Microsoft: "Strömmande spel slår inte igenom än på många år"

Permalänk
Medlem

jag ser de så här, fler kommer ha möjligheten att spela, bra eller dålig, jag ser det som bra, men jag själv är alldeles för konservativ å gubbig av mig så jag vill ha mina grejer hemma inte i en server hall.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Enligt killen i beige skjorta har det alltså fungerat sedan oktober 2018

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Master of Overkill

Det går lösa med acceleratorer men kostar multum.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Snusfri

Det ena utesluter inte det andra.

För många är enkelheten och bekvämligheten det primära och de bryr sig inte om kvalité eller input lag speciellt mycket
Sedan finns det andra som lägger massvis med pengar på sin hobby.

Det handlar helt enkelt om prioriteringar, vissa har tex inte heller råd att köpa/bygga en speldator och att då kunna betala en relativt låg månadskostnad och få tillgång till en drös med spel är det riktigt bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det ena utesluter inte det andra.

För många är enkelheten och bekvämligheten det primära och de bryr sig inte om kvalité eller input lag speciellt mycket
Sedan finns det andra som lägger massvis med pengar på sin hobby.

Det handlar helt enkelt om prioriteringar, vissa har tex inte heller råd att köpa/bygga en speldator och att då kunna betala en relativt låg månadskostnad och få tillgång till en drös med spel är det riktigt bra.

Kommer inte spela någon roll den dagen EA, Take-Two, Ubisoft, Activsion Blizzard, Tencent, och alla andra giganter tycker att de kommer tjäna mer pengar på prenumerationstjänster än på att sälja spel (fysiska eller digitala). När det händer så är speldatorn död.

Och de kommer alla öppna upp sina egna prenumerationstjänster. Det blir inte ett Spotify för spel.

Edit: menade strömmande prenumerationsstjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

När det kommer till spel där man kan lagra installationsfiler på datorn så finns det ett ställe: GOG

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet, men det är bara att jämföra deras utbud med tex Steam. (Vilket mycket mer har att göra med att GOG är DRM-fritt.)

Permalänk
Medlem

Så är det, när vi i Sverige knappt har tillräckligt med bandbredd för det och vi ligger i framkant med bredband hur fan tror dom att resten av världen ska kunna strömma spel då?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av filbunke:

Kommer inte spela någon roll den dagen EA, Take-Two, Ubisoft, Activsion Blizzard, Tencent, och alla andra giganter tycker att de kommer tjäna mer pengar på prenumerationstjänster än på att sälja spel (fysiska eller digitala). När det händer så är speldatorn död.

Och de kommer alla öppna upp sina egna prenumerationstjänster. Det blir inte ett Spotify för spel.

Det är helt två skilda saker, prenumerationstjänster och att streama spel.

Den första innebär att du betalar en månadssumma och får tillgång till ett stort biblioteket av spel som du laddar ner och installerar, precis som när du köper ett spel på tex Steam och du måste ha bra lokal hårdvara för att kunna spela.
EA har redan sitt Origin Access och Microsoft sitt Game Pass, jag använder båda, och UBI kommer med sin variant nu i höst.

Att streama spel innebär att spelet körs på en server någonstans i världen och bilden skickas till dig och dina kommandon skickas till servern (väldigt förenklat) vilket som sagt är något helt annat så bland inte ihop dessa.

Jag själv kommer inte att utnyttja streaming av spel, men varför valfrihet något dåligt?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är helt två skillda saker, prenumerationstjänster och att stream spel.

Den första innebär att du betalar en månadssumma och får tillgång till ett stort biblioteket av spel som du laddar ner och installerar, precis som när du köper ett spel på tex Steam och du måste ha bra lokal hårdvara för att kunna spela.
EA har redan sitt Origina Access och Microsoft sitt Game Pass, jag använder båda, och UBI kommer med sin variant nu i höst.

Att stream spel innebär att spelet körs på en server någonstans i världen och bilden skickas till dig och dina kommandon skickas till servern (väldigt förenklat) vilket som sagt är något helt annat så bland inte ihop dessa.

