Alienware Sverige-lanserar 55-tums spelskärm med 4K OLED och 120 Hz i höst

Permalänk
Melding Plague

Alienware Sverige-lanserar 55-tums spelskärm med 4K OLED och 120 Hz i höst

Under Gamescom presenterar Alienware åter en 55-tums spelskärm med 4K-upplöst OLED-panel med 120 Hz bilduppdatering. Givetvis får den även möjlighet till RGB-belysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fattar inte, hur klarar den 2160P/120Hz med dp1.2 eller hdmi 2.0. ingen av dem räcker väl till ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fattar inte, hur klarar den 2160P/120Hz med dp1.2 eller hdmi 2.0. ingen av dem räcker väl till ?

Anandtech frågade Dell om detta och fick ett förtydligande - https://www.anandtech.com/show/14759/dell-launches-55-inch-al...

Citat:

Update: Dell has gotten back to us, confirming that their original spec sheet was wrong, and that the monitor comes with DisplayPort 1.4 rather than 1.2. So the display does in fact have enough bandwidth for 4K@120Hz with 8bpc color.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

För de som är nöjda med en VA panel på 43" och 4K@120Hz finns dessa alternativ. Finns ett par recensioner på nätet av den första som redan är släppt.

Asus xg438q
https://www.komplett.se/product/1135779/gaming/gamingskarmar/...

Kommande Acer Predator CG7
https://www.inet.se/produkt/2215487/acer-43-predator-cg7-4k-1...

Permalänk
Medlem

Varför köper man då inte LG OLED55C9 för 22K istället? Den har HDMI 2.1, riktig HDR, VRR och fungerar att spela i 1080/1440/4K@120.

Har faktiskt funderingar på det men undrar om inte 55" är alldeles för stort för ett vanligt skrivbord? Vägg är nog ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Varför köper man då inte LG OLED55C9 för 22K istället? Den har HDMI 2.1, riktig HDR, VRR och fungerar att spela i 1080/1440/4K@120.

Har faktiskt funderingar på det men undrar om inte 55" är alldeles för stort för ett vanligt skrivbord? Vägg är nog ett måste.

Ja, det var min första tanke också. Den enda "fördelen" Alienwarevarianten verkar ha är RGB. Hur skulle det kunna vara värt 20000 extra!? Det verkar mycket smartare att bygga på sin egen custom rgb på LGn för en bråkdel av priset isåfall...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det handlar om att tjäna pengar på rika människor som inte vet bättre. Lite som de som köper telefoner för >6000 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Varför köper man då inte LG OLED55C9 för 22K istället? Den har HDMI 2.1, riktig HDR, VRR och fungerar att spela i 1080/1440/4K@120.

Har faktiskt funderingar på det men undrar om inte 55" är alldeles för stort för ett vanligt skrivbord? Vägg är nog ett måste.

Skrivet av SweDragon:

Ja, det var min första tanke också. Den enda "fördelen" Alienwarevarianten verkar ha är RGB. Hur skulle det kunna vara värt 20000 extra!? Det verkar mycket smartare att bygga på sin egen custom rgb på LGn för en bråkdel av priset isåfall...

Skickades från m.sweclockers.com

Har ni kollat om det är någon skillnad vad gäller 4:4:4 och 4K vid 120Hz? Brukar väl bli ganska suddigt, framförallt text, om man kör något annat än just 4:4:4 vid PC användande?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

@anon15480: Snarare sagt: Det som köper en telefon för mer än 3000 SEK

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon15480:

Det handlar om att tjäna pengar på rika människor som inte vet bättre. Lite som de som köper telefoner för >6000 SEK.

Logiken här svävar långt bort i horisonten....

Det finns inga alternativ till dessa förstår inte hur man kan tro att det inte finns marknad för detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

En måste-ha-skärm för alla gamers - eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Varför köper man då inte LG OLED55C9 för 22K istället? Den har HDMI 2.1, riktig HDR, VRR och fungerar att spela i 1080/1440/4K@120.

Har faktiskt funderingar på det men undrar om inte 55" är alldeles för stort för ett vanligt skrivbord? Vägg är nog ett måste.

Nu skulle jag aldrig köpa en skärm för 50 lax men för att spela djävulens advokat.

Därför att den har display port och att det faktiskt finns grafikkort som kan skicka VRR över display port till skillnad från HDMI som just nu mest är för xbox one x.
Sen skulle jag gissa på att den har lägre input delay med.

Men som sagt 50 lax nej tack. Några tusen extra vs en c9 så ja visst.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Nu skulle jag aldrig köpa en skärm för 50 lax men för att spela djävulens advokat.

Därför att den har display port och att det faktiskt finns grafikkort som kan skicka VRR över display port till skillnad från HDMI som just nu mest är för xbox one x.
Sen skulle jag gissa på att den har lägre input delay med.

Men som sagt 50 lax nej tack. Några tusen extra vs en c9 så ja visst.

