Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Medlem

För den som vill ha mer faktabaserad information kring detta rekomenderas @Laxpuddings utmärkta artikel på ämnet, samt de bildskärmstester som också finns här.

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För den som vill ha mer faktabaserad information kring detta rekomenderas @Laxpuddings utmärkta artikel på ämnet, samt de bildskärmstester som också finns här.

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Nu får vi väl fokusera på vilka produkter som finns att tillgå, det är ju irrelevant om det inte går att köpa i butik. IPS med fald är säkert toppen men vart köper jag en sådan skärm för ett vettigt pris?

Jag är själv en förespråkare av Rtings, men bör väl poängteras att de tar saker såsom ergonomi och betraktningsvinklar i beaktning (office) så VA kommer alltid se sämre ut på pappret. Frågan är hur många som köper C49RG90 till ett kontor?

Dom verkar inte ens nämna IPS glow i recensioner? Visst det finns en sektion med uniformity-tests men säger det verkligen allt?

https://www.rtings.com/monitor/tests/picture-quality/black-un...

Ganska intressant med tanke på att det är största nackdelen med den typen av monitorer. Är det ett så pass vedertaget fel med tekniken att dom inte ens bemödar sig att nämna det?

Om vi tar två exempel, LG 27UK650-W samt LG 34GK950F-B så skriver rtings såhär för båda:

Citat:

"Unfortunately, like most IPS monitors, it doesn't look as good in a dark room."

"It is more suitable for average lit environments where it can handle reflections and glare well. In dark rooms, blacks appear gray."

Hur kan en bildskärm där svart är grått i hemma/mysbelysning vara top 5? Jag hade inte tagit i skärmen med en tång!

Som sagt, jag tror folk dras med i IPS-hypen och fokuserar på siffror istället för att testa. Jag säger inte att så är fallet för dig, men rent generellt. Smaken är delad, i know. Men kikar man på Rtings eller på https://www.reddit.com/r/Monitors/ är pöbeln helt såld på att "VA suger, IPS äger!"

Jag är helt övertygad om att fler skulle välja VA istället för IPS om man ställde upp två bra exempel med båda tekniker side-to-side.

Jag är väl medveten om att det finns VA-skärmar som lider av hemska eftersläpningar/blur, men så är inte fallet för alla VA-baserade monitorer.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Nu får vi väl fokusera på vilka produkter som finns att tillgå, det är ju irrelevant om det inte går att köpa i butik. IPS med fald är säkert toppen men vart köper jag en sådan skärm för ett vettigt pris?

Jag är själv en förespråkare av Rtings, men bör väl poängteras att de tar saker såsom ergonomi och betraktningsvinklar i beaktning (office) så VA kommer alltid se sämre ut på pappret. Frågan är hur många som köper C49RG90 till ett kontor?

Dom verkar inte ens nämna IPS glow i recensioner? Visst det finns en sektion med uniformity-tests men säger det verkligen allt?

https://www.rtings.com/monitor/tests/picture-quality/black-un...

Ganska intressant med tanke på att det är största nackdelen med den typen av monitorer. Är det ett så pass vedertaget fel med tekniken att dom inte ens bemödar sig att nämna det?

Om vi tar två exempel, LG 27UK650-W samt LG 34GK950F-B så skriver rtings såhär för båda:

Hur kan en bildskärm där svart är grått i hemma/mysbelysning vara top 5? Jag hade inte tagit i skärmen med en tång!

Som sagt, jag tror folk dras med i IPS-hypen och fokuserar på siffror istället för att testa. Jag säger inte att så är fallet för dig, men rent generellt. Smaken är delad, i know. Men kikar man på Rtings eller på https://www.reddit.com/r/Monitors/ är pöbeln helt såld på att "VA suger, IPS äger!"

Jag är helt övertygad om att fler skulle välja VA istället för IPS om man ställde upp två bra exempel med båda tekniker side-to-side.