Jag själv kommer inte att utnyttja streaming av spel, men varför valfrihet något dåligt?

Mitt fel. Jag menade strömmande prenumerationstjänster, vilket borde ha framgått av mina tidigare inlägg, men dock, ytterst mitt fel.

Edit: Det är ju självklart att om jag menat ickeströmmande prenumerationstjänster så skulle ju speldatorn inte vara död.

Permalänk
Medlem

På Nvidia Shield tv gör man väl redan detta?

Har bara prövat ett racingspel, crash bandicot(?), ett par minuter men det var helt klart spelbart. Dock har jag inte prövat något fps-spel eller mer actionfyllt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeffan97:

Fast är det riktigt samma sak? Musik lyssnar man ju om och om igen, ett spel spelar man ju bara igenom en gång föratt sedan vänta ett bra tag innan man spelar igen, det gör ju de hela mindre värt. Det är där som streamingtjänster skiner som mest, betala en liten summa varje månad föratt kunna lyssna hur mycket man vill när man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det varierar, och hur stort problem det är beror förstås på affärsmodellen. Stadia tror jag inte kommer att bli någon större hit om det blir som det verkar bli nu där man får "köpa" varje spel man vill spela och de kostar ungefär samma som att faktiskt köpa dem. Men att få hundratals spel för en fast månadskostnad som bara är att starta, ingen nedladdning eller konfiguration, kan nog vara intressant för många. Speciellt när kraven på hårdvara är så låga som de ser ut att bli. Många har ju en Chromecast eller smart-TV redan så då behövs bara en kontroll liksom. Sen kan man förstås spela vidare på telefonen, surfplattan, datorn eller den andra teven när det behövs. Under förutsättning att priset är ok, kontrollen är bra, att kvaliteten är tillräcklig och lagget accepterbart förstås.

Skrivet av FredrikMH:

Fast även om man tänker sig servrar närmare kunden så får du problem i marknadsföring och täckning. Svårare att bygga serverhallar än mobilmaster (för en jämförelse).

Antagligen kommer även vissa speltitlar kännas lite mer svampiga än vad man kanske vill förvänta sig, vilket resulterar i ett sämre utbud av titlar eller i alla fall sämre upplevelse än om de renderades lokalt på konsolen.

Med det sagt tror jag ändå det finns en marknad, men det ligger nog en bit bort i tiden innan det slår igenom. Känns som en del pusselbitar som måste falla på plats.

Nja, det stora problemet med att bygga mobilmaster är att få bygglov på så många ställen som krävs för att täcka tillräckligt. Det behövs inte så många serverhallar för att täcka hela landet liksom och de kan ligga ganska otillgängligt där det är billig mark och lätt att få bygglov.

Angående lagg så tror jag att det problemet kommer att gå att komma runt. Spelar man lokalt idag så har man ju redan en del fördröjning i skärmen och liknande. Under 16ms (en bildruta i 60Hz) räknas som väldigt låg fördröjning och de flesta TV-apparater och datorskärmar ligger bra mycket högre än så. 100ms är inte ovanligt även med game mode och liknande. Ljusets hastighet är ju den sista begränsningen, men den är i princip försumbar. På 10ms kommer ljuset knappt 300 mil så om begränsningen bara hade legat där så hade man kunnat täcka hela landet med en serverhall och inte addera mer än 10ms fördröjning någonstans, åt ena hållet då, input tillbaka dubblar förstås detta. En serverhall i Göteborg hade alltså kunnat koppla upp sig mot Stockholm, Oslo eller Köpenhamn med en fördröjning på enstaka ms. Så avståndet i sig är inte något större problem. Lagg uppstår snarare i hopp mellan olika nät eller noder, vilket är väldigt svårt att få bort helt men även där går det ju att få ned det till enstaka ms.

Permalänk

Att streama en VM tror jag på, som shadow.tech, men aldrig en speltjänst. Om Stadia dukar under så förlorar du dina spel. Hur skulle folk reagera om de hade "gratis" tillgång till Netflix men tvingades köpa filmer?

Allt detta förutsätter också en stabil fiberanslutning till hyfsat pris för att öht börja fundera på Stadia, något som faktiskt inte är helt vanligt runt om i världen. Glöm 5G, surfen lär kosta i lösvikt. Att streama i 1080p60 resulterar ganska snabbt i tiotals GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Jag är lite skeptisk med, men där finns fördelar om man bara får det att funka så det inte känns som att man streamar.

Tänker främst på att alla enheter kommer palla, att det blir energieffektivare på laptops och att dessa blir svalare under spelpass. Men främst så slipper man nedladdningstider, stora hårddiskar och man har alla spel var som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men jag är rädd PC spelandet kommer ta samma vändning som konsolerna har idag. Jag prioriterar FPS och ser hellre att jag får 240fps på 1080p än 60fps 4k som många andra vill ha.

Permalänk
Inaktiv

@filbunke: Som sagt jag har inget emot digitala spel, när ett nytt spel släpps som jag gillar så avinstallerar jag det gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Att streama en VM tror jag på, som shadow.tech, men aldrig en speltjänst. Om Stadia dukar under så förlorar du dina spel. Hur skulle folk reagera om de hade "gratis" tillgång till Netflix men tvingades köpa filmer?

Allt detta förutsätter också en stabil fiberanslutning till hyfsat pris för att öht börja fundera på Stadia, något som faktiskt inte är helt vanligt runt om i världen. Glöm 5G, surfen lär kosta i lösvikt. Att streama i 1080p60 resulterar ganska snabbt i tiotals GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Enda chansen att Stadia dukar under och du inte får tillgång till köpta spel är om hela Google dukar under.

Har du dina spel kvar om Steam dukar under? Vad tror du händer när klienten inte kan nå några servrar för de har blivit nerstängda. Hur skall du kunna ladda hem och installera dina spel du inte har installerade om deras servrar är nedstängda?

Chansen att Stadia läggs ner än Steam dukar under är större, men chansen att _aningen_ större att Steam dukar under än att Google dukar under...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jo men jag är rädd PC spelandet kommer ta samma vändning som konsolerna har idag. Jag prioriterar FPS och ser hellre att jag får 240fps på 1080p än 60fps 4k som många andra vill ha.

Ja där är vi helt olika. Jag föredrar alltid bildkvalitet framför ashöga fps.

Sen går utvecklingen framåt alltid och du kan inte rata strömning bara för att det inte mognat än. Idag läser min webbläsare på en bråkdels sekund in samma mängd data som rymdes på en 3,5 tums floppy. Denna tog flera minuter att läsas in LOKALT för några år sedan.

Pc gaming kommer troligtvis att försvinna som vi känner till det idag. Det är sorgligt på sitt sätt, men det kommer underlätta för de flesta.

Förr va inte många sugna på att jobba i molnet tex. Idag gör dom flesta det om de inte är självplågare.

Med det sagt så respekterar jag ditt behov av höga fps om du tävlar och så. Men det löser sig. Innan pcn har dött ut så kommer strömning hinna mogna.

Det bästa som kompromiss idag är om man kunde ha tex steam och ladda ner spel, men även välja att strömma sina spel från server om man inte orkar vänta eller har ont om utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Enda chansen att Stadia dukar under och du inte får tillgång till köpta spel är om hela Google dukar under.

Har du dina spel kvar om Steam dukar under? Vad tror du händer när klienten inte kan nå några servrar för de har blivit nerstängda. Hur skall du kunna ladda hem och installera dina spel du inte har installerade om deras servrar är nedstängda?

Chansen att Stadia läggs ner än Steam dukar under är större, men chansen att _aningen_ större att Steam dukar under än att Google dukar under...

Skulle jag påstå att du är extremt naiv och är ärligt talat nästan förbryllad att någon har missat att Googles har slaktat hundratals tjänster och produkter under åren?
Mördade av Google.
En jävla skillnad mellan Steam och Google på den punkten. Valve är idag Steam till 100% (its bread and butter) och har ca 70% av den digitala marknaden på PC. Google har 0% av streaming marknaden, en marknad som idag i princip inte existerar och kanske aldrig kommer att slå igenom. Google skiter fullständigt i spelmarknaden om Stadia inte går med vinst inom en rimlig tid eller att nån på Google tröttnar på projektet, inte första gången

Finns ett antal exempel där digitala köp har blivit värdelösa när servrarna har stängts ner. Snart stänger Nintendo ner servrarna till Wiis butik och alla spel du inte har laddat ner försvinner för alltid. Nintendo har inte konkursat och de har både WiiU och switch men vill du spela spelen du äger får du köpa dem igen på switch och WiiU.

Så vad bygger du ditt påstående på "Enda chansen att Stadia dukar under och du inte får tillgång till köpta spel är om hela Google dukar under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Skulle jag påstå att du är extremt naiv och är ärligt talat nästan förbryllad att någon har missat att Googles har slaktat hundratals tjänster och produkter under åren?
Mördade av Google.
En jävla skillnad mellan Steam och Google på den punkten. Valve är idag Steam till 100% (its bread and butter) och har ca 70% av den digitala marknaden på PC. Google har 0% av streaming marknaden, en marknad som idag i princip inte existerar och kanske aldrig kommer att slå igenom. Google skiter fullständigt i spelmarknaden om Stadia inte går med vinst inom en rimlig tid eller att nån på Google tröttnar på projektet, inte första gången

Finns ett antal exempel där digitala köp har blivit värdelösa när servrarna har stängts ner. Snart stänger Nintendo ner servrarna till Wiis butik och alla spel du inte har laddat ner försvinner för alltid. Nintendo har inte konkursat och de har både WiiU och switch men vill du spela spelen du äger får du köpa dem igen på switch och WiiU.

Så vad bygger du ditt påstående på "Enda chansen att Stadia dukar under och du inte får tillgång till köpta spel är om hela Google dukar under.

Mycket medveten om att Google har stängt ner en hel del tjänster, men det är rätt så stor skillnad mellan att lägga ner en gratistjänst och lägga ner en tjänst där de lagrar saker åt en som man har betalat för, och som man inte kan ladda ner på något sätt, men du får gärna ge ett exempel på när de har gjort det.
Skille de göra det, så öppnar det också upp dem för en hel del stämningar.
Men vi får se när Google släpper avtalsreglerna för tjänsten.

Wii Store har stängt ner, men man hade möjligheten att ladda ner spel, den stängde inte bara ner. Samma sak gäller ju då också Steam, stänger de ner så gissar jag att man kommer kunna ha tid att installera spel först, men förlorar man hårddisken som de ligger på så kommer man ju inte komma åt dem igen.

Nokia hade en gång i tiden 40,4% av marknaden för mobiltelefoner, och 50,5% av marknaden för smarta mobiler, sen kom en viss produkt som totalt förändrade marknaden...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Ja där är vi helt olika. Jag föredrar alltid bildkvalitet framför ashöga fps.

Sen går utvecklingen framåt alltid och du kan inte rata strömning bara för att det inte mognat än. Idag läser min webbläsare på en bråkdels sekund in samma mängd data som rymdes på en 3,5 tums floppy. Denna tog flera minuter att läsas in LOKALT för några år sedan.

Pc gaming kommer troligtvis att försvinna som vi känner till det idag. Det är sorgligt på sitt sätt, men det kommer underlätta för de flesta.

Förr va inte många sugna på att jobba i molnet tex. Idag gör dom flesta det om de inte är självplågare.

Med det sagt så respekterar jag ditt behov av höga fps om du tävlar och så. Men det löser sig. Innan pcn har dött ut så kommer strömning hinna mogna.

Det bästa som kompromiss idag är om man kunde ha tex steam och ladda ner spel, men även välja att strömma sina spel från server om man inte orkar vänta eller har ont om utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Jovars men då handlade det om bearbetningstid. Utmaningen med streaming är främst latens vilket bygger på fysikens lagar och inte en snabbare bearbetning. Jag vet inte hur ljusets hastighet skall hinna mogna innan dess, så tillvida inte mikroskopiska svarta hål används för att transportera ljuset.

Kompressionsartefakter kan minimeras med hjälp av ökad bitrate men det i sin tur kommer att bestämmas främst av majoriteten av användarnas faktiska bandbredd. Varför skulle Google förse högre bitrate (som kostar mer spekulerar jag) om majoriteten av deras kunder bara kan ta emot lägre bitrate?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars men då handlade det om bearbetningstid. Utmaningen med streaming är främst latens vilket bygger på fysikens lagar och inte en snabbare bearbetning. Jag vet inte hur ljusets hastighet skall hinna mogna innan dess, så tillvida inte mikroskopiska svarta hål används för att transportera ljuset.

Kompressionsartefakter kan minimeras med hjälp av ökad bitrate men det i sin tur kommer att bestämmas främst av majoriteten av användarnas faktiska bandbredd. Varför skulle Google förse högre bitrate (som kostar mer spekulerar jag) om majoriteten av deras kunder bara kan ta emot lägre bitrate?

Men vänta nu. Om vi ska vara ”vetenskapliga” då. Låt oss säga att de sätter upp en server så långt bort som i Berlin. Jag bor i malmö. Latensen för mig blir då om man bara räknar ljusets hastighet 1,35 milisekunder. Använde maps så det är bilvägen. Tror inte det är det som begränsar streaming.

Klart man kommer få bygga ut infrastrukturen. Min bredbandsuppkoppling för 17 år sedan va 0,5 megabit. Det tyckte jag va jävligt bra då. Idag har man ju över 100 med telefonen i skogen i bästa fall.

Om vi inte utplånar varandra innan dess så tror jag att vi inom 20 år är i hamn. Kanske till och med augmented reality som ersättare till pcn. Så man är helt omslukad. Kolla bara mobilerna idag. De piskar en pc från bara några år sen. Du kan knappt se på youtube på en mac pro g5.

The best is yet to come när det gäller gamingupplevelse.

Och hur mycket jag än älskar min pc så har allt sin tid. Älskade min c64 med men jag vill inte ha det så igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Enda chansen att Stadia dukar under och du inte får tillgång till köpta spel är om hela Google dukar under.

Har du dina spel kvar om Steam dukar under? Vad tror du händer när klienten inte kan nå några servrar för de har blivit nerstängda. Hur skall du kunna ladda hem och installera dina spel du inte har installerade om deras servrar är nedstängda?

Chansen att Stadia läggs ner än Steam dukar under är större, men chansen att _aningen_ större att Steam dukar under än att Google dukar under...

Det vore inte första gången Google lägger ner en tjänst för att de helt sonika ångrat sig. Vad gäller Steam så har deras support gått ut med att om plattformen av någon anledning läggs ned så ser de till att kunderna får behålla sina spel. Se https://www.reddit.com/r/Games/comments/18mzcn/i_asked_steam_...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

8K 120HZ mmmm vi får väll se

Tänk Minecraft i 8k/120hz OCH raytracing! Mums?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tänk Minecraft i 8k/120hz OCH raytracing! Mums?

Skickades från m.sweclockers.com

haha ja vi vet ju aldrig, kanske XBOX har super optimering för RT

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det vore inte första gången Google lägger ner en tjänst för att de helt sonika ångrat sig. Vad gäller Steam så har deras support gått ut med att om plattformen av någon anledning läggs ned så ser de till att kunderna får behålla sina spel. Se https://www.reddit.com/r/Games/comments/18mzcn/i_asked_steam_...

Som sagt, hitta en tjänst som Google lagt ner, där de har lagrat saker som användarna köpt och där de inte möjligtgjort att dessa kunde ladda ner det först eller där användarna inte blivit ersatta.

Läst kommentarerna till reddit-tråden?

Vad supporten säger spelar ingen roll.
Gabe Newell har hävdat samma sak på twitter, men det inlägget är nu borttaget...

