Permalänk
Medlem

Speedrun

Hej,

På senaste har jag tagit upp en ny hobby, nämligen speed-running (snabbspringande på svenska?). Det vill säga konsten att spela igenom spel snabbt. Ibland blir det mer klassiska spel mest för kul med kompisar. Men jag ville sätta något världsrekord. Det är lättare sagt än gjort.

Till slut hittade jag en gammal goding, Rome: total war. Med lite övning, och kanske mer avsaknad av konkurrens än egen talang, så lyckades jag sätta världsrekordet:

Det skulle vara kul att ha en tråd när tips, videos och tankar kring speedrunning kunde delas med. Länka gärna era egna speedruns eller en speedrun ni sett som imponerade på er.

Må snabbspringandet fortsätta!

Permalänk
Medlem

Speedruning är kul!
Själv har jag snöat in på Factorio speedruns. Jag har flera record.
Här är en video av mitt senaste:
https://www.twitch.tv/videos/467756386

Alla rekord finns registrerade på https://www.speedrun.com/Factorio

Kul att höra om andra SweClockers medlemmar som håller på med detta.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Jag håller själv på med lite speedrunning.
Kör House Flipper (har några rekord) och El Shaddai: Ascension of the metatron (där jag har de flesta rekorden, men vi är endast 2 som kör och jag är den enda aktiva)

Försöker även lära mig Mario 64 samt Mario Odyssey.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

@Nefrums: Kul, testade factorio hos en vän en gång. Verkar vara intenstivt att köra speedrun på, mycket att planera och hålla reda på.

Lyckades ta några rekord på frostpunk. Finns också på speedrun.com. Väntar fortfarande på att det ska uppdateras.

Roligt att höra att det finns andra aktiva här på swec!

Lyckades pressa Rome: Total war rekordet till en tid under 30 min:

Den här gången med ljud.

Permalänk
Medlem

@AReal_Human: Kul med mario 64. Ser ut att vara ett av de spelen med mest konkurrens. Vilka kategorier kör du och vilka tider har du lyckats komma ner i?

Permalänk
Medlem

@cnohall: Har egentligen bara spelat 16 stjärnor, och har en tid på typ 23 min, inte jättebra, men inte jättedåligt.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

För ca 20 år sedan satte jag rekordet på bana 1 (Warm Up) i Elasto Mania, med tiden 14:30. Det höll i några månader. Senare tangerade jag rekordet på den banan med tiden 14:05. Senare kom det fram att den som hade 14:05 före mig hade fuskat sig till den tiden ;P (så jag var bättre än han som fuskade) ... Vet inte vad rekordet är nu för tiden dock.. antar att det är bättre än 14:05.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

För ca 20 år sedan satte jag rekordet på bana 1 (Warm Up) i Elasto Mania, med tiden 14:30. Det höll i några månader. Senare tangerade jag rekordet på den banan med tiden 14:05. Senare kom det fram att den som hade 14:05 före mig hade fuskat sig till den tiden ;P (så jag var bättre än han som fuskade) ... Vet inte vad rekordet är nu för tiden dock.. antar att det är bättre än 14:05.

Kul! Rekordet är 13 sek 979 ms enligt https://www.speedrun.com/elma/1._Warm_Up

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

@cnohall: Har egentligen bara spelat 16 stjärnor, och har en tid på typ 23 min, inte jättebra, men inte jättedåligt.

Inte så pjåkigt. Började speedrunning genom super mario world. Körde all castles på under timmen. Också varken en bra eller dålig tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@cnohall: funderar faktiskt på att börja köra Mario World, synd dock att vi svenskar har PAL.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Kolla in "Joana" på twitch.
Han streamar sitt världsrekord i WoW Vanilla levelling från 2006.
I skrivande stund är han lvl 43 vilket är ganska så precis halvvägs till 60

Permalänk
Medlem

@cnohall: ja Factorio är ju så komplext, krävs mycket planering och man måste komma ihåg att gör 100 olika saker.

Kul att du lyckas pressa ner rekordet så mycket. Streamer du?

Jag ska göra ett försök att komma under 3h på Factorio "Default Settings" ikväll. 😄

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

@Nefrums: Häftigt med sub 3 timmar försöket. Hoppas du lyckas! Streamar inte, funderar på det dock.

Lyckades ta rekordet på shogun 2: total war precis. Tog en några timmar av övning för att ta rekordet

Permalänk
Medlem

Denna tråden måste jag följa, var många år sen jag lite halvt seriöst försökte börja med Portal, då fanns inte OOB kategorin och rekordet låg på ca 18 min, jag hade lite över 20.

Älskar alla sätt att tävla på i spel och inte minst speedrunning!

Såg även någon nämna Joana och wow vanilla rekordet, på privat servrarna låg rekordet på 3d 18h, ca 1 dag snabbare alltså.
Ska bli kul o se vad rekordet blir på i Classic!

För övrigt väldigt sugen på o kika på Hollowknight speedrun! Men bristande tid och WoW classic på g, så får jag nog hålla mig till den här tråden och GDQ på twitch ^^
Kikar även en hel del på Chrism360
Sen även självklart MrLlamaSC och Ryu!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnohall:

@Nefrums: Häftigt med sub 3 timmar försöket. Hoppas du lyckas! Streamar inte, funderar på det dock.

Lyckades ta rekordet på shogun 2: total war precis. Tog en några timmar av övning för att ta rekordet

Gick inte så bra, får bli ett nytt försök imorgon. Idag blir det att titta på när AntiElitz försöker slå mitt nuvarande rekord. 😄

Börja streama. Sjukt enkelt med obs. Behövs inte massa avancerad utrustning heller typ ett vanligt headset räcker för att börja.

Ett tips till är att använda livesplit för att ta tiden på speedruns.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

@Nefrums: Tack för tipsen! Har livesplits, men får det aldrig att funka när jag kör spel i fullscreen. Spelet täcker livesplit. Gav upp efter några försök :/

Kul att du ska titta på AntiElitz försök. Kanske går att lära sig några tricks så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnohall:

@Nefrums: Tack för tipsen! Har livesplits, men får det aldrig att funka när jag kör spel i fullscreen. Spelet täcker livesplit. Gav upp efter några försök :/

Kul att du ska titta på AntiElitz försök. Kanske går att lära sig några tricks så.

Man måste ha två skärmar för att själv se livesplit om man spelar i full screen. Med med obs är det enkelt att komponera ihop den vy som spelas in med olika fönster.

Ja man lär sig mycket av att se hur andra gör. Vi har ett bra community, där vi diskuterar strategier i discord, och även hänger i voice chat och snackar när nån streamar. Vi kör även multiplayer speedruns tillsammans. Lite brist på konkurrens blir det då alla de måste aktiva speedrunnersna spelar tillsammans, så det är mest att tävla med oss själva.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Man måste ha två skärmar för att själv se livesplit om man spelar i full screen. Med med obs är det enkelt att komponera ihop den vy som spelas in med olika fönster.

Ja man lär sig mycket av att se hur andra gör. Vi har ett bra community, där vi diskuterar strategier i discord, och även hänger i voice chat och snackar när nån streamar. Vi kör även multiplayer speedruns tillsammans. Lite brist på konkurrens blir det då alla de måste aktiva speedrunnersna spelar tillsammans, så det är mest att tävla med oss själva.

Konkurrensen är en stor del av upplevelsen. Önskar det fanns mer. Lyckats knipa rekorden i Rome: Total war, Medieval II: Total war och Total war: Shogun 2. Med det sagt är konkurrensen inte så stark. Hoppas fler kommer börja.

Ska nog ta och hitta mig en discord community också. Vill köra multi-player och streama, men internet i Kina lämnar mycket att önska. Ska nog ge det ett försök iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Denna tråden måste jag följa, var många år sen jag lite halvt seriöst försökte börja med Portal, då fanns inte OOB kategorin och rekordet låg på ca 18 min, jag hade lite över 20.

Älskar alla sätt att tävla på i spel och inte minst speedrunning!

Såg även någon nämna Joana och wow vanilla rekordet, på privat servrarna låg rekordet på 3d 18h, ca 1 dag snabbare alltså.
Ska bli kul o se vad rekordet blir på i Classic!

För övrigt väldigt sugen på o kika på Hollowknight speedrun! Men bristande tid och WoW classic på g, så får jag nog hålla mig till den här tråden och GDQ på twitch ^^
Kikar även en hel del på Chrism360
Sen även självklart MrLlamaSC och Ryu!

Kul att se entusiasmen! Bara för något år sen var jag rätt likgiltig för allt som hade med speedruns att göra. Tyckte det var meningslöst. Men efter att ha testat det så var jag fast.

Det är något speciellt med att pressa ett spel till dess gränser. Skulle vilja säga att på vissa sätt visar man spelet extra stort intresse, eftersom man analyserar detaljer för att skiva av sekunder på tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

själv hållit på med diablo II lite hit och dit några år, Tog Wr med sorc nån gång med en ny taktik som är väldigt Rng tung och i slutändan har sorc tiden gått från 1:12~ till 1:08~ innan det hade det stått stilla ett tag.

vi gör också något lite udda ibland, 8 man speedruns där många av oss är speedrunners men oftast har vi med några reserver, svårt att få 8 speedrunners som har tid https://www.youtube.com/watch?v=ImMtuCJBrfI där har vi rekordet ganska hårt, inte direkt många som kör 8 manna

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

själv hållit på med diablo II lite hit och dit några år, Tog Wr med sorc nån gång med en ny taktik som är väldigt Rng tung och i slutändan har sorc tiden gått från 1:12~ till 1:08~ innan det hade det stått stilla ett tag.

vi gör också något lite udda ibland, 8 man speedruns där många av oss är speedrunners men oftast har vi med några reserver, svårt att få 8 speedrunners som har tid https://www.youtube.com/watch?v=ImMtuCJBrfI där har vi rekordet ganska hårt, inte direkt många som kör 8 manna

Aldrig kul med RNG tunga speedruns. Lätt att bli modfälld. Kollade på en video om hur Zelda oot höll på att dö ut för att det blev för RNG tungt ett tag.