Jag är väl medveten om att det finns VA-skärmar som lider av hemska eftersläpningar/blur, men så är inte fallet för alla VA-baserade monitorer.

Vad som är ett vettigt pris är en personlig åsikt som väl var och en får avgöra själv. Jag tycker också att Rtings monitortester är lite märkliga men då det var dom det hänvisades till så använde jag dom. Det stora problemet med VA paneler har väl historiskt varit betraktningsvinklar, vilket snabbt blir ett rätt stort problem om man sitter typ en halvmeter från skärmen om den inte är VÄLDIGT kurvad. Det kunde man se även på CRG90 men jag tvivlar på att så många kör typ Word i fullskärm på en sådan skärm (iaf skulle jag inte göra det) och överlag tyckte jag det var mkt bättre än på andra VA skärmar jag testat. I spel och multimedia tror jag knappast man märker det så vida man inte tittar typ på fotboll eller hockey (stor enfärgad bakgrund).

Detta är en riktigt bra skärm, inget snack om saken, bara inte bäst på allt Jag funderar själv på om jag ska köpa den igen (den förra fick ju gå i retur då den hade skador) men att ersätta en 4K IPS FALD + en 240 hz TN är rätt stora skor att fylla för en enda skärm. Samtidigt finns det rätt mkt fördelar med en enda större skärm också.

Permalänk
Medlem

Nyfiken, är det någon som har denna skärm som kör twitch shooters, typ CS GO osv? Jag testade det en del när jag hade skärmen och tyckte det kändes oväntat bra, men hade där och då aldrig riktigt tid och ork att gå in för det på riktigt. Men det var inte så att jag uppenbart märkte ghosting och annat som på äldre VA paneler. Hade jag siktat på att bli proffs eller något hade väl varit en sak, men när man kommit upp i åren lite är det inte givet att skärmen i sig är den begränsande faktorn

Permalänk
Medlem

Jag börjar mer och mer inse att detta är rätt skärm för min del! Jag spelar inte mycket längre som när man var ung och hade tid, men jag vill ha möjlighet till det och en bra skärm nog för det (därmed 120Hz). Sen är jag sugen på att testa Stadia när det kommer, men vad jag förstått så kör Stadia bara på 60fps oavsett vad så där ger det väl ingen större fördel med 120Hz display i nuläget (har för mig dock att Google nämnt att det längre fram i tiden ska komma 8k spel i 120fps, men det lär dröja). Men skulle jag få för mig att uppdatera PCn längre fram för mer spelande när grafikkort kommit lite ifatt utan att kosta hutlösa priser som idag (typ RTX2080 som verkar behövas för att driva denna skärm i full upplösning 120Hz) så vill jag ha en skärm som är förberedd för 120Hz spelande (vill oavsett ha en monitor med minst 120Hz och tycker det räcker väl, 60Hz är no no).

I nuläget är det lite lättare spelande, sen använda min Mac för det vardagliga och jobbdatorn när jag vill jobba hemifrån. Vid jobbändamål har jag väldigt många system igång samtidigt som jag skiftar mellan, varpå jag hellre har en super-ultrawide än flera skärmar. Men framförallt har jag behov rent allmänt av en ny skärm efter att min gamla AOC Q2963PM gav upp för en tid sedan och min gamla trotjänare Dell 2405fpw just nu står på datorbordet som högst tillfällig ersättare (bara att gå från 21:9 till 16:9 är inte kul)

