Grafikkortstillverkare spår hård konkurrens mellan Nvidia, AMD och Intel år 2021

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortstillverkare spår hård konkurrens mellan Nvidia, AMD och Intel år 2021

Med start nästa år äntrar Intel grafikkortsmarknaden, samtidigt som AMD börjat nagga på Nvidias dominerande position. Det blåser upp till storm år 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken av grafikkortstillverkarna är det som spår det? Intel? Eller är det bara något syftningsfel?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Gut gut, super gut. Alles super gut.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av kelthar:

Vilken av grafikkortstillverkarna är det som spår det? Intel? Eller är det bara något syftningsfel?

AMD, Nvidias (och framöver Intels) partnertillverkare är det Digitimes ska ha talat med. Så de som tillverkar de faktiskt grafikkorten av AMD:s och Nvidias grafikkretsar. Förtydligade detta i andra stycket!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Utmärkt. Pris-prestanda nivån i klasserna ~300€ och under har ju stampat på stället i ungeför 3 år nu allt eftersom Nvidia har höjt priserna och AMD har hängt på. Det behövs verkligen mer konkurrens inom marknaden.

Permalänk
Medlem

Bra, bra. Ökad konkurrens på den här typen av produkter brukar leda till lägre priser för slutanvändaren, och till att tillverkarna lägger lite extra energi på att komma ut med bättre produkter.

Permalänk
Medlem

Även detta tros vara till fördel för AMD, förutsägelser som dock sannolikt förutsätter att företaget klarar av att ta dra nytta av de mer avancerade teknikerna före Nvidia.
What???

och har inte Nvidia bestämt sig för att använda sig av Samung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Även detta tros vara till fördel för AMD, förutsägelser som dock sannolikt förutsätter att företaget klarar av att ta dra nytta av de mer avancerade teknikerna före Nvidia.
What???

och har inte Nvidia bestämt sig för att använda sig av Samung?

Reagerade på detta jag med, tillverkar inte TSMC Nvidias chip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

AMD, Nvidias (och framöver Intels) partnertillverkare är det Digitimes ska ha talat med. Så de som tillverkar de faktiskt grafikkorten av AMD:s och Nvidias grafikkretsar. Förtydligade detta i andra stycket!

Haha ok, som vanligt har man sig själv att skylla.

Skrivet av Ryzer:

Reagerade på detta jag med, tillverkar inte TSMC Nvidias chip?

AMD tog steget till 7nm före och har mer erfarenhet där.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Verkar som det drar ihop sig då, 2020-2021, då blir det nästa uppgradering i grafikkortsväg för min egen del. Hoppas på lite vettigare priser än nVidias 20xx generation.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

jag gillar inte detta, varför ska intel helt plötsligt efter alla år ge sig in på grafikkorts marknaden ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag gillar inte detta, varför ska intel helt plötsligt efter alla år ge sig in på grafikkorts marknaden ?

Processorer är utdöende som vi känner dom.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit Nvidia skulle jag börja sova oroligt.
Snart har de har två konkurenter som båda tillverkar både GPUer och CPUer.
Vem vet vad de två kan få för sig... och rackarns snabbt stänga ute Nvidia?
Tex en ny höghastighets-buss, CPU & GPU på samma krets eller annat skoj man kan göra om man har både CPU och GPU och vill göra sig av med huvudkonkurenten

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

och har inte Nvidia bestämt sig för att använda sig av Samung?

Jo, både Samsung och NVidia har bekräftat att en "väsentlig" del av produktionen kommer att gå där.

Märk att NVidia körde både TSMC och Samsung på Pascal, då med Samsung på de lite längre ner i prispyramiden. De skulle kunna göra så här också, och köra TSMC på "3080 Ti" eller vad den nu kan heta, men det är inget någon av dem har sagt. Utgångspunkten måste vara att det är Samsung 7nm EUV som gäller för nästa generation NVidia.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

R - AMD
G - NVIDIA
B - Intel (Ny utmanare)

Plötsligt RGB:ar det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Det blåser upp till storm! 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag gillar inte detta, varför ska intel helt plötsligt efter alla år ge sig in på grafikkorts marknaden ?

Because economics.

Kostnaden för att bygga en ny fabrik för en ny nod stiger exponentiellt med mindre noder. Kapaciteten går också upp, så man kan få större intäkter, men det blir svårt för en tillverkare av bara en produkt att fylla de fabrikerna. Intel kan inte rimligen växa så mycket mer på processorer, deras marknadsandel är enorm, så de letar efter annat. Försöken att slå sig på modem för mobiler har uppenbarligen misslyckats (de sålde ju av resterna till Apple). Intel har en ganska liten foundry-verksamhet, och konkurrensen på den marknaden är också stenhård - se bara på GF som fick kasta in handduken. GPUer är någorlunda lätt att utveckla eftersom Intel ändå gör egna iGPUer och behöver samma patent och utvecklingsteam ändå, och blir således en utmärkt produkt att fylla framtida fabriker med. Svårare är det inte.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hade jag varit Nvidia skulle jag börja sova oroligt.
Snart har de har två konkurenter som båda tillverkar både GPUer och CPUer.
Vem vet vad de två kan få för sig... och rackarns snabbt stänga ute Nvidia?
Tex en ny höghastighets-buss, CPU & GPU på samma krets eller annat skoj man kan göra om man har både CPU och GPU och vill göra sig av med huvudkonkurenten

Intel har ett gammalt consent decree (överenskommelse med amerikanska FTC, avsedd at förhindra monopolbeteende) som innehåller utfästelser om att de måste ha en massa PCIe-banor, eller motsvarande från en modernare men också öppen standard, på alla produkter. Undantag görs om de kan hitta på tungt vägande skäl att dra in på dem, där det enda som accepterats har varit att kapa antalet banor på de bärbara för att spara energi. Intel kan således inte byta till någon ny standard utan att göra den lika öppen som PCIe är.

Normalt sett går sådana consent decrees ut, men jag kan inte hitta något datum för när den här skulle göra det.

Däremot tror jag absolut att både AMD och Intel tittar på att pressa ut separata grafikkort underifrån genom att göra iGPUn bättre, men det har de ju hållit på med länge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hade jag varit Nvidia skulle jag börja sova oroligt.
Snart har de har två konkurenter som båda tillverkar både GPUer och CPUer.
Vem vet vad de två kan få för sig... och rackarns snabbt stänga ute Nvidia?
Tex en ny höghastighets-buss, CPU & GPU på samma krets eller annat skoj man kan göra om man har både CPU och GPU och vill göra sig av med huvudkonkurenten

Om Intel gör en NUC med highend CPU+GPU borde AMD kunna presentera en liknande lösning.
Båda klarar av att driva en GPU utan moderkortskretsar och med en definierad setup kan man optimera PSU och hela systemet.
Det kanske dock börjar med bärbara datorer, PC-byggare verkar konservativa.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hade jag varit Nvidia skulle jag börja sova oroligt.
Snart har de har två konkurenter som båda tillverkar både GPUer och CPUer.
Vem vet vad de två kan få för sig... och rackarns snabbt stänga ute Nvidia?
Tex en ny höghastighets-buss, CPU & GPU på samma krets eller annat skoj man kan göra om man har både CPU och GPU och vill göra sig av med huvudkonkurenten

Med denna "killing tänkande" så är nog mer AMD som behöver sömpiller snart för att sova.
Plötsligt så blir det "två konkurenter som båda tillverkar både GPUer och CPUer" och intel kommer att ta över lätt konsolmarknaden om det finns pengar där att göra. De kan ju göra tre saker samtidigt 1-CPU 2-GPU 3-tillverkning

EDIT: du har fel. AMD tillverkar inget själva nu iom 7nm. Bara intel för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag gillar inte detta, varför ska intel helt plötsligt efter alla år ge sig in på grafikkorts marknaden ?

Vad är problemet?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Vad är problemet?

kan bara vara en stor aktieägare i Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Med denna "killing tänkande" så är nog mer AMD som behöver sömpiller snart för att sova.
Plötsligt så blir det "två konkurenter som båda tillverkar både GPUer och CPUer" och intel kommer att ta över lätt konsolmarknaden om det finns pengar där att göra. De kan ju göra tre saker samtidigt 1-CPU 2-GPU 3-tillverkning

EDIT: du har fel. AMD tillverkar inget själva nu iom 7nm. Bara intel för tillfället.

Intel måste först visa något.

Tills dess så är AMD de enda som tillverkar konkurrensmässiga produkter både inom processorer och grafikkort.

Permalänk
Medlem

Snart fattas bara att Matrox ger sig in i leken igen och att 3DFx återuppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag gillar inte detta, varför ska intel helt plötsligt efter alla år ge sig in på grafikkorts marknaden ?

Ja nej du kanske vill va tvungen å betala 8000kr för ett kort som igentligen borde ligga på 3000kr... För det är dit vi har vart påväg, och skulle inte amd lyckas nu med rdna så är intel ända chansen som finns för att få någorlunda vettiga priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Undrar hur Intel kommer ställa sig till Ray Tracing. De försökte ju själva lansera det med Larrabee en gång i tiden.

Det vore sjukt synd om Ray Tracing går samma öde som Hairworks till möte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Snart fattas bara att Matrox ger sig in i leken igen och att 3DFx återuppstår.

Voodoo;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Undrar hur Intel kommer ställa sig till Ray Tracing. De försökte ju själva lansera det med Larrabee en gång i tiden.

Det vore sjukt synd om Ray Tracing går samma öde som Hairworks till möte.

Intel kommer bomsäkert ha med RT i någon form, vilken kommer framtiden utvisa, inte alls säkert att det är Nvidias koncept som kommer bli det gällande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Med denna "killing tänkande" så är nog mer AMD som behöver sömpiller snart för att sova.
Plötsligt så blir det "två konkurenter som båda tillverkar både GPUer och CPUer" och intel kommer att ta över lätt konsolmarknaden om det finns pengar där att göra. De kan ju göra tre saker samtidigt 1-CPU 2-GPU 3-tillverkning

EDIT: du har fel. AMD tillverkar inget själva nu iom 7nm. Bara intel för tillfället.

Fast ifall intel nu eventuellt kan ta över konsolmarknaden i framtiden, varför tar inte Intel redan idag över halva kontraktet och förhandlar med tex Microsoft att använda deras processorer istället för amds? Eller tror du amd är i sådant läge att dom skulle kunna säga att det är allt eller inget menar du? För isf skulle väl nvidia redan idag kunna ta den andra halvan ifall ett sådant scenario skulle äga rum.

Givetvis handlar det om vilket pris och prestanda man kan ge kunden. Ingen av konsoltillverkarna vill ju betala mer än nödvändigt och speciellt då dom i regel går back på försäljningen och förväntas ta in vinsten på spel och dylikt.

Intel måste se över sina kostnader skulle jag tro, för deras produkt är bra men kostar tyvärr förmycket jämtemot snarlika produkter hos konkurrenten. Vi alla vet ju hur det gick för Apple och deras marknadsandelar jämtemot hur många som använder sej av androidsystemet. Tror det var Sweclockers som hade en artikel om det för några månader sen då det var 11% som använder sej av Apple idag och majoriteten av procenten som är kvar använder sej av Android. Några år tidigare så var marknaden ungefär 50-50. Jag tror personligen att folk slutade köpa Apple för att konkurrerande bolag kunde ge betydligt billigare produkter till samma prestanda och om intel inte anpassar sitt pris till prestandan så kan samma sak upprepas. Vem vill betala mer för samma vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja nej du kanske vill va tvungen å betala 8000kr för ett kort som igentligen borde ligga på 3000kr... För det är dit vi har vart påväg, och skulle inte amd lyckas nu med rdna så är intel ända chansen som finns för att få någorlunda vettiga priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Knappast troligt att Intel går in på marknaden med att dumpa prisnivån. Möjligen kan det bli priskrig i ett senare skede om någon part blir pressad att göra något radikalt, då pga dålig försäljning.

Intel kommer med all säkerhet ta en hel del marknadsandelar, återstår sen att se vem av Amd och Nvidia som har de trognaste användarna.

Permalänk
Medlem

2020 blir väl ett slöår till då. 😂

Skickades från m.sweclockers.com