Vad hindrar grafikkortsmakarna att stöda vrr via hdmi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har riktigt svårt att förstå varför man skulle behöva en skärm större än 27” till någonting. 🤔
Behöver man större så vore glasögon än bättre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Jag har riktigt svårt att förstå varför man skulle behöva en skärm större än 27” till någonting. 🤔
Behöver man större så vore glasögon än bättre lösning.

Jag hade också svårt att förstå varför man skulle behöva en skärm över 27-30 tum för några år sen, då levde jag med en 24 tum utan problem. Men nu närmar jag mig 50 år och synen har försämrats rejält så nu har jag glasögon och en 32 tum på 2560x1440 och även det känns på gränsen till litet.

EDIT: Sen spelar ju avståndet till skärmen stor roll också, jag sitter på lite över 70 cm ifrån min skärm.

Permalänk
Medlem

Tillverka denna i 40" så tar jag 3 st. 55" är oanvändbart om man inte vill ha den på väggen 2m bort.

Permalänk
Medlem

@unzane: Jag kör en Sony TV 55" 4k, 60hz dock. Men jag tycker det är riktigt trevligt. De flesta tycker jag är galen, men man ser detaljer på ett helt annat sätt. Men jag spelar oftast RPG osv, jag förstår att det kanske inte är det bästa när man kör PVP shooters osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Jag har riktigt svårt att förstå varför man skulle behöva en skärm större än 27” till någonting. 🤔
Behöver man större så vore glasögon än bättre lösning.

Nu är vi inne och petar på subjektivitet. Antagligen kan allt man själv föredrar ses som fullständigt obegripligt för någon annan. För egen del skulle jag aldrig gå under 34" i skärmstorlek igen (trots innehav av glasögon som ger mig perfekt syn), men det är ju tack och lov ingen som tvingar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

@anon15480: Snarare sagt: Det som köper en telefon för mer än 3000 SEK

Skrivet av anon15480:

Det handlar om att tjäna pengar på rika människor som inte vet bättre. Lite som de som köper telefoner för >6000 SEK.

Jag håller inte med. Rika människor betalar mer pengar med vetskapen eller förhoppningen att dyrare produkter vanligtvis har högre kvalitet, håller längre och har bättre support.

Självklart finns det undantag där dyrare produkter inte nödvändigtvis är bättre på allt. Och det finns såklart rika människor som bara betalar för märkets skull. I överlag så få du däremot bättre saker ju mer pengar du betalar.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TuHack:

Varför köper man då inte LG OLED55C9 för 22K istället? Den har HDMI 2.1, riktig HDR, VRR och fungerar att spela i 1080/1440/4K@120.

Därför att det ännu inte finns några tillgängliga källor, likt vanliga grafikkort, som använder HDMI 2.1 och 48 Gbps FRL som orkar med 4K/120 Hz och HDR etc. Därför blir det gamla vanliga 18 Gbps High Speed med 4K i 60 Hz/8-bitar RBG. I teorin skulle det därför gå att köra 4K/120 Hz med 8-bitars 4:2:0-subsampling med dagens grafikkort, men jag har inte sett om någon testat det ännu.

Skrivet av HenrikM:

Vad hindrar grafikkortsmakarna att stöda vrr via hdmi?

En lång tradition av å ena sidan "Vi gör PC så HDMI är sekundärt" och å andra sidan "Vi gör TV så vi skiter fullständigt i DP" med effekt att vi har väldigt många TV-apparater 2018 och 2019 med HDMI VRR och en enda källa, Xbox One X.

Permalänk
Skrivet av anon15480:

Det handlar om att tjäna pengar på rika människor som inte vet bättre. Lite som de som köper telefoner för >6000 SEK.

DE RIKA DE kan de fattiga kör med nokia 3310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

@pazu: Snarare sagt: Det som köper en telefon för mer än 3000 SEK

Snarare de som köper ny telefon vart 2-3 år.

Permalänk
Medlem

Jag kör 4k@60Hz i 444 via HDMI på en 65 tummare med låg responstid. Skulle gärna vilja ha en 75tummare i 120Hz men för 50 lax nja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hur länge håller den här innan det blir inbränningar överallt

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Snarare de som köper ny telefon vart 2-3 år.

Njaee...Det är ju oftast däromkring (2-3år) de börjar klydda eller gå sönder. Som mina senaste 3 telefoner har gjort, ca 3 år på varje ganska precist. Köpte ny telefon för 2 dagar sen så min Galaxy S6 blev drängt i ett oväder när jag var och campade. Tyvärr gick den inte att rädda trots tappra försök. En Redmi Note 7 blev det, 1800kr på rea

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

hur länge håller den här innan det blir inbränningar överallt

Jag har kört med min LG Oled sen 2017 utan några inbränningar.
Har ingen monitor, kör endast med TV.n.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vad hindrar grafikkortsmakarna att stöda vrr via hdmi?

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer säkert när grafikkorten har HDMI 2.1 istället för 2.0.

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna ha en OLED-skärm, men på absolut max 30" och med HDR. Och för absolut max 20k.

Varför skippar de HDR? Kan det ha något att göra med att de driver dioderna i ett smalare spänningsspann för att minimera risk för inbränning, kanske?

Visa signatur

5950X, 3090