Så jag börjar mer och mer inse att C49RG90 verkligen är ett perfekt mellanval. Den är inte bäst för spel av alla skärmar på marknaden, men verkligen bra nog och den bästa 32:9 med tanke på det snäva utbudet av super-ultrawides på marknaden. Den är inte bäst för jobbändamål med tanke på att Word/excel kanske inte är bäst lämpat med tanke på VA om man stretchar ut det över hela skärmen och betraktningsvinkeln inte är perfekt, men sen är det inte tanken att jobba så heller. Sen är den väldigt bra för det vardagliga att kunna ha många webbläsarfönster igång samtidigt. Tror klart att den är den som är bäst nog av blandat behov just nu helt enkelt, dessutom finns det inte många HDR1000 skärmar i dagsläget. Så då är det väl egentligen USB-C jag saknar bara, men skulle det komma en företagsvariant av denna (precis som C49J890 är företagsvarianten av C49HG90) så lär Samsung väl slopa FreeSync 2 också men istället ha USB-C. Nu oroar jag mig dock inte lika mycket längre för VA vs IPS i alla fall

Permalänk
Medlem

Det finns ingen skärm som är "bäst", men om man vill ha en enda skärm istället för flera så kommer Samsungen närmast av de alternativ jag testat.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

@EddieCQ: Ingen 49" skärm, oavsett teknik och format, lär vara optimal för att köra Word i fullskärmsläge osv. Nyckeln till framgång är att dela in den i flera mindre ytor.

Permalänk
Medlem

@improwise: Ja jag vet, exakt därför jag skrev som jag skrev, att det inte är så man jobbar med word/excel. Däremot tar jag gärna en bredare vy i MS Projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Jag är helt övertygad om att fler skulle välja VA istället för IPS om man ställde upp två bra exempel med båda tekniker side-to-side.

Jag är väl medveten om att det finns VA-skärmar som lider av hemska eftersläpningar/blur, men så är inte fallet för alla VA-baserade monitorer.

Har haft flera skärmar med TN, VA och IPS paneler. Kommer aldrig köpa en skärm med annat än IPS i. Svärtan på VA är inte så mycket bättre än på IPS. IPS glow kan skilja rätt mycket beroende på vad det är för skärm man har samt storleken på den. Har haft någon Dell IPS skärm innan där jag störde mig på det medan min nuvarande Samsung 27" har mindre IPS-glow. Dell skärmen hade S-IPS panel och lite irriterande rosaaktig reflexskydd som var störande på sidorna. Det var en rak panel och böjda paneler åtgärdar dessa problem på sidorna så alla skärmar som är bredare än 16:9 bör vara böjda så att ögat är ungefär på samma avstånd från skärmen oavsett var man kollar.

Är själv ute efter ny datorskärm med 3440x1440 eller 3840x1600 med 120Hz+. 5120x1440 tycker jag är för brett. Man tappar för mycket på höjden och det känns onaturligt. Problemet är priset. 38GL950G ser fint ut om man inte bryr sig om HDR men 25000 är alldeles för mycket pengar. Då är 34GK950F mycket mer prisvärt. Ska antingen invänta prissänkning av 34GK950F till under 10000kr (Den kostade 800€ innan när LG hade kampanj) eller väntar in 38GL950F som ska komma 2020 förhoppningsviss till bra mycket lägre pris än vad G-versionen går för idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieCQ:

@improwise: Ja jag vet, exakt därför jag skrev som jag skrev, att det inte är så man jobbar med word/excel. Däremot tar jag gärna en bredare vy i MS Projekt

Ja, absolut, jag var nog lite otydlig, ville mest göra reklam för att nyttja funktionerna för att få mer nytta av storleken, då jag fortfarande ser många som inte gör det trots att skärmarna blir större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Är själv ute efter ny datorskärm med 3440x1440 eller 3840x1600 med 120Hz+. 5120x1440 tycker jag är för brett. Man tappar för mycket på höjden och det känns onaturligt. Problemet är priset. 38GL950G ser fint ut om man inte bryr sig om HDR men 25000 är alldeles för mycket pengar. Då är 34GK950F mycket mer prisvärt. Ska antingen invänta prissänkning av 34GK950F till under 10000kr (Den kostade 800€ innan när LG hade kampanj) eller väntar in 38GL950F som ska komma 2020 förhoppningsviss till bra mycket lägre pris än vad G-versionen går för idag.

Du tappar väl lika mkt på höjden med 3440x1440 som 5120x1440?

Permalänk
Medlem

Nu kommer den första(?) verkligen massproducerande Oled monitorn

https://youtu.be/7RfD0SMamAM

..kunde inte bara Alienware (Dell) kört på u4919dw stuket istället, till liknande pris!? 55” är lite väl stort för en monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieCQ:

Nu kommer den första(?) verkligen massproducerande Oled monitorn

https://youtu.be/7RfD0SMamAM

..kunde inte bara Alienware (Dell) kört på u4919dw stuket istället, till liknande pris!? 55” är lite väl stort för en monitor

Been there. Done that.

Permalänk
Medlem

@improwise: Seriöst?? Fick du inte ont i nacken?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nyfiken, nu när det gått några månader, hur väl tycker ni denna skärm lirat med GSync Compatible eller vad det nu heter? Var ju som bekant en del strul i början när NVidia skulle leka GSync med FreeSync skärmar men vet inte om situationen förbättrats sen dess?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nyfiken, nu när det gått några månader, hur väl tycker ni denna skärm lirat med GSync Compatible eller vad det nu heter? Var ju som bekant en del strul i början när NVidia skulle leka GSync med FreeSync skärmar men vet inte om situationen förbättrats sen dess?

Har haft denna skärm lite mer än en vecka nu, och jag kan inte använda Freesync alls. Får screen flickering på höger sida mer eller mindre så fort jag sätter på det, så jag försöker inte använda det längre.

Kör ett GTX 1080

Permalänk
Medlem

@effe0p: låter som defekt produkt, min har fungerat med g-sync sen dag 1 (1080ti x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@effe0p: låter som defekt produkt, min har fungerat med g-sync sen dag 1 (1080ti x2).

Ja, så illa var det absolut inte när jag hade skärmen och testade med GSync (dock måste man ändra inställningarna på skärmen för att det ska lira), så min fråga om detta var eg mest utifrån "hur väl det fungerar?" snarare än "om det fungerar?". Men helt klart är det så att ett antal tester av FreeSync ihop med Nvidia GPUer visat på problem ibland (t.ex. de som @Laxpudding gjort här), vilket är skälet till min fråga.

Edit:

Eller ja, egentliga skälet till min fråga är att jag funderar på att köpa skärmen igen (den förra fick ju gå i retur då mitt ex var skadat) men just avsaknaden av GSync är något jag skulle lista som det största skälet att jag tvekar, i kombination med att det är en del nya skärmar på gång. Det bästa vore väl om AMD kunde komma ikapp på GPU fronten men det verkar ju inte hända i närtid iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@effe0p: låter som defekt produkt, min har fungerat med g-sync sen dag 1 (1080ti x2).

Det låter inte bra. Dock tror jag inte jag skickar tillbaka den då det tar en massa tid och energi. Jag får helt enkelt klara mig utan adaptive sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Det låter inte bra. Dock tror jag inte jag skickar tillbaka den då det tar en massa tid och energi. Jag får helt enkelt klara mig utan adaptive sync

Och det är inte så enkelt som att du glömt att aktivera FreeSync på GPU sidan, vilket väl inte sker automatiskt då detta inte är en certifierad skärm? Skulle nog aldrig behållit en skärm om du nu tror det är fel på skärmen som så, för vem vet då vad mer kan vara trasigt. Helt klart ska det ju fungera klart bättre än det verkar göra för dig.

Permalänk
Medlem

Nä, nu kunde jag inte hålla mig från köpknappen längre! Verkar inte komma något nytt spännande i 32:9 formatet på IFA 2019 så jag känner att C49RG90 är rätt för mig nu! Spännande 1-3 dagars väntan!

Permalänk

Efter många om och men, fram och tillbaka så blev det en c49rg90 för mig med! Primärt blir det till spel. Fick en känsla av att 43" 16:9 blir för hög i höjden (Asusen som är släppt, Acer 43" senare i vinter).

