck.com/compare/nvidia-geforce-rtx-2080-vs-n...

Av de spelresultat som finns på sidan du länkar presterar 1070 Ti bättre än 2080 i exakt noll stycken. 2080 är genomgående betydligt snabbare i samtliga titlar och inställningar.

Skrivet av HC-8315:

Jag behöver nog inte länka mer trådar heller.

Du har länkat till två trådar där användare upplever problem med ett 2080 i BF V. Du har inte länkat till någonting som skulle visa på ditt absurda påstående att ett 2080 skulle prestera sämre än 1070 Ti på grund av att processorn inte hänger med.
Sidan ovan som @knaz länkat till visar tämligen tydligt hur långt du varit ute och cyklat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Spel är spel och det är inget nytt under solen att optimering för spel kan vara rent ut skit. Hade nog varit bättre att göra en benchmark istället eller testa iallafall flera olika spel än att titta på enbart ett.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Skulle jag suttit hemma vid en dator skulle jag googlat, är dock på semester just nu med bara en mobil att surfa runt på.

Förstår inte hur en bättre gpu kan prestera än en sämre gpu när man använder samma cpu, står som nummer ett på min researchlista när jag kommer hem... Låter ju väldigt märkligt rent logiskt, eller? Kanske bara jag som tänker fel. Jag skulle förstå om man fick likadan prestanda, men sämre låter väldigt konstigt då cpun fortfarande klarar av samma data, men gpun får mer headroom.

Förstår du hur jag tänker? *thinking*

Edit: Alltså sammanfattningsvis, så länge man har samma cpu bör man iaf få samma prestanda som med det sämre grafikkortet. Men så är det kanske inte då? Märkligt.
Ser inget vettigt i dom trådarna förutom 4c/4t, bör ju ändå inte bli sämre med bättre gpu.

Jag har inte de här helt klart för mig. Men med tanke på att ett GTX 1070 Ti är svagare än ett RTX 2080 så blir ju också belastningen på ett GTX 1070 Ti högre än hos ett RTX 2080. De i kombination med en processor som inte klara av flödet av data kommer flaska mera ju bättre grafikkort man använder. Om grafikkortet blir belastat så boostar den inte heller upp till sin fulla potential. De här kan man även se på RX 5700 korten. Jag måste tänka en stund nu, för de var några dagar sen jag såg de. Men nån på Youtube observerade att ett grafikkortet inte boostade liika högt mellan två olika processorer. Jag måste som sagt gå igenom min historik här.

Skrivet av twit:

Av de spelresultat som finns på sidan du länkar presterar 1070 Ti bättre än 2080 i exakt noll stycken. 2080 är genomgående betydligt snabbare i samtliga titlar och inställningar.

Du har länkat till två trådar där användare upplever problem med ett 2080 i BF V. Du har inte länkat till någonting som skulle visa på ditt absurda påstående att ett 2080 skulle prestera sämre än 1070 Ti på grund av att processorn inte hänger med.
Sidan ovan som @knaz länkat till visar tämligen tydligt hur långt du varit ute och cyklat.

Absurda påstående? Jag kan tycka att jag inte behöver länka varenda kotte som har påvisat samma problem och dessutom kalla deras prestanda för absurda. Så dessa människor är ute och cyklar när dom kombinerad dessa delar med varandra och upplever sämre prestanda. De finns några trådar även här på forumet om man söker lite där folk har fått sämre prestanda med ett nytt vassare grafikkort just för att deras processor varit för svag.
Jag försöker bara belysa att TS här inte är ensam om att ha upplevt detta i framför allt BFV. De här är inte den videon jag tänker på högre upp, men de belyser verkligen problemet med att använda fyra kärnor tillsammans med högpresterade grafikkort. Hur man än vrider och vänder på detta så är detta "absurda fenomen" om vi skall kall de så ett faktum för en hel del gamers!

Under tiden jag skrev så sökte jag lite mera. Detta är förvisso med en i7-6700K, en den ger också en bild av att nåt inte står rätt till. Här får personen ifråga en gnutta sämre prestanda med ungefär 10 FPS. https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...
Hittade också denna video och där kan man se att en i5-7600K får 88 FPS avg med ett RTX 2080 Ti!
Jag rekommenderar att man söker på ämnet lite själv och dyker lite på djupet.
De jag däremot skulle vilja se är ett rent test mellan olika generationer grafikkort på just äldre i5or. De kryllar ju inte av dom precis då man helst testar de senaste med de vassaste. Men de lilla som finns indikerar på detta. Men är man ganska trångsynt så tror man ju inte ens på folk när dom belyser problemet och skyller hej vilt på annat! jag skulle vilja påstå att de här är ett skolboksexempel på hur en flaskhals i en speldator kan se ut.

Ytterligare trådar i ämnet: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/discover/285051/r... , https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/discover/294794/r... och https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/discover/283840/p...

