När löper Philips patent för Bias belysning (Ambilight) ut? Vad står förresten "BIAS" för?

Permalänk
Medlem

När löper Philips patent för Bias belysning (Ambilight) ut? Vad står förresten "BIAS" för?

Vill minnas att det började synas för ca 15 år sedan. Någon som vet vilket datum patentet togs i bruk?
Det är väl 20 år som är längsta patenttiden? I så fall borde vi börja Bias belysning hos andra märken om ca 5 år.

Har även försökt söka mig till vad "BIAS" står för. Någon som vet vad bokstäverna står för?
Back Illuminating Application System?

Permalänk
Medlem

Bias står inte för något. Det är ett ord som förekommer i både svenska och engelska. Kan dock inte med säkerhet säga att just den här betydelsen av ordet finns på svenska "egentligen" (hur man nu definierar sådant) eller om det bara används ändå.
https://sv.wiktionary.org/wiki/bias

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Evolved: "bias" kommer som skrivet av ordet bias som hör antagligen syftar på det som i tekniska termer är en "förspänning" eller "hjälpspänning". Fast här då applicerat på ögat och ett ljus som hjälper ögat, särskilt pupillen att anpassa sig efter TV:ns bild. Detta är mycket vanligt i produktionsmiljö där man använder ett ljus med energifördelning som motsvarar den färgstandard man arbetar i, vanligtvis D65.

Nu tror jag inte Philips har patent på bias light (då detta varit allmän känendom i 100 år eller så) utan på Ambilight och ett dynamiskt ljus som skiftar med bildens innehåll. Vilket ju är en rätt usel idé till att börja med.

Man kan bygga ett bias light på egen hand och hålla det statiskt och tempererat till 6500K med trevlig resultat. Orsaken till att man vi ha det statiskt är för att dynamiken i ljuset annars påverkar hur du uppfattar färg och ljus på TV:n.

Permalänk
Medlem

Menar du att ljuset bakom skärmen skiftar färg efter vad som visas på TV:n? I så fall finns det tredjepartstillverkare som säljer smidiga lösningar. Jag har suktat efter dem med ojämna mellanrum men har alltid stängt plånboken eftersom jag hellre slösat pengarna på annat.

Du kan också göra själv om du gillar att pyssla och knåpa, finns flera guider som steg för steg visar hur du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Evolved: "bias" kommer som skrivet av ordet bias som hör antagligen syftar på det som i tekniska termer är en "förspänning" eller "hjälpspänning". Fast här då applicerat på ögat och ett ljus som hjälper ögat, särskilt pupillen att anpassa sig efter TV:ns bild. Detta är mycket vanligt i produktionsmiljö där man använder ett ljus med energifördelning som motsvarar den färgstandard man arbetar i, vanligtvis D65.

Nu tror jag inte Philips har patent på bias light (då detta varit allmän känendom i 100 år eller så) utan på Ambilight och ett dynamiskt ljus som skiftar med bildens innehåll. Vilket ju är en rätt usel idé till att börja med.

Man kan bygga ett bias light på egen hand och hålla det statiskt och tempererat till 6500K med trevlig resultat. Orsaken till att man vi ha det statiskt är för att dynamiken i ljuset annars påverkar hur du uppfattar färg och ljus på TV:n.

Det låter rimligt! Vore dock trevligt med en officiell förklaring till namnet.

Eftersom inget annat märke saluför Bias light så bör väl Philips ha patent på just det?

Precis så kör jag, upplever det behagligaste för ögonen. De skiftande miljontals färgerna är mer lämpat vid festliga tillfällen.

Permalänk
Medlem

Finns väl inga patent för ambilight i stort? Flera patent de sökt och haft som kanske möjligen om de verkligen vill vara jävliga kan användas i rättsfall har väl ändå övergetts, och andra är i princip betydelselösa.

Patent är på (nya) tekniska lösningar, inte idéer. De lösningar som Philips eller TP Vision eventuellt fortfarande har patent på och kan göra anspråk på kan gås runt. Det finns helt enkelt inget datum då alla andra kommer börja köra med belysning, att de inte kör det är för att de inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Menar du att ljuset bakom skärmen skiftar färg efter vad som visas på TV:n? I så fall finns det tredjepartstillverkare som säljer smidiga lösningar. Jag har suktat efter dem med ojämna mellanrum men har alltid stängt plånboken eftersom jag hellre slösat pengarna på annat.

Du kan också göra själv om du gillar att pyssla och knåpa, finns flera guider som steg för steg visar hur du gör.

Jag kör med fast "glödlampsljus" bakom tv:n, visserligen kan jag få det att följa tvn:s färger då det är några Hue-lampor.

Det var mer en funderingen som har legat vilandes länge det där med patentet..

Det enda jag finner gällande patenten är dessa:
https://patents.google.com/patent/US20100091193A1/en
https://patents.google.com/patent/EP2100444A1/en

De är dock från 2007 och vad jag vill minnas så fanns Ambilight innan dess..

Permalänk
Medlem

Pratar du dessutom bara om statisk bias-belysning så finns det massor färdiga produkter/kit att köpa för att klistra på din monitor eller TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns väl inga patent för ambilight i stort? Flera patent de sökt och haft som kanske möjligen om de verkligen vill vara jävliga kan användas i rättsfall har väl ändå övergetts, och andra är i princip betydelselösa.

Patent är på (nya) tekniska lösningar, inte idéer. De lösningar som Philips eller TP Vision eventuellt fortfarande har patent på och kan göra anspråk på kan gås runt. Det finns helt enkelt inget datum då alla andra kommer börja köra med belysning, att de inte kör det är för att de inte vill.

Skrivet av Petterk:

Pratar du dessutom bara om statisk bias-belysning så finns det massor färdiga produkter/kit att köpa för att klistra på din monitor eller TV.

Jag undrar främst varför andra märken inte har det, de tekniknördar jag pratat med hävdar att det är p.g.a. patent.

I området där jag bor har vart och vartannat hushåll en Ambilight tv. Det är väl säljande och det som Svensson gärna köper, så tycker i så fall att det är konstigt att andra märken inte hoppat på det tåget.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Evolved:

Det låter rimligt! Vore dock trevligt med en officiell förklaring till namnet.

Eftersom inget annat märke saluför Bias light så bör väl Philips ha patent på just det?

Bias Light är det generella begreppet och har alltså många år på nacken: https://en.wikipedia.org/wiki/Bias_lighting Det fanns på sin tid under det glada 50, 60 och 70-talet separata TV-lampor att köpa för just detta syfte.

Varför ingen byggt in ett statiskt D65 bias light är en öppen fråga. Skulle säga att det är (1) för att undvika en öppen patentkonflikt med Philips och (2) för att funktionen med statiskt bias light anses komplex och är i sig inte en finess som ger merförsäljning (3) Tills man ger den färg och dynamik vilket gör att vi är tillbaka på (1) igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag undrar främst varför andra märken inte har det, de tekniknördar jag pratat med hävdar att det är p.g.a. patent.

I området där jag bor har vart och vartannat hushåll en Ambilight tv. Det är väl säljande och det som Svensson gärna köper, så tycker i så fall att det är konstigt att andra märken inte hoppat på det tåget.

@Laxpudding kanske kan kommentera om hur försäljningen på de olika märkena ser ut i Sverige.

Det är nog inte så efterfrågat, och att tillverkarna därför väljer bort det. Lightpack, DreamScreen och så vidare har inte haft några som helst problem att sälja sina produkter. Själva grundidén kan inte skyddas och det är idag trivialt att analysera bildrutor och styra belysning utefter dessa, helt utan att inkräkta på några patent. Som du gör och kör belysningen statisk är ju ännu enklare, ändå väljer tillverkarna bort det. Philips äger däremot varumärket Ambilight, men tvivlar starkt på att det är vad som drar många, TP Vision har helt enkelt bara TV-apparater i alla prisklasser och syns därför både i hushåll som spenderar relativt lite och relativt mycket på TVn.