[Dota 2] The International 2019 - Main Event

Permalänk
Medlem

[Dota 2] The International 2019 - Main Event

Den största turneringen i e-sportens historia har dragit igång! Gruppspelet är alltså färdigt och kvar är bara slutspelet (main event). Main eventet startar på tisdagen den 20 augusti klockan 05:00 för oss i Sverige.

Information

Pris (skrivandes stund): $33 381 765 (drygt 33 miljoner dollar)

Var? Mercedes-Benz Arena, Shanghai, Kina

När? Tisdagen den 20 augusti - söndagen den 25 augusti

Gruppspelet: Det är två grupper (A och B) där alla lag i respektive grupp möter varandra två gånger. En vinst (2-0) ger 2 poäng, oavgjort (1-1) ger 1 poäng och förlust (0-2) ger 0 poäng. Efter gruppspelet åkte de två sämsta lagen, d.v.s. det lag som ligger sist i varje grupp, ut ur turneringen. Av totalt 18 lag är det alltså bara 16 som får spela slutspel.

Gruppspelet - resultat

Gruppspelet

Stream

Main stream

Spoilerfri VoD/Repris, dyker upp när matcherna spelats klar

VoD

Varning för spoilers

Vilka spelar?

  • EG

  • Team Secret

  • Team Liquid

  • Ninjas in Pyjamas (utslagna, sist i grupp B)

  • Alliance

  • Navi

  • Virtus.pro

  • Vici Gaming

  • PSG.LGD

  • Fnatic

  • Keen Gaming

  • Newbee

  • OG

  • Chaos Esports Club(utslagna, sist i grupp A)

  • Mineski

  • Infamous

Slutspelet - bracket

Main event bracket

Vilka håller vi på?

Alliance såklart. Därefter alla svenska spelare (S4, Pieliedie och Zai). Och lite på PSG.LGD.

Vilka tror vi når finalen?

Personligen så tror jag Secret, PSG.LGD, VP och OG går långt. Av dessa så tror jag Secret och PSG.LGD har störst chans att nå finalen. OG har sett riktigt starka ut men tror inte samma framgång håller i bo3. Man får tänka på att grupp B var "dödens grupp". VP tror jag har potential att växa under turneringen, men räcker dessvärre inte ända fram till finalen.
Tror något i still med:
1. Secret
2. PSG.LGD
3. VP
4. OG

Största styrkan hos Secret är deras flexibla drafts, kan drafta i princip vad som helst. Största styrkan hos PSG.LGD är deras erfarenhet från TI8. Det tror jag är de största faktorerna för lagens framgångar.

Får se om mina teorier stämmer

Vilka håller ni på? Och vilka tror ni går till final?

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad och vill närvara kan man köpa biljetter.
https://www.universe.com/events/the-international-2019-dota-2...
Från 30$ till 300$ för 2 dagar. Dyrast i helgen.

Tar normalt runt 12 timmar med flyg. Sen behöver man visum för att få komma in.
Hotell kan vara riktigt billiga mot här.
Provat för drygt 2 veckor och varierade då mellan ca 1500 - 250.000 kr per person.

Vinnarlaget får ca 15 mil USD att dela på.

Permalänk

Hype, bästa gaming turneringen jag sett på twitch, produktionen är riktigt bra, matcherna är spännande

Aldrig spelat spelet själv, kul som fan att kolla dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

Hype, bästa gaming turneringen jag sett på twitch, produktionen är riktigt bra, matcherna är spännande

Aldrig spelat spelet själv, kul som fan att kolla dock

Skickades från m.sweclockers.com

Roligt att höra att du tycker det är kul att kolla fastän du inte spelat. Jag håller med dig, Dota 2 är lika roligt att titta på vare sig man har 0 speltid eller 1000 timmars speltid.

För er som tittar för första gången: Fråga om det är något ni undrar över så ska vi andra försöka svara. Blir trevligare tittarupplevelse om man vet hur saker o ting funkar i spelet

Verkar gå bra för PSG.LGD

Permalänk

Har spelat många tusen timmar Dota, både ett och två. Men numer kollar jag endast. Fantastisk publiksport det där spelet

Kul att det ändå går helt okej för Alliance. Dem har en förhållandevis unik spelstil, har lite svårt att sätta fingret på det, men visst spelar dem lite säreget?

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att Alliance åkte ut så tidigt

Och ännu tråkigare att det var missclick när de valde Gyrocopter fast de menade att de ville banna honom under draften. Insania måste vara jätteledsen som gjorde den tabben

Dock tycker jag de spelade väldigt bra med tanke på den draften. Att Boxi fick spela offlane void så bra som han gjorde var inte fy skam. Jag är positiv överraskad av prestationen.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på dota 2 sedan 2013 och jag kan säga att det som hände med alliance idag är förmodligen det mest tragiska jag någonsin har sett.

Dota använder samma knapp för pick och bann. I vissa fall så är ordningen av picks och bann så att en bann följs upp direkt av en bann. Övergången mellan dessa tillstånd är direkt. UI övergången är inte helt direkt, men inte långsam heller. När tiden går ut på en bann så väljs ingen hjälte och övergång till nästa tillstånd sker. (När tiden går ut för en pick så väljs en slumpvis hjälte, men inte relevant här)

Så vad hände då? De pickar en hjälte som de skulle banna när tiden gått ut. Hur det ser ut på deras skärm är svårt att veta om de visar ban bilden då det sker, eller om det sker precis i övergången och visar pick (såhär ser det ut från ett åskådarperspektiv). Det jag vet är att från ett programmeringsperspektiv så är det aslätt att förhindra, speciellt om miljoner står på spel.

T.ex om en bann uppföljs av en pick av samma lag:
1. Kan avvälja hjälten
2. Kan ha en tänktid på 3-5 sekunder där man inte kan låsa in valen (samma tid i för draften)
3. Kan ha olika knappar för välj och bann

Det är tre förslag som jag kom på efter att ha tänkt ett litet tag. Det är inte svårt.

Även om jag hade sett fram emot att se alliance ta sig framåt och spela bra games, så kan jag bara känna mig glad efter att ha sett vad de sa efteråt, hur positiva de var och hur de stödde varandra. De var ett bra lag helt enkelt som hade hamnat i en dålig situation. Det är inte när allting flyter på som man ser om ett lag är bra, det är när allt går fel. Och jag kan säga, med enkelhet, att alliance är ett bra lag och jag tror att de inspirerade många med det där. Alla pengar i TIs prispott är inte tillräckligt för att köpa det som de hade där, för vad de hade där är ovärderligt. De kommer få sina pengar sinom tid.