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Anandtech hade också en tråd i forumet som beskrev just stuttering för en 4c/4t intel -propp. Tydligen är windows schedueler bygd så att när du har tillräckligt många trådar av låg prioritet samlade på hög, så kommer de att exekveras, detta leder oftast till 0,3-2 sekunders stutter. vid HT så kan dessa lågt prioriterade processer ske i bakgrunden.

Med ett fläskigare, om än marginellt, grafikkort ger du din cpu en chans att ösa på mer, att maxa, vilket lämnar mindre cpu-tid till: Discord, Slack, BT, ICQ, Chrome, vad det nu kan vara av alla 100-tals processer som körs i ett modernt windows. Din CPU går på 100% vilket gör att den sällan boostar upp i turbo exempelvis. Min processor i sig, presterar bättre med 4,1 i basklock och 4,4 Turbo, än 4,2 basklock och 4,4 i turbo i verklig användning, och den drar 20 Watt mindre med, i princip tyst. I ditt fall kanske du närmar dig något som kan liknas vid ett rätt saftigt stresstest, 100% all core, GPUn ger din CPU för mycket att göra. Att låsa fps är ingen dum ide...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag har inte de här helt klart för mig. Men med tanke på att ett GTX 1070 Ti är svagare än ett RTX 2080 så blir ju också belastningen på ett GTX 1070 Ti högre än hos ett RTX 2080. De i kombination med en processor som inte klara av flödet av data kommer flaska mera ju bättre grafikkort man använder. Om grafikkortet blir belastat så boostar den inte heller upp till sin fulla potential. De här kan man även se på RX 5700 korten. Jag måste tänka en stund nu, för de var några dagar sen jag såg de. Men nån på Youtube observerade att ett grafikkortet inte boostade liika högt mellan två olika processorer. Jag måste som sagt gå igenom min historik här.

Absurda påstående? Jag kan tycka att jag inte behöver länka varenda kotte som har påvisat samma problem och dessutom kalla deras prestanda för absurda. Så dessa människor är ute och cyklar när dom kombinerad dessa delar med varandra och upplever sämre prestanda. De finns några trådar även här på forumet om man söker lite där folk har fått sämre prestanda med ett nytt vassare grafikkort just för att deras processor varit för svag.
Jag försöker bara belysa att TS här inte är ensam om att ha upplevt detta i framför allt BFV. De här är inte den videon jag tänker på högre upp, men de belyser verkligen problemet med att använda fyra kärnor tillsammans med högpresterade grafikkort. Hur man än vrider och vänder på detta så är detta "absurda fenomen" om vi skall kall de så ett faktum för en hel del gamers!

Under tiden jag skrev så sökte jag lite mera. Detta är förvisso med en i7-6700K, en den ger också en bild av att nåt inte står rätt till. Här får personen ifråga en gnutta sämre prestanda med ungefär 10 FPS. https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...
Hittade också denna video och där kan man se att en i5-7600K får 88 FPS avg med ett RTX 2080 Ti!
Jag rekommenderar att man söker på ämnet lite själv och dyker lite på djupet.
De jag däremot skulle vilja se är ett rent test mellan olika generationer grafikkort på just äldre i5or. De kryllar ju inte av dom precis då man helst testar de senaste med de vassaste. Men de lilla som finns indikerar på detta. Men är man ganska trångsynt så tror man ju inte ens på folk när dom belyser problemet och skyller hej vilt på annat! jag skulle vilja påstå att de här är ett skolboksexempel på hur en flaskhals i en speldator kan se ut.

Ytterligare trådar i ämnet: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/discover/285051/r... , https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/discover/294794/r... och https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/discover/283840/p...

Snacka om confirmation bias när du letar info. Kollade lite i trådarna du länkade och det finns lika många anekdoter son talar rakt emot din hypotes. Och ingen gör någon testing alls. Frame caps och mer gpu-krävande inställningar skulle ju snabbt visa om det var någon form av self eating bottle neck.

Till trådskaparen vill jag bara varna att det här är samma visa varje gång. Det blev populärt att ropa cpu-bottleneck för några år sedan och nu är det allt som görs. Tror inte att jag någonsin sett faktiska bevis för att en sån bottle neck skulle försvåras märkbart av starkare gpu.

Jag spelar inte bf5 så jag vet inte vilka settings som finns. Men jag gissar att det finns render scale. Dra upp den och andra gpu-intensiva inställningar tills din gpu precis börjar bottlenecka och CPUn får lite headroom. Om det helt magiskt höjjer din fps igen så kanske den här loonie bin-teorin faktiskt stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Av de spelresultat som finns på sidan du länkar presterar 1070 Ti bättre än 2080 i exakt noll stycken. 2080 är genomgående betydligt snabbare i samtliga titlar och inställningar.

I min trötthet blanda jag antingen ihop resultaten eller hängde upp mig på mängden CPU flaskhalsar de olika korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Har du testat att updatera BIOS och chipset eller några andra drivrutiner på moderkortet?

Om du överklockar CPU/minne gör det någon skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com