Läs sedan avtalet, fanns ju länkat till i tråden.
Hitta något om att deras kunder skall kunna ladda hem spel om Steam skulle lägga ner, och går det ner genom tex konkurs så kommer vanliga användare långt, långt bak i kön gällande krav på ersättning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det varierar, och hur stort problem det är beror förstås på affärsmodellen. Stadia tror jag inte kommer att bli någon större hit om det blir som det verkar bli nu där man får "köpa" varje spel man vill spela och de kostar ungefär samma som att faktiskt köpa dem. Men att få hundratals spel för en fast månadskostnad som bara är att starta, ingen nedladdning eller konfiguration, kan nog vara intressant för många. Speciellt när kraven på hårdvara är så låga som de ser ut att bli. Många har ju en Chromecast eller smart-TV redan så då behövs bara en kontroll liksom. Sen kan man förstås spela vidare på telefonen, surfplattan, datorn eller den andra teven när det behövs. Under förutsättning att priset är ok, kontrollen är bra, att kvaliteten är tillräcklig och lagget accepterbart förstås.
Nja, det stora problemet med att bygga mobilmaster är att få bygglov på så många ställen som krävs för att täcka tillräckligt. Det behövs inte så många serverhallar för att täcka hela landet liksom och de kan ligga ganska otillgängligt där det är billig mark och lätt att få bygglov.

Ja det skulle kunna funka om priset är attraktivt nog plus att spelen ska sparas och finnas kvar när man avslutar prenumeration om man nu inte har råd just då för att sedan återuppta prenumerationen senare så man kan spela vidare.

Bara då hade jag kunnat tänka mig något sådant.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeffan97:

Ja det skulle kunna funka om priset är attraktivt nog plus att spelen ska sparas och finnas kvar när man avslutar prenumeration om man nu inte har råd just då för att sedan återuppta prenumerationen senare så man kan spela vidare.

Bara då hade jag kunnat tänka mig något sådant.

Pratar vi Stadia så har de ju (eller ska ha) en gratisnivå på prenumerationen vad jag förstår. Så spelen man har "köpt" kommer man att kunna spela utan att betala mer, men med begränsad kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Mycket medveten om att Google har stängt ner en hel del tjänster, men det är rätt så stor skillnad mellan att lägga ner en gratistjänst och lägga ner en tjänst där de lagrar saker åt en som man har betalat för, och som man inte kan ladda ner på något sätt, men du får gärna ge ett exempel på när de har gjort det.
Skille de göra det, så öppnar det också upp dem för en hel del stämningar.
Men vi får se när Google släpper avtalsreglerna för tjänsten.

Wii Store har stängt ner, men man hade möjligheten att ladda ner spel, den stängde inte bara ner. Samma sak gäller ju då också Steam, stänger de ner så gissar jag att man kommer kunna ha tid att installera spel först, men förlorar man hårddisken som de ligger på så kommer man ju inte komma åt dem igen.

Nokia hade en gång i tiden 40,4% av marknaden för mobiltelefoner, och 50,5% av marknaden för smarta mobiler, sen kom en viss produkt som totalt förändrade marknaden...

Mycket kan hända, men jag är extremt skeptisk mot Stadia.
Finns för många frågetecken runt tjänsten och ingen direkt hype.
Google behöver inte stänga ner servrarna, de kan helt enkelt tar bort gratis versionen och höja priset. Löser sig problemet av sig själv, vem vill spela på en död plattform för 500spänn I månaden?

Den som lever får se, men sannolikten att Stadia stänger ner de kommande 5åren är ca 1000ggr större än Steam.
Om de inte tar ett ockerpris för Orc must die 3 ska jag testa det på Stadia.
Ska iallafall ha stöd för mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Google behöver inte stänga ner servrarna, de kan helt enkelt tar bort gratis versionen och höja priset. Löser sig problemet av sig själv, vem vill spela på en död plattform för 500spänn I månaden?

Det där är bara löjligt...

Kan du några fler fåniga sätt som Google kan förhindra folk att använda tjänsten?

Kanske Google bestämmer att man måste ha en guldbiljett för att få använda tjänsten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Pratar vi Stadia så har de ju (eller ska ha) en gratisnivå på prenumerationen vad jag förstår. Så spelen man har "köpt" kommer man att kunna spela utan att betala mer, men med begränsad kvalitet.

Låter väl ganska rimligt, lite som Spotify där när det gäller kvalitén då. Men isåfall skulle jag kanske kunna tänka mig de.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /