Efter donuts och hamburgare – Mionix slopar lifestyle och återvänder till gaming

Permalänk
Melding Plague

Efter donuts och hamburgare – Mionix slopar lifestyle och återvänder till gaming

Svenska tillbehörstillverkaren Mionix kastar snabbmaten. Efter ett färgglatt äventyr återvänder bolaget till sina rötter och satsar på premiumsegmentet för gaming.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mionix Naos 7000 är den bästa, mest bekväma musen jag haft, det verkar positivt att de ska gå ifrån pastellfärgerna och satsa på "gamingprodukter" igen. Beroende på priset blir det kanske en jubileumsnaos som reserv ifall nuvarande lägger av, hoppas inte den ingår i superpremiumsatsningen utan får ett mer attraktivt pris.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Jag tyckte att allt med shark fins etc var roligt på pappret men ja, det blev knasigt.

Diggar dock deras grejer.
Hade en Naos 8200 som var riktigt härlig att använda.
Hade lurarna varit trådlösa hade jag fortsatt med dem istället för att byta.

Ser fram emot nya produkter!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Skrivet av klirre:

Mionix Naos 7000 är den bästa, mest bekväma musen jag haft, det verkar positivt att de ska gå ifrån pastellfärgerna och satsa på "gamingprodukter" igen. Beroende på priset blir det kanske en jubileumsnaos som reserv ifall nuvarande lägger av, hoppas inte den ingår i superpremiumsatsningen utan får ett mer attraktivt pris.

Sitter med en Naos 7000 som jag också är väldigt nöjd med. Har däremot sett Mionix lifestyle satsningar och även om de är lite fräcka på sitt sätt har det onekligen inte slagit igenom. Lite synd att de bara kommer satsa på "superpremium" segmentet framöver.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet.
Jag har två Mionix produkter, som jag är nöjd med.
Deras stora svarta musmatta med syd kant och Castorn. Castorn har varit lite bråkig med registrering i scrollandet, löste det dock tillfälligt genom att plocka isär och rengöra det. Ska dock inte riktigt behövas tycker jag. Men ser fram emot nya och gamla produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Expertgissare

Som en gammal gubbe en gång sa, ÄNTLIGEN!!!
En Castor av kvalitet (även om det innebär ett högre pris) skulle jag inte sägs nej till, men innan det blir tal om att köpa något från Mionix så behöver de bevisa att de menar allvar efter detta "life style" fiasko.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Släpper de bara Mionix Castor musen i trådlös version så är jag frälst.

Permalänk
Medlem

Trevligt att de slutar med hamburgarna, någon konstigare marknadsföring för datormöss har jag svårt att minnas. Vad gäller att de ska börja verka i superpremiumsegmentet har jag lite svårt att se, men det är välkommet om de faktiskt är seriösa och det inte bara är ett PR-stunt.

För mig är Mionix synonymt med grym ergonomi men väldigt dålig kvalitet. Jag har ägt tre stycken Mionix Naos 8200, alla tre har slitits ut på samma sätt inom ca 1 år. Scrollhjulets interna delar är av undermålig kvalitet som slits ut så att det till slut inte registrerar en scrollning. Dessutom började vänster- och högerklicksbrytarna så småningom att glappa. Även brytarna för tumknapparna började glappa. De har helt enkelt använt interna delar av undermålig kvalitet.

Nu har jag en Naos QG enbart för att den var billigare än en ny 8200, får se när den går i graven, förväntar mig inget långvarigt men ergonomin på Naos-linjen är så bra att jag har blivit kvar. Om de håller kvar ergonomin/utformningen på Naos-serien och faktiskt uppgraderar de interna delarna till mer kvalitativa delar så är jag intresserad. Hur som helst måste de faktiskt visa på att de har gjort en premiumprodukt om de nu ska ta mer betalt.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Jadu, den som tyckte deras senaste inriktning var ett bra drag måste ju ha tagit några riktigt starka preparat. Och vad gäller "superpremium" tror jag på när jag ser det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

För mig är Mionix synonymt med grym ergonomi men väldigt dålig kvalitet. Jag har ägt tre stycken Mionix Naos 8200, alla tre har slitits ut på samma sätt inom ca 1 år. Scrollhjulets interna delar är av undermålig kvalitet som slits ut så att det till slut inte registrerar en scrollning.

Samma här, två möss med samma problem. Väldigt trevlig mus i övrigt, speciellt när den är ny. Har inte haft en mus med ett trevligare vänster-/högerklick. Men det blev snabbt som "vanligt".

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt med något alternativ till Razer Turret/Corsair Lapdog.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Har 2x Naos till mina datorer som funkar utmärkt. Blev ju mörkrädd när man såg deras neonfärgade lifestyle serie... glad de är inne på rätt spår igen.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Haft både Naos 5000 samt 7000 och båda har varit helt otroliga när det gäller passform samt comfort. Bytte nyligen till en Corsair Ironclaw men måste säga att jag saknar min gamla Naos rätt mycket.