Önskade att det fanns en Ultrawide ca 35 - 37" med ~4k upplösning, 120Hz+ samt HDR1000+ men det finns ingen sådan idag. Vågar inte chansa på den där LG 38" som skall finnas i butik inom ett par månader. Får vänta ett par år till på de nya med DP 2.0 tror jag

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandlådan:

Efter många om och men, fram och tillbaka så blev det en c49rg90 för mig med! Primärt blir det till spel. Fick en känsla av att 43" 16:9 blir för hög i höjden (Asusen som är släppt, Acer 43" senare i vinter).

Önskade att det fanns en Ultrawide ca 35 - 37" med ~4k upplösning, 120Hz+ samt HDR1000+ men det finns ingen sådan idag. Vågar inte chansa på den där LG 38" som skall finnas i butik inom ett par månader. Får vänta ett par år till på de nya med DP 2.0 tror jag

Är dock inget som kräver att man spelar i full upplösning, en 16:9 skärm kan så klart körasi 32:9 om man nu vill det (förslagsvis utan skalning då). Om det ens är bra eller dåligt får väl var och en avgöra själv.

Permalänk
Medlem

@sandlådan: Håller med dig, önskar också att det fanns en Ultrawide 35"+ med 4k eller 5k2k upplösning med 120Hz samt HDR1000+, men som du säger så finns inget sånt idag (tror heller inte priset hade varit vettigt om en sån skärm kom). Jag sneglade en hel del på LG 34WK95U-W och det är i princip bara 5k2k upplösningen (5120x2160) som är bättre än C49RG90. Skärmen är både mindre med sina 34" i 21:9 format (skulle isåfall vilja ha den i alla fall 38" även om 34" nog kan räknas som "stor nog"), inte lika ljusstark ("bara" HDR600), platt panel (jag vill ha curved) samt enbart 60Hz (vill ej gå under 120Hz). Samtidigt tycker jag det ska bli sjukt spännande med 32:9 format istället för 21:9. När det gäller IPS vs VA är jag verkligen kluven, men jag tror starkt på C49RG90s VA-panel.

Gissar på att du menar LG 38GL950G? Upplösning droppar då jämfört med 34WK95U till 3840x1600 men är samtidigt på större 38". Sen är den ju enbart HDR400 men samtidigt 144Hz IPS (överklockning till 175Hz). Därtill beräknas den väl kosta nästan det dubbla av vad C49RG90 kostar och ska landa på runt 25.000 kr?

Nä, efter många om och men även för min del så har jag kommit fram till att C49RG90 känns som en bättre "all-around:er", fick tag i min via Benify för 13.490 kr så jag känner mig riktigt spänd inför leverans nu!

När DP 2.0 kommer lär marknaden explodera av nya skärmar, men jag orkar inte vänta så länge. När beräknas det komma, slutet på 2020 har jag för mig? Frågan är då när man kan förvänta sig produkter med det implementerat, slutet på 2020 eller mer troligen början/mitten på 2021!? Om utvecklingen bara gick snabare...

En annan fråga till er som har skärmen, vad kör ni för kabel mellan dator och monitor idag? Kablar är ju som vanlgit en djungel och eftersom jag kör Mac som huvuddator så är det USB-C/Thunderbolt 3 som gäller, vilket C49RG90 inte har. Denna är dock utrustad med DP 1.4 (vilket inte alldeles för många skärmar idag tydligen är då många fortfarande lanseras med DP 1.2) så jag försökta hitta antingen en DP 1.4 kabel och en adapter från DP 1.4 till USB-C (vilket inte var lätt att hitta tydligen). Ännu värre var det att hitta en DP 1.4 till USB-C kabel, men jag lyckades hitta den här som jag beställde: https://www.club-3d.com/en/detail/2470/usb_type_c_cable_to_dp...
Har ni haft några problem med kabeln mellan dator och skärmen på något sätt, eller allt flyter på bra? Jag vet av erfarenhet att val av kabel ofta spelar stor roll och att hitta en bra kabel utan att behöva lägga tusenlappar är inte alltid så enkelt. Men hade varit skönt att få höra lite erfarenheter från er som har skärmen. När det gäller min jobbdator så ska jag prova kör HDMI kabel, men frågan är om HDMI 2.0 räcker? Trolgitvis för arbete så lär det inte vara några problem. Erfarenheter?

Permalänk
Bildexpert 📺

@EddieCQ: Jag går igenom vilka kablar som krävs i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Club3D är en av få tillverkare som talar rätt språk kring detta ämne och den bör därför fungera för dina krav. Jag har inte sett C49RG90 ännu så jag vet inte hur dess VA-subpixelstruktur ser ut. Traditionellt har Samsung valt ganska besvärliga med detta och MacOS har inte möjlighet att mildra effekten via kantujämning för text.

Så det kanske inte är en klockren kombo med just en Mac.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för länken, väldigt intressant läsning! Kablar är verkligen en djungel och allt är allt annat än självklart! Skönt att höra att Club3D är som du säger, en av få tillverkare som talar klarspråk kring det hela. Känns förtroendeingivande! Ska bli spännande att se hur pass bra skärmen lirar med Macen, kanske blir riktigt bra, kanske blir mindre bra med tanke att som du nämner att MacOS inte har möjlighet att mildra effekten via kantujämning av text. Får googla och läsa på lite mer om detta.
Har ju alltid 30 dagars fri retur om jag inte skulle vara nöjd, men hoppas rejält på att den lirar bra. Har sett några videor med LG 34WK95U-W som verkar lira bra med Mac så det kanske är ett bättre val, dock vill jag ha 32:9 Skärmen är påväg så förhoppningsvis har jag både den och kabeln hemma imorgon, ska bli spännande att testa! Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Jag har googlat lite ang. MacOS stöd för 5120x1440 upplösning vilket många verkar ha problem med för sina Mac:ar och Dell u4919dw samt 499p9h (ej hittat något om c49rg90 än dock). Min skärm beräknas komma imorgon så även min Club 3D CAC-1557 DP.14 till USB-C kabel, så tänkte jag skulle forska lite kring detta och vara väl "förberedd" när allt ska kopplas in imorgon (jag gillar alltid en utmaning). Har förstått att många fått använda sig bl.a av http://www.madrau.com/ och deras programvara för att få rätt på 5120x1440 upplösning. Problemet alla får är precis som du säger @Laxpudding att kantujämning för text inte fungerar på MacOS även med kustomiserad upplösning med hjälp av SwitchResX. Texten ska tydligen se blurrig ut även om operativet i sig för övrigt verkar ok (läste också att det verkar som att SwitchResX skalar upp 3840x1080 upplösning till 5120x1440 vilket därmed inte är äkta 5120x1440 varpå det är anledningen till att det är blurrigt och oskarpt). Eftersom Philips 499p9h använder sig av en Samsung VA panel (inte nödvändigtvis och kanske inte troligt att det heller är samma som i c49rg90..) men kanske med samma VA subpixelstruktur som c49rg90. Dell u4919dw använder sig ju av en LG panel (med dess IPS subpixelstruktur) och båda har problemet med blurrig text trots VA och IPS panel, så verkar det som att oavsett subpixelstruktur så är det MacOS som inte klarar av att hantera 5120x1440 upplösning på rätt sätt, precis som du nämner. Utan SwitchResX får man enbart fram 3840x1080 upplösning. Två lösningar utöver SwitchResX finns på problemet då:

