Köpråd Wow Classic (finns 3 egna förslag) - 10-12k budget

Permalänk
Medlem

Köpråd Wow Classic (finns 3 egna förslag) - 10-12k budget

Hej, suttit nu i tre dagar om inte längre för att hitta en bra dator inom min budget.
Har läst i andra köprådstrådar kring WoW men de har oftast inte samma budget som mig, så därför skapade jag min egen.

Användningsområde: Wow Classic, League of Legends och Photoshop
Budget: Max 12k (tot. 15k inklusive skärm)

Kollat på tre olika datorer (se nedan) och vet inte vilken jag bör köpa. Finns något jag bör tänka på och eventuellt kunna byta ut för att komma ner i pris eller kan det vara så att jag måste tänka om och eventuellt behöva gå upp i pris för att kunna spela Wow classic med bra FPS / Höga/Maxinställningar
Uppskattar alla råd och tips som finns.

Tack på förhand!

Dator 1: Webbhallen - Eget bygge (Taget från en annan tråd här)

Dator 2: Komplett
Komplett Premium a140 Gaming Dator GeForce RTX 2060, Ryzen 5 2600X, 16GB, 480GB, Win10Home

Dator 3: Komplett
Acer Nitro N50-600 GeForce GTX 1660 Ti, Core i5-9400F, 16GB RAM, 256GB PCIe SSD, 1 TB HDD ,WiFi, W1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drizz:

Hej, suttit nu i tre dagar om inte längre för att hitta en bra dator inom min budget.
Har läst i andra köprådstrådar kring WoW men de har oftast inte samma budget som mig, så därför skapade jag min egen.

Användningsområde: Wow Classic, League of Legends och Photoshop
Budget: Max 12k (tot. 15k inklusive skärm)

Kollat på tre olika datorer (se nedan) och vet inte vilken jag bör köpa. Finns något jag bör tänka på och eventuellt kunna byta ut för att komma ner i pris eller kan det vara så att jag måste tänka om och eventuellt behöva gå upp i pris för att kunna spela Wow classic med bra FPS / Höga/Maxinställningar
Uppskattar alla råd och tips som finns.

Tack på förhand!

Dator 1: Webbhallen - Eget bygge (Taget från en annan tråd här)
https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,304870,273143,269879,286374,305201,236123,305330

Dator 2: Komplett
Komplett Premium a140 Gaming Dator GeForce RTX 2060, Ryzen 5 2600X, 16GB, 480GB, Win10Home

Dator 3: Komplett
Acer Nitro N50-600 GeForce GTX 1660 Ti, Core i5-9400F, 16GB RAM, 256GB PCIe SSD, 1 TB HDD ,WiFi, W1

Classic är inte speciellt krävande jämfört med "Live".
Kan utan problem köra max på allt och 200% resolution scale med mitt 2080TI i 4k och inte ens få drops när det är hundratals spelare på skärmen som spammar "allt".
Medans i "Live" kan jag få FPS drops med 100% scaling bara genom färdas genom världen.

Jag skulle satsat på en stor och bra skärm för att maximera upplevelsen.
4k är underbart i WoW i kombination med max view distance!

Permalänk
Avstängd

@Drizz:
Den första är en riskokare. Den kommer bli varm med andra ord. Chassit behöver fler fläktar. Å varför en sata disk på 480?
Det lär bli fullt och även relativt långsamt.
Personligen skulle jag nog välja trean av dom tre.

Permalänk

Första alternativet är superbra förutom att du skulle behöva lite bättre kylning. Skulle rekommendera en dark rock-variant samt NZXT H500 som chassi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thejawaah:

Första alternativet är superbra förutom att du skulle behöva lite bättre kylning. Skulle rekommendera en dark rock-variant samt NZXT H500 som chassi.

ok.. Alltså stock kylare till 3600 fungerar utmärk (och är tyst) om man gör sig besväret att ställa in fläktkurvan.
Däremot så finns ju inte chassi fläktar å då blir ju allt varmt.. P300 chassit fungerar utmärk om man gör sig besväret att montera lämpliga fläktar. NZXT H500 är ok.. men även det kyler dåligt i stock

Permalänk

Har du några specifika önskemål gällande utseende, storlek, tysthet etc?

Permalänk
Medlem

Phanteks skåp i den prisklassen är så plastiga. Kan säga att jag älskar mitt NZXT h200 chassi. Ska du verkligen ge 700kr för att de ska montera? Köp en snabb m.2 sticka och en 1-2tb hdd istället.

Kan förstå 700kr ifall de ska montera väldigt mycket!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Phanteks skåp i den prisklassen är så plastiga.

ja ha.. ja det har en front i plast. I övrigt är det metal.

Permalänk
Medlem

Oj vad många svara, tack så jätte mycket för att alla ni tar er tid att hjälpa mig! Uppskattas!

Skrivet av FalsktIotakt:

@Drizz:
Den första är en riskokare. Den kommer bli varm med andra ord. Chassit behöver fler fläktar. Å varför en sata disk på 480?
Det lär bli fullt och även relativt långsamt.
Personligen skulle jag nog välja trean av dom tre.

Den första är tagen från en annan tråd här i forumet, och då var det en som byggde ihop den datorn till en person och jag tyckte den verkade vara bra.
Finns det fler argument till varför du skulle välja trean? För mig lutar det åt nummer 2, så om du jämför 2:an vs 3:an - vad är det som gör att 3:an verkar vara bättre? Såg att den innehöll massa delar som redan utgått, är inte det ett dåligt tecken?

Skrivet av thejawaah:

Första alternativet är superbra förutom att du skulle behöva lite bättre kylning. Skulle rekommendera en dark rock-variant samt NZXT H500 som chassi.

Är inte alls bra på datorer, eller rättare sagt inte alls. När du säger Dark rock-variant - vad menar du då?
Lagt NZXT H500 som chassi på minnet, tack för tipset!

Skrivet av SuperDuperKillen:

Har du några specifika önskemål gällande utseende, storlek, tysthet etc?

Storlek spelar egentligen ingen roll, men har krav på att det ska vara en tystgående dator. Utseendemässigt vill jag helst inte ha ett chassi som har ett fönster av något slag eller massa lysdiodrar. Vill helst ha ett svart chassi.

Skrivet av downup:

Phanteks skåp i den prisklassen är så plastiga. Kan säga att jag älskar mitt NZXT h200 chassi. Ska du verkligen ge 700kr för att de ska montera? Köp en snabb m.2 sticka och en 1-2tb hdd istället.

Kan förstå 700kr ifall de ska montera väldigt mycket!

Vad är det som gör att du älskar ditt chassi?

Enda anledningen är för att jag hört att det ska vara knepigt att montera själv och det finns risk att göra fel osv. Så därför valde jag att dom skulle montera datorn åt mig. Men skulle absolut kunna tänka mig att montera själv, om det inte är stor risk för att göra fel och sedan förstöra datorn. När vi ändå pratar om det - om dom monterar åt en - ser dom till att alla datorkomponenter är uppdaterade? Dvs med Drivers osv?

Permalänk
Avstängd

@Drizz:
Varför trean.
1 Liten. En bordsdator. Ett modernt format.
2 Anslutningar. USB 3.2 och C i fronten. 2019 borde det vara standard på allt.
3 Färdig och utprovad. Du har en dator som fungerar direkt utan saker som "måste fixas till" senare.
4 Garanti och service och andrahandsvärde.
5 Lagring ssd m2 + snurr ingår.

- grafikkortet "ingår" och vill du ha bättre så blir det dubbel kostnad då du måste köpa ett nytt och får lite för det ingående i secondhand.
Nu var det wow Classic så jag antar grafikkraven inte är extremt höga.

1 + 2 + NZXT H500 lådan. ja inte är dom svarta och diskreta inte. Fönster och lysdioder och dåligt med usb samt svåra att få bra kylning med. Ingen har en bra kyllösning utan fler fläktar eller andra åtgärder.
Om du ska bygga. Börja med en låda, bestäm dig för lådan för det är den du möter varje dag och ska ha i din närhet.
Att den passar din datorplats, har anslutningar osv. När du bestämt låda. Så fråga om resten
Jag fördrar små lådor, lådor som ser ut som om dom tillhör 2019 och det färgar mina val givetvis.

Permalänk
Skrivet av Drizz:

Storlek spelar egentligen ingen roll, men har krav på att det ska vara en tystgående dator. Utseendemässigt vill jag helst inte ha ett chassi som har ett fönster av något slag eller massa lysdiodrar. Vill helst ha ett svart chassi.

Hade rekommenderat webhallen-konfigen men med en ATX-bräda typ https://www.webhallen.com/se/product/294003-MSI-B450-A-PRO-AT...

Samt ett meshify C utan fönster https://www.webhallen.com/se/product/283558-Fractal-Design-Me...

Varför? Jo eftersom en mesh-front gör extremt mycket för att hålla nere temperaturen i chassit. Och det ger därmed lägre fläkthastighet > tystare dator än en med ett "ljuddämpat" chassi. Plus att komponenterna går svalare.

Samt bytt ut SSDn mot en samsung istället. https://www.webhallen.com/se/product/281264-Samsung-SSD-860-E...

Bättre prestanda och mycket längre livslängd. Kingston 160 TBW vs Samsung 300 TBW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@Drizz:
Varför trean.
1 Liten. En bordsdator. Ett modernt format.
2 Anslutningar. USB 3.2 och C i fronten. 2019 borde det vara standard på allt.
3 Färdig och utprovad. Du har en dator som fungerar direkt utan saker som "måste fixas till" senare.
4 Garanti och service och andrahandsvärde.
5 Lagring ssd m2 + snurr ingår.

- grafikkortet "ingår" och vill du ha bättre så blir det dubbel kostnad då du måste köpa ett nytt och får lite för det ingående i secondhand.
Nu var det wow Classic så jag antar grafikkraven inte är extremt höga.

1 + 2 + NZXT H500 lådan. ja inte är dom svarta och diskreta inte. Fönster och lysdioder och dåligt med usb samt svåra att få bra kylning med. Ingen har en bra kyllösning utan fler fläktar eller andra åtgärder.
Om du ska bygga. Börja med en låda, bestäm dig för lådan för det är den du möter varje dag och ska ha i din närhet.
Att den passar din datorplats, har anslutningar osv. När du bestämt låda. Så fråga om resten
Jag fördrar små lådor, lådor som ser ut som om dom tillhör 2019 och det färgar mina val givetvis.

Men om det är så att jag skulle tröttna på classic och vill istället ägna mig åt Photoshop, WoW BfA eller testa overwatch - kommer datorn klara det utan problem och med höga inställningar eller kommer jag då ångra köpet av Acern?

Skrivet av SuperDuperKillen:

Hade rekommenderat webhallen-konfigen men med en ATX-bräda typ https://www.webhallen.com/se/product/294003-MSI-B450-A-PRO-AT...

Samt ett meshify C utan fönster https://www.webhallen.com/se/product/283558-Fractal-Design-Me...

Varför? Jo eftersom en mesh-front gör extremt mycket för att hålla nere temperaturen i chassit. Och det ger därmed lägre fläkthastighet > tystare dator än en med ett "ljuddämpat" chassi. Plus att komponenterna går svalare.

Samt bytt ut SSDn mot en samsung istället. https://www.webhallen.com/se/product/281264-Samsung-SSD-860-E...

Bättre prestanda och mycket längre livslängd. Kingston 160 TBW vs Samsung 300 TBW.

För att dubbelkolla så jag förstod dig rätt. Är det denna build du säger att jag skulle kunna köra på och få en dator som klarar Wow clssic och eventuellt andra spel som t.ex. WoW BfA och overwatch samt Photoshop utan problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drizz:

Men om det är så att jag skulle tröttna på classic

Vilket är mycket troligt kan du sälja datorn och börja med bi-odling.
Klar är ett så extremt diffust begrepp så det är meningslöst. Gammala bettan ( amd 965,snart tio år gammal) klarar allt det du säger..

Permalänk
Skrivet av Drizz:

För att dubbelkolla så jag förstod dig rätt. Är det denna build du säger att jag skulle kunna köra på och få en dator som klarar Wow clssic och eventuellt andra spel som t.ex. WoW BfA och overwatch samt Photoshop utan problem?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,304870,273143,236123,305330,294003,283558,281264

Jupp precis så :). Den kommer klara allt med bravur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Vilket är mycket troligt kan du sälja datorn och börja med bi-odling.
Klar är ett så extremt diffust begrepp så det är meningslöst. Gammala bettan ( amd 965,snart tio år gammal) klarar allt det du säger..

Skönt att höra att gamla bettan skulle klara det och tur att du iaf har kunskap kring gamla bettan. Varför jag vill försäkra mig om att Acern skulle klara av mer än bara WoW Classic är för att jag inte endast vill ha en dator som endast klarar av Classic, men inget mer. Blizzard kommer dessutom inte att släppa Classic på de gamla servrarna som Blizzard använde när Vanilla fanns back in the days. Utan Blizzard kommer släppa Classic på nuvarande BfA servrar, vilket innebär att Classic idag kräver mer av datorn än vad dåtidens Vanilla skulle kräva av dagens datorer. Blizzard har varit tvungna att koda om Classic på en BfA-server vilket innebär att dagens systemkrav på Classic skiljer sig åt från Vanilla.

Det är inte alla som vet om detta, utan tror att Blizzard ska återuppliva dom gamla vanillaservrarna och att dagens datorer därmed skulle klara av Classic brilliant, vilket inte alls behöver vara fallet.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Jupp precis så :). Den kommer klara allt med bravur.

Supertack för ditt tålamod och din tid. Din hjälp har varit guld värd. Du lever verkligen upp till ditt namn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drizz:

Blizzard kommer dessutom inte att släppa Classic på de gamla servrarna som Blizzard använde när Vanilla fanns back in the days. Utan Blizzard kommer släppa Classic på nuvarande BfA servrar, vilket innebär att Classic idag kräver mer av datorn än vad dåtidens Vanilla skulle kräva av dagens datorer. Blizzard har varit tvungna att koda om Classic på en BfA-server vilket innebär att dagens systemkrav på Classic skiljer sig åt från Vanilla.

Det är inte alla som vet om detta, utan tror att Blizzard ska återuppliva dom gamla vanillaservrarna och att dagens datorer därmed skulle klara av Classic brilliant, vilket inte alls behöver vara fallet.

Supertack för ditt tålamod och din tid. Din hjälp har varit guld värd. Du lever verkligen upp till ditt namn

Men suck,,
Här har du kraven för WOW
https://www.sweclockers.com/nyhet/27961-world-of-warcraft-cla...
Sedan..
Om du inte nämt något som går bygga efter ... typ 1080 60HZ ... 4k 144HZ . hur faskin ska någon kunna veta vad du har för krav?
Här sitter fler än jag och försöker gissa vad du menar.. och ge råd.. men det blir väldigt ofta fel då du faktist inte angett ett värde för grafik prestanda som är tidyligara "klara spelen" som kan tolkas minst med faktor 10 olika..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Men suck,,
Här har du kraven för WOW
https://www.sweclockers.com/nyhet/27961-world-of-warcraft-cla...
Sedan..
Om du inte nämt något som går bygga efter ... typ 1080 60HZ ... 4k 144HZ . hur faskin ska någon kunna veta vad du har för krav?
Här sitter fler än jag och försöker gissa vad du menar.. och ge råd.. men det blir väldigt ofta fel då du faktist inte angett ett värde för grafik prestanda som är tidyligara "klara spelen" som kan tolkas minst med faktor 10 olika..

Systemkraven är tyvärr rena grekiskan för mig =/ Men Acer-datorn klarar alltså WoW Classic + BfA, Overwatch och photoshop som jag förstår det
Tack för din input och jag uppskattar den tid du lagt ner på att hjälpa mig, tack

Permalänk
Medlem

@Drizz:

Första alternativet är ju klart bäst.

Förstår inte hur man kan rekommendera en ”märkesdator” ärligt talat, såvida den inte är kraftigt nedsatt. Märkesdatorerna sparar ofta in på de komponenter som man kanske inte tänker så mycket på - som t.ex moderkort och nätaggregat. Särskilt uppgraderingsvänliga är de sällan heller.

Gjorde ett ytterligare förslag med första korgen som grund. Lite bättre kylning och snabbare SSD.

Mer lagring är ju enkelt att lägga till när det behövs.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Ettan är klart bäst. Byt ut chassit (själv gillar jag Fractal Design Define Mini C), köp till chassifläktar, processorkylning (Arctic 34 Esports Duo är prisvärd) och byt ut ssd:n till Nvme så har du ett riktigt bra paket.

Köp definitivt inte trean. Det färdigbyggda paketet har så många problem att jag inte ens orkar gå in på det (värme, uppgraderingsmöjligheter, prestanda etc).

Ryzen 3600 och rx 5700 är båda rätt strömsnåla och kommer inte att värma upp burken mera än något annat i samma kategori. Se bara till att ha okej luftflöde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@Drizz:

Första alternativet är ju klart bäst.

Förstår inte hur man kan rekommendera en ”märkesdator” ärligt talat, såvida den inte är kraftigt nedsatt. Märkesdatorerna sparar ofta in på de komponenter som man kanske inte tänker så mycket på - som t.ex moderkort och nätaggregat. Särskilt uppgraderingsvänliga är de sällan heller.

Gjorde ett ytterligare förslag med första korgen som grund. Lite bättre kylning och snabbare SSD.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,304870,305201,236123,305330,273142,272955,305423,215135?name=12TKR

Mer lagring är ju enkelt att lägga till när det behövs.

Det här är riktigt bra. Själv gillar jag Define och Meshify mer än Focus, men det är en smaksak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

@Drizz:

Första alternativet är ju klart bäst.

Förstår inte hur man kan rekommendera en ”märkesdator” ärligt talat

Många vill ha en problem fri dator. En märkesdator är utprovad, har garantier och service. Den fungerar helt enklet ur lådan utan problem.
Av det skälet, det fungerar, någon tar ansvar köper i stort alltid arbetsplatser märkes datorer.
Det blir inte bättre bygga själv, det är en hobby, och det tar tid och tid är pengar eller tränger undan andra intressen.
Märkaesdator är tryggt (men inte så kul för den som gillar mecka dator).

Datorn man bygger själv, ... nästen alltid en hel del tid att få den fungera på riktigt, det är eller blir en hobby.
Man bygger den.. man fixar problem som uppstod, man har en hobby. Men alla vill inte en hobby dom vill använda datorn, inte fixa md datorn och för dom är ofta en märkaesdator ett bra val. Inga långa timmar med felsökning, inget häng på forum där man får många men motstridiga råd när det inte vill, ingen hobby.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drizz:

Systemkraven är tyvärr rena grekiskan för mig =/ Men Acer-datorn klarar alltså WoW Classic + BfA, Overwatch och photoshop som jag förstår det
Tack för din input och jag uppskattar den tid du lagt ner på att hjälpa mig, tack

Alla gånger.
En test som visar vad du kan förvänta dig av den datorn längs ner (det är en test av grafikkortet men den testen är applicerbar på hela datorn).
Själv bygger jag alltid datorn hemma. Men inte till andra för ärligt.. ett datorbygge inbär alltid något eller några problem, någon som inte blev som förväntat.. om jag bygger åt andra ansvarar jag ju även för det.
Märkes dator har inte problem, det skulle bli på tok för dyrt med servicen, det går inte sälja datorer med problem och samtidigt göra vinst.
Dom som säger märkes datorer har en massa problem pratar i nattmössan, det går inte sälja datorer med problem helt enklet och samtidigt göra en vinst. Det går bara inte och därför görs det inte. Vinsten ligger ju att den fungerar och INTE kräver service i framtiden.
Man får inte det bästa, det är sant, men slipper även problem., man slipper även en hobby.. och det kommer många sakna och skyr dom därför som pesten.
Dom håller, dom fungerar och någon tar ansvar, det är fördelen.
https://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1660-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Många vill ha en problem fri dator. En märkesdator är utprovad, har garantier och service. Den fungerar helt enklet ur lådan utan problem.
Av det skälet, det fungerar, någon tar ansvar köper i stort alltid arbetsplatser märkes datorer.
Det blir inte bättre bygga själv, det är en hobby, och det tar tid och tid är pengar eller tränger undan andra intressen.
Märkaesdator är tryggt (men inte så kul för den som gillar mecka dator).

Datorn man bygger själv, ... nästen alltid en hel del tid att få den fungera på riktigt, det är eller blir en hobby.
Man bygger den.. man fixar problem som uppstod, man har en hobby. Men alla vill inte en hobby dom vill använda datorn, inte fixa md datorn och för dom är ofta en märkaesdator ett bra val. Inga långa timmar med felsökning, inget häng på forum där man får många men motstridiga råd när det inte vill, ingen hobby.

Företag köper märkesdatorer för att de får enhetlig service, och för att byggande kostar pengar. De har också helt andra krav än en privatperson som vill spela på sin dator.

Du pratar helt i nattmössan gällande färdiga paket. Visst finns det en marknad och ett behov för dem, men det är inte såna som trådskaparen.

Titta t.ex. på den här bilden från samma modell men annan konfiguration:

Här finns flera problem:

1. Dåligt luftflöde och dåligt med fläktplatser. Om datorn går het, eller har för mycket ljud finns det inte mycket att göra.
2. RAM-minnena ligger ovanligt nära processorn, vilket gör det svårt att uppgradera minnen och cpu-kylning.
3. Dåligt med utrymme för GPU, om man vill uppgradera den. Dessutom dåligt luftflöde med täckta flöden.
4. Ett svagt nätaggregat (500W) som inte ens är bronze-rateat.
5. Vad jag ser finns det inga extra fläktportar. Extra sata-portar verkar det också vara brist på.

Datorn är inte nödvändigtvis dålig, men om TS köper dator 1 så finns inga av dessa problem. Han får en dator som är snabbare, tystare och mera framtidssäker. Dessutom bygger säljaren ihop datorn och ger garanti på detta, så TS behöver inte ens själv fundera på de sakerna.

Det finns absolut ingen orsak till att köpa alternativ 3.

Edit: Dessutom är det väldigt, väldigt dumt att rekommendera en dator med i5-9400F i dagsläget. Att bara ha 6 trådar kommer inte vara tillräckligt om ett år eller två, och den processorn är kanske den dummaste man kan köpa i dagsläget. Antingen kör man på i7 eller i9 (som är över denna prisklass) eller så kör man på Ryzen 5 eller 7.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

@Sando:
Tja.
Nio av tio kommer inte öppna lådan och kommer därför heller inte ha problem.. Dom kommer använda datorn och gör man det spelar det exat ingen roll hur den ser ut inuti.
Du må ha en massa värderingar om hur en dator ska vara byggd.. det änder inte att datorn faktist är både driftsäker och pålitlig.
Det är en helt ok dator som dessutom har ett modernt format.
Å antalet trådar.. 4 kommer räcka tio år. Finns inget som helst underlag för att krav skulle öka speciellt mycket framöver, kraven ökar inte fort numer, den tiden är sedan länge förbi. Datorerna blir mindre, prestanda ökar inte mycket men det blir billigare. Så ser massmarknaden ut och inget tyder på att den trenden kommer brytas. Så nej.. du kommer inte behöva några 8 kärnor om två år.

Permalänk
Avstängd

1. Dåligt luftflöde och dåligt med fläktplatser. Om datorn går het, eller har för mycket ljud finns det inte mycket att göra.
Men nu gör den inte det.. den är utprovad och fungerar... du behöver inte oroa dig..

2. RAM-minnena ligger ovanligt nära processorn, vilket gör det svårt att uppgradera minnen och cpu-kylning.
ja ja .. hobby det viktig är hobby, byta prylar.. Men faktist dom flesta byter INTE prylar och låtar datorn faktist vara,

3. Dåligt med utrymme för GPU, om man vill uppgradera den. Dessutom dåligt luftflöde med täckta flöden.
Nu är ju inte flödet dåligt, dt är helt ok för datorn, och åter är du där men din hobby, byta prylar...
4. Ett svagt nätaggregat (500W) som inte ens är bronze-rateat.
ja ha .. men datorn går och fungerar fullt ut med det .. du behöver inte större och inget blir bättre av ett större..

5. Vad jag ser finns det inga extra fläktportar. Extra sata-portar verkar det också vara brist på.
Det finns inga extra fläktplatser... va bra, man har det antal som behövs, som gör att de som finns och används fungerar bra, man behöver helt enklet inte fler .. å fler sata.. 2019 när man lagar i målet ska du ha bunt sata kontakter till snurr diskar.. stenåldertänk..

En liten fråga... bryter ni upp bildskärm med och har åsikter på hur den ser ut inuti.. eller använder ni den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@Sando:
Tja.
Nio av tio kommer inte öppna lådan och kommer därför heller inte ha problem.. Dom kommer använda datorn och gör man det spelar det exat ingen roll hur den ser ut inuti.
Du må ha en massa värderingar om hur en dator ska vara byggd.. det änder inte att datorn faktist är både driftsäker och pålitlig.
Det är en helt ok dator som dessutom har ett modernt format.
Å antalet trådar.. 4 kommer räcka tio år. Finns inget som helst underlag för att krav skulle öka speciellt mycket framöver, kraven ökar inte fort numer, den tiden är sedan länge förbi. Datorerna blir mindre, prestanda ökar inte mycket men det blir billigare. Så ser massmarknaden ut och inget tyder på att den trenden kommer brytas. Så nej.. du kommer inte behöva några 8 kärnor om två år.

Skrivet av FalsktIotakt:

1. Dåligt luftflöde och dåligt med fläktplatser. Om datorn går het, eller har för mycket ljud finns det inte mycket att göra.
Men nu gör den inte det.. den är utprovad och fungerar... du behöver inte oroa dig..

2. RAM-minnena ligger ovanligt nära processorn, vilket gör det svårt att uppgradera minnen och cpu-kylning.
ja ja .. hobby det viktig är hobby, byta prylar.. Men faktist dom flesta byter INTE prylar och låtar datorn faktist vara,

3. Dåligt med utrymme för GPU, om man vill uppgradera den. Dessutom dåligt luftflöde med täckta flöden.
Nu är ju inte flödet dåligt, dt är helt ok för datorn, och åter är du där men din hobby, byta prylar...
4. Ett svagt nätaggregat (500W) som inte ens är bronze-rateat.
ja ha .. men datorn går och fungerar fullt ut med det .. du behöver inte större och inget blir bättre av ett större..

5. Vad jag ser finns det inga extra fläktportar. Extra sata-portar verkar det också vara brist på.
Det finns inga extra fläktplatser... va bra, man har det antal som behövs, som gör att de som finns och används fungerar bra, man behöver helt enklet inte fler .. å fler sata.. 2019 när man lagar i målet ska du ha bunt sata kontakter till snurr diskar.. stenåldertänk..

En liten fråga... bryter ni upp bildskärm med och har åsikter på hur den ser ut inuti.. eller använder ni den?

Du verkar befinna dig på fel ställe. Sweclockers är till för människor som bryr sig om vad som finns i deras burkar, och det är därför TS startade tråden. Han vill ha en så bra dator som möjligt för sina pengar. Då kan man inte rekommendera ett bygge med sämre processor, sämre grafikkort, sämre uppgraderingsmöjligheter, sämre kylning och som dessutom kostar lika mycket.

Om du tror att 4-kärniga processorer ännu är tillräckliga år 2019 så behöver du läsa upp dig. Ta dig t.ex. en titt här:

https://youtu.be/ZZoSWkyyDNE

Spelar du t.ex. Kingdom Come Deliverance med en 4-kärning processor så kommer du att slita håret av dig. Tro mig, jag testade det innan senaste uppgraderingen, och det var med ett RTX 2060. 6-kärniga klarar sig helt okej ännu, men om man förväntar sig att ha datorn ett par år så kommer Ryzens popularitet och kommande optimeringar för framtida konsoller att ändra på det hela.

@Drizz Lyssna inte på FalsktIotakt. Han antingen trollar, eller har ingen koll. Skaffa något i stil med Samloohs förslag, och ha säljaren (t.ex. Webhallen eller Inet) att bygga ihop burken åt dig.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

@Sando:
Jaqg noterar att du förutom att vara "expert" på datorer, (det är du inte) även har en övernaturlig förmåga att läsa tankar då du vet vad TS vill.. men liksom dina "expert" kunskaper om datorer så är även det rent nonsens.

TS had i trådstarten med en färdig. Har du tänkt tanken att det kan bero på att han faktist är öppen för att det kan vara ett alternativ?

Vad som är en bra dator är inget objektivt, det är subjektivt.
Vad är service, driftsäkerhet, problemfrihet värt.. det den färdiga har som inte byggena har? Vad är "att ha en hobby" värt som byggen representerar värt.
Intel som du helt domer ut har 90% av marknaden. Amd må vara populäre HÄR men är en småspelare i sammanhanget. Dom stora dragen i dag är mindre enheter, plattor, bärbara, mini pc.. En liten (och krympande andel) med datorn som hobby håller fast vid ATX storlek på datorn och därmed gigantiska lådor mm. Men av marknaden totalt är de en minskande de och kraftig avvikande grupp. För de som gör spel, dom som vill sälja större volymer, innbär det att om dom vill nå massmarknaden, så ska spelen fungera bra på ganska måttliga maskiner.. och om en par år kommer våra spel att ligga på en server, inte lagras lokalt, spelas via molnet, på rätt blygsamma maskiner. Men kram du dig fast i en utödde dator värd, det traditionell PC med giganto låda som man byggde om par gånger om år.. dess dinosaurie datorer lär säkert finnas ett tag till å en del helt enklet vägar ta till sig att 90 talet är förbi. Att molnet och allt vad det innbär helt kommer förändra även spelandet inom något år och där har dinosaurien ingen framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Många vill ha en problem fri dator. En märkesdator är utprovad, har garantier och service. Den fungerar helt enklet ur lådan utan problem.
Av det skälet, det fungerar, någon tar ansvar köper i stort alltid arbetsplatser märkes datorer.
Det blir inte bättre bygga själv, det är en hobby, och det tar tid och tid är pengar eller tränger undan andra intressen.
Märkaesdator är tryggt (men inte så kul för den som gillar mecka dator).

Datorn man bygger själv, ... nästen alltid en hel del tid att få den fungera på riktigt, det är eller blir en hobby.
Man bygger den.. man fixar problem som uppstod, man har en hobby. Men alla vill inte en hobby dom vill använda datorn, inte fixa md datorn och för dom är ofta en märkaesdator ett bra val. Inga långa timmar med felsökning, inget häng på forum där man får många men motstridiga råd när det inte vill, ingen hobby.

Datorn byggs ju av Webhallen och kommer precis som en märkesdator med garanti och service .. ?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd

@Samlooh:
Den kommer med garanti och servicer på DELARNA och att delarna är rätt monterade rent mekaniskt.
Men INTE att delarna passar varande fullgott eller ens fungerar tillsammans.

DVS INTE på funktion. Det senare är helt orimlig dom kan ta ansvar för när du väljer delarna och såldes är det du som ansvar för datorn som system fungerar. Har du expelvis valt minnen som visar sig ge problem i vissa spel, eller med vissa grafik program är det .. tyvärr ditt ansvar inte deras. Blir den för varm.. ditt ansvar.

Eller om jag säger så här.. dom lägger ju inte ner 10 tals timmer på att testa kompabiliteten med hundratals program, med minst test program mm.. dom monterar, och passar inte delaren varandra så har du köpt ett problem som du ansvar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@Sando:
Jaqg noterar att du förutom att vara "expert" på datorer, (det är du inte) även har en övernaturlig förmåga att läsa tankar då du vet vad TS vill.. men liksom dina "expert" kunskaper om datorer så är även det rent nonsens.

TS had i trådstarten med en färdig. Har du tänkt tanken att det kan bero på att han faktist är öppen för att det kan vara ett alternativ?

Vad som är en bra dator är inget objektivt, det är subjektivt.
Vad är service, driftsäkerhet, problemfrihet värt.. det den färdiga har som inte byggena har? Vad är "att ha en hobby" värt som byggen representerar värt.
Intel som du helt domer ut har 90% av marknaden. Amd må vara populäre HÄR men är en småspelare i sammanhanget. Dom stora dragen i dag är mindre enheter, plattor, bärbara, mini pc.. En liten (och krympande andel) med datorn som hobby håller fast vid ATX storlek på datorn och därmed gigantiska lådor mm. Men av marknaden totalt är de en minskande de och kraftig avvikande grupp. För de som gör spel, dom som vill sälja större volymer, innbär det att om dom vill nå massmarknaden, så ska spelen fungera bra på ganska måttliga maskiner.. och om en par år kommer våra spel att ligga på en server, inte lagras lokalt, spelas via molnet, på rätt blygsamma maskiner. Men kram du dig fast i en utödde dator värd, det traditionell PC med giganto låda som man byggde om par gånger om år.. dess dinosaurie datorer lär säkert finnas ett tag till å en del helt enklet vägar ta till sig att 90 talet är förbi. Att molnet och allt vad det innbär helt kommer förändra även spelandet inom något år och där har dinosaurien ingen framtid.

Nej, det är du som läser in vad du tycker av trådskaparens inlägg. Han har inte frågat efter en liten dator, och har inte heller frågat efter en dator för användning med Geforce Now, Stadia eller liknande. Det du rekommenderar är dessutom inte ens bra för det. Ska man ha hårdvara för streaming av spel så är det en Nvidia Shield TV som gäller, och inget färdigt Acer-paket. Ska någon ha en liten dator så finns det många små chassin att rekommendera (sitter själv på Fractal Design Define Nano S).

TS vill ha en speldator. Då är det inte okej att rekommendera en dator för streaming av spel, som inte motsvarar vad TS vill ha eller behöver.

Och läs om gällande Intel. Jag dömer inte ut företaget, utan jag dömer ut dem i låg- och mellanklassen, där deras processorer inte har tillräckligt många trådar. i7 och i9 är fortfarande helt okej.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum