Minecraft får stöd för ray tracing med Nvidia RTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Ja till och med jag blev sugen på å testa när patchen kommer, ser sjukt häftigt ut 😊. Folk verkar helt låsta på å hata Nvidia å deras rtx kort men man måste ändå ge dom cred för att dom driver utvecklingen å tar chanser, lätt å bara gnälla på allt utan å faktiskt se vad det kan ge på sikt. Ni kan tacka oss beta testare när tekniken blivit standard hehe.

Typ som denna? https://www.amd.com/en/products/graphics/amd-radeon-vii du såg samma hat i den tråden när kortet kom
Men japp coolt, jag har inget RTX kort förhoppningsvis aktiveras det i drivrutiner snart så att det går att köra på alla kort då blir det dags för minecraft för min del. Verkar som att det enbart implementeras av Windows 10 versionen av minecraft (Bedrock Editio) finns på Microsoft Store kan ev bli ett köp för att testa har bara java versionen idag.

Ska gå att få liknande effekter via shaders/moddning är i alpha stödjer alla nvidia kort, amd stöd är inte implementerat ännu. https://www.pcgamer.com/uk/minecraft-with-path-tracing-almost... , går att hitta shadern här https://www.patreon.com/sonicether , det var flera år sedan jag lekte med shaders och då fanns ju bara gamla java versionen så den har ju antagligen stöd i alla fall.

Permalänk
Medlem

Släng in VR också så lär det dröja ytterligare 5 år innan hårdvaran kommer ikapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefty44:

ÄNTLIGEN får jag lite valuta för mitt 13000-kr graffekort!

Ps. jag är en gammal gubbe som fortfarande inte fattar grejjen med Minecraft, därför tyckte jag mitt skämt var så .... kul? ds.

Grundregeln är väl att när förklaringen av skämtet är längre än skämtet så var det sällan särskilt bra.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Är det på riktigt eller bara ironiskt med tanke på uttalanden som nvidia gjort samt hur de gjort videon. Men finns ju tydligen bilder från nvidia...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Alla kommentarer ovan om att köra raytracing på mjukvara är en flashback på ungefär 20 år till när folk undrade varför man behövde 3D-grafikkort när man kunde köra software rendering istället. Ridå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är ju tyvärr i det gamla Java-Minecraft. Inget alternativ när man vill spela tillsammans med kidsen som kör på Android (eller Xbox One för den delen).

/hulle.

Java Minecraft är den enda versionen av Minecraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefty44:

ÄNTLIGEN får jag lite valuta för mitt 13000-kr graffekort!

Ps. jag är en gammal gubbe som fortfarande inte fattar grejjen med Minecraft, därför tyckte jag mitt skämt var så .... kul? ds.

Det är ett väldigt populärt spel bland barn, som ett digitalt lego. Fast jag tror det är föga många föräldrar som är intresserade av grafikkort för över 10kkr till barnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

rtx

ganska lagom info till att de lagt ner utvecklingen av superduper grapichs pack. kanske är det ett förlåt för att vi gav upp på uppdateringen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elcentralen:

ganska lagom info till att de lagt ner utvecklingen av superduper grapichs pack. kanske är det ett förlåt för att vi gav upp på uppdateringen.

Var väl bara dagar sedan de gick ut med att de lade ner den där andra grejen.
Mindre troligt att de satt ihop det här under den tiden som någon slags ursäkt.

Det är väl i så fall mer troligt att raytracingen varit under utveckling längre tid i spelet men att graphics pack var svårt att kombinera med detta.
En av dessa två behövde tas bort. I det här skedet iaf.

Om man nu vill spekulera kring att raytracingdelen och texture pack-delen måste ha påverkat varandra på nå sätt. Inte säkert att det var relaterat alls ens ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är ett väldigt populärt spel bland barn, som ett digitalt lego. Fast jag tror det är föga många föräldrar som är intresserade av grafikkort för över 10kkr till barnen.

Skickades från m.sweclockers.com

jag och mina vänner håller på att sätta upp en ny minecraft server. vi är 27, 28 och 29 år.. Så är inte bara barn

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Kul! Får bli att testa när det släpps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

@lappen81: Vad har Radeon 7 med saken å göra? Menar du att AMD drev utvecklingen framåt med att släppa en nedskalad version av deras utvecklar kort för gaming? Då tycker jag deras nya teknik för å lägga på filter för bättre skärpa i spel är en bättre exempel på tillföra teknik som är intressant hade gärna sett ett liknande verktyg som faktiskt fungerar utan prestanda förlust hos nvidia.
Måste allt bli ett märkes krig? jag tror man kan skriv att nvidia får mycket hat för rtx utan å blanda in AMD i bilden.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Spelar inte de flesta fortfarande Java-versionen? Och är det specifikt RTX stöd, inte DXR? Verkar lite dumt av MS som ändå utvecklar Direct-X.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@Vash: Det är ju du som startar ett märkeskrig, jag menar ingenting jag har bara skrivit att det är gnäll oavsett var man läser. Man kan väll driva utveckling på olika sätt eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefty44:

Ps. jag är en gammal gubbe som fortfarande inte fattar grejjen med Minecraft, därför tyckte jag mitt skämt var så .... kul? ds.

Jag tror korrelationen mellan uttalanden som att man "inte fattar grejen" med Minecraft, och att man aldrig har provat det, är ganska stark.

Med det sagt, så är det naturligtvis inte alla som gillar det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Minecraft i 60 fps. Till och med filmen såg ryckig ut

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Spelar inte de flesta fortfarande Java-versionen? Och är det specifikt RTX stöd, inte DXR? Verkar lite dumt av MS som ändå utvecklar Direct-X.

Bedrock är ofantligt mycket större än Java-versionen. Win 10, Xbox, Android, iOS... de kör alla exakt samma version, nämligen Bedrock.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Spelar inte de flesta fortfarande Java-versionen? Och är det specifikt RTX stöd, inte DXR? Verkar lite dumt av MS som ändå utvecklar Direct-X.

Det ska vara DXR även om det marknadsförs med RTX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Har Microsoft inte missat poängen helt med spelet iom denna uppdateringen? Spelet handlar inte om grafik.

Ser dock betydligt trevligare och levande ut med dessa effekter.

Permalänk
Medlem

Känns som att Nvidia vill raytrace:a allt
Kommer Mineseweeper eller Solitaire härnäst?

Permalänk
Medlem

Köpte precis en GPU för 14000 för att kunna maxa minecraft

Skämt åsido: Ja, allt kommer att ha ray tracing i framtiden. Nu gäller det bara att AMD och Intel har bra implementationer på gång.

Permalänk
Medlem

Inte alls varit imponerad av ray tracing tidigare, men detta ser riktigt bra ut

Permalänk
Medlem

Nej usch, tar ju bort all charm spelet har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Uj antar att HP Elitedesk 8300 SFF burkarna med integrerad grafik jag har åt ungarna inte kommer räcka till i framtiden.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Har Microsoft inte missat poängen helt med spelet iom denna uppdateringen? Spelet handlar inte om grafik.

Poängen med spelet är att det ska vara kul. Om du inte vill ha rtx så stäng av det/kör java versionen. Bara för att det går framåt i grafiken betyder de inte att de är dåligt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Ännu en anledning att spendera 10.000:- på ett grafikkort.
Tyvärr så är RTX tillgängligt enbart för Bedrock/Windows 10 versionen.
Java versionen lär nog aldrig få denna uppdatering.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BobMarley:

Ännu en anledning att spendera 10.000:- på ett grafikkort.
Tyvärr så är RTX tillgängligt enbart för Bedrock/Windows 10 versionen.
Java versionen lär nog aldrig få denna uppdatering.

Du har ju path tracing som alternativ istället:

Med tanke på att uppdateringen verkar släppas först 2020 så kan det nog vara värt en titt ändå. Om inte annat är DF's klipp sevärt.

Permalänk
Medlem

Nice med officiellt stöd för raytracing, prestandan har säkert varit en hög prioritering men tycker SEUS PTGI implementation ser betydligt snyggare ut + kombinerat med några schysta texturer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tyckte det här var betydligt mer imponerande rent visuellt:
https://www.youtube.com/watch?v=g82TBx3V4z8

Enligt folks kommentarer handlar det vad jag förstår inte om hårdvaruaccelererad ray tracing med hjälp av "tensor cores", och bör gå att uppnå med andra kort än nvidias RTX-serie. Huruvida det är sant vet jag inte. Sjukt höga minneskrav för inläsning av högupplösta texturer dock. Men det ser verkligen sjukt bra ut. Skulle man implementera ray tracing stöd ovanpå allt i klippet jag länkade så är man i land för något som kan kallas "framtida grafik".

Fast anledningen till att det är så krävande, förutom texture packet då alltså, är ju för att det är raytracing utan hårdvaruacceleration. Så ja, man kan göra det med fler kort än nvidias senaste generation, men det blir ju också mer krävande än vad motsvarande hade varit på anpassade kort.