1. Det enkla och billigaste är att köra två kablar mellan Mac Mini och skärm, vilket innebär att datorn ser skärmen som två virtuella 2560x1440 monitorer vilket ska fungera riktigt bra enligt några personer som testat detta (dock ej på c49rg90 än). Vissa föredrar även detta då det inte ger några bekymmer överhuvudtaget på sina u4919dw/499p9h, den fungerar exakt som om att det vore en sammansatt skärm. Jag personligen tycker det verkar onödigt då jag behöver två stycken DP - USB-C kablar för att köpa skärmen (alt. 1st DP samt 1st HDMI, men jag föredrar att använda två av samma kablar till en och samma dator). Dock kanske jag med två DP kablar inte behövt ha en kvalitetskabel som Club 3D CAC-1557, men ja, det finns inte många DP - USB-C kablar oavsett vad så lika bra att köpa två av denna då om de fungerar bra. Problemet är att 2 av 4 USB-C/TB3 portar på min Mac Mini isåfall nyttjas, vilket känns onödigt då jag har 1st Satechi USB-C - HDMI adapter som sedan går över till en High-End 12m HDMI kabel som går till min LG OLED C8 (vilket fungerar klanderfritt) och den fjärde och sista går till min externa USB-C hårddisk. Då saknas jag en USB-C/TB3 port för min Satechi USB-C docka, vilket vore synd (trodde aldrig jag skulle fylla upp Mac Minins 4 USB-C/Thunderbolt 3 portar, men jag hade fel..). Dessutom om HDMI kabeln från c494g90 inte skulle fungerar bra till min jobbdator (jobbdatorn har HDMI och USB-C/TB3) så vill jag ha en DP kontakt från skärmen till den (och ja, då får jag helt enkelt köpa en till Club 3D CAC-1557 oavsett för att köra mot jobbdatorn).
Jag har dock även läst att någon kört u4919dw som två virtuella skärmar i 2560x1440 upplösning via en kabel i något som kallas för "extended desktop mode" för att slippa köpa två kablar (där upplösning blivit ren och klar i operativet och kantutjämnad text) då MacOS ej har problem med 2560x1440 upplösning för två skärmar (eftersom kabeln så som Club3D CAC-1557 klarar a 5120x1440 uitan problem men att det är MacOS som har problem med 5120x1440 upplösning), men har inte fördjupat mig i möjligheten för det riktigt än. Men det verkar gå och blir att testa lite när skärmen anlänt.

2. Det dyrare alternativt är en eGPU och ett grafikkort som med tanke på MacOS stöd behöver vara ett AMD grafikkort. För denna lösning blir det en TB3 - TB3 kabel mellan Mac Mini och eGPU och därefter Club 3D CAC-1557 mellan eGPU och c49rg90. Läste om en som hade gjort detta med sin u4919dw och då fungerade allt som det ska vilket verkar till att vara att AMD grafikdrivrutiner fungerar bättre med 5120x1440 än Intels UHD 630 drivrutiner. Vet inte exakt om det är det som är problemet, men han som hade denna lösningen var nöjd jämfört med UHD630 + SwitchResX. Detta är dock ganska dyrt och inget jag funderar på sålänge jag inte bestämmer mig för att göra min Mac Mini till en dual boot med Windows för att ha som spelmaskin, men det ligger inte i tankarna just nu av flera anledningar.

En annan fundering: Detta gäller inte för min setup, men hade en fundering gällande att c49rg90 inte klarar av HDR i 120Hz (enbart SDR i 120Hz och HDR i 100Hz) p.g.a begränsningar i DP 1.4 standarden. Men om man kör som jag nämnde i val 1. ovan där man har två stycken kablar från datorn till skärmen och kör skärmen som två virtuella 2560x1440, borde skärmen inte rent tekniskt sett klara av HDR i 120Hz eftersom signalen fördelas på två DP kablar alt. en DP kabel och en HDMI kabel? Sen om det fungerar i praktiken är en annan femma..

Permalänk
Bildexpert 📺

@EddieCQ: På det sista med HDR så kan det vara så (alltså inte testat just samsungen ännu) att själva dual-skärmläget i sig inte fungerar med HDR. Så även om bandbredden räcker för HDR och 2560x1440/120 Hz med 10 bitar per kabel är det inte säkert skärmen i sig fungerar så.