Permalänk

Är Dremel rent skräp?

Köpte en Dremel för 1 vecka sen eftersom den rekommenderas hit och dit och använde den första gången idag allt gick bra tills jag skulle byta verktyg på den då vägra den låsa sig så jag kunde inte skruva upp den vilket jag tycker är ren skit med tanke på att jag äger en kopia från Biltema som hållit i flera år utan problem.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem

Min har aldrig krånglat utan använt den till flera byggen. Kärvar låsknappen får man snurra och dra lite i axeln så den hamnar i rätt läge. Kan vara ett måndagsexemplar också så bara reklamera då.

Permalänk

Om du tycker Biltema kopian är bra så måste Dremel vara ett skämt, för jag har slängt ut allt Biltemaskit...så jävla trött på deras "billiga" skräp.

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Om du tycker Biltema kopian är bra så måste Dremel vara ett skämt, för jag har slängt ut allt Biltemaskit...så jävla trött på deras "billiga" skräp.

Ja då är dremel ett skämt för jag har kört hårt med dremel kopia därifrån och den har klarat sig bra flera år dock lite klumpigare än dremel.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem

Har en 8 år gammal Dremel som använts flitigt i min hobby under åren men det skulle inte förvåna mig om man börjat smyga in billigare och sämre delar och tror att man kan leva på gamla meriter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Har en 8 år gammal Dremel som använts flitigt i min hobby under åren men det skulle inte förvåna mig om man börjat smyga in billigare och sämre delar och tror att man kan leva på gamla meriter.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tyvärr så görs sånt med många märken

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem

@gaminggubben: Alla tillverkare kan skapa ett måndagsexemplar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Coca:

@gaminggubben: Alla tillverkare kan skapa ett måndagsexemplar.

Många måndagsexemplar av dremel 3000 verkar det som på recensioner

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem

Nej.

Och att dra slutsatser kring ett helt märke utifrån ett enda exemplar är bara fånigt och kontraproduktivt. Det vore som att säga att Nvidia eller Intel är skräp för att ett enda kort eller processor är felaktigt. Det säger sig själv att det inte är korrekt.

Rimligen så har du garanti på verktyget så ta och gå till affären där du köpte den.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av MH25:

Nej.

Och att dra slutsatser kring ett helt märke utifrån ett enda exemplar är bara fånigt och kontraproduktivt. Det vore som att säga att Nvidia eller Intel är skräp för att ett enda kort eller processor är felaktigt. Det säger sig själv att det inte är korrekt.

Rimligen så har du garanti på verktyget så ta och gå till affären där du köpte den.

Som det ser ut verkar fler exemplar än mitt vara av dålig kvalite så då är min slutsats korrekt då enligt dig själv för det är ju flera exemplar.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggubben:

Som det ser ut verkar fler exemplar än mitt vara av dålig kvalite så då är min slutsats korrekt då enligt dig själv för det är ju flera exemplar.

Du missar då också de miljoner enheter som tuffat på i åratal utan att visa minsta tillstymmelse till problem. Exempelvis min pappas gamla exemplar som använts hårt i över tio år och som han ibland blåste järnspån ur med tryckluft eftersom den lät lite högt. Det är det som gör din tråd orättvis.

Självklart finns det fler exemplar som går sönder långt innan man kan förvänta sig, det är ett billigt verktyg som roterar i höga varvtal och utsätts för en stor press. De kommer gå sönder.

De kommer också att vara sönder från fabrik, i enstaka antal. Det är oundvikligt med den låga prisbilden det handlar om. Särskilt eftersom det handlar om miljoner enheter som säljs.

Men inget av det innebär att det är "skräp", mestadels så fungerar det utmärkt för det syftet som de finns till för.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av MH25:

Du missar då också de miljoner enheter som tuffat på i åratal utan att visa minsta tillstymmelse till problem. Exempelvis min pappas gamla exemplar som använts hårt i över tio år och som han ibland blåste järnspån ur med tryckluft eftersom den lät lite högt. Det är det som gör din tråd orättvis.

Självklart finns det fler exemplar som går sönder långt innan man kan förvänta sig, det är ett billigt verktyg som roterar i höga varvtal och utsätts för en stor press. De kommer gå sönder.

De kommer också att vara sönder från fabrik, i enstaka antal. Det är oundvikligt med den låga prisbilden det handlar om. Särskilt eftersom det handlar om miljoner enheter som säljs.

Men inget av det innebär att det är "skräp", mestadels så fungerar det utmärkt för det syftet som de finns till för.

Din pappas 10 år gamla modell är ju knappast samma som min så det är ju som att jämföra en katt med en hund.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggubben:

Din pappas 10 år gamla modell är ju knappast samma som min så det är ju som att jämföra en katt med en hund.

Nej, det är visserligen sant. Men det är lite svårt att säga att "Dremeln jag köpte förra veckan har fungerat bra i tio år".

Det är helt enkelt så att Dremel inte är skräp för det man betalar, de används dagligen av både amatörer och yrkesverksamma i alla möjliga miljöer och de fungerar. Ja, en del går sönder och det betyder inte att det är skräp. Så svaret på din fråga är fortfarande "nej".

