Varför kan inte min NAS ladda ned från internet över 100mbit/s?

Permalänk
Medlem

Varför kan inte min NAS ladda ned från internet över 100mbit/s?

Mitt internet: 250/250. Verifieras dagligen och detta var idag:

Om jag laddar över filer från datorn (spelar ingen roll vilken, men över LAN endast) till NASen så maxar jag 40MB/s med trådlöst och ca 80MB/s över trådat.
Om jag laddar ned filen fil som helst från internet och sparar den på NASen så maxar den 12MB/s av nån anledning.
Om jag laddar ned en fil från tele2s test FTP så får jag också mellan 8-12MB/s. Lägger jag över samma filer på min desktop eller mac och sen flyttar till nasen är vi tillbaka på 40-80MB/s.
Laddar jag ned en fil genom FTP direkt genom NASen får jag mellan 8-12MB/s också.

Detta är CPU och ram usage på NASen när jag laddar ned något.

Sladden är ju uppenbarligen kapabel att klara 1000mbit/s. Jag har en Synology DS416J eller Synology DS418j (båda ser likadana ut) men eftersom båda har 1000mbit nätverkskort så är inte det heller flaskhalsen. Routern är en ASUS ac68

Jag skaffade 250/250 specifikt för att kunna dra ned stora filer snabbt till NASen. Kan nån hjälpa mig lista ut vad som är felet?

Här är nedladdningen när jag kör genom FTP från desktop till NAS:

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Sötast

Det känns som att 12MB/s är skrämmande för mycket nära 100Mbit för att inte vara det.

Sen hur... Inga idéer i detta skede...

Den klarar höga hastigheter internt, men inte över 100Mbit externt...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Christley:
Notera skillnaden på "B-byte" och "b-bit".
Din nedladdningshastighet motsvarar 100 Mbps, bara en enhetsförändring du missar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Christley:
Notera skillnaden på "B-byte" och "b-bit".
Din nedladdningshastighet motsvarar 100 Mbps, bara en enhetsförändring du missar.

Var har jag missat det? Tycker jag var rätt korrekt med det i inlägget.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Christley:

Var har jag missat det? Tycker jag var rätt korrekt med det i inlägget.

Ah, missade helt första bilden. My bad.
Och du får lägre än cirka 100 MB/s över nätverket mellan dator och maskin så låter det som att NAS:en i sig kanske inte klarar av dataströmmen?

Låter dock osannolikt då D418J marknadsförs för att hantera strömmar på 1000 Mbit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ah, missade helt första bilden. My bad.
Och du får lägre än cirka 100 MB/s över nätverket mellan dator och maskin så låter det som att NAS:en i sig kanske inte klarar av dataströmmen?

Låter dock osannolikt då D418J marknadsförs för att hantera strömmar på 1000 Mbit.

Att den bara klarar 50-80MB/s är jag helt okej med. Däremot att den inte fixar mer än 13MB/s genom internet är pinsamt och jag kan inte lista ut varför.
Men kör jag desktop->nas över lan så får jag 40-80MB/s. kör jag mac->nas över lan får jag ~60MB/s. Men oavsett vilken dator jag använder, så får jag laddar ned genom FTP eller HTTP så når jag inte över 13MB/s

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Så allt du laddar ner från internet med valfri dator går slött?? Men Lan mellan Nas till valfri dator går snabbt??

Permalänk
Medlem

Gäller det alla nedladdningar eller några specifika källor. Det kan vara källan som begränsar.hastigheten.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Gäller det alla nedladdningar eller några specifika källor. Det kan vara källan som begränsar.hastigheten.

tele2 ftp är känd som en bredbandstest ftp. Provar jag köra över trådlöst hemma kommer jag upp i ca 40 MB/s. Verkar osannolikt att den skulle varit långsam under just den tidpunkten t.s testade och dessutom så nära 100 Mbit/s

Permalänk
Medlem

Nu kan jag alldeles för lite om filöverföringsprotokoll och låter antagligen som en idiot, men filöverföring över HTTP är väl segmenterad? Vet inte hur det är med FTP. Kollar man på benchmarks på DS416J så dyker hastigheterna ner till de nivåer du beskriver vid överföring av många småfiler. Random read/write är väldigt låg, medan sekventiell read/write ligger omkring vad du upplever när du först laddar hem filen till annan enhet.

Kan det vara en förklaring månne?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag har en ds416+ och den har myyycket starkare CPU än en j modell och får kanske 25mb/sec med torrent och motsvarande medans filkopiering över smb är 110mb/sec.

Cpu i dessa maskiner är inte ämnade för detta slags jobb. Det syns tydligt i deras tester som du länkar ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Så allt du laddar ner från internet med valfri dator går slött?? Men Lan mellan Nas till valfri dator går snabbt??

Allt som involverar internet och NASen går slött. Men allt som har med LAN och NAS går fint.

Skrivet av fagerja:

Gäller det alla nedladdningar eller några specifika källor. Det kan vara källan som begränsar.hastigheten.

Gäller allt. Och källorna jag kollar är testade genom att ladda ned direkt till datorn först.

Skrivet av fragande:

Nu kan jag alldeles för lite om filöverföringsprotokoll och låter antagligen som en idiot, men filöverföring över HTTP är väl segmenterad? Vet inte hur det är med FTP. Kollar man på benchmarks på DS416J så dyker hastigheterna ner till de nivåer du beskriver vid överföring av många småfiler. Random read/write är väldigt låg, medan sekventiell read/write ligger omkring vad du upplever när du först laddar hem filen till annan enhet.

Kan det vara en förklaring månne?

https://i.imgur.com/jbtzIsI.jpg

Jag kan inget om FTP heller hur det splittrar filer, men ja det skulle kunna vara det. Så om jag skulle ha en hårddisk emellan allt på min dator som den speglar hade det kunnat gå bättre?

Skrivet av boibo:

Jag har en ds416+ och den har myyycket starkare CPU än en j modell och får kanske 25mb/sec med torrent och motsvarande medans filkopiering över smb är 110mb/sec.

Cpu i dessa maskiner är inte ämnade för detta slags jobb. Det syns tydligt i deras tester som du länkar ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Men varför går inte CPU upp i mer än 8% då? Den borde väl vara på 100% om den är bottleneck?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Jag kan inget om FTP heller hur det splittrar filer, men ja det skulle kunna vara det. Så om jag skulle ha en hårddisk emellan allt på min dator som den speglar hade det kunnat gå bättre?

Troligen ja, det skulle gå ungefär dubbelt så snabbt om inte min matte är helt åt skogen (så länge det är få väldigt stora filer, är det massa småfiler tar det troligen längre tid).

Skrivet av Christley:

Men varför går inte CPU upp i mer än 8% då? Den borde väl vara på 100% om den är bottleneck?

Det kan jag inte svara på men enligt benchmarks ligger ju småskrivningar och random read/write omkring de hastigheterna. Kanske är den någon annan del av SoC:en som flaskar än själva ARM-kärnorna, någon lagringskontroller som inte orkar med t.ex. Verkar vara optimerad för enbart sekventiell överföring.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Säkert jag som är trög...

När du säger att du hämtar til nasen, sätter du då igång nerladdning på en dator och pekar filen till nasen därifrån?

Isåfall så hämtar den ju först till din dator som sedan skickar till nasen i sin tur. Allt eftersom givetvis...

Det käkar garanterat bandbredd i lanet och filen blir antagligen jäkligt fragmenterad på nasen.
För att inte tala om belastning på routern....

Eller låter du någon klient i nasen hämta direkt från nätet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Christley

Max hastighet från internet (250/250) till din NAS ligger ju på 31,25 MB/s men det är under absolut bästa förutsättningar och en teoretisk hastighet.
Har du inga enheter kopplade mot nätet eller din NAS så gissar jag att du på en bra dag kanske kommer kunna nå runt 25MB/s.

Men det är som sagt när det mesta är perfekt.
Starta om din NAS och router, kör inga andra enheter i nätet och testa vetja. Når du dubbla mot idag så ska du vara nöjd.
Och den hastigheten ska då vara direkt från internet till din NAS, inte att en klient hämtar och sen slangar över till NASen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Allt som involverar internet och NASen går slött. Men allt som har med LAN och NAS går fint.

Gäller allt. Och källorna jag kollar är testade genom att ladda ned direkt till datorn först.

Jag kan inget om FTP heller hur det splittrar filer, men ja det skulle kunna vara det. Så om jag skulle ha en hårddisk emellan allt på min dator som den speglar hade det kunnat gå bättre?

Men varför går inte CPU upp i mer än 8% då? Den borde väl vara på 100% om den är bottleneck?

En sak jag märkte hemma var att min NAS fick slita hårt om mina torrents skrev kontinuerligt. (torrentprogrammet körs på min speldator och sparas över nätverket till min NAS)

I mitt fal var hårddisken på min NAS bottleneck, inte CPU (det var en speldator med betydligt mer kraft än de flesta färdiga NAS produkter)

Jag löste detta genom att ändra så mitt torrent program skrev lite annorlunda och reserverade mer RAM till QBTorrent.
Verktyg->Alternativ->avancerat->Diskcache. Satte denna till att vara större än vad jag kan ladda ner under den tiden som står konfigurerat under nästa alternativ: Interval för utgång av diskcache.

Jag har 250 Mbit och cache ska rensas minst var 30e sekund.
På 30 sekunder kan jag då ladda ner 7500 Mbit. Vilket är ungefär 800 MB. Så jag satte till 900 i Diskcache. Sätt 1000 och testa. Vad har du att förlora

Efter det fick jag betydligt stabilare hastigheter.
Från att ibland dippa under 100 Mbit download och sällan komma över 150 Mbit till att stabilt klara maxa 250 Mbit.

Jag upptäckte problemet då min HD på min NAS användes till 100% i windows även om det var låg överföringshastighet. Efter min ändring så är användningen betydligt lägre men hastigheten högre Win Win!

EDIT: Ser nu att du framförallt testat FTP, där kan jag dock inte hjälpa dig.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@Christley

Du har inte provat någon FTP-klient direkt i din NAS och läsa från test-FTP? - Att läsa FTP på en klientdator som sedan skickas över till NAS i bitar innebär saker som väntar på varandra och kan lätt mer än halvera den tillgängliga 'teoretiska' hastigheten

Att skriva till en NAS över nätverk är inte samma sak som att skriva direkt till en SSD lokalt på en dator.

skall man ha något som närmast liknar en hårddisk över nätverk så kanske man får prova att sätta upp en iSCSI-volym men även här handlar det mycket om hur OS och använda FTP-program hanterar filerna och på vilket sätt och ordning momenten görs - med disk-cache och filecache i OS med i bilden som variabler.

Permalänk

Det är inte så att du har satt nån hastighetsbegränsning i routern? QoS eller strypt bandbredden på vissa IP?

Du får 1Gbit lokalt i nätverket, men det luktar som nått är knas eventuellt vid routern. Kanske kolla i inställningarna där. Koppla en NAS direkt mot routern och se vilken hastighet den får. Eller kör du trådlöst förresten?

*EDIT: S-FTP är FTP över en krypterad tunnel, så det kan sänka viss hårdvara. Men du verkar ändock få 100 Mbit så det verkar vara nått annat.

Permalänk
Medlem

Krypterad SFTP, via SSH etc. drar resurser även ur en klientdator som tankar ned och har man inte HW-stöd för det eller använder annan icke HW-stödd kryptering (dvs. annat än AES-kryptering) så kan det få påverkan i prestanda om det hela hanteras rent mjukvarumässigt.

Har inte koll på om dagens SMB3 krypteras eller inte för sin bulkdata men om det krypteras så blir lasten dubbelt när det dels slangar krypterat från Internet och sedan krypterat ut igen på LAN.

---

Nu tror jag inte att det är detta som är problemet utan att saker väntar på varandra i tur och ordning och inte kör parallellt som många hoppas och tror.

Hur ser överföringen ut på nätverket - är det 1 GBits spikar med långa tider utan trafik alls mellan eller är det låg och jämn flöde vid 100 MBit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Säkert jag som är trög...

När du säger att du hämtar til nasen, sätter du då igång nerladdning på en dator och pekar filen till nasen därifrån?

Isåfall så hämtar den ju först till din dator som sedan skickar till nasen i sin tur. Allt eftersom givetvis...

Det käkar garanterat bandbredd i lanet och filen blir antagligen jäkligt fragmenterad på nasen.
För att inte tala om belastning på routern....

Eller låter du någon klient i nasen hämta direkt från nätet?

Jag har testat båda lösningarna och det har inte gett någon skillnad överhuvudtaget.

Skrivet av reverend benny:

@Christley

Max hastighet från internet (250/250) till din NAS ligger ju på 31,25 MB/s men det är under absolut bästa förutsättningar och en teoretisk hastighet.
Har du inga enheter kopplade mot nätet eller din NAS så gissar jag att du på en bra dag kanske kommer kunna nå runt 25MB/s.

Men det är som sagt när det mesta är perfekt.
Starta om din NAS och router, kör inga andra enheter i nätet och testa vetja. Når du dubbla mot idag så ska du vara nöjd.
Och den hastigheten ska då vara direkt från internet till din NAS, inte att en klient hämtar och sen slangar över till NASen.

Självklart är 30MB/s teoretisk. men att bara plocka ut 30% av det när jag själv på desktop når 27MB/s så tolkar jag som att internet hastigheten inte är problemet.
Jag har kopplat ur allt och testat direkt från NASen och det gör ingen skillnad alls.

Skrivet av xxargs:

@Christley

Du har inte provat någon FTP-klient direkt i din NAS och läsa från test-FTP? - Att läsa FTP på en klientdator som sedan skickas över till NAS i bitar innebär saker som väntar på varandra och kan lätt mer än halvera den tillgängliga 'teoretiska' hastigheten

Att skriva till en NAS över nätverk är inte samma sak som att skriva direkt till en SSD lokalt på en dator.

skall man ha något som närmast liknar en hårddisk över nätverk så kanske man får prova att sätta upp en iSCSI-volym men även här handlar det mycket om hur OS och använda FTP-program hanterar filerna och på vilket sätt och ordning momenten görs - med disk-cache och filecache i OS med i bilden som variabler.

Yes, jag har testat att köra från NASen och det gjorde ingen skillnad. Varför blir det skillnad om jag laddar ned till en hårddisk på datorn (mekanisk) men direkt till NASen ger problem?

Skrivet av MindBlaster_303:

Det är inte så att du har satt nån hastighetsbegränsning i routern? QoS eller strypt bandbredden på vissa IP?

Du får 1Gbit lokalt i nätverket, men det luktar som nått är knas eventuellt vid routern. Kanske kolla i inställningarna där. Koppla en NAS direkt mot routern och se vilken hastighet den får. Eller kör du trådlöst förresten?

*EDIT: S-FTP är FTP över en krypterad tunnel, så det kan sänka viss hårdvara. Men du verkar ändock få 100 Mbit så det verkar vara nått annat.

Nej, inte personligen iaf. Jag kör ganska default (är bara portforwarding och låsta ip adresser som är non default).
Nasen är kopplad direkt emot routern. Min dator kör trådlöst, nasen kör trådat, min server kör trådat. alla maskiner upplever samma hastigheter om man skriver emot nasen.
Och borde inte krypteringen mer påverkas på min desktop i så fall eftersom det är där dekrypteringen sker?

Skrivet av xxargs:

Krypterad SFTP, via SSH etc. drar resurser även ur en klientdator som tankar ned och har man inte HW-stöd för det eller använder annan icke HW-stödd kryptering (dvs. annat än AES-kryptering) så kan det få påverkan i prestanda om det hela hanteras rent mjukvarumässigt.

Har inte koll på om dagens SMB3 krypteras eller inte för sin bulkdata men om det krypteras så blir lasten dubbelt när det dels slangar krypterat från Internet och sedan krypterat ut igen på LAN.

---

Nu tror jag inte att det är detta som är problemet utan att saker väntar på varandra i tur och ordning och inte kör parallellt som många hoppas och tror.

Hur ser överföringen ut på nätverket - är det 1 GBits spikar med långa tider utan trafik alls mellan eller är det låg och jämn flöde vid 100 MBit

Borde inte krypteringen synas på desktopen dock? med tanke på att om jag sparar direkt till en hårddisk på datorn så har jag inga problem att nå 27MB/s från samma källa.

Kan inte kolla just nu, speciellt då jag inte vet. Men kan kolla när jag kommer hem ikväll

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Är det någon torrentklient direkt på NASen du provat?

Är det det så för du nog inte ut med fart än så.. den vill ju skriva massor med filer samtidigt.

FTP är jag osäker på om det gör på liknande sätt..

När du skickar kompletta filer från datorn till NASen så hanterar den ju bara en fil i taget, därför högre hastighet.

Min gissning

Visa signatur