Tycker dock det är lite synd att de satsar på superpremium då det inte blir skoj att lägga 1500-2000kr på en mus (gissar att superpremium ligger där).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Köp INTE Mionix produkter, speciellt inte mössen. De går sönder inom ett år och då behöver du inte vara särskilt aktiv på spelfronten. Mössen är också onödigt tunga och är dåligt lämpade för personer med "claw grip". Om du gillar att vila handen på ytan och svepa långsamt över musmattan kanske Mionix passar dig men i övrigt - nej. Mionix kundsupport vill inte heller ta emot defekta varor trots giltig garanti, kvitton, videobevis, skärmdumpar etc. De kommer alltid att hänvisa dig någon annanstans.

Bästa spelmössen jag haft kommer från Logitech. Köp dem istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Köp INTE Mionix produkter, speciellt inte mössen. De går sönder inom ett år och då behöver du inte vara särskilt aktiv på spelfronten. Mössen är också onödigt tunga och är dåligt lämpade för personer med "claw grip". Om du gillar att vila handen på ytan och svepa långsamt över musmattan kanske Mionix passar dig men i övrigt - nej. Mionix kundsupport vill inte heller ta emot defekta varor trots giltig garanti, kvitton, videobevis, skärmdumpar etc. De kommer alltid att hänvisa dig någon annanstans.

Bästa spelmössen jag haft kommer från Logitech. Köp dem istället.

Har lite av samma upplevelser. Hade en NAOS 5000. Gillade den skarpt men efter ett år gick scrollhjulet sönder och vänsterklick fastnade ibland. Tänkte att jag kanske bara hade otur så jag köpte en 7000. Samma fel inom ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Köp INTE Mionix produkter, speciellt inte mössen. De går sönder inom ett år och då behöver du inte vara särskilt aktiv på spelfronten. Mössen är också onödigt tunga och är dåligt lämpade för personer med "claw grip". Om du gillar att vila handen på ytan och svepa långsamt över musmattan kanske Mionix passar dig men i övrigt - nej. Mionix kundsupport vill inte heller ta emot defekta varor trots giltig garanti, kvitton, videobevis, skärmdumpar etc. De kommer alltid att hänvisa dig någon annanstans.

Bästa spelmössen jag haft kommer från Logitech. Köp dem istället.

läst liknande, var på väg att köpa en när de reades ut för 300 på webhallen för ett antal år sedan men blev en deathadder istället som håller än idag. känns som att de ligger efter i utvecklingen då det är antingen trådlöst eller ultalättvikt som gäller...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av klirre:

Mionix Naos 7000 är den bästa, mest bekväma musen jag haft, det verkar positivt att de ska gå ifrån pastellfärgerna och satsa på "gamingprodukter" igen. Beroende på priset blir det kanske en jubileumsnaos som reserv ifall nuvarande lägger av, hoppas inte den ingår i superpremiumsatsningen utan får ett mer attraktivt pris.

Vet vad du snackar om...köpte 4st Naos 7000 på en gång när de sålde dem för 250kr.
Ungarna har varsinn och jag en...samt en oöppnad i reserv.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Köp INTE Mionix produkter, speciellt inte mössen. De går sönder inom ett år och då behöver du inte vara särskilt aktiv på spelfronten. Mössen är också onödigt tunga och är dåligt lämpade för personer med "claw grip". Om du gillar att vila handen på ytan och svepa långsamt över musmattan kanske Mionix passar dig men i övrigt - nej. Mionix kundsupport vill inte heller ta emot defekta varor trots giltig garanti, kvitton, videobevis, skärmdumpar etc. De kommer alltid att hänvisa dig någon annanstans.

Bästa spelmössen jag haft kommer från Logitech. Köp dem istället.

Skrivet av Emyxia:

Har lite av samma upplevelser. Hade en NAOS 5000. Gillade den skarpt men efter ett år gick scrollhjulet sönder och vänsterklick fastnade ibland. Tänkte att jag kanske bara hade otur så jag köpte en 7000. Samma fel inom ett år.

Skrivet av femkantig:

läst liknande, var på väg att köpa en när de reades ut för 300 på webhallen för ett antal år sedan men blev en deathadder istället som håller än idag. känns som att de ligger efter i utvecklingen då det är antingen trådlöst eller ultalättvikt som gäller...

Intressant att vi har så pass olika upplevelser av Mionix, köpte min Naos 7000 2016 och har använt så pass att den gummerade ytan börjat flagna. Hittills har den varken dubbelklickat eller på nåt annat vis gått sönder, långt mycket bättre hållbarhet än mina gamla IE 3.0 som gick åt i mängder.

Skrivet av Fidel Castro:

Vet vad du snackar om...köpte 4st Naos 7000 på en gång när de sålde dem för 250kr.
Ungarna har varsinn och jag en...samt en oöppnad i reserv.

