Powercolor RX 5700 XT Red Devil – AMD Navi på rätt sätt

Permalänk
Skrivet av Neroth:

Får väl vara förhållandevis nöjd över att ha lyckats beställa ett sådant här för 5000 norska då. Även om det också är ett hiskeligt överpris i mina ögon. 2500 hade varit någorlunda rimligt.

Men, har väl inte så mycket att välja på. Antingen detta eller inget. Nvidia vägrar jag stödja för tillfället, så det blir väl ännu ett stödköp för AMD från min sida.

Tror jag ska bli nöjd med prestandan och ljudnivån i alla fall. Presterar ju gissningsvis något bättre än mitt (döda) Vega 64 LC, men verkar vara ännu tystare.

Hehe 5000nok = 5608sek då kunde du lika gärna köpa det här Sverige 😜 typ 90sek sparade visst 90sek är 90sek 🤣..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo, men nu tänkte jag att SweClockers faktiskt kunde sträcka lite på benen och och fylla ut sina artiklar med mer "matigt" innehåll.
Det skulle vara himla trevligt att istället för att genast tänka på t.ex Gamers Nexus eller level1techs när man faktiskt vill ha något mer djupgående så kan man vända sig till SweClockers, också.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Angående emulatorer och drivrutiner.. säg en emulator som ett 5700XT inte kan driva som motsvarande från Nvidia kan.
Dom flesta emulatorer är fortfarande väldigt bundna till cpu, inte gpu.

Men jag ska inte avfärda det rak av. Så ge mig konkreta exempel att hålla sig borta från AMD.
Och nej, ett spel duger inte om ett annat spel i samma emulator fungerar.
Det krävs mer än så för att säga usch till AMD.

Ge mig hård fakta tack.

Är du seriös eller skämtar du? Cemu? Yuzu? Vill du har fler exempel? Pcsx2 och Citra fungerar också mycket bättre med OPENGL och därmed mycket dåligt med AMD. Cemu är förmodligen den mest populära emualtorn just nu pga BOTW, MK8, och andra exklusiva nintendo-spel. Med AMD-kort får du obeskrivlig dålig spelupplevelse jämfört med Nvidia, detta pga främst opengl. Dem håller på försöka implementera vulkan med det är i extremt tidig stadie med många bugggar/artefakter/stutters etc. Det här är "hård fakta". Att du vägrar tro på det är din ensak. Men kika gärna in på cemu-forumet på reddit tex så kommer du inse ganska snabbt vad som gäller. Massor med trådar där folk har skrivit "WAI MY VEGA 64 WORSE PERFOFMANCE THAN GTX 1030" "WAI MY RADEON VII IS WORTH LESS THAN BRICK", det är skitroligt.

Att kunna "driva" en emulator genom att kunna dubbelklicka på .exe filen är en grej men att driva det bra är en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Är du seriös eller skämtar du? Cemu? Yuzu? Vill du har fler exempel? Pcsx2 och Citra fungerar också mycket bättre med OPENGL och därmed mycket dåligt med AMD. Cemu är förmodligen den mest populära emualtorn just nu pga BOTW, MK8, och andra exklusiva nintendo-spel. Med AMD-kort får du obeskrivlig dålig spelupplevelse jämfört med Nvidia, detta pga främst opengl. Dem håller på försöka implementera vulkan med det är i extremt tidig stadie med många bugggar/artefakter/stutters etc. Det här är "hård fakta". Att du vägrar tro på det är din ensak. Men kika gärna in på cemu-forumet på reddit tex så kommer du inse ganska snabbt vad som gäller. Massor med trådar där folk har skrivit "WAI MY VEGA 64 WORSE PERFOFMANCE THAN GTX 1030" "WAI MY RADEON VII IS WORTH LESS THAN BRICK", det är skitroligt.

Att kunna "driva" en emulator genom att kunna dubbelklicka på .exe filen är en grej men att driva det bra är en annan historia.

Jahapp, ord men inga visor från dig ser jag. Blablabla.. det där var åsikter, inte fakta.
Jag kör och körde både Cemu och Dolphin på AMD och nu på Nvidia. Så jag vet hur det är.

Det är som sagt mycket ord från dig "vägrar tro på det" "obeskrivlig dålig spelupplevelse" osv. Men inget mer.
Som sagt,jag bad om hård fakta, inte att någon kränkt skulle skriva av sig i affekt.

Men tack för ett gott försök

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jahapp, ord men inga visor från dig ser jag. Blablabla.. det där var åsikter, inte fakta.
Jag kör och körde både Cemu och Dolphin på AMD och nu på Nvidia. Så jag vet hur det är.

Det är som sagt mycket ord från dig "vägrar tro på det" "obeskrivlig dålig spelupplevelse" osv. Men inget mer.
Som sagt,jag bad om hård fakta, inte att någon kränkt skulle skriva av sig i affekt.

Men tack för ett gott försök

Jag gillar speciellt att du klagar på brist på fakta när du redan fått det och var du kan hitta och sen kommer med personliga falska påstående för att berättiga ditt AMD gpu köp. Jag hade Vega 56 innan och det var obrukbart i cemu. Men du kanske menar Linux?

Jag kan hjälpa dig lite på traven då:

https://lmgtfy.com/?q=amd+cemu+reddit

Hundratals trådar om hur gtx 1030 utklassar din 5700xt.

Prova sen youtube också. Skriv AMD cemu.

Men visst har du personlig forked cemu version som funkar klockrent med cemu som du inte delar med resten av mänskligheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Jag gillar speciellt att du klagar på brist på fakta när du redan fått det och var du kan hitta och sen kommer med personliga falska påstående för att berättiga ditt AMD gpu köp. Jag hade Vega 56 innan och det var obrukbart i cemu. Men du kanske menar Linux?

Jag kan hjälpa dig lite på traven då:

https://lmgtfy.com/?q=amd+cemu+reddit

Hundratals trådar om hur gtx 1030 utklassar din 5700xt.

Prova sen youtube också. Skriv AMD cemu.

Men visst har du personlig forked cemu version som funkar klockrent med cemu som du inte delar med resten av mänskligheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, detta med att skriva i affekt. Funkar det bra tycker du?

Fakta som i att du faktiskt presenterar något. Tex siffror eller något som visar att koden är dåligt skriven eller vad som. Inget av det gav du mig. Du gav mig åsikter. Inget annat. Nu fick jag en länk, sort of. Bravo.
"sen kommer med personliga falska påstående för att berättiga ditt AMD gpu köp" Asså lol.. va?

Nej jag använde vanliga Cemu med graphic pack som fanns då och nu. Jag spelade BOTW utan problem på mitt R9 290.
Jag låste fps på 30 för det är BOTW gjort för, så det funkar bra. Nu har jag det låst på 60fps.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Valonen:

@kalle@anka: whow,wait what? Klockar korten ned sig över 60 grader, är det något vanligt som ingen skriver om och spelar det någon roll när resultaten visas i tester?

Klockar ner sig är kanske fel ordval, kortet kan inte längre nå/hålla sina max boost värden.
Det amd anger som gaming frekvens borde dom hålla ändå.

Både nvidia och amd tillverkar korten så idag, på både gott och ont, tycker personligen att gränserna är satta alldeles för lågt

Det är inte som förr när korten höll sina inställda frekvenser tills dom överhettade vid runt 100c

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Som sagt, detta med att skriva i affekt. Funkar det bra tycker du?

Fakta som i att du faktiskt presenterar något. Tex siffror eller något som visar att koden är dåligt skriven eller vad som. Inget av det gav du mig. Du gav mig åsikter. Inget annat. Nu fick jag en länk, sort of. Bravo.
"sen kommer med personliga falska påstående för att berättiga ditt AMD gpu köp" Asså lol.. va?

Nej jag använde vanliga Cemu med graphic pack som fanns då och nu. Jag spelade BOTW utan problem på mitt R9 290.
Jag låste fps på 30 för det är BOTW gjort för, så det funkar bra. Nu har jag det låst på 60fps.

https://www.reddit.com/r/cemu/comments/cryijq/why_does_sky_lo...

Daglig reddit-tråd om hur AMD funkar i Cemu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

detta är det OP i den tråden kör.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

https://i.imgur.com/5UI1sHZ.png

detta är det OP i den tråden kör.

Precis, det ser ut som en AMD-gpu eller hur? Problemet är inte kraften utan att det är AMD + opengl. 1050 utklassar Radeon VII.

Det är folk med Radeon Vii och Vega 64 i många liknande trådar om du kollar igenom det jag skrev igår.

Jag hade dessutom själv Vega 56 tidigare innan jag sålde det och flera emulatorer var i princip ospelbara medans vanliga PC-spel funkade hur fint som helst. Jag är ganska insatt så tro mig att det inte hade att göra med "fel settings".

Tror du inte mig? I kommentarsfälten hittar du även

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Precis, det ser ut som en AMD-gpu eller hur? Problemet är inte kraften utan att det är AMD + opengl. 1050 utklassar Radeon VII.

Det är folk med Raden Vii och Vega 64 i många liknande trådar och kollar igenom det jag skrev igår. Jag hade dessutom själv Vega 56 tidigare innan jag sålde det och flera emulatorer var i princip ospelbara medans vanliga PC-spel funkade hur fint som helst. Jag är ganska insatt så tro mig att det inte hade att göra med "fel settings".

Tror du inte mig? I kommentarsfälten hittar du även https://imgur.com/zmHlpOH

du vet att HD6790 släpptes 2011. och sluta stödjas med drivrutiner 2016. och med det som exempel ska du gnälla över att DAGENS AMD kort "är skit" för emulatorer.
undra hur en lika gammal nvidia kort klara sig med det. tror du få lägga ner det. du klara ju inte att producera RELEVANTA fakta till ämnet. istället gräver du fram exempel där det är snarare hårdvarans ålder som är problemet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

du vet att HD6790 släpptes 2011. och sluta stödjas med drivrutiner 2016. och med det som exempel ska du gnälla över att DAGENS AMD kort "är skit" för emulatorer.
undra hur en lika gammal nvidia kort klara sig med det. tror du få lägga ner det. du klara ju inte att producera RELEVANTA fakta till ämnet. istället gräver du fram exempel där det är snarare hårdvarans ålder som är problemet.

Relevant och mycket hård fakta är att en Gtx 1050 slår din 5700xt i alla emulatorer förutom möjligtvis Dolphin (i dolphin får du lite små andra emuleringsfel pga ditt amd-kort även om prestandan är ok), men om du vägrar tro det så är det din ensak.

Om du hade läst igenom inlägget jag skrev innan du kommenterade så hade du sett "Radeon VII" (som är bättre än 5700xt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

När släpptes Radeon VII då :P? (Som är bättre än 5700xt).

🤡

men visst. vi kan köra ditt lilla lek. Radeon VII släpptes i febuari i år om du har så svårt att minnas det. se inte hur det relatera till det är. du klara fortfarande inte att tar fram hårda siffror på vad som är problemet. du klara inte av att visa några som helst siffror om att t.ex. AMD gpu:er ska har stutter eller dåliga fps eller liknande. i alla fall med hårdvara som är rätt så "ny". du bara slänga ord omkring utan ett ge nån som helst definition på vad det innebär.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

🤡

men visst. vi kan köra ditt lilla lek. Radeon VII släpptes i febuari i år om du har så svårt att minnas det. se inte hur det relatera till det är. du klara fortfarande inte att tar fram hårda siffror på vad som är problemet. du klara inte av att visa några som helst siffror om att t.ex. AMD gpu:er ska har stutter eller dåliga fps eller liknande. i alla fall med hårdvara som är rätt så "ny". du bara slänga ord omkring utan ett ge nån som helst definition på vad det innebär.

Hårda siffror är att GTX 1050 utklassar ditt nyinköpta 5700xt i emulatorer som cemu och yuzu. Jag hjälpte dig googla igår. där du såg resultaten. Kan hjälpa dig youtube:a idag. Här är en känd emulator-fantast som heter BSOD som jämför likvärdiga NVIDIA och AMD-gpuer i olika emulatorer.

https://www.youtube.com/watch?v=_Nbp9Cl96Qg.

Min favorit är 5:40 där rx 580 jämförs med 1060 :P. Men hela videon är intressant.

Där har du lite mer hårda siffror. Jag kan göra en sammanställning genom att printscreena olika delar av tex den videon så att du ser fps skillnader. Problemet är att man missar 1% och 0.1% lows vilket är det kanske största problemet med amd i emulatorer och det syns tydligast i videos som den här såvida man inte gör professionella grafer över det.

Men fortsätt kräva "hård fakta" när du själv inte säger ett enda argument mer än att ditt 5700xt är "fantastiskt". Det är ett okej kort men det har sin brister i vissa användsområden som jag belyser och AMD behöver komma med bättre för att röra om gpu marknaden

Permalänk
Medlem

Vulkan is coming.

Cemu-utvecklarna planerar att släppa det i år.

Sen får väl _någon_ hitta något annat att gnälla om.

Permalänk
Medlem

@Boredbynoobs: Jag måste säga att den infon du kommer med är gammal och stämmer inte då både Cemu och Yuzu håller på att gå över till Vulkan API https://www.youtube.com/watch?v=oAOJRATd9nI är rätt säker på att både har vulkan releases ute visst dom är helt nya just nu men då de finns ett otroligt stort community bakom båda emulatorerna samt folk som jobbar på dom hela tiden så är de ingen diskussion om att dom bara kommer bli bättre med tiden.

Vulkan is here!

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

@filbunke: Precis du har helt rätt!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vulkan is coming.

https://www.youtube.com/watch?v=Vl6AXbdHXjM

https://www.youtube.com/watch?v=oAOJRATd9nI

https://www.youtube.com/watch?v=6WNoiU-0bPc

Cemu-utvecklarna planerar att släppa det i år.

Sen får väl _någon_ hitta något annat att gnälla om.

Inga nyheter. Jag skrev redan i ett av mina första inlägg i den här tråden att vulkan REDAN har kommit till CEMU (dock inte till allmänheten utan patreon supporters). Det finns en liten hake med det: Det är i princip ospelbart pga massor artefakter och emuleringsfel/buggar etc i spelen och utvecklarna säger att det kan ta hur lång tid som helst tills det når opengl nivåer i korrekt emulering då det är svårutvecklat och väldigt tidskrävande. Detta syns/sägs även i dem videos som du precis har länkat till viss del.

Och angående yuzu en intervju med en av utvecklarna för några dagar sedan hittar ni här:
https://yuzu-emu.org/entry/yuzu-mini-dev-2/

Saxat från intervjun: "Second... many people believe that Vulkan will bring lots of performance improvements to the emulator… I was one of those too. Don’t get me wrong, it might boost performance on some hardware vendors, but the main issue resides in Vulkan’s design. It is designed in a way that the programmer cooks and reuses its resources, but in emulation you can’t easily know what’s going to happen in the future. On the other hand, OpenGL, by design, works without backing its commands."

So basically "dont get your hopes high" är utvecklarens inställning till vulkan. Cemu utvecklarna har tidigare uttryckt sig liknande angående vulkan, kan hitta det också om ni vill.

Permalänk
Medlem

Jösses....

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Titta på videorna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Titta på videorna istället.

Har sett dem för flera veckor sedan då jag följer utvecklingen av cemu noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Har sett dem för flera veckor sedan då jag följer utvecklingen av cemu noga.

Den senaste är bara några dagar gammal.

Permalänk
Medlem

AMD's dåliga prestanda i emulatorer måste väl ses som en feature snarare än ett problem, de har sannolikt implementerat skydd för att användaren inte ska glida bort från #PCMasterRace. Jag känner mig smått smutsig bara av att läsa diskussionen här

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den senaste är bara några dagar gammal.

Alright kan kika på det efter jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

AMD's dåliga prestanda i emulatorer måste väl ses som en feature snarare än ett problem, de har sannolikt implementerat skydd för att användaren inte ska glida bort från #PCMasterRace. Jag känner mig smått smutsig bara av att läsa diskussionen här

Emulatorer ÄR en del av "PCMasterRace" väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Är du seriös eller skämtar du? Cemu? Yuzu? Vill du har fler exempel? Pcsx2 och Citra fungerar också mycket bättre med OPENGL och därmed mycket dåligt med AMD. Cemu är förmodligen den mest populära emualtorn just nu pga BOTW, MK8, och andra exklusiva nintendo-spel. Med AMD-kort får du obeskrivlig dålig spelupplevelse jämfört med Nvidia, detta pga främst opengl."

Att kunna "driva" en emulator genom att kunna dubbelklicka på .exe filen är en grej men att driva det bra är en annan historia.

Har nu för mig att t.ex. CEMU kommer att få stöd för Vulkan? PCSx2 fungerade fint på 290X som jag hade tidigare.

Edit: Såg att någon nämnt Vulkan redan.,. Sen kan man ju undra ifall någon köper ett graffe för 5papp plus, för att kunna emulera, något som kostar betydligt mindre?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

AMD vill väl hellre att spelare köper en PS4 eller XBOX med AMD inuti plus en dator med AMD grafikkort än att man bara köper en dator med AMD inuti

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk

Seriöst vad är detta för snack om emulatorer!! Vem köper som en skrev i tråden en gpu för 5k för att spela emulator när det räcker med intels integrerade grafik. Vad jag vet så kan man välja på inställningar om vilken man ska köra på jag har kört n64 utan en gpu. Och du gnäller om att amf är kasst för att dem inte kan köra en emulator ordentligt. Visst kanske man vill vara nostalgisk och lira lite nes/snes och n64 spel på datorn. Men då behöver man inte ens en gpu för att göra det om det finns en integrerade grafikkort i processorn. Man köper ny gpu för att kunna spela dem nya spelen i högre fps.. nog pratat om emulatorer skapa en ny tråd istället om emulatorer..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Seriöst vad är detta för snack om emulatorer!! Vem köper som en skrev i tråden en gpu för 5k för att spela emulator när det räcker med intels integrerade grafik. Vad jag vet så kan man välja på inställningar om vilken man ska köra på jag har kört n64 utan en gpu. Och du gnäller om att amf är kasst för att dem inte kan köra en emulator ordentligt. Visst kanske man vill vara nostalgisk och lira lite nes/snes och n64 spel på datorn. Men då behöver man inte ens en gpu för att göra det om det finns en integrerade grafikkort i processorn. Man köper ny gpu för att kunna spela dem nya spelen i högre fps.. nog pratat om emulatorer skapa en ny tråd istället om emulatorer..

Skickades från m.sweclockers.com

Vem som gör det? Tydligen inte du men kanske många andra? 5000kr räcker inte utan man behöver typ rtx 2080 eller liknande för att kunna driva 4k 60+fps med några graphic packs/Ubershaders utan många drops/stutters i tex Cemu/Dolphin etc. Vi snackar inte om NES/SNES här utan Wii /Wii U/Switch/Ps3 emulatorer.

Jag har ca 85-95% GPU användning i BOTW 4k och en del graphic packs i CEMU tex med min rtx 2080 så jag tror det blir tufft med en integrerad gpu :P. Jag har redan spelat BOTW på min Wii U tidigare men tycker det flyter på så fint i 4k 60 fps jämfört med 30 fps 720p med massor av drops i Wii U konsolen.

Med det sagt så är emulatorer såklart generellt mest beroende av singel core CPU-performance (krävs typ 8700k i 5ghz för tex optimal 60fps i botw cemu), men GPU spelar också en allt större roll i dem nya emulatorerna, speciellt om du vill driva i högre upplösning (1440 /4k) eller högre fps (över 30).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Vem som gör det? Tydligen inte du men kanske många andra? 5000kr räcker inte utan man behöver typ rtx 2080 eller liknande för att kunna driva 4k 60+fps med några graphic packs/Ubershaders utan många drops/stutters i tex Cemu/Dolphin etc. Vi snackar inte om NES/SNES här utan Wii /Wii U/Switch/Ps3 emulatorer.

Jag har ca 85-95% GPU användning i BOTW 4k och en del graphic packs i CEMU tex med min rtx 2080 så jag tror det blir tufft med en integrerad gpu :P. Jag har redan spelat BOTW på min Wii U tidigare men tycker det flyter på så fint i 4k 60 fps jämfört med 30 fps 720p med massor av drops i Wii U konsolen.

Med det sagt så är emulatorer såklart generellt mest beroende av singel core CPU-performance (krävs typ 8700k i 5ghz för tex optimal 60fps i botw cemu), men GPU spelar också en allt större roll i dem nya emulatorerna, speciellt om du vill driva i högre upplösning (1440 /4k) eller högre fps (över 30).

i3 8350K eller i5 9600K är med överklockning är väl de bästa CPU ur pris/prestanda synpunkt? Då väldigt få emulatorer är speciellt bra på att utnyttja flera kärnor.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB