Life hacks i teknikvärlden som alla bara måste veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Tyvärr kan man inte dölja folks signaturer eller profilbilder här på Swec. Folk får gärna ha vilka profilbilder eller hur långa signaturer som helst, absolut, men jag vill inte se dem. Inget personligt.

Jag vet inte om det finns ett smidigare sätt, men för att råda bot på detta kortakommande så kan man använda AdBlock på samma sätt som man kan dölja annonser.

Resultatet blir en fin avskalad sida utan meningslösa signaturer som upprepas med varje post (som på mobilsidan), samt man slipper en del användares skräniga profilbilder.

Nackdelen är att man döljer reklamen också, så Swec får tyvärr inte några pengar. Men om någon annan vet ett bättre sätt än att använda AdBlock så tipsa gärna!

Det här vore något för @Alling att lägga in i Better SweClockers.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du kan använda @Allings eminenta tillägg Better SweClockers och lägga in följande under Infoga egen CSS.

.forumPost .signature, .forumPost .avatar { display: none !important; }

Ah, coolt! Helt missat. Ska testa A$ap!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Detta är något som Windows tipsar om hela tiden men man ofta ignorerar för man tycker allt Windows vill trycka på en är bara skit, men:

Om ni kör Windows 10 och inte gjort några speciella inställningar för att stänga av det, kan man i princip vilket spel som helst trycka Win+Alt+G för att spara en film av de senaste 30 sekunderna. Det är väldigt likt hur man kan göra samma sak på PS4, Xbox One och Switch...
Trycker man Win+G får man fram hela overlayet där man kan göra massa annat också, som att t.ex. få fram en graf över FPS, CPU, GPU och RAM användning. Läs mer här: https://www.windowscentral.com/windows-10-game-bar-everything...

Jag tycker detta är mycket enklare än att köra MSI Afterburner, OBS eller Fraps i bakgrunden, för att detta är redan fixat och konfigurerat och sker automatiskt. Fick du några fina headshots i Battlefield men glömde starta OBS innan? Lugnt, tryck bara Win+Alt+G!

Kvalitén är inte perfekt men den är nog bra (jag tror man kan höja i Inställningarna...). Verkar som att den använder NVENC för att spela in om man har Nvidia kort, vet inte hur det funkar med AMD grafikkort.
Man kan även spela in längre stycken som man startar/stoppar manuellt.

Detta är iaf något jag börjat använda på sistone efter att jag i många år automatiskt bara stängt av allt skit som Windows 10 vill trycka på en, men detta måste jag säga är oerhört smidigt.

Game bar och DVR är något som oftast rekommenderas ha inaktiverat då det ställer till det för vissa spel och sänker prestandan i vissa fall.

Nu har både Nvidia och AMD motsvarande lösningar som gör det mesta bättre än Windows inbyggda.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Segmonsson:

Luktar det illa i diskmaskin? Ta två citroner och dela på mitten. Lägg dessa på "ovanvåningen" i diskmaskinen med fruktköttet neråt och kör maskinen. Funkar toppen för att få bort unken lukt.

Vill även slå ett slag för ättika. Helt grymt till att göra rent handfat, avkalka kaffemaskin och allmän rengöring. Till kaffemaskinen: Häll i en dl ättika i vattenbehållaren och fyll upp resten med vatten. Ha inte kaffefilter i. Kör igenom maskinen och häll ut blandningen. Skölj av alla delar och kör sedan igenom maskinen med bara vatten 5-7ggr. Skölj sedan av alla delar igen så att ingen ättika är kvar. Vipps så är maskinen avkalkad.

Ättika är bra mot rödmögel, häll upp i en sprayflaska och spraya på möglet.
Just innan du kör en diskmaskin kan du hälla i ½-1 dl ättika för att avkalka den.
Diskmedel är prima för att bli av med äckligt fett i vattenlåsen, häll i en tesked innan du åker för dagen så det får verka några timmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Windows 10 och autosökningen utav applikationer osv har blivit så mycket bättre de sista åren, men ibland slår även den fel och hittar inte. Eller så vill man dra igång något som inte kan indexeras av någon anledning (tex applikation på fjärrserver)

Detta är ett knep jag använt sedan Windows 2000 tiden då jag ofta använde ”KÖR” (win+r).

Skap en genväg till applikationen, dokumentet, mappen eller vad du vill nå och spara denna i c:\windows\system32 -mappen och spara till det namn du vill skriva för att hämta den.

Nu kan du trycka win-tangent och skriva namnet så kommer du direkt dit.
Fungerar även i kör-rutan

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
99:e percentilen

Man kan använda Better SweClockers för att förbättra sin upplevelse på vår fina sajt.

Bland annat ingår följande:

  • Låst höjd på reklam etc så att man kan klicka på länkar utan att ständigt få sitt klick "flyttat" till en helt annan länk.

  • Utökade formateringsverktyg som gör det enormt mycket enklare att skriva välformaterade inlägg.

  • Blargmodes mörka tema med automatisk aktivering mellan valfria klockslag.

  • Fri anpassning av sajtens innehåll – dölj delar du störs av eller bara inte använder.

  • Bekräftelse vid utloggning eller navigering bort från redigeringsläget.

  • Lättare att hitta sina egna inlägg i en tråd.

  • Slipp hamna på mobilsajten för att någon klistrat in en m.sweclockers.com-länk.

Samtliga modifikationer är individuellt valbara.

Klicka för mer information

Blargmodes mörka tema kan aktiveras automatiskt mellan valda klockslag.

Utökade redigeringsverktyg underlättar inläggsskrivandet.

Nästan allt är valbart i inställningsmenyn.

Visa mer
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Endast aktivt fönster

Windows Ctrl+AltGr+Pint Screen = snap shot på aktivt fönster, inget annat. jäkla bra

Permalänk
Medlem

ALT + Tab -> växla program
ALT + F4 -> avsluta program
ALT + Enter -> växla helskärm
CTRL+C -> kopiera
CTRL+V -> klistra in
CTRL+A ->markera allt
CTRL + X -> radera allt
CTRL +Z -> ångra
CTRL+ALT+DEL -> aktivitetshanteraren

Lägg tomma mjölkpaket ner, så att man ser om mjölken är glömd framme.

Använd smör eller matolja på gnisslande dörrar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

...

Använd smör eller matolja på gnisslande dörrar.

matolja på gångjärn är superbra.
Och matolja kan också användas för att ta bort klisterlapp-rester.
Låt verka i några timmar så går det bort lätt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Win+Shift+S = snapshot verktyg (nytt sen förra Windows updaten)
Nu behöver man inte ha några extra program för att få den funktionen

Hejdå snipping tool... Tack som fan!!

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Sätta ihop hur... bild?

Skickades från m.sweclockers.com

https://ibb.co/Jxyfn35

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GrandNagus:

Man kan böja akrylrör med hjälp av en brödrost

Samt styra värmen med en bit aluminiumfolie.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andersson.M:

Woot tänkte jag men lång näsa blev det.

Detta är ju inte "Life-Hacks". Vad ni delar med er är
ju inbyggda kommandon i existerande system.

Ett riktigt lifehack hade varit att klistra ihop 2 dram och få dubbelt
minne.

Eller att koppla dammsugaren till radiatorn och dra ner
tempen till 10c i full load..

Om man tar en kork till en flaska och borrar hål i den så att man kan trä i en bit "akvarieslang/spolarslang" i ett, sedan ett större hål där man fäster någonting man kan tejpa fast på dammsugarslangen, tex bit grövre slang, på den ände som sticker ned i flaskan på den slangen så fäster man en bit glest tyg med ett gummiband, som filter, när man sedan skruvar tillbaka flaskan så får man en minidammsugare där man dels kan hitta allt man suger upp med den, dels får lägre vakuum samt kan suga upp vatten eller annat.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kanske inte ett life hack, mer tips.

Använd Onenote och den inbyggda bildtagaren för att digitalisera dokument. Programmet indexarar texten i dina dokument och gör dem sökbara. Oerhört skönt så man kan slänga alla papper.

Bonusfunktion till detta: Office Lens i mobilen. Se till att spara exempelvis visitkort i Onenote, så kommer programmet att OCRa dem och formattera till vCard. Lysande funktion.

Skrivet av The-Architect:

Köp ett grenuttag med usb-laddportar till datarummet, det är hög sannolikhet du har en par enheter som kör via vanlig 5V usb och en egen kontakt som tar plats, brukar ofta spara in på antalet grenuttag som behövs.

Variant på detta: IKEAs USB-laddare. Finns varianter som sitter på uttag, varianter som är en puck, och raka varianter. Kostar mer eller mindre ingenting, och ger tre portar. Jag sätter såna där överallt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Tack! Jag har stört mig som fan på att jag inte kan hoppa 10sec som jag gör på mobilen.
Ser man ett långt klipp på en timme är det svårt att backa lite grann då slidern är så känslig.

(Man dubbeltappar på höger/vänster sida i mobilen för att hoppa 10 sec om någon har missat det?)

Man kan ställa in hur länge dubbeltappet skall hoppa i inställningarna. Personligen har jag ändrat till fem sekunder, ofta är det bara att jag missar vad någon sagt så då räcker fem sekunder.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Använd smör eller matolja på gnisslande dörrar.

Är detta så smart? Smör/matolja härsknar väl efter ett tag. Borde vara bättre med mineralolja. Ännu bättre, köp en burk 5-56 och spraya loss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Är detta så smart? Smör/matolja härsknar väl efter ett tag. Borde vara bättre med mineralolja. Ännu bättre, köp en burk 5-56 och spraya loss.

Ja det är smart. 5-56 är inte smart. 5-56 löser rost, driver ut fukt och löser upp fett och olja som senare dunstar bort. Det används alltså som rengöringsmedel och rostlösare, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

ALT + Tab -> växla program
ALT + F4 -> avsluta program
ALT + Enter -> växla helskärm
CTRL+C -> kopiera
CTRL+V -> klistra in
CTRL+A ->markera allt
CTRL + X -> radera allt
CTRL +Z -> ångra
CTRL+ALT+DEL -> aktivitetshanteraren

Lägg tomma mjölkpaket ner, så att man ser om mjölken är glömd framme.

Använd smör eller matolja på gnisslande dörrar.

ctrl + x är klipp ut/cut inte radera allt. Ett pro tip på delete är ju annars "shift+del" för att radera utan att gå via papperskorgen.

Sen är snabbkommandot för aktivitetshanteraren "ctrl+shift+esc","ctrl+alt+del" är för winlogon (som man då kan starta aktivitetshanteraren från).

Permalänk
Skrivet av mill:

Ja det är smart. 5-56 är inte smart. 5-56 löser rost, driver ut fukt och löser upp fett och olja som senare dunstar bort. Det används alltså som rengöringsmedel och rostlösare, inget annat.

Låter fortfarande mindre bra med härsket fett i sina dörrar. Så bäst vore 5-56 och sedan lite vanlig mineralolja typ symaskinsolja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doomfarer:

Är detta så smart? Smör/matolja härsknar väl efter ett tag. Borde vara bättre med mineralolja. Ännu bättre, köp en burk 5-56 och spraya loss.

Inte så att man märker det om man inte äter det tycker jag.
5-56 kan ibland vara otillräckligt om man använder det ensamt på saker som elmotorer och liknande (om de inte är väldigt små).

Annars tycker jag att 5-56 är bättre än WD 40.
(Tyvärr även dyrare...)

Tips är att man ofta kan använda 5-56 iställetför dyr "elektronikrengöring" till många applikationer, det är i grunden samma, men innehåller en lätt krypolja.

Jag har i princip enbart använt 5-56 till strömbrytare och annat, jag har aldrig haft problem med kristallbildning och liknande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doomfarer:

Låter fortfarande mindre bra med härsket fett i sina dörrar även om 5-56 inte var så smart heller. I så fall lite vanlig mineralolja typ symaskinsolja.

Jo jag hade nog hellre kört på mineralolja, men att matolja blir härsken påverkar inte funktionen. Däremot kommer den på sikt att polymeriseras vilket nog inte är önskvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Låter fortfarande mindre bra med härsket fett i sina dörrar. Så bäst vore 5-56 och sedan lite vanlig mineralolja typ symaskinsolja.

Ja smör vetikatten men olja blir inte dåligt. Enbart 5-56 har motsatt effekt (dvs det blir rent men torrt), men smörjer man med något smörjmedel efteråt (dvs inte 5-56) så blir det givetvis bra.

Permalänk
Avstängd

Ett par droppar motorolja gör susen på gamla gångjärn, håller länge till sådant.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hjälpsam

Riskorn i salt och sockerströare gör att det klumpar sig mindre.

Diska inte vassa saker i diskmaskin, fukten gör att eggen rostar och det blir slött.

Om maskindiskpulvret är slut kan man till nöds använda salt, inget att rekommendera i det långa loppet dock, risk för rost, vanligt diskmedel funkar inte det skummar bara.

Man kan också i nödläge borsta tänderna i en saltlösning, se till att lösa saltet, kornen sliter på emaljen, till vardags bör man använda tandkräm, som ju innehåller fluor.

Förvånansvärt många som inte smörjer fönster som är svårstängda, smörj dem om de går trögt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Apropå 5-56, jag bytte till PowerUp STX for några år sen och kommer aldrig gå tillbaka till 5-56 skräpet. Innehåller olja och smörjer bra, rostlöser minst lika bra som 5-56. Finns även versioner av PowerUp utan olja men jag har inte testat dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Riskorn i salt och sockerströare gör att det klumpar sig mindre.

Diska inte vassa saker i diskmaskin, fukten gör att eggen rostar och det blir slött.

Om maskindiskpulvret är slut kan man till nöds använda salt, inget att rekommendera i det långa loppet dock, risk för rost, vanligt diskmedel funkar inte det skummar bara.

Man kan också i nödläge borsta tänderna i en saltlösning, se till att lösa saltet, kornen sliter på emaljen, till vardags bör man använda tandkräm, som ju innehåller fluor.

Förvånansvärt många som inte smörjer fönster som är svårstängda, smörj dem om de går trögt.

Som gammal fönsterputsare vet jag att det oftast inte är gångjärnen som är problemet vid tröga fönster utan karmarna, däremot kan man slipa eller hyvla lite för att underlätta.

Tips på samma tema: Putsa fönster med handdiskmedel. Doppa svamp eller liknande i vatten med ganska mycket diskmedel och tvätta rutan. Använd sen gummiskrapa för att få rutan ren och fin. Torka kanter med frotté. Skillnaden på proffsskrapor och vanliga är att gummit är utbytbart då det slits ganska fort, men för hemanvändning så duger en vanlig så länge gummit inte är utslitet vilket både syns och märks tydligt.

Tekniken för själva skrapandet är svårare att lära ut i text, men det handlar om att försöka få till en kontinuerlig svepande rörelse som får med allt på en gång. Alternativt så torkar man kanten överst med handduk först och drar helt enkelt uppifrån och ner med skrapan och torkar av gummit mellan varje drag. Sist nämnda metoden ger nästan lika bra resultat men det går åt en del handdukar och ofta får man en rand med vatten vid varje drag som man får försöka få med vid nästa, eller torka bort.

Permalänk
Hjälpsam

@snajk: Tänkte mest på själva låsmekanismen, gammal osmord sådan går väldigt trögt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Ja smör vetikatten men olja blir inte dåligt. Enbart 5-56 har motsatt effekt (dvs det blir rent men torrt), men smörjer man med något smörjmedel efteråt (dvs inte 5-56) så blir det givetvis bra.

5-56 är ett smörjmedel. Att det kanske inte är speciellt bra som smörjmedel må så vara, men att det inte skulle vara ett smörjmedel stämmer inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

5-56 är ett smörjmedel. Att det kanske inte är speciellt bra som smörjmedel må så vara, men att det inte skulle vara ett smörjmedel stämmer inte.

5-56 innehåller en krypolja som påminner om tunn "symaskinsolja".

(Det är bromsrengöring och liknande som inte gör det, utan endast avlägsnar fett.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Är detta så smart? Smör/matolja härsknar väl efter ett tag. Borde vara bättre med mineralolja. Ännu bättre, köp en burk 5-56 och spraya loss.

Stearin är ju annars ett alternativ, använder det på gamla plasthjul som jag har i kökskåpen t ex.