Den rean missade jag, hade köpt två direkt om jag hittade så billiga

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@Navicula: Mionix Castor är perfekt för de med Claw grip, men håller med om att Naos inte är det, den kör jag på kontoret

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Navicula:

Köp INTE Mionix produkter, speciellt inte mössen. De går sönder inom ett år och då behöver du inte vara särskilt aktiv på spelfronten. Mössen är också onödigt tunga och är dåligt lämpade för personer med "claw grip". Om du gillar att vila handen på ytan och svepa långsamt över musmattan kanske Mionix passar dig men i övrigt - nej. Mionix kundsupport vill inte heller ta emot defekta varor trots giltig garanti, kvitton, videobevis, skärmdumpar etc. De kommer alltid att hänvisa dig någon annanstans.

Bästa spelmössen jag haft kommer från Logitech. Köp dem istället.

Tycker de har jättebra kundsupport. Hade problem med en glappande scroll wheel knapp. Hörde av mig till dom och de erbjöd en ny i utbyte utan diskussion. Fast jag frågade lite snällt om jag kunde få göra rent med isopropylalkohol och ändå behålla garantin. Vilket inte var något problem. Självfallet så funkade rengörningen. Vi hade en liten mailkonversation över hur de borde ändra nästa rev. av musen för att slippa liknande problem jag hade. De var glada över min feedback och intresse.

Permalänk
Medlem

Är det nån som någonsin tänkt på dem som nåt annat än ett dussinmärke för "gamers"? Hamburgarna och hajfenorna gjorde iallafall att de stack ut lite grann. Det är så jag tänker på dem. Ett lite knasigt gamermärke. Som har en helt sjukt snygg kabel på sitt tangentbord (haft seriösa funderingar på att köpa tangentbordet bara för kabelns skull..).

Jag blir förvirrad. Sen när har de satsat på "livsstil"? Hur är konstiga mönster som de trott tilltalar gamers = "livsstil"?

Återgå till gamerursprungen OCH satsa på premiumsegmentet? What... bestäm er, Mionix. Antingen kör de på gamerstilen, alltså produkter utformade för vad en tonåring tyckte var häftigt för 20 år sen. Eller sin moderna tolkning som gör att de iallafall är lite unika. Eller så satsar de på premiumsegmentet och tilltalar andra än kids.

Permalänk
Hedersmedlem

Älskade passformen på min Naos 7000 men kvalitén var horribelt dålig. Ett par månaders sparsamt användning och så slutade scrollhjulet registrera. Mionix har mycket att bevisa innan jag kastar pengar på dem igen..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Har en Mionix Propus 380 från 2015 som håller än idag, den förlorade nyligen sin gode vän Corsair Sabre den förste och håller nu på att skapa bekantskap med efterföljaren Corsair Sabre den andre.

Permalänk
Medlem

Använder en Naos 5000, har tänkt att den är nog ungefär 10 år gammal, men snart då

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ställer in mig i ledet gällande Mionix Castor, använder både hemma och på jobbet. Absolut den mus som passat mig bäst och jag har testat en hel del (claw grip). Den ena har scrollen fungerat dåligt på men byttes utan problem under garantin hos Webhallen, tyvärr verkar scrollen på Mionix Castor vara en vanligt problem. Utöver det en riktigt bra mus. Har en med färgen "ice cream" i reserv...... ;D

Permalänk
Medlem

Haft en Naos 5000 och sitter nu på en 7000, köpte 7an på rea å tänkte ha 5an som reserv då det fortfarande funkade. Vart så nöjd med den nya 7an så köpte på mig en till under en rea, så den ligger i skåpet också.

Förövrigt funderar jag lite på de blandade omdömenda, om det är "handhavande" fel?
Tex äter jag aldrig snacks eller ngt vid tangentbord och mus, så de håller sig alltid fräsha och ser ut som nya under flera år...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Ägt två Naos 7000 där scrollen börjat strula efter 1-2 år, en började även dubbelklicka. Men måste ändå säga att jag gärna köper en Mionix Naos 7000 igen om de släpper en trådlös version, aldrig haft en mus som sitter så bra i handen!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Gillar också min Castor, framför allt är den jätteskön, och icke-svart. Inte haft några problem med mina (har en hemma och en på jobbet).

Permalänk

Naos 7000 är min klara favoritmus. Slog tyvärr sönder min första, men köpte sen två nya.
En kör jag med just nu å den andra ligger på reservhyllan. Där ligger även en oöppnad Avior 8200 som jag hittade på nån rea.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så visste jag inte ens att dom höll på med nåt utanför traditionell gaming.

Som gammal Mionix fan så älskade jag deras Mionix Naos 8200, som jag införskaffade Juni 2013 men som med tiden blev artefakt utav att sensorn betedde sig illa.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil