Datorkomponentrelaterade frågor

Permalänk
Avstängd

Fick hjälp med det jag ville veta, då jag ringde nu

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Har ni något beräknat leveransdatum för RX580 8GB med 3x DP utgångar av ospecificerad tillverkare?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Hur lång tid brukar en leverans av datorbygge hos @Webhallen ta? Jag gjorde en beställning för 33 dagar sedan, och trotts att alla delar fanns i lager så har datorn inte skickats ännu — eller ens byggts. Har varit i kontakt med supporten vid ett antal tillfällen, men det känns som att dem bara försöker dra ut på tiden. För tre veckor sedan sa dem att den skickas "nästa vecka". Nästföljande vecka sa dem att ordern håller på att plockas och att datorn borde skickas i slutet av nästa vecka. När jag var i kontakt med dem förra veckan så fick jag informationen att det var någon extradel som fattades och att den skulle komma i slutet av den veckan. Kontaktade dem igen i Fredags, varav jag fick informationen att de ska maila mig angående det.

Har dock fortfarande inte fått någon information eller mail. När jag ringde dem idag så upprepar dem bara vad som redan sagts.

Hur lång är den ordinarie leveranstiden för ett datorbygge? 5 veckor kan väl inte vara standard när alla delar som beställs finns i lager? Vad jag har förstått så skickades grafikkortet fram och tillbaks mellan deras internavdelningar under de första tre veckorna. Mer information än så har jag inte fått annat än en konstant "Datorn skickas i slutet av nästa vecka".

Måste säga att jag är väldigt besviken på hur Webhallen har hanterat det hela — speciellt eftersom de inte ens nämner rätt namn i mailen trotts att alla mina mail signerats med mitt namn (vem är "William"?).

Permalänk
Medlem

Appropå datorbyggnation, jag lyckas inte hitta någon vettigt "mejselsats" i ert sortiment för datormontering, är det verkligen så eller kollar jag på fel ställe?

Permalänk
Medlem

Kommer ni börja med Ryzenkonfigurationer i Webhallen config? Alternativt ha fler olika byggen? Jag gillar konceptet med config, men för att få en 7600k + 1060 6gb måste jag köpa en config med 500gb SSD OCH 1TB HDD? Det drar ju upp priset onödigt mycket för prestandan.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Webhallen
Skrivet av improwise:

Appropå datorbyggnation, jag lyckas inte hitta någon vettigt "mejselsats" i ert sortiment för datormontering, är det verkligen så eller kollar jag på fel ställe?

Just nu har vi inget mejselsats inriktad för stationära datorer, utan vi har just nu verktygssatser som är ämnade för laptops och öppning av t.ex. smartphones och surfplattor.

Skrivet av nikwhatsup:

Kommer ni börja med Ryzenkonfigurationer i Webhallen config? Alternativt ha fler olika byggen? Jag gillar konceptet med config, men för att få en 7600k + 1060 6gb måste jag köpa en config med 500gb SSD OCH 1TB HDD? Det drar ju upp priset onödigt mycket för prestandan.

Det är definitivt med i tankarna Ryzen processorerna, men det är inget som landat ännu.
Om ni skulle vilja ha en dator som är byggd efter era egna specifikationer, så sätter vi även ihop datorer från komponenter om det skulle vara av intresse

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/kampanj...

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd

@Webhallen:
Tjenare Webhallen!

En snabb fråga.
I detta kit ni säljer:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/262633-corsa...

Hur lång är ATX 24-pin-kabeln?

Undrar då jag vill ha en längre än den som medföljde Corsair SF600 vid köp, och blev då intresserad av detta kompletta kit, så får man ett roligare färgtema, plus roligare kablar att arbeta med i custombygget.

Tack på förhand för svar.

Med vänliga hälsningar RazerBlader

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av RazerBlader:

@Webhallen:
Tjenare Webhallen!

En snabb fråga.
I detta kit ni säljer:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/262633-corsa...

Hur lång är ATX 24-pin-kabeln?

Undrar då jag vill ha en längre än den som medföljde Corsair SF600 vid köp, och blev då intresserad av detta kompletta kit, så får man ett roligare färgtema, plus roligare kablar att arbeta med i custombygget.

Tack på förhand för svar.

Med vänliga hälsningar RazerBlader

Tjena,

Ursäkta det sena svaret, 24-pins kabeln i detta kit är 610mm lång

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

@Webhallen:

Ni har några Cooltek/Jonsbo chassin som beställningsvara, bland annat:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/259561-coolt...

Finns möjligheten att beställa ett annat chassi från Cooltek/Jonsbo via er, nämligen VR2-modellen?

Permalänk
Medlem

Hej Webhallen!

Kommer ni ta in det nyligen lanserade EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 ELITE (vit/svart)?

I sådana fall, när kommer det upp på hemsidan?

https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=11G-P4-6797-K1

Permalänk
Webhallen
Skrivet av beejac:

Hej Webhallen!

Kommer ni ta in det nyligen lanserade EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 ELITE (vit/svart)?

I sådana fall, när kommer det upp på hemsidan?

https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=11G-P4-6797-K1

How about now?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/275475-evga_...

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

@webbhallen

Hejsan!

Funderar på detta moderkort som ni inte har i lager. Är det något som är på väg in eller beställer ni efter ett om man skulle beställa ett?
AsRock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/AC
https://new.webhallen.com/se/product/276266-ASRock-Fatal1ty-Z...

Permalänk
Webhallen
Skrivet av fax110:

@webbhallen

Hejsan!

Funderar på detta moderkort som ni inte har i lager. Är det något som är på väg in eller beställer ni efter ett om man skulle beställa ett?
AsRock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/AC
https://new.webhallen.com/se/product/276266-ASRock-Fatal1ty-Z...

Tjena,

Vi beställer exemplar hos leverantören när en beställning inkommer, dock så kan en leverans dröja för dessa då leverantören inte hade något beräknat datum när de skulle få exemplar

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Master of Overkill
Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Webhallen
Skrivet av tvelander:

Hejsan,

Tray har 1 års garanti medans boxed har 3 år.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd

Hej!

Hur är statusen för detta nätaggregat?
https://new.webhallen.com/se/product/263676-Corsair-PowerSupp...

Har väntat rätt så länge nu och har inte fått någon förklaring till varför det dröjer, vilket skulle uppskattas.

Mvh

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Kossamu:

Hej!

Hur är statusen för detta nätaggregat?
https://new.webhallen.com/se/product/263676-Corsair-PowerSupp...

Har väntat rätt så länge nu och har inte fått någon förklaring till varför det dröjer, vilket skulle uppskattas.

Mvh

Hejsan,

Ifrån den senaste information jag hade tillgänligt, så beräknas exemplar av nätaggregatet komma in på lager om 1-2 veckor.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Hej,

Den 21a Januari beställde jag ett sådant här: https://new.webhallen.com/se/product/211958-Corsair-PowerSupp...
Det fanns då två stycken i lager, jag beställde för att hämta ut i Täby Centrum. Produkten blev efter en stund grön och ibockad i ordern vilket väl ska betyda att den är reserverad?

Den 24e ringde jag om en annan sak och fråga samtidigt om nätagget av nyfikenhet om jag kunde hämta ut det, men fick då höra att jag inte fått något reserverat av det som fanns utan hamnat i "nästa beställning" vilket skulle komma innan veckan var över, personen jag pratade med försäkrade mig om att beställningen skulle täcka mig så det var ingen fara.

I tisdags, den 30e Januari ringde jag igen då det fortfarande inte hänt något, personen jag talade med då lät lite defensiv men sa att nätagget faktiskt fanns hos er men av någon anledning aldrig skickats internt till täby, han skulle sätta det som "prio" så det dök upp så snabbt som möjligt.

Imorse fick jag nu ett mail om att ni inte kan leverera med alternativ att avbeställa eller "Din order kommer att ligga kvar och behandlas när alla produkterna är tillgängliga."

Vad är det som händer? Jag förstår att det hög demand på dessa men det känns inte här som att det är problemet utan mer som att jag halkat längre ner i kön i varje steg, och isåfall skulle jag vilja veta varför någon annan fick varor som var reserverade till mig?
Om jag vetat att ni inte kunde leverera så hade jag beställt någon annanstanns, men nu är det bokstavligen slut på allt i detta segment i hela sverige och jag har en annars komplett dator för 15k + som ligger i delar utan nätagg.

Förseningar i leveranser är sådant man får leva med, men antingen har er gett mig besked som helt enkelt inte stämmer, eller så har någon annan fått de varor som jag blivit lovat, båda dessa alternativ är oacceptabla.

EDIT: Talade med er telefonsupport igen, fick inga direkta svar mer än att de inte visste varför eller när något skulle komma in så avbeställde. Trist.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Hallå! Funderar på att beställa ett sånt här: https://new.webhallen.com/se/product/251895-Streacom-NanoPsu-... hur lång leveranstid kan man räkna med? Finns det hos eran leverantör eller kan man räkna med att det kan ta lång tid att få?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Möjligtvis dum fråga, men har ni någon aning på ett ungefär, när ni får in 9900k?

Visa signatur

ASUS Maximus XI Extreme, Intel i9-9990k @ 5.0GHz OC, Asus Strix GTX1080, G.Skill Trident RGB DDR4 @ 16GB, HDD 1TB, SSD Samsung 840 EVO 120GB, Samsung NVMe SSD 960 PRO, SSD Samsung 850 EVO 1TB, ASUS ROG Swift PG279Q, Asus VG248QE.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Kommer ni att ta in EVGA supernova 650 M sfx-nätaggen? Vet ni ungefär när dom kommer?
https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=123-GM-0650-Y1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Webhallen

Efter en tids frånvaro är vi nu tillbaka och kan svara på frågor igen! Whoo!

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Hur ser ni på intresset (försäljningen) runt nya Ryzen mer/mindre än vad ni räknade med?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/197951-Noctua-NH-D15-CPU...

Är detta från 2019 produktion och ingår med AM4 fäste?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Hej,

Om man en Ryzen 3600X med ett B450 moderkort och väljer att ni på webhallen bygger ihop datorn. Uppdaterar ni Bios så att 3600X fungerar direkt när man kommer hem?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem

@Webhallen Hur ser det ut med Ryzen 9 3900X? Det har stått (50 st på väg) ett bra tag nu. INET har 50+ inne i lager så det borde väl vara på tid att ni får in dom också? Beställde 8 juli och är nu sugen att börja uppdatera mitt system.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Trasig efter Webhallen

Hej!

jag gör detta inlägget för vart tipsat om att kunna berätta lite om just Webhallen och hur jag vart bemött av Webhallen angående min stationära dator!
Hej!

För ungefär 2 år sedan köpte jag komponenter hos er för att bygga ihop en bra dator. Allt har fungerat felfritt fram till en dag i november då jag startade datorn och fick upp texten "Error system". Datorn bad mig då att boota, men det ledde ingen vart.
Hade från början 4 ramminnen totalt. Av egna erfarenheter började jag undersöka vad som var fel. Kom då fram till att 2 ramportar i moderkortet var trasiga., 1 ramminne visade sig vara helt paj och 1 ramminne fungerade men ramporten var sönder. Jag tog bort de trasiga ramminnerna och fick då datorn att fungera igen.
Eftersom jag har kvar garanti hos er på mina komponenter så valde jag att åka till er butik i Sickla för att kunna få hjälp och hoppades att felet ingick i garantin.

29:e december
Jag kom upp till butiken, och bad personalen att kolla upp vad som var fel med min dator. Jag sa att jag trodde de var ramminnerna, men att jag ville helst att dom skulle undersöka hela datorn för säkerhetsskull. Killen som jobbade bad mig att komma in med datorn, varpå jag bestämde mig då att fundera på saken.

30:e december
Jag återkom till butiken och frågade då samma sak som dagen innan. Killen som jobbade den 29:e jobbade även den 30:e så han kände igen mig när jag kom in. Det jobbade även en tjej denna dag. Killen sa till mig att om dom skulle fixa datorn så var jag tvungen att plocka isär den, och att de borde personalen redan sagt till mig dagen innan. Tjejen som jobbade då sa att hon hade lite tid över så hon kunde gå igenom och titta på mina ramminnen. Tjejen sa "ta in datorn så kan titta på den". Hon tog ner datorn mot kassadisken och skulle vrida på den liggandes. Chassit låg då med motivsidan ner mot disken för att hon skulle titta på den. Hon vred till datorn och jag förstod genast att de skulle bli repor på motivet. (bifogar bild i mejlet). Jag reagerade och sa "stopp finns de inget vi kan lägga under för att skydda?" varpå hon sa "det är lugnt, det blir inga repor". Hon tog in datorn på lagret och kollade ramminnerna. När hon kom tillbaka så sa hon att dom fungerade och att det inte just nu fanns mer tid för att kolla på datorn. Hon hade då satt tillbaka ramminnerna i datorn.

31:a december
Eftersom Webhallen sa till mig att jag skulle montera isär datorn för att kunna lämna in den över 4 veckor så gjorde jag de senare på kvällen hemma. Kom tillbaka till butiken med alla delar isär " moderkort, grafikkort, och såklart har jag då monterat bort kylaren för att jag vart tvungen att ta bort moderkortet enligt er, vi pratar och då kommer vi fram till att "jag skulle inte montera isär datorn"
Personalen som stog denna dagen en ny "Kille" går och frågar sin chef som är på plats och frågar hur han ska göra med mig som kund.
jag då förklarar för chefen att de har blivit ett missförstånd och han menar då på att personalen innan har gjort en fel bedömning.
Han säger också till mig att dom ska åtgärda alla problem med dator eftersom de har skett ett missförstånd med de hela.
Hans ord va att dom skulle kolla alla delar felsöka datorn, Leta efter problemet, bygga tillbaka mina saker i datorn så jag slipper göra de själv, Och att dom skulle lägga de på högst prio som möjligt för att de som har skett har skett.
jag tvingades då att montera isär datorn fastän jag sa till personalen att jag var lite osäker för jag var rädd att jag skulle förstöra något. Men enligt Personalen i butiken så får inte Webhallen ta in en ihop monterad dator. Och att de hade något med också att mitt chassi är från INET så kunde inte personalen göra något.
Skadan som var enligt er med pinsen på CPUn har ingen som helst koppling eller någon förklaring eftersom att datorn funka även om dom var böjda "troligtvis så var dom inte böjda från början när ni tog emot den" Och datorn funka innan ens Webhallen rörde den. De som kanske inte har kommit riktigt fram och kanske i min uppfattning att personalen inte fatta att datorn funkar eftersom att jag hade löst på mitt sett med ramminnena. Min enda anledning var bara att få på garantin eftersom att jag har 1 års garanti kvar på mina delar.

Några veckor senare:
Får då ett mejl av Webhallen att min dator är klar.
Läser och vart chockad att de var just pinsen en som var böjd.
jag kommer då tillbaka till Webhallen för att hämta min dator, Men när jag väl får den så är den inte ihop monterad som "Chefen sa"
Denna dagen när jag hämta den menade personalen att datorn ska funka igen. Vilket den redan gjorde från början med.

När jag kommer hem bestämmer jag mig för att bygga ihop den igen och märker då av mina erfarenheter att den funkar inte alls längre. Provat olika sett att försöka få igång den men funkar ej.
Detta fick mig att börja försöka lösa problemet själv med att köpa olika nya delar men ändå spara vissa delar för att jag vet att dom funkar.
Sen köpte jag ny CPU och Moderkort och då funkar datorn sen hur bra som helst. Ända som jag bytte var helt nytt moderkort och processor.
Så min slutliga bedömning är att Datorn har gått sönder totalt på grund av Webhallen och jag kanske skulle ha löst allt på egen hand.
Hoppas allt var till någon nytta från min bedömning.
Är de något ni undrar så tveka inte att höra av er!
Tack!

Med allt sagt och är de kanske lite luddigt på många håll så håller jag gärna denna tråden öppen för diskussioner om de så finns några som vill de och undrar lite mer! tveka inte! Och kanske Webhallen själva vill lägga en kommentar? va vet jag...

Jag vet själv att jag är inte den bästa på förklara men gör mitt bästa! tack!

Vet dock inte hur man gör en tråd brukar inte vara på forum och skriva men jag prova här.

tack!

Marcus

Permalänk
Medlem

Hej Webhallen!

Undrar om ni har planer på att ta in Corsairs Hydro X vattenkylningssystem.
https://www.corsair.com/eu/en/hydro-x-series-custom-cooling

Är nyfiken på den och vill inte behöva köpa den från någon annan

Mvh
Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Efter en tids frånvaro är vi nu tillbaka och kan svara på frågor igen! Whoo!

Vi är tillbaka! *borta*

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Avstängd

Vore roligt att se ett svenskt företag på black friday rean, världens kanske mest underskattade fläktar från fractal design!

Hoppas ni kan slänga in dessa magiska fläktar på rean!

Fractal design prisma 120mm och 140mm.