Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Varför ska vi som köper sakerna betala hög hanteringsavgift? Varför kommer inte länderna överens om ett nytt avtal istället? Det är väl FN:s problem.

Jag menade att tillfälligt boosta den inhemska inflationen genom att bromsa den globala ekonomin, genom att stoppa utflöde av pengarna.

Om nu hanteringsavgifterna är för höga hos fraktbolagen så kan väl du starta ett eget med lägre? Eller beställa in egna containrar och ta hand om hanteringen själv.

Vi är i ett handelskrig, och likt alla avtal är det alltid någon som missgynnas. Usa har exporterat dollar, Kina har exporterat billiga produkter till väst, de har också köpt 10% av Usa statsskuld för de vet knappt var de ska göra med alla dollar. Eu har alltid varit mer av en protektionistisk fackunion än någon frihandelsunion, och har dessutom blivit kapat av politiker som har olika agendor. Nyliberala sådana som inte har något emot frihandel såvida det kommer till deras "egna" företag som sedan länge ändå flyttat produktionen utomlands.

Vad händer den dag dollarn slutar bli en världsvaluta? Den dag andra länder slutar köpa amerikanska statsskuldsväxlar? Ska de äga 23triljoner i skuld till sig själva? Ryssland och många andra större nationer har redan börjat lämna affärer i dollar, pga hur Usa använder den i sanktionsprogram.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Vad menar du med "Hade det funnits några pengar att tjäna genom att åka runt och överlämna Kina krims krams från Arlanda så hade du sett andra aktörer som varit intresserade av detta, men det ser du inte."? Folks levnadsstandard går upp när de har råd att köpa 10st behövda "krims krams" (som faktiskt kan vara bra grejer) för 1 kr istället för 1st "krims krams" för 100 kr. Det går nog att starta ett företag som delar ut krims krams men regeln att allt från första kronan ska skannas, hanteras, momsas etc gör det extra dyrt.

Jag håller med, jag har inget emot frihandel och fria marknader. Men det är raka motsatsen till subventionerad frakt och lagstöd som tvingar företag att leverera saker som troligtvis är en ren kostnad för dessa att hantera.

Nu är Postnord förvisso ett statligt företag så indirekt betalar staten priset, men de kommer bara skicka notan längre neråt, genom att hålla tillbaka löner för anställda, skära i personalstyrkan, sänka kvaliten.

Folks levnadsstandard går upp så länge allt är billigt och de själva får behålla jobben, men detta motsäger även sig själv. Ett land kan inte gå inte runt genom att tvätta skjortor åt varandra och importera billigt krims krams. Såvida du inte håller en reservvaluta, då kan du exportera inflationen likt Usa.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Jag betalar alltid frakten även när jag handlar från Hong Kong etc, är HK etc också subventionerade u-länder? Varför ska vi som köper sakerna betala hög hanteringsavgift? Varför kommer inte länderna överens om ett nytt avtal istället? Det är FN:s problem.

Jag menade att tillfälligt boosta den inhemska inflationen på bekostnad av den globala inflationen (ekonomin) genom att stoppa utflöde av pengar genom att göra det mindre attraktivt att beställa varor från utrikes.

Vad menar du med "Hade det funnits några pengar att tjäna genom att åka runt och överlämna Kina krims krams från Arlanda så hade du sett andra aktörer som varit intresserade av detta, men det ser du inte."? Folks levnadsstandard går upp när de har råd att köpa 10st behövda "krims krams" (som faktiskt kan vara bra grejer) för 1 kr istället för 1st "krims krams" för 100 kr. Det går nog att starta ett företag som delar ut krims krams men regeln att allt från första kronan ska skannas, hanteras, momsas etc gör det extra dyrt.

Tanken är att privatimport inte ska kunna konkurrera mot butiker på oshyssta villkor. Om du kan hoppa över momsen genom att beställa från utlandet så kommer de inhemska försäljarna att sitta med 25% påslag som inte de externa aktörerna har. Har läst att EU inom ett par år(?) kommer att införa gemensamma system för hantering av detta, något som kommer att öppna för att momsningen sker i samband med köpet. Åtminstone kommer det då att finnas incitament för de större utländska plattformarna att hantera detta. Man kommer då att slippa den extra kontrollavgiften vilket gör att man bara betalar momsen.