Häftigt med 8 pers som kör speedrun ihop. Såg väldigt intensivt ut. Alltid kul att sätta ett rekord också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har dessvärre inte kört på några år nu p.g.a. bristande intresse, men har som "nes_martin" iaf en tid i "Zelda 2 100% All Keys" på speedrun.com. Körde även en del zelda2 randomizer på den tiden

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Medlem

Multiplayer speedruns är kul. Här är en bra video som en av tyskarna gjorde från en av våra WRs på en tidigare version av Factorio.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

själv hållit på med diablo II lite hit och dit några år, Tog Wr med sorc nån gång med en ny taktik som är väldigt Rng tung och i slutändan har sorc tiden gått från 1:12~ till 1:08~ innan det hade det stått stilla ett tag.

vi gör också något lite udda ibland, 8 man speedruns där många av oss är speedrunners men oftast har vi med några reserver, svårt att få 8 speedrunners som har tid https://www.youtube.com/watch?v=ImMtuCJBrfI där har vi rekordet ganska hårt, inte direkt många som kör 8 manna

Det var när ni började farma Beetleburst i Act2 va? Fokuserade inte så mycket på tower då va?
Kommer ihåg runnen! Den va intressant o se! Kommer ihåg att du hade löjligt tur med typ 3 st 4 elite grupper i act 2 va? ^^
Satt o kikade på MrLlamaSC några gånger när han satt o svor över din osannolika tur! Haha

Skrivet av cnohall:

Kul att se entusiasmen! Bara för något år sen var jag rätt likgiltig för allt som hade med speedruns att göra. Tyckte det var meningslöst. Men efter att ha testat det så var jag fast.

Det är något speciellt med att pressa ett spel till dess gränser. Skulle vilja säga att på vissa sätt visar man spelet extra stort intresse, eftersom man analyserar detaljer för att skiva av sekunder på tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut! För mig handlar det mest om tiden och att prioritera vad man vill göra, som det är just nu spelar jag med irl polare när jag väl lirar, finns inte tid till extra speedrunning tid tyvärr som familjefar, haha ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Det var när ni började farma Beetleburst i Act2 va? Fokuserade inte så mycket på tower då va?
Kommer ihåg runnen! Den va intressant o se! Kommer ihåg att du hade löjligt tur med typ 3 st 4 elite grupper i act 2 va? ^^
Satt o kikade på MrLlamaSC några gånger när han satt o svor över din osannolika tur! Haha

jepp har väl nånstans över 1k resets på den runnen nu, har fått samma act2 Exp spawn vid far oasis kanske 5-10 gånger, däremot har jag fått nästan dubbelt så bra, dock på döda runs. Rng potentialen där är helt sinnessjuk, får man en bra act1 + en godlike act2 kan man träffa lvl 18 vid ca 35 min, mitt personbästa är 39:xx, haft en på 40:15~ resten 42+

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jepp har väl nånstans över 1k resets på den runnen nu, har fått samma act2 Exp spawn vid far oasis kanske 5-10 gånger, däremot har jag fått nästan dubbelt så bra, dock på döda runs. Rng potentialen där är helt sinnessjuk, får man en bra act1 + en godlike act2 kan man träffa lvl 18 vid ca 35 min, mitt personbästa är 39:xx, haft en på 40:15~ resten 42+

Snyggt! Vill minnas att du inte hade bästa act 3 eller act 5 heller? Så finns väl några minuter o spara där med?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Snyggt! Vill minnas att du inte hade bästa act 3 eller act 5 heller? Så finns väl några minuter o spara där med?

rätt, hade det inte varit precis när jag fortfarande var "ny" på sorc så, spelade kasst act 3 + 5, flera minuter loss, tror jag precis hade brutit 1:20 gränsen bara någon vecka innan det, 4de nånsin under 1:20 först o pilla på 1:10

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Kul med speedrunning! Jäkligt avkopplande hobby när man väl lärt sig runs tycker jag! Var ganska länge sen jag körde nu men är tvåa på The Hobbit till GameCube, riktigt kul speedrun med många roliga glitches.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Kul med speedrunning! Jäkligt avkopplande hobby när man väl lärt sig runs tycker jag! Var ganska länge sen jag körde nu men är tvåa på The Hobbit till GameCube, riktigt kul speedrun med många roliga glitches.

https://www.youtube.com/watch?v=_ulSYFSp4ug

Såg att du hade en bra tid på miner ultra och 150k views på en av videorna. Kul att det finns talang här

Kul att nästan alla spel i dess olika former kan spelas just som ett Speed run.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnohall:

Såg att du hade en bra tid på miner ultra och 150k views på en av videorna. Kul att det finns talang här

Kul att nästan alla spel i dess olika former kan spelas just som ett Speed run.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ahh det var ju också en grej. Var jag och en kompis som tänkte att vi skulle speedrunna spelet som en meme, sen efter ett tag började det komma in en massa mer människor och speedrunna spelet också. Communityn blev lite sådär halvkass efter ett tag så lämnade det för något år sen men det var kul medans det varade.