Vill du betala en halv miljon kronor så kan jag garantera att det finns någon som kan bygga ett verktyg åt dig som gör samma sak och som aldrig kommer att gå sönder första veckan. Men jag tror att den marknaden är ganska begränsad.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk

Verkar ju klart att du redan bestämt dig för att dom är skräp så jag förstår inte riktigt syftet med tråden.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Skrivet av Pentagram:

Verkar ju klart att du redan bestämt dig för att dom är skräp så jag förstår inte riktigt syftet med tråden.

Och jag förstår inte riktigt syftet med din kommentar verkar ganska onödig och medför ingenting

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem

Köpte min första Dremel 1998, den lever fortfarande. Så skräp är det nog inte...
Använder du den på rätt sätt?

Permalänk
Skrivet av keyser:

Köpte min första Dremel 1998, den lever fortfarande. Så skräp är det nog inte...
Använder du den på rätt sätt?

Är ganska svårt att använda den på fel sätt när man ska trycka in låset och skruva med verktyget det är ju inte direkt ingenjörskonst

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggubben:

Många måndagsexemplar av dremel 3000 verkar det som på recensioner

Så varför köpte du den?

Permalänk
Medlem

Har en dremel från 80-talet, fungerar klockrent fortfarande 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

@gaminggubben: Alla tillverkare kan skapa ett måndagsexemplar.

Vet inte om folk är fega eller vad, men det där med att använda bytesrätt, ångerrätt, reklamationer, garantier och öppet köp är knappast medelsvenssons starka sida.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Vet inte om folk är fega eller vad, men det där med att använda bytesrätt, ångerrätt, reklamationer, garantier och öppet köp är knappast medelsvenssons starka sida.

Jag har inga problem med det men jag har problem med att behöva göra det första gången jag använder sakerna

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Så varför köpte du den?

För att jag inte såg recensionerna fören jag letade lite mer när den gått sönder annars hade jag aldrig ens tittat på den

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem

Man får ta det försiktigt och inte köra en Dremel för varm. Använd rätt hastighet och rätt slags bits till ditt material. Använd inte slöa bits. Använd skärvätska till metall (T-sprit till aluminium). Skär inte för länge i taget, utan låt den svalna lite emellan. Tryck inte: det är rotationen som ska skära.

Det är när man inte gjort rätt som Dremeln blir för varm och det blir problem. Jag försökte t.ex. en gång använda diamantskärskiva för att skära masonit när jag inte hade något annat hemma ... med en billig kopia som inte hade fartkontroll. (Detta hade tidigare funkat jättebra till aluminium)
Axeln föll ur Dremeln och flög över rummet. När jag hittade den så såg jag att den hade böjt sig 90° — av friktionsvärmen!

Skrivet av gaminggubben:

...jag kunde inte skruva upp den ...

Jag skulle lägga den i frysen ett tag, innan jag försöker igen med nyckeln.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggubben:

Jag har inga problem med det men jag har problem med att behöva göra det första gången jag använder sakerna

Nej, det är ju förstås ingen som gillar att göra det. Men det är en följd av tillverkningsprocessen och kostnaden. Måndagsexemplar förekommer, så är det bara.

Lämna tillbaka den, byt ut den och du kommer förmodligen få en välfungerande enhet.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Man får ta det försiktigt och inte köra en Dremel för varm. Använd rätt hastighet och rätt slags bits till ditt material. Använd inte slöa bits. Använd skärvätska till metall (T-sprit till aluminium). Skär inte för länge i taget, utan låt den svalna lite emellan. Tryck inte: det är rotationen som ska skära.

Det är när man inte gjort rätt som Dremeln blir för varm och det blir problem. Jag försökte t.ex. en gång använda diamantskärskiva för att skära masonit när jag inte hade något annat hemma ... med en billig kopia som inte hade fartkontroll. (Detta hade tidigare funkat jättebra till aluminium)
Axeln föll ur Dremeln och flög över rummet. När jag hittade den så såg jag att den hade böjt sig 90° — av friktionsvärmen!

Jag skulle lägga den i frysen ett tag, innan jag försöker igen med nyckeln.

Den blev inte för varm och jag har kapat metaler med kina kopia från biltema i flera år så det är inte första gången

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggubben:

Som det ser ut verkar fler exemplar än mitt vara av dålig kvalite så då är min slutsats korrekt då enligt dig själv för det är ju flera exemplar.

Med dina argument så finns det väl inte ett enda företag som inte producerar en skräpprodukt. Shit, jag tror inte ens man kan säga att det finns en endaste produkt som inte skulle klassas som skräp enligt dig.

Eller vilka produkter menar du finns att köpa som inte ha en massa defekta enheter?

Skrivet av gaminggubben:

Jag har inga problem med det men jag har problem med att behöva göra det första gången jag använder sakerna

Fast det är väl bättre att något går sönder på en gång istället för två år senar när det är svårt/omöjligt att nyttja garantin.

Permalänk
Hedersmedlem

@gaminggubben: Du är uppenbarligen inte intresserad av någon sorts diskussion utan mer av att vädra din negativa åsikt om produkt X. Det har gått sådär så vi tar och låser den här tråden. Har du någon sorts motivering till varför den ska öppnas upp igen kan du skriva till mig eller någon av de andra i teamet.

Citat:

§3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.