Har du förresten kollat upp om de andra ländernas gränser som du läste om stämmer? I mitt tycke låter det som att de gränserna ligger påtagligt högt med en klar risk för osund konkurrens. Iofs så kan det vara så att momssatserna i dessa länder är så låga att det inte är något problem, men ändå. Bara för att någon skriver saker på ett forum så innebär det inte automatiskt att det stämmer

Sedan kan man generellt tycka att det är lite intressant att det klagas på exempelvis elektronikskatten då den riskerar att slå ut svenska företag då det är en avgift man slipper om man beställer från utlandet, men när det gäller att momsa på varor som privatimporteras så är det påfallande få personer som står upp för de inhemska företagens konkurrensmöjligheter...undrar vad det kan bero på?

Permalänk

Suttit och väntat på en "hemleverans" som postnord har lyckats slarva bort ingen support som vill hjälpa mig längre. Det avslutar både chatt och telefonsamtal när det får mitt kolli nummer. Känns ju lite sådär..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Hela postsystemet är i ett nötskal. Suttit ni 2 veckor o väntat på samma produkt, säljaren erbjöd sig att skicka 1 gång till och paketet inte kommit... Hur kommer det sig att Kina kan hantera miljarder mer paket än oss men vi är för inkompetenta för o lyckas att få fram nån miljard värre? ABSURT.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Nightwing:

Suttit och väntat på en "hemleverans" som postnord har lyckats slarva bort ingen support som vill hjälpa mig längre. Det avslutar både chatt och telefonsamtal när det får mitt kolli nummer. Känns ju lite sådär..

Skickades från m.sweclockers.com

Är det verkligen så illa?! Det är en ny lägstanivå.

Min försändelse från Luxemburg som blivit momsbelagd felaktigt kom fram idag, lite mer än en vecka efter betalning (vilket ändå får anses vara en helt ok väntetid med tanke på mängden klagomål). Ska skicka in en felanmälan till tullverket inom snar framtid.

Permalänk
Medlem

Mina 10 senaste paket har alla varit skadade. Det sista ja fick var så skadat att en m2 disk saknades. Är väldigt missnöjd med postnord som verkar behandla paket som skräp...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ringde Postnord angpende ett paket som skickades från USA för drygt tre veckor sedan men som fortfarande inte kommit. För det första var det 200 (!!) samtal före mig i kön och när jag väl kom fram var det inte lätt att hitta paketet tydligen.
Efter mycket om och men sa dom att paketet fastnat redan för 2 1/2 vecka sedan och att jag behöver betala moms. Jag frågade hur jag skulle veta det när jag varken fått mail, sms eller pappersavi.

Kundtjänst: "Eftersom att sändaren inte angett ditt telefonnummer ska vi ha skickat ut en pappersavi"
Jag: "Jaha, inte konstigt då. Du vet ju hur det är med postgången.."

Nu är det betalt i alla fall, får väl se hur lång tid det tar innan paketet hittar hem till mig..

Permalänk
Medlem

Klassiskt ärende hos posten.

En bild
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr: Det där såg ju bra ut! Hade du förväntat dig direktleverans?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd

Är jag den ende som varit nöjd med post nord (åtminstone länge nu peppar peppar...)?

Tycker att personalen här gör ett bra jobb och försöker att hjälpa.

Enda jag kommer på nu är väl ett par brev med EF forumdekaler eller vad det var för mycket länge sedan, dvs väldigt, väldigt udda innehåll som jag svårligen kan tänka mig att någon skulle ha intresse av att stjäla...

Enda som stör mig litetgrand just nu är att de någon delat upp en försändelse med en snickerimaskin jag beställde tidigare så att alla tillbehör befinner sig någonstans på okänd ort just nu, men de kommer kanske i morgon, stör mig dock litet på att jag troligen kommer att få gå två mil med ryggan och hämta dem nere på byn... Vet ej varför men jag får alltid en avi om att brevbäraren varit här med mina paket, men jag har aldrig någonsin sett honom/henne...

Förra gången fick jag bära en stor jädra röjsåg över axeln 1,5 mil genom skogen trots att jag var ute på gården hela dagen då, tur man är van att göra det sedan förr om åren...

De som kör lastbilsfrakt här vill jag dock ge en stor eloge, de har var mycket hjälpsamma och trevligt bemötande so far tycker jag alla gånger någonting anlänt hit med pallfrakt. Stort tack till killen som var här idag och lämnade pallen med fläkten utanför min dörr! Måste ha varit en del jobb att både backa in lastbilen ända fram till källarporten och sedan dra hela pallen för hand resten av sträckan, hela den packen med motorn och skit och brädemballaget väger trots allt närmare 40 kilogram ensam, den förra vägde 120 kg...

Litet retfullt bara att paketet med alla skruvar, slangklämmor, kopplingar och annat har susat iväg någonstans, inte heller han visste vart...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Klassiskt ärende hos posten.

Nära nog konst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

@BergHa: Det där såg ju bra ut! Hade du förväntat dig direktleverans?

Ja fan, de borde ju ha lastat mitt paket på ett plan och flygit hit med det direkt så jag hade mina nya skor till helgen

Ser alltid ut så när jag beställer och postnord sköter leverans. Eller ja tar ibland en dag till när man köper från andra länder.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziwe:

Ringde Postnord angpende ett paket som skickades från USA för drygt tre veckor sedan men som fortfarande inte kommit. För det första var det 200 (!!) samtal före mig i kön och när jag väl kom fram var det inte lätt att hitta paketet tydligen.
Efter mycket om och men sa dom att paketet fastnat redan för 2 1/2 vecka sedan och att jag behöver betala moms. Jag frågade hur jag skulle veta det när jag varken fått mail, sms eller pappersavi.

Kundtjänst: "Eftersom att sändaren inte angett ditt telefonnummer ska vi ha skickat ut en pappersavi"
Jag: "Jaha, inte konstigt då. Du vet ju hur det är med postgången.."

Nu är det betalt i alla fall, får väl se hur lång tid det tar innan paketet hittar hem till mig..

Begär prepaid airmail om det går, inte UPS ground och liknande, så slipper du massor med skit även om det kostar mer om du beställer från staterna (enligt min erfaranhet)...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Begär prepaid airmail om det går, inte UPS ground och liknande, så slipper du massor med skit även om det kostar mer om du beställer från staterna (enligt min erfaranhet)...

Något som är värre än Postnord är ju UPS!

"UPS (oops), paketet kom inte i tid, inte helt, och inte till rätt adress."

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Bildexpert

Någon vecka gammal artikel men ändå...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/postnord-missade-...

Hur kan man lyckas?! En brevlåda som de själva har ställt ut borde ju rimligtvis ingå i rutten för brevbäraren att samla in sändningar från. Helt otroligt att de har missat att tömma den i en hel månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Någon vecka gammal artikel men ändå...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/postnord-missade-...

Hur kan man lyckas?! En brevlåda som de själva har ställt ut borde ju rimligtvis ingå i rutten för brevbäraren att samla in sändningar från. Helt otroligt att de har missat att tömma den i en hel månad.

Man slutar inte förvånas.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Någon vecka gammal artikel men ändå...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/postnord-missade-...

Hur kan man lyckas?! En brevlåda som de själva har ställt ut borde ju rimligtvis ingå i rutten för brevbäraren att samla in sändningar från. Helt otroligt att de har missat att tömma den i en hel månad.

Läste du ens artikeln?

Skrivet av :

Tidigare har ett taxibolag tömt lådan åt Postnord, men nu skulle postföretaget självt ta över, något som missades.

Sätter mina pengar på att kontrakt gick ut och ingen informerade personen som skulle ta över. Eller så hamnade det på en vikarie som inte fick veta eller lära sig.

Har iofs även erfarenhet av vikarier som inte lär sig hitta lådor fast man visat 10 gånger (tio dagar i rad) så är inte det minsta förvånad dock.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett meddelande att mitt paket på 27x20x10-cm blivit levererat till min hemadress och postnord undrar om jag var nöjd med mottagandet. Det är bara det att ingen är hemma...
Försökte ringa dom och kolla så dom inte lagt det utanför dörren för ett paket på den storleken få inte plats i vår brevlåda

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Jag fick ett meddelande att mitt paket på 27x20x10-cm blivit levererat till min hemadress och postnord undrar om jag var nöjd med mottagandet. Det är bara det att ingen är hemma...
Försökte ringa dom och kolla så dom inte lagt det utanför dörren för ett paket på den storleken få inte plats i vår brevlåda

Jag har varit med om detta en gång innan. När jag kom hem fanns inget paket (detta var en fredag). På måndagen efter fick jag en avisering att paketet kunde hämtas på närmaste ombud.

Så om du inte hittar paketet och postnord säger att de har ingen aning så kan det hända att det ligger på närmaste ombud dagen efter

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Något som är värre än Postnord är ju UPS!

"UPS (oops), paketet kom inte i tid, inte helt, och inte till rätt adress."

UPS Killen i Östersund är riktigt bra och väljer alltid dom i första hand om jag beställer.

Sedan i Schenker i andra hand men Postnord har haft flera försenade leveranser den sista tiden till mig som att dom fastnar i hanteringen någonstans påvägen och har hänt 1 gång via DHL på terminalen i Sthlm.

Men när brevleverans tog över 1 veckas tid på A post blev jag svettig men kom iallafall fram tillslut 9 dagar inom Sverige.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Jag har varit med om detta en gång innan. När jag kom hem fanns inget paket (detta var en fredag). På måndagen efter fick jag en avisering att paketet kunde hämtas på närmaste ombud.

Så om du inte hittar paketet och postnord säger att de har ingen aning så kan det hända att det ligger på närmaste ombud dagen efter

Okej! Jag får hålla tummarna

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Fick leka brevbärare igår, andra gången den här veckan som post ligger kastat i trapphuset, post till grannportar. Själv saknar jag ett par brev och en inet försändelse som 'ej kunde levereras' är borta i ett void just nu. Postnord bör gallra bland sina brevutdelare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Fick leka brevbärare igår, andra gången den här veckan som post ligger kastat i trapphuset, post till grannportar. Själv saknar jag ett par brev och en inet försändelse som 'ej kunde levereras' är borta i ett void just nu. Postnord bör gallra bland sina brevutdelare...

Skickades från m.sweclockers.com

Och du är säker på att det inte är Citymail?

Permalänk
Medlem

@Hubertus:
Ja de delar ut på olika tider, det här är postnord.

Permalänk
Medlem

Just nu väntar jag på ett brev/paket från England utan tracking och det har nu tagit 4 veckor. Är övertygad om att det är postnord och inte Royal Mail som slarvat bort det.

Förra gången hade jag tracking vilket tydligen klassades som rekommenderat brev. det var i Sverige inom 24H, men efter det hade postnord ingen aning om vart det befanns sig fram tills det var på väg ut till mig nästan 2 veckor senare.

Hur kan det gå till så här? ett brev eller paket från England borde ju bara ta ett par dagar. Är ingen tull eller något på det.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Väntat på att ett paket från Kina ska tullklareras i två veckor nu. Försökte ringa idag och hamnade på plats 275. Vad är det som händer egentligen? Som "kund" står man verkligen handfallen.

det kan ta flera veckor upp till en månad innan nåt händer.. men om du har kolli id kan du prova gå in på moms.postnord.se o se ifall du kan betala in så slipper du vänta längre i onödan kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

det kan ta flera veckor upp till en månad innan nåt händer.. men om du har kolli id kan du prova gå in på moms.postnord.se o se ifall du kan betala in så slipper du vänta längre i onödan kanske.

Ja nu verkar det ta galet lång tid för tullhanteringen. Jag har ett paket som ankom Sverige den 19/8 från USA, samt ett från Australien som i och för sig ankom den 23/8.
Båda står som "Försändelsen importhanteras av PostNord. Leveranstid kan därför inte beräknas ännu."
Har mejlat post och telestyrelsen för att höra hur dom ser på det.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Beställde en vara från Aliexpress som då skickade den via china till Sverige.
Efter 3 veckor fick jag ett meddelande från Postnord att jag skulle betala deklarationsavgift på 75kr (varan kostade 77kr) och importmoms på 15k när varan anlände till Sverige men dom kunde inte skicka vidare utan att jag betalade. Så jag betalade i tron av att jag skulle garanterat få paketet senare, men istället stod det att tullverket måste godkänna paketet? Varför skulle jag betala först om det ändå så inte är garanterat?

Beställde den som en present så det är synd att jag kanske missar det på födelsedagen för postnord verkar inte bry sig(har inte hört om deras "godkännande" på en vecka sen